groningerpaard met uitsterven bedreigd deel2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 13:14

vandaag kwam ik toevallig op een herhaling van het regio journaal.
Ik heb het ook opgenomen, maar hier alvast de woorden, zonder beeld materiaal:

Voiceover (V): Het groningerpaard dreigt binnen 2 jaar uit te sterven. Dat zegt paardenfokker menger uit Aadorp/ Het ras zal verdwijnen omdat fokkers een steeds slanker paard willen, zodat er ook een zadel op past. Menger vindt dat daardoor een asbakkenras ontstaat.

Voiceover 2 (V2): Dit is het groningerpaard, een robuust paard met brede heupen en een dikke, ronde buik. Maar het gaat slecht met dit paardenras. Het dreigt binnen 2 jaar te verdwijnen. Vroeger werden ze gebruikt als trekpaard, maar die tijden zijn voorbij. Nu wil de paardenfokkerij alleen nog maar een slank paard, waar een zadel op past.

Dhr Menger (M): Het is wel zo, ja, als je eraf komt, dan loop je eerst wel even een beetje met geknikte knieen. Ja dat is eenmaal zo… Daar is dit ras voor. En dan zeggen ze iedere keer, ja, dar paard heeft veel buik. Nee dat is niet zo, want van vroeger was dat altijd al zo, het ouderwetse groninger paard heeft veel omvang. EN je moet zien dat je een brede borst hebt voor het trekken. En dat is tegenwoordig niet meer zo, ze hebben allemaal van die smalle borstjes.

V: De 65 jarige menger fokt al ruim 15 jaar het Groninger paard. Hij heeft nu in totaal 18 paarden rond lopen. Het groninger paard is een mak en eerlijk paard.

M: Het zijn schatten, je kunt ze ook overal voor spannen, want wij hebben nog weleens, nadat ze een jaar niks gedaan hebben, en we halen ze het land uit, en we spannen ze aan en zeggen van “vort”, en ze gaan weg. Ik vind dat zo fantastisch.

V: Het groningerpaard is nu al bijna uitgestorven. Samen met een paardenfokker in uithuizen is menger de enige die nog met dit ras fokt. Menger doet er op dit moment alles aan om het originele ras in stand te houden. Omdat er in nederland al geen goede hengsten meer zijn, moet menger voor dekkingen zelfs naar duitsland.

M: Ik moet van die ouderwetse hengsten hebben, daarom ga ik naar duitsland, want daar zijn er genoeg, hier zijn ze niet meer, tenminste, sporadisch. Mij niet naar de zin.

De teksten van dhr menger hou ik even onder voorbehoudt, de man is af en toe een beetje moeilijk te verstaan.

Echter, of je het nu over vereniging het Groningerpaard, of het IHW hebt, voor beide stamboeken heb ik niet het idee dat het ve5rhaal van dhr mengen volledig opgaat. Ik zag op de kont van een veulen trouwens een brandmerk van een rondje, met daarbovenop 3 blaadjes ofzo, en eronder een nummer


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:25

Dat is het brandmerk van de Ostfriesen. Maar wat ik niet snap is dat hij zegt dat de hengsten hier niet goed genoeg zijn. Wij hebben zelfs een hengst van hem goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:27

Als ik heel eerlijk ben dan moet ik zeggen dat ik het helemaal niet erg vind dat dit paard uit zo sterven. Dit is een ras dat door mensen is gefokt toen het paard diende voor o.a. de landbouw. Tegenwoordig is daar dus geen vraag meer naar. Waarom moet een dergelijk ras dan nog in stand worden gehouden?


