Hengstenkeuring zonde of zegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

de hengsten keuringen en het systeem van toekennen van papieren zoals we nu kennen is een slechte zaak voor het paard

Poll eindigt op

ja
4 (16%)
nee
21 (84%)

Totaal aantal stemmen: 25


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:56

Tuurlijk heb je gelijk, ik zou daar ook trots op zijn, een mooi veulen en mooie resultaten op een keuring, wie niet? Toch blijft het aan me kriebelen, sluiten we niet te veel potentieel uit? Maar dat is achteraf denken, eenmaal geruind hoef je nooit meer te denken aan hoe een veulen eventueel had kunnen zijn.....

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:58

Tuurlijk heb je gelijk, ik zou daar ook trots op zijn, een mooi veulen en mooie resultaten op een keuring, wie niet? Toch blijft het aan me kriebelen, sluiten we niet te veel potentieel uit? Maar dat is achteraf denken, eenmaal geruind hoef je nooit meer te denken aan hoe een veulen eventueel had kunnen zijn.....

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:19

mrie schreef:
Tuurlijk heb je gelijk, ik zou daar ook trots op zijn, een mooi veulen en mooie resultaten op een keuring, wie niet? Toch blijft het aan me kriebelen, sluiten we niet te veel potentieel uit? Maar dat is achteraf denken, eenmaal geruind hoef je nooit meer te denken aan hoe een veulen eventueel had kunnen zijn.....


Tja, dat is een discussie die vaak wordt gevoerd, of het keuringssysteem wel goed in elkaar zit, en er niet TE VEEL wordt weggeselecteerd!!!

Maar dat is wel een andere discussie dan de vraag te stellen of er al dan niet een keuring moet komen!!!

Wat bedoel je eigenlijk met ... hoef je nooit meer te denken aan hoe een veulen eventueel had kunnen zijn...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:37

mrie schreef:
En oh ja Sarabande Als de keuringscommissie nu eens anders ging oordelen, dan was er misschien nog hoop voor de gelder in Nederland


Als er een tak van de KWPN fokkerij is die een speciale positie in neemt is het wel de Gelderlander. Men krijgt opfokpremies en zo, eigen keuringen, zo mogen daarna ook nog naar de nationale keuring etc. Degene die de hoop voor de Gelder niet in stand houden zijn de fokkers van Gelderse paarden. Staat net IDS een groot deel wordt door rijpaarden gedekt.

Gemakkelijk de jury de schuld geven, ze moeten wel wat te kiezen hebben.
Ik heb ze gezien en de enige die goed genoeg was had teveel rijtype. Terecht dat ze die niet goedkeuren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:40

mrie schreef:
De variatie en verschillende gebruiksdoelen krijgen dan de kans zich beter te onderscheiden. Ook op de marrktwaarde van een paard zou anders komen te liggen.


Zou je dit nog kunnen toelichten begrijp hier echt niks van Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:03

hmm, een hengstenkeuring. Het klinkt zo ideaal, we stellen een comitee van deskundigen aan (de jury) en die bepalen dan welke hengst het best fokt. In theorie klinkt dat leuk. Ik praktijk is de kans heel groot dat van de 99% van de hengstveulens die de streep niet halen, er een topvererver het niet haalt.

Maar goed, wat is het alternatief? Fokkers overlaten om met wat dan ook maar aan te rommelen. Iedere fokker is ieder jaar weer zijn eigen jury en bepaalt welke hengst er op zijn merrie mag. Er zijn maar heel weinig fokkers die het beter weten dan de jury. Veel topfokkers kunnen het zelfs ook eens zijn met de jury.

Hoe de selektie ook plaatsvindt, een selektie moet gebeuren. De henstenkeuring is daarvan een middel.

Verder wil ik ook wel een duidelijke lijn trekken tussen de rasfokkerij (zoals Welsh, Shetlander, New Forest, Connemara, Arabier, e.d.) en een sterk hybride fokkerij als de KWPN. Zonder richtlijnen is iedere hybride fokkerij ten dode opgeschreven en is de toekomst van het warmbloed paard afhankleijk van de visie van een aantal topfokkers. Door de hengstenkeuring krijgt de fokker met minder visie ook nog een kans (een kleine weliswaar, want er is genoeg keuze om de verkeerde keuze te maken).

