Gaskoliek, bijna dood....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Gaskoliek, bijna dood....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 14:40

Een van de haflingers op de stal van mijn vriend was gisteravond bijna dood.

We hadden hem smiddags nog in tweespan gereden, een half uur, daarna werd hij gewassen even op stal gestaan en daarna net als altijd op de gemaaide (dus korte) wei. Daar heeft hij ongeveer 2 uur gestaan. Toen werd hij binnen gehaald, heeft ongeveer 1 uur binnengestaan en kreeg toenw at biks en echt een heel klein beetje hooi (omdat hij al op de wei was geweeest).

Om half 11 (3,5 uur na de laatste voeding) lag hij vast in zijn box, we trokken hem overeind en hij was zeiknat en stond te wankelen op zijn benen. Gelijk gaan stappen en de dierenarts gebeld. Hij wou steeds gaan liggen op beton, dus zijn we maar in d e bak gaan stappen, hij zakte de hele tijd door zijn achterbenen.

Hij had acuut koliek. Want om 10 uur waren we nog langs geweest en toen was er niets aan de hand. Maar hij had geen koorts en meste nog wel gewoon (erg dun). En zijn darmen hadden nog wel flink wat activiteit, maar hij kreeg wel de diagnose gaskoliek.

De dierenarts is de gehele nacht wel 3x geweest. Het zag er heel naar uit, een reis naar Utrecht zou hij geeneens gehaald hebben, dus hij moest wel thuisblijven.

Hij kreeg verschillende injecties en parafinne via een maagsonde....En voor de rest stappen en afwachten...

Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Hoe loopt zoiets af?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:52

Mij is verteld dat pas gemaaid gras veel gevaarlijker is dan het hoge al in bloei zijnde gras. Het heeft geregend en het is warm geweest, het jong aangegroeide gras is dan eiwitrijker. In het lange gras zijn de eiwitten uitgerekt, in het korte gras gestapeld.

Misschien voor de volgende keer.

Veel sterkte met je paard.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:11

Ik ken twee gevallen van gaskoliek van de afgelopen week. Blijkbaar heeft het warme weer een slechte invloed op de darmactiviteit van de paarden. Ik voer uit voorzorg altijd een scheutje zonnebloemolie onder deze weersomstandigheden (maar da's meer voor verstoppigngskoliek). Ik weet dat je gaskoliek kunt voorkomen door meer structuur te voeren, je moet zorgen dat de darmen wat te doen hebben (dus bv veel 'oud' hooi voeren). Gaskoliek kan oa ontstaan doordat de darmen het te gemakkelijk hebben, als je voer geeft dat te weinig activiteit van de darmen vraagt (bv jong gras of veel wortels en appelen) kunnen zich verkeerde bacterien ontwikkelen. Helemaal precies weet ik het ook niet.
Paardjes hier in de buurt zijn trouwens allebei weer in orde.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:34

Koliek kan je altijd overkomen hoe goed of slecht je nu voor je paard bent. Of je paard nu op zaagsel of stro staat of in het weiland. Hij kan de ene seconde heel gezond zijn en de andere dood.

Als je zoekt op bokt lees je de nodige verhalen over koliek en ook een aantal die een operatie hebben gehad. Het is absoluut niet leuk om mee te maken maar ikheb er wel een hoop van geleerd.

Als ik nu een paard tegenkom die koliek heeft adviseerd ik eerst op te voelen. En bij twijfel naar de kliniek voor een beter onderzoek. Iedere seconde telt bij koliek je kan gewoon niet wachten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 19:23

Bedankt voor de reacties!

Het paardje is weer helemaal in orde. Ze hebben tot midden in de nacht (2:30!!) met het paardje gestapt, en daarna maar tot sochtends in de paddock gezet zodat hij zich in ieder geval niet vast kon rollen.

Hij is nu, voor zover we dat kunnen beoordelen, helemaal in orde!! De dierenarts is vanmorgen nog geweest en heeft nog even opgevoeld.

Hij mocht vanmiddag al wat hoog gemaait gras eten van de dierenarts (om dezelfde reden van Russel zei!), en mag in vervolg met zulke warme dagen na het rijden de hele dag niet meer in de wei. Vanavond mag hij alweer de helfd van zijn normale portie en over 2 dagen mag hij alweer voor de wagen. Het is dus allemaal goed afgelopen gelukkig!!!

Pfff, wat een ellende.... Ik dacht echt dat hij het niet zou overleven.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:25

gelukkig dat het allemaal goed afloopt,
het paard van mn moeder heeft ook een keer zoiets gehad, en moest toen dus wel naar utrecht, daar hebben ze hem helemaal leeggepomt, en dachten ook niet dat hij het ging halen, gelukkig kwam hij er dus wel weer bovenop.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:15

gatsie wat eng dat dat zo snel zo erg kan zijn!!
maar gelukkig is alles goed afgelopen!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELUNA, GoogleAdsense, Lauke en 137 bezoekers