Is dit waar? (vraag over zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Is dit waar? (vraag over zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 18:50

Paar dingen wat m'n hoefsmid zei, wat ik nogal raar vind.
Nou zadel is dus te smal en de boom erg hoog, hij zegt dat ik er gewoon mee moet rijden dat het zadel vanzelf uitzakt.
Ik denk dat een goed zadel(nou ja, Wintec is niet verkeerd toch) niet uit hoort te zakken Verward

En dat ik later een smallere boom nodig heb als nu, omdat bij z'n shoft en rug dan weggaat.
Ik dacht juist een bredere omdat er dan spieren komen.
En Passion is zowiezo helemaal niet vet.

Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft, die hoefsmid heeft toch heel wat ervaring met paarden en het lijkt mij dat hij er meer vanaf weet als mij, alhoewel ik het toch wel erg raar vind Verward

[Edit] titel [/edit]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:56

EEn jong paard heeft idd vaak nog geen schoft en is nog overal rond.
Later merk je idd pas dat de shoft er meer uitkomt.

Hoeveel spieren hij krijgt, kun je van te voren niet zeggen, ligt eraan wat je met je paard gaat doen.

En een nieuw zadel zakt idd nog wel wat uit/in
Vandaar dat het soms niet meer past, of dat je het op moet laten vullen.
Met een 2e handse heb je dit veel minder.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:57

Een zadel wat niet past, past niet, lijkt mij. Ook niet na een tijdje omdat het uitzakt Verward (Het uitzakken doet me denken aan het zadelmarkt-topic), maar goed das misschien mijn mindere kennis qua zadels.

Als je fanatiek met een paard traint worden ze in principe (meestal) breder. Mander was vrij iel dat ie kwam, ik heb nu een zadel, maar ik weet nu al dat dat zadel met een klein halfjaartje te smal is omdat hij door de trainingen flink de breedte ingaat. Mander is een haf en Passion een halve haf toch? Dus hij zal ook wel de breedte ingaan lijkt mij.

Ik heb wel gehoord dat je voor een jong paard wat net ingereden wordt, niet gelijk HET zadel moet aanschaffen wat je uiteindelijk wilt, omdat het 9 van de 10 x na een half jaar (oid) niet meer past.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:07

Het zadel moet zich nog aan de rug van het paard aanpassen. Maar als het knelt ofzo of het andfers niet echt goed past dan zou ik er niet meer rijden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 19:08

Er zit allebei wat in, maar Passion moet idd nog wat in de breedte groeien ja.(en ja halve haf )

Maar het is toch niet verstandig om met een zadel te gaan rijden wat drukt en waarbij hij heen schoudervrijheid heeft? Vind ik niet iig, ik ga niet rijden met een zadel wat 'm pijn doet, iig niet lekker zit.

Ik heb al een zadel aangeschaft, een Wintec met verstelbare boom, dus dat is niet zo'n probleem.

Ik ben het eens met Buitenzorg, op die manier dacht ik het ook.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:10

Citaat:
Maar het is toch niet verstandig om met een zadel te gaan rijden wat drukt en waarbij hij heen schoudervrijheid heeft? Vind ik niet iig, ik ga niet rijden met een zadel wat 'm pijn doet, iig niet lekker zit.


Nee dat is idd heel verstandig
Niet rijden als het niet goed ligt
Hij zou voor zijn leven verpest kunnen zijn.

Maar vaak merk je idd wel, dat na een tijd het zadel wat bij het inrijden goed lag, na een poos niet meer past.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 19:16

Het scheelt dat ik 1 met verwisselbare boom heb, die passen meestal wel.
Als het toch niet past, er is genoeg vraag naar Wintec 500'ds Knipoog

Ohja en volgens de hoefsmid is Passion goed als springpony, hoe hij kwa bouw in elkaar zit enzo.
Hoop dat hij dat wel goed heeft Schijnheilig

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:37

Een nieuw zadel zet altijd naar de rug. Dit is alleen de vulling. Dus in het begin ligt het in zijn geheel (recht) wat hoger met meer ruimte onder de kamer (bv 7 cm) Na een tijd rijden, maand of 2 a 3 is de ruimte dan 4 cm. Dus het zet wel na, maar het mag nooit knellen.

Ik ben nu zelf met mijn 3e zadel bezig bij mijn jonge tinker en mijn merens merrie heeft er zelfs 4 versleten.

Het laatste zadel van mijn merens was veel te groot voor mijn tinker van 3 destijds en heb het dus meeverkocht. Nu zou het hem goed gepast hebben en ben met hem van een medium boom naar een extra wijde boom gegaan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:23

zakken wintec's ook uit dan? dacht dat dat alleen bij leren zadels zo was

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:42

Op zich klopt het dat zadels uitzakken, maar dat geldt alleen voor leren zadels, en niet voor wintecs. Heb jij geen wintec met verwisselbare boom dan?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Paardengek81, Team_Sublime, YandexBot en 111 bezoekers