In de rasfokkerij wordt er meer toegestaan. We moeten echter niet vergeten dat de meeste rasfokkerijen ook maar 100 jaar gesloten zijn er er wel degelijk uitval bestaat. Iedere fokker zal een basisboek hengst dus met een extra kritisch oog moeten bekijken. De verkeerde hengstenkeuze kan een terugslag van jaren in een fokplan betekenen. Ook in de rasfokkerij is het zo, dat je ook in het goedgekeurde bestand er veel kans op missers bestaat.

Voor ons persoonlijk zijn er maar hooguit 10 Welsh hengsten die we echt voor ons zelf goedgekeurd vinden. Ook tussen die 10 zullen er best zitten die het gewoon niet doen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:03

[quote="mrie"]Als je een Poedel met een Poedel kruist, en ze hebben beide papieren dan kunnen de puppies ook papieren krijgen waarop staat dat het poedeltjes zijn. Er is niemand die bepaald welke Reu ik moet kiezen als vader.

En kijk eens naar de rashondenfokkerij en je begrijpt meteen waarom dit helemaal geen goed systeem is. Bij veel te veel rassen is er bijna geen hond meer te vinden zonder erfelijk gebrek.
Mede hierdoor is ook de hondenwereld nu al een tijdje aan het proberen om e.e.a. te veranderen. Als alles doorgaat (niet alle kynologen vinden het een goed plan helaas) krijg je zo twee soorten stambomen. Een met een zogenaamd 'goud randje' waar de ouderdieren over een goed uiterlijk moeten beschikken, gecontroleerd zijn op erfelijke gebreken en een karaktertest moeten ondergaan.
En een 'gewoon' papier als er twee honden worden gepaard die niet getest zijn.

Persoonlijk heb ik het altijd belachelijk gevonden dat als je twee honden met papieren kruist je automatisch weer papieren krijgt en ben blij dat dit in de paardenwereld beter en serieuzer geregeld is.
En voor de mensen die het allemaal maar overbodig vinden (papieren, onderzoek op erfelijke gebreken en karakter e.d.) zijn er meer dan genoeg paarden zonder papieren te vinden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:50

ThePast03: ik denk dat het niet zo belachelijk is dat een dier dat twee ouders met papieren heeft ook weer papieren krijg. Voor de eigenaar kan het goed zijn wat de ouders van het beestje zijn, om wat dan ook maar na te kunnen trekken. Ik ben dus vóór registratie.

Registratie is echter heel wat anders dan goedkeuring. Een papier hoeft helemaal geen waarmerk te zijn voor kwaliteit, het is simpel maar een certicaat van afstamming, of de ouders nou wel of niet goedgekeurd zijn. Twee registers zijn hiervoor een heel goed middel. Ongeregistreerde dieren zijn een veel groter risico voor de fokkerij dan een simpel geregistreerd dier.

De vraag is of zo'n papier zonder verdere toegevoegde waarde wel nut heeft. Zijn bij honden bijvoorbeeld ook DNA proeven verplicht. Hoe krijgt een koper de garantie dat wat op het papier staat ook waar is? Geeft het stamboek een garantie af of is dat een belofte door de fokker? Groot verschil.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een hond met een goed papier meer waard is dan een hond met een simpel certificaat van afstamming. Bij Welsh ponies is die bedoeling ook zo gemaakt.

Overigens dekken wij dit jaar met veel plezier met een hengst die een WPCV licentie heeft. Dat betekent dat hij niet in het hengstenkeuringcircuit is opgenomen. Toch dekken wij met héél veel plezier met hem, omdat we de hengst kennen en met heel veel gemak zijn leeftijdsgenootjes die wel de goedkeuring hebben gehad kan verslaan. Persoonlijk denken we dat hij zelfs beter is dan de regerend nationaal kampioen hengst bij de Welsh. Geen "goedgekeurde" hengst dus, maar wel een tophengst. Dat kan dus ook. Het NWPCS kan echter geen opinie hebben over de hengst, anders dan dan dat ze de vader hebben goedgekeurd met een eerste premie, twee andere hengsten uit dezelfde moeder hebben goedkeurd en die moeder ook nationaal dagkampioene is geweest. Voor het NWPCS zullen we dus op zijn best een basisboekpapier bij het veulen krijgen, maar als het veulen goed wordt, kan het stamboek dat dan weer wel opwaarderen tot hetzelfde niveau dan wat een veulenboekveulen kan bereiken, mochten wij daar zin in hebben.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:35

Joost, sinds 1998 (dacht ik..) wordt er bij het NWPCS geen verschil meer gemaakt. Veulenboek bestaat niet meer, ook veulens van stamboekhengst x stamboekmerrie komen in het basisboek. Met 3 jaar kunnen ze voor de stamboekopname (merries en hengsten).

Een WPCV licentie wordt volgens mij hetzelfde gezien als een basisboek licentie en een Engelse Licence. Gewoon een basisboekveulen dus met mogelijkheid tot stamboekopname vanaf 3 jaar.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:00

Hoi Joost,

Ik kan je niet anders dan gelijk geven. Alleen zijn er teveel onverantwoordelijke fokkers in de hondenwereld. Rashondenpups brengen op dit moment belachelijk hoge prijzen op en iedereen die een hond heeft lijkt te willen fokken.
Alles krijgt dezelfde papieren: vader/dochter kruisingen, broer/zus kruisingen, erfelijke gebreken of niet....
Als je er heel veel tijd voor uitsteekt en je verdiept in de fok en heel veel fokkers bezoekt kun je er wel uitkomen maar voor de beginnende hondeneigenaar is dit bijna niet te doen.
Met rashonden zonder papieren moet je uitkijken: er zijn rassen (en kruisingen van die rassen) die zonder papieren onder de Pitbullwet vallen en dus verboden zijn. Neem je toch zo'n hond dan loop je dus dikke kans dat hij/zij in beslag genomen wordt en afgemaakt.

Maar ik ga nu wel heel erg off topic:
Mijn reactie was meer om duidelijk te maken dat ik het in de paardenfokkerij stukken beter geregeld vindt dan in de hondenfokkerij.

joostvangestel schreef:
[*olduser*]: ik denk dat het niet zo belachelijk is dat een dier dat twee ouders met papieren heeft ook weer papieren krijg. Voor de eigenaar kan het goed zijn wat de ouders van het beestje zijn, om wat dan ook maar na te kunnen trekken. Ik ben dus vóór registratie.

Registratie is echter heel wat anders dan goedkeuring. Een papier hoeft helemaal geen waarmerk te zijn voor kwaliteit, het is simpel maar een certicaat van afstamming, of de ouders nou wel of niet goedgekeurd zijn. Twee registers zijn hiervoor een heel goed middel. Ongeregistreerde dieren zijn een veel groter risico voor de fokkerij dan een simpel geregistreerd dier.

De vraag is of zo'n papier zonder verdere toegevoegde waarde wel nut heeft. Zijn bij honden bijvoorbeeld ook DNA proeven verplicht. Hoe krijgt een koper de garantie dat wat op het papier staat ook waar is? Geeft het stamboek een garantie af of is dat een belofte door de fokker? Groot verschil.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een hond met een goed papier meer waard is dan een hond met een simpel certificaat van afstamming. Bij Welsh ponies is die bedoeling ook zo gemaakt.

Overigens dekken wij dit jaar met veel plezier met een hengst die een WPCV licentie heeft. Dat betekent dat hij niet in het hengstenkeuringcircuit is opgenomen. Toch dekken wij met héél veel plezier met hem, omdat we de hengst kennen en met heel veel gemak zijn leeftijdsgenootjes die wel de goedkeuring hebben gehad kan verslaan. Persoonlijk denken we dat hij zelfs beter is dan de regerend nationaal kampioen hengst bij de Welsh. Geen "goedgekeurde" hengst dus, maar wel een tophengst. Dat kan dus ook. Het NWPCS kan echter geen opinie hebben over de hengst, anders dan dan dat ze de vader hebben goedgekeurd met een eerste premie, twee andere hengsten uit dezelfde moeder hebben goedkeurd en die moeder ook nationaal dagkampioene is geweest. Voor het NWPCS zullen we dus op zijn best een basisboekpapier bij het veulen krijgen, maar als het veulen goed wordt, kan het stamboek dat dan weer wel opwaarderen tot hetzelfde niveau dan wat een veulenboekveulen kan bereiken, mochten wij daar zin in hebben.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:35

MarijeR schreef:
Joost, sinds 1998 (dacht ik..) wordt er bij het NWPCS geen verschil meer gemaakt.


Ach ja, klopt. heb ik toch nog gewonnen Lachen Ergens begin jaren 90 zat ik in een comitee ter Europese harmonisatie van het fokbeleid. In simpele termen was het dat de paardenwet kwam te vervallen en we aan die minimum eisen van het Moederstamboek moesten voldoen. Ik was toen het jongste lid, de rest had er al veel te veel moeite mee dat ze nu niet eerst alle hengsten konden laten keuren (en ze dus heel wat macht moesten opzeggen). Ik vond dat basisboek/veulenboek alleen maar omslachtig, maar kon dat er in mijn eentje niet doordouwen Haha!