Singelspanner, werkt dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Singelspanner, werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 13:46

Een van Dar weinige negatieve eigenschappen (:D ) is dat ze haar buik nogal opzet met aansingelen, ik heb alle mogelijke truukjes al geprobeerd, maar ze trapt hier niet in, nu heb ik dus al een hele tijd hierdoor pols klachten (ganglion) ik ben hiervoor al behandeld maar het komt steeds weer terug, nu zag ik in de divoza een singelspanner:
Afbeelding
Ideaal voor diegenen die moeite hebben met het aansingelen van het zadel
Wie heeft er ervaring met dit ding?

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:09

ja hoor, ik vind het echt ideaal, ik heb het ook voor mijn fjord en die kan ook ineens een ballonnetje van zichzelf maken, ik vind het ideaal.
Kan het je echt aanbevelen, alleen 1 tip; bij www.horselover.nl (hyporama, hypoplaza etc) is ie maar iets van 11 euro terwijl ie bij Divoza 22 is of iets in die koers.

succes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:19

Iemand bij ons op de manege vroeger had er eentje, zij had reuma, en kon hierdoor toch zelf aansingelen.
Wel oppassen dat je hiermee niet te strak aansingelt.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:24

Misschien een rare vraag hoor, maar hoe werkt zo'n ding eigenlijk? Heb het wel in de gids zien staan, maar kan uit het plaatje niet wijs worden hoe ie nou werkt Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:38

Je doet de singelstoten door dat 'gat' en door de scharnierwerking van het houten ding singel je aan. Hij klemt dus het uiteinde vast en dan kun je door de hendel naar boven te trekken aansingelen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 10:18

Bedankt voor de reacties, ik geloof dat ik deze week maar even langs de ruitersport winkel ga.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:50

Het grote voordeel vind ik dat het plankje eigenlijk de kracht voor jou zet met aansingelen, maw je zou het bij wijze van met 2 vingers kunnen doen, dus geen gehijg en gepuf en gesjor aan de singels etc meer, fijner voor jezelf maar zeker ook voor je paardje. *LOL*

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:53

Het is echt ideaal. Helemaal met dit warme weer. Dan heb ik meestal al een rooie kop voordat ik op het paard zit.
Je moet idd wel oppassen dat je niet te strak aansingelt. Maar normaal kun je wel zien op welk gaatje hij hoort te zitten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:58

O! Het is een singelspanner! (met ons paard is ook een dergelijk houten plankje gekomen waarvan ik dus nooit het nut snapte Haha!).

Hoe werkt dat dan? Singelstoten door het gaatje, en dan? Waar zit dan dat hout? Heeft iemand misschien een fotootje van singelspanner in actie? (dus met paard erbij).
Overigens zet ons paard zijn buik niet uit en aansingelen is geen probleem dus klinkt als een momenteel zinloos attribuut Lachen.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:09

wij hebben in de ruitersportzaak eens ,samen met de eigenaresse van de zaak ,staan klooien met zo'n ding en snapten werkelijk niet hoe we hem nou zouden moeten gebruiken!! Verward
eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet..........

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 11:59

Nou ik heb er dus een gekocht en dacht dat ik wel wist hoe zo'n ding zo ong. moest werken, niet dus, ik heb hem op Dar uitgeprobeerd maar ik kom er werkelijk niet uit hoe het moet, heeft iemand een actie foto? Of kan iemand uitleggen hoe het moet?

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:01

Als je hem vast hebt moet dan bovenste gedeelte van je af gaan, dus niet naar je toe. Je doet singelstoot tussen het bovenste en het onderste gedeelte door.
Als je hem nu omhoog beweegt wordt de singelstoot als het ware vastgeklemd.
Nu gewoon het handvat omhoog doen.
Het lijkt misschien moeilijk maar het is zo simpel en handig! Ik zal proberen donderdag een foto te maken en hem hier te plaatsen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 17:04

kim20 schreef:
Ik zal proberen donderdag een foto te maken en hem hier te plaatsen.


Graag, ik ga vanavond nog een poging doen, maar betwijfel of ik er uit kom.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:24

Gewoon eerst op het eerste gaatje en dan even stappen, dan nog een gaatje. En als je er op zit weer even nakijken.
Als je aan de ene kant de singel op het eerste gaatje hebt en krijg je hem dan nog niet vast, dan is je singel te kort Lachen

Met zo'n spanner kun je ze ook heel gemakkelijk te strak aantrekken Scheve mond

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:31

Ik vind het helemaal niets. heb in de praktijk al heel veel erg strakke singels daardoor gezien. Heb hem zelf ook wel eens gebruikt maar vond het niet ideaal, te snel te strak

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 17:32

Romkabouter schreef:
Gewoon eerst op het eerste gaatje en dan even stappen, dan nog een gaatje. En als je er op zit weer even nakijken.
Als je aan de ene kant de singel op het eerste gaatje hebt en krijg je hem dan nog niet vast, dan is je singel te kort Lachen

Met zo'n spanner kun je ze ook heel gemakkelijk te strak aantrekken Scheve mond


Als ik op het eerste gaatje aansingel en dan opstap, glijd het zadel ws tot op Dars buik, zoals ik al zei heb ik alle truukjes uitgeprobeerd, en ik denk niet dat ik snel te strak zal trekken, ik weet tot waar ik Dar kan aansingelen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:02

Je kunt toch zien op welk gaatje hij altijd zit Verward Ik gebruik hem alleen bij het paard dat ik drie keer per week rijd. Dan weet je echt wel op welk gaatje hij moet.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:03

Ik wil dit ding puur gebruiken vanwege lichamelijke klachten, ik heb nl. geen zin om een paar keer in het jaar m'n pols leeg te laten zuigen, ik ken me zelf en zal het met gepaste zorg gebruiken.