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:31

Je moet eens weten wat een vraag ernaar is naar deze paarden. Niet iedereen wil een paard dat altijd aan het ouwehoeren is. Deze paarden zijn de basis van de huidige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:56

Als er zo vreselijk veel vraag is naar dit type paard waarom zijn er dan niet meer fokkers die hiermee fokken. Wat is eigenlijk de bruikbaarheid van dit type anno 2001 Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:10

Ik vind wel degelijk dat het groninger paard in stand moet worden gehouden. Kijk nu eens naar hoe de trakehners er vroeger uit zagen! Die deden in massa echt niet onder voor de groninger! en kijk dan eens wat er nu met de trakehners gedaan wordt, het zijn toch mooie en goedgaan de rijpaarden. De groninger is verder een paard met een prettig karakter en goed bruikbaar voor rasverbetering, o.a. voor het kwpn. Groningers zijn namelijk over het algemeen iets degelijker.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:46

Een vergelijkbare discussie is er nu over de welsh cob. Die moeten groter en groter en slanker...

Ik vind zelf dat je het ras niet moet veranderen, laat de mensen dat een ander ras kopen!

Groninger paarden zijn erg geschikt om mee te mennen, vooral voor recreatie mensen. Ze stappen bijv. veel beter dan een gemiddelde KWPN'er van tegenwoordig.

Hier in de buurt zit een "grote" fokker van Groninger paarden. Het is een schitterend gezicht om die merrie's met veulens in de wei te zien. Ok, je moet van dit ras houden, maar daarvoor kopen de mensen dat ras ook!
Wil je dressuur rijden dan kan dat ook met een groninger, maar met een KWPN'er gaat dat beter. Wil je dat? Koop dan ook een KWPN'er!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:47

Als recreatiepaard zijn ze superieur en daar is dus ook veel vraag naar. Niet iedereen is geschikt om met heethoofden om te gaan (of wil dat), dus voor een wedstrijdruiter die niet persé minimaal Z of hoger wil halen is een groninger ook perfect. Dat wil niet zeggen dat ze dit niet kunnen natuurlijk.... Nimber is hard op weg!!

Zelf heb ik ook een tank van een knol en menigeen met KWPN-er of NRPS-er is jaloers op me, vanwege het feit dat Toon zo relaxed is en ik er achterstevoren op kan gaan zitten. Mijn kwpn merrie is ook vrij fors en voert dan ook flink wat groninger en ook gelders bloed. Tevens zit daar Selle Francais, Holsteins, trakhener en engels volbloed in, is dus echt een mengelmoes, maar ook vrij nuchter door de degelijke basis die erachter zit.

Dus zeker als basisfokpaard moet het ras in stand worden gehouden, dat hoor je veel warmbloedfokkers zelf ook zeggen. Niet alleen voor het karakter, maar ook voor de gezondheid waar de groningers om bekend staan. Wat heb je tenslotte aan een OCD-kneus met een prachtige uitgestrekte draf die steigerend over een bospad gaat??

Bovendien is het een kwestie van smaak wat je mooi vind: de een heeft liever een rank en slank bloedpaard en de ander ziet liever een wat massaler tiepje. Maakt toch niet uit? Ik kan beiden erg mooi vinden, hangt helemaal van het dier af.

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:09

Als ik het goed begrijp heeft deze meneer Menger het over zijn type Groninger waar dus geen zadel op past en waar je met spierpijn afstapt. Ik denk dat dat een heel ander type is dan het type dat Nimber rijdt want die paarden worden juist rijtypisch gefokt en zijn veelzijdig inzetbaar.

Als ik het goed heb begrepen zijn er in de Groninger fokkerij nogal wat verschillende inzichten over hoe een Groninger er nu uit hoort te zien. Deze meneer wil graag terug naar het zware type landbouwpaard, en juist dat type dreigt uit te sterven. En de reden daarvan is dat mensen meer interesse hebben in een slank paard waar een zadel op past.

In de duitse Trakhener fokkerij zien we ook het zwaar type landbouwpaard niet meer terug. In de engelse volbloedfokkerij zien we ook geen volbloeden meer die van die giraffe-nekjes hebben. Ik denk dat het heel logisch is dat een dergelijk type dan weer verdwijnt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:17

Als ze inderdaad zo zwaar en fors zijn dat er geeneens een zadel op kan heb je er inderdaad niet zo heel veel aan, of misschien wel voor de kar?

Het is wel raadzaam dat ze er een bruikbaar paard van maken natuurlijk, net zoals ze nu bij de groningerfokkerij doen. Het kan best nog iets zwaarder, maar er moet wel wat mee te doen zijn natuurlijk, daar heb je groot gelijk in.

En die hele zware types worden door kwpn fokkers toch niet ingezet om weer wat basisbloed in te brengen, die zien dat volgens mij toch niet zitten....

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 15:19

Het gaat idd gelukkig beter met het Groningse Paard. Ook hier in de buurt zit iemand die zich volledig op het fokken van Groningers heeft toegelegd. Tamara Coppens heet ze en die heeft me een plaatjes van paarden staan... Van het ouderwetse type tot aan het modernere. Echt voor elk wat wils. En wat al gezegd werd, ze hebben over het algemeen een heel koel en gelijkmatig karakter en dat spreekt veel mensen aan. Als ik Heinsje niet had zou ik ook voor een Groninger gaan.(Voor de mensen die het nog niet weten; Heinsje is een Belgisch Trekpaard, Vos)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:18

Toch begrijp ik het niet helemaal. We hebben toch een tijd geleden van die prachtige foto's gezien van een IHW- paard. Die leukerd met dat veulentje, ach van wie was ze nou ook al weer....

Dat was idd een zwaar paard, maar niet te zwaar om een zadel op te hebben. Dat zijn de groningers van Kim niet, maar die van het IHW toch ook niet?
Dat zijn toch geen paarden die je kunt vergelijken met een belg? (die is best lastig met een "normaal zadel".) Dus welke paarden bedoelt die man nou, dat er geen zadel op zou passen??

Ik heb zelf ook een iets zwaarder paard. ( *LOL* oke op dit moment heel zwaar)
Bewust gekozen voor een zwaardere hengst, zodat ik een zwaarder veulen zou hebben.
Er zijn zeker mensen die graag een zwaar paard willen, die koel in het hoofd zijn. Waar je op kan rijden en zeer goed kan aanspannen.
Ik moet niet denken aan een slanker type paard. Zie mij nog niet door het mulle strandzand gaan, met een zware marathonwagen en 4 of 5 pasagiers en dan ook nog eens de opgang omhoog!

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 19:29

Naar mijn idee overdrijft de heer Menger een beetje want het paard wat Stef beschreef is een gekeurde 'Alt-Oldenburger Ost Friesen pferd', de Duitse 'tak' (ook niet helemaal, wij proberen wat meer Gelderlands bloed te vermijden), en ookhet ras van de paarden die ik rijd en dat van mijn veulen. Nou ben ik nog niet echt een geweldige ruiter, maar uit deze paarden is wel qua dressuur veel te halen, en is het zeker geen log dik peerd (naja, behalve die grasbuik dan, maar dat heeft ieder paard Haha! )
('k Wilde even een foto tevoorschijn toveren maar de search-engine van bokt deed het even niet, dan plaats ik 'm later wel)

These train conversations are passing me by
And I don't have nothing to say
-Adam Duritz

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:37

D'r stond vandaag ook een stuk over in het
Nieuws Blad van het Noorden (23 aug)....
Wel interressant stukje...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 21:46

Tja ik ken dhr menger nbiet maar zo te zien is het van de IHW en groningerpaard kant niet erg duidelijk dat je er niet op zou kunnen ridjen?
Lodewijk doet het aardig in de M1...
Olympic de IHW ruin van anouk gaat deze winter ook voor het eerst starten wel in de B maar ik zou met een belsachtig paard niet zo snel starten.
Overgens doet 1 van de goedgekeurde hengsten hier in Nederland zondag mee aan de NBVR kampioenschappen te Kootwijk.. in de Z2....
Dit is 'm Farao!
[img]../upload/20/farao.jpg[/img]
ene tamara coppens ken ik heel goed ik vind Balero van haar prachtig maar eendracