Niet op de spuitplaats

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Niet op de spuitplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:14

Treasure vindt verdomd veel goed, maar ze wil niet op de spuitplaats staan. Als ik haar daar keer en achteruit op de spuitplaats zet dan gaat het nog goed. Maar zodra ze er staat dan loopt ze zo door me heen om een paar meter naar voren te gaan. Daar wil ze wel staan, maar niet op de spuitplaats. Ik ben gewoon te traag om haar daar vast te zetten.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? En het liefst snel. Ze heeft namelijk op haar achterbeen een wond die ik graag wil afspuiten, maar ja... zie haar eens op de spuitplaats te krijgen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:18

Is ze ook bang voor het water of echt alleen voor de spuitplaats?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:21

Water vind ze ook nog niet echt leuk.
Mijn eerste stap is om haar gewoon op de spuitplaats te krijgen en te kunnen vastzetten. Als ze daar nou gewoon een paar minuten kan stilstaan ben ik al blij.
Volgende stap is alleen de hoeven met water te doen.
En zo langzaam omhoog. Mag wel even overheen gaan. Als ik maar verandering zie en dat zie ik nu echt totaal niet!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:35

Mag je haar niet naast de spuitplaats spuiten?
Mijn paard was ook een klier op de spuitplaats. Niet om het water, maar gewoon het dáár staan vond ie niet leuk. Ernaast ging het wel

זכור

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:35

Is ze bang?
Als het alleen brutaal gedrag is en het is een hoge ruimte zou je haar wel eens een flinke tik op haar borst kunnen geven.
Want dan is het gewoon een kwestie van gebrek aan respect. Als je dat niet zelf aandurft zou ik verder even die spuitplaats laten hangen, iedere keer dat het mislukt heeft zij weer een stukje van jou gewonnen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:39

Sjuimpje schreef:
Is ze bang?
Als het alleen brutaal gedrag is en het is een hoge ruimte zou je haar wel eens een flinke tik op haar borst kunnen geven.
Want dan is het gewoon een kwestie van gebrek aan respect. Als je dat niet zelf aandurft zou ik verder even die spuitplaats laten hangen, iedere keer dat het mislukt heeft zij weer een stukje van jou gewonnen.

Nee, bang is ze niet... ze is gewoon op dat moment bijzonder brutaal. Heb haar vandaag dus al even flink op haar sodemieter gegeven en toen konden we zonder problemen de spuitplaats op lopen, maar op dat moment stond ze dus met haar hoofd daar waar haar kont hoort, kon haar dus niet vastzetten. Zo gaat het goed, maar als ik haar omdraai dan probeert ze het weer.
Het is hoog genoeg om een keer omhoog te komen. Dus ik gok dat ik haar daar nog maar een keer op haar nummer moet zetten.

Misschien met hulp, dat iemand direct als we omgekeerd zijn haar vastzet.
Lekker stevig spul, dan kan ze hangen en doorlopen wat ze wil, maar dan leert ze het snel genoeg!

Hou helemaal niet van die trutpaarden en heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:40

lis schreef:
Mag je haar niet naast de spuitplaats spuiten?
Mijn paard was ook een klier op de spuitplaats. Niet om het water, maar gewoon het dáár staan vond ie niet leuk. Ernaast ging het wel

Spuitplaats is binnen. Kan het er wel naast doen, maar dan doe ik het dus half in stal en dan haalt de slang het niet en hebben we amper afvoer. Dus niet echt een oplossing!
En ze hoeft mij niet te vertellen waar ze wil staan en waar niet. Ze hoeft er geen dagen te staan, gewoon even om af te spoelen zonder gezeik.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:41

Zet ze over de nacht 's zonder voer, en voer 'r dan s'morgens op de spuitplaats ... alle kans dat de honger erger is dan de angst dan, vooral als je dan jezelf er nog van kan overtuigen niets met haar/hem te doen dan .... enkele keren herhalen en dan pas spullen erbij halen op te poetsen/af te spuiten.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:42

Dan zou je een keer een kinkettinkje onderlangs kunnen vastmaken,
deze heeeel los laten hangen en zodra ze door je heen wil denderen een goede ruk geven zodat ze echt beduusd staat.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 15:44

sonjabelgium schreef:
Zet ze over de nacht 's zonder voer, en voer 'r dan s'morgens op de spuitplaats ... alle kans dat de honger erger is dan de angst dan, vooral als je dan jezelf er nog van kan overtuigen niets met haar/hem te doen dan .... enkele keren herhalen en dan pas spullen erbij halen op te poetsen/af te spuiten.

Maar dat is het, het is geen angst. Want waarom wil ze er dan wel andersom op?
Ze wil gewoon weer terug naar stal of iets anders doen. Dus loopt ze door me heen. Dus deze vorm van chantage en overhalen vind ik niet echt een oplossing. Niet voor een paard wat gewoon op dat moment dwars is!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:55

Kleintje schreef:
En ze hoeft mij niet te vertellen waar ze wil staan en waar niet. Ze hoeft er geen dagen te staan, gewoon even om af te spoelen zonder gezeik.


Snap ik, maar als ze er echt niet wil staan, kan je eraan gaan hangen wat je wilt, maar blijven ze toch niet staan. Mijn paard is aan de kettingen over de kop geslagen, omdat hij er gewoon niet in wou blijven staan.
Geloof me, dat is geen prettig gezicht. Ik heb dus de makkelijkste weg gekozen. Toen hij wat ouder was en wat langer onder het zadel kon ik hem wel in de spuitplaats zetten, trouwens.

זכור

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 16:06

Ik weet ook wel dat ze sterker is. Maar ik zal slimmer zijn Knipoog
Er is gewoon geen ander optie om ze af te spuiten hier op stal, dus we zullen doorzetten. Als ze erop staat uitbundig belonen zodat ze weet wat ik bedoel. We komen er wel.
Echt steigeren doet ze er niet, ze loopt gewoon door me heen waardoor ik haar niet kan houden. Dus dan maar met een helper en een kinketting proberen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:12

een longeer lijn door de ring halen en haar daar aan vast zetten.
iemand achter haar laten staan en een beetje druk op d´r zetten. steeds als ze een stapje dichterbij zet de lijn weer strakker trekken.
tot dat ze er staat !! hihihi klinkt makkelijk, maar weet het zo heb ik het ook een keertje moeten doen bij kviek *LOL*

tja....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:38

kvika schreef:
een longeer lijn door de ring halen en haar daar aan vast zetten.
iemand achter haar laten staan en een beetje druk op d´r zetten. steeds als ze een stapje dichterbij zet de lijn weer strakker trekken.
tot dat ze er staat !! hihihi klinkt makkelijk, maar weet het zo heb ik het ook een keertje moeten doen bij kviek *LOL*


Als je de lijn telkens straker trekt beloon je hem/haar niet ... je moet juist de ruimte laten of tussendoor belonen, niet meteen terug meer eisen, maar aanmoedigen zonder al te veel druk (als je een kind pushed gaat het ook tegenwerken ... en paarden zijn nu éénmaal kinderen op vier benen i.d.p.v. twee ... snoepen, spelen, ... en dwars doen! Haha!). Dat ze zich aansteld zou ik niet zo zeker zeggen hoor, misschien heeft ze om één of andere reden niet voldoende vertrouwen om daar rustig te blijven staan. Is er geen enkele mogelijkheid om het ergens elders uit te testen of het om de ruimte gaat of om het gegeven afspuiten?

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:50

Ik ben het met Sjuim eens.
Een ketting onderlangs en 1x keer een flinke ruk, of een zweep(je) mee en zorgen dat ze niet over je heen walst.
Evt gewoon op de gang of ergens waar ze niet vervelend is een paar goed oefenen met achterwaarts gaan op je hulp, zodat ze donders goed weet wat jij bedoeld als je haar tegen wilt houden.

Ik zou zeker niet gaan experimenteren met snel vastzetten, want ik kan je verzekeren dat er zo al veel vingers gesneuveld zijn!!!!!
Pas vastzetten als je zeker weet dat ze rustig blijft staan en je de tijd hebt om haar veilig vast te zetten.

Navragen is beter dan afvragen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 18:06

Vandaag eerst eens op de spuitplaats gezet zoals ze er wel op wil staan, met haar hoofd naar de verkeerde kant. Daar even getut en steeds rustig een stapje omgezet. Toen stond ze goed, ze bleef rustig staan. Heb haar vastgezet aan allebei de kanten en ben daar gaan borstelen. Het ging erg goed. 2 keer dacht ze dat ze gewoon weg kon lopen en na 2 stappen merkte ze al dat dit niet ging. Dit heeft ze 3 keer geprobeerd, keek daarna erg boos maar stond daarna zonder problemen op de spuitplaats.

Morgen dus gelijk weer oefenen! En dan een keer langzaam met water knoeien. Belangrijkste is dat ze de spuitplaats al op wil!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:42

Goed hoor!!!! Nu gewoon rustig opbouwen en niet te veel druk ineens op haar zetten Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:12

Hangt er ook een beetje vanaf hoe de spuitplaats gebouwd is. Kijkt ze bv naar de gang of kijkt ze naar een blinde muur. Ken nl meer dan genoeg paarden die in het eerste geval geen probleem maken van de spuitplaats en in geval 2 er niet op willen.
Zag in je verslag staan dat ze er nu in elk geval al op wil, dus dat gaat de goede kant op Lachen (en dan nog: ik heb een poos een paard verzorgd dat ook altijd omgekeerd op de spuitplaats wilde staan: ook goed, dan maar omgekeerd).

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 06:47

Ik lees het al kleintje je bent op de goede weg. Misschien kun je vandaag wat water laten lopen terwijl je aan het poetsen bent, kan ze alvast aan het geluid wennen. Hou vol.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:53

loop met je paard de spuitplaats op sluit achter haar de kettingen/touwen waar ze normaal aan vast staat. Draai haar daarna om ze komt dan een opstakel tegen. Zet haar desnoods met een ander touw vast.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 15:56

Vandaag heeft ze keurig gestaan. Ik heb de kraan aangedraaid en heb zelfs wat water over haar achterbeen laten lopen. Dan miept ze nog wel door haar been op te tillen, maar het gaat allemaal wel de goede kant op!
Hoop haar dus volgende week te kunnen afspuiten en natsponsen als de hechtingen eruit zijn. Ze heeft beginnende schimmelvorming en dat wil ik dus gelijk gaan wegwassen met Imaverol. Maar goed, moet ze eerst nat mogen worden!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 05:05

Je kunt haar natuurlijk de spuitplaats op slaan, maar veel beter werkt wat ik met mijn ony had gedaan, eerst werd ze altijd het meer ingeslagen. Maar vond dat het ook anders moest kunnen. Ik doe met haar aan nh en had dus een touwhalster om en zo'n touw mee. Eerst zelf het water in gelopen. Toen af en toe een beetje kracht op het touw gezet en zodra ze een stapje wilde doen, gelijk weer los. 3 stapjes waren zo dus gelukt. Toen ben ik er naast gaan staan en gaan leiden (ook ven nh) rechterarm naar voren, en dan met de rest van het touw (ongeveer 4m lang) haar van achteren druk gegeven. Je zwaait dan het touw heen en weer. Goed kijken waar je heen wilt en gaan lopen, en ze liep mee! Even erin gestaan en er weer uit, stukje wandelen en nog eens proberen, geen probleem meer. Nog voor de zekerheid een paar keer geprobeert en toen heerlijk in het water gaan rijden.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:05

Ik weet niet of de laatste reactie op mijn reactie slaat, maar even voor alle duidelijkheid.

Ik ben ook geen voorstander van het slaan om een paard te krijgen wat je wilt.
Ik ben wel van mening dat je paard zoveel respect voor je moet hebben, dat hij niet dwars over je heen loopt omdat het mevrouw niet aanstaat.
Dat zijn de momenten waarop ik een hengstenketting of een zweepje wel geoorloofd vind.
Eigenlijk is dat hetzelfde als er in NHS gebeurd, alleen dan met een zwaaiend touw.
Ik zou een zweep gebruiken (heb het gelukkig niet nodig), maar het principe blijft hetzelfde, het beletten van het paard in jouw persoonlijke ruimte te komen of nog erger, dwars over je heen gaan.
Het meenemen van een zweep wil niet altijd zeggen dat je moet slaan, je kan je er ook dominant mee opstellen, door de zweep voor hem te houden.

Navragen is beter dan afvragen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 09:10

Ik ben van mening dat geen enkel paard zonder een straf door zijn leven heen loopt. Ze moeten allemaal hun grenzen leren kennen en dat gaat nu eenmaal weleens gepaard met straf. Een ruk, een schop, een klap, een zweep, een touw... welke straf dat ligt aan de persoon die hem/haar opvoedt.

Ik heb Treasure nog niet echt hoeven straffen. Flink vermanend toespreken met een klein rukje is al voldoende. En ook dit probleem gaat weer heel makkelijk over. Ik opende het topic omdat ik dacht dat dit een lang verhaal zou worden en ik wilde even kijken hoe anderen vonden dat ik het moest aanpakken. Kwaad worden, de plek ontlopen of wat dan ook. Maar goed, het is vrij simpel opgelost.

Ben nu van mening dat ik overal een groter probleem van moet maken dan dat het is, dan gaat het allemaal goed bij Treasure, zo ook het optillen van de achterbenen wat ik echt niet zag zitten, de ene dag haalde ze nog echt uit, de andere dag had ik ze opeens in mijn hand!

Maar goed, het probleem is dus opgelost zonder al te veel kwaad te worden. Gewoon stapje voor stapje omgezet, beloond, vastgezet en zelf laten uitvogelen dat doorlopen en hangen geen zin heeft. En steeds als ze stilstond gaan belonen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:16

Sommige paarden kan je inderdaad de spuitplaats/trailer of die enge hoek in slaan, andere niet.... dat is een kwestie van aanvoelen....

En kleintje heeft gelijk, er zal geen enkel paard zijn die niet af en toe eens op zn flikker krijgt......net zo goed is er geen mens die niet af en toe op zijn flikker krijgt.

Wij hebben er een op stal staan die gewoon af en toe eens een pak op haar sodemieter moet hebben, dat is gewoon een heel lomp paard die heeeel gemakkelijk vergeet dat wij mensen er niet alleen zijn voor haar vermaak..... maar dat ze ook wel rekening met ons moet houden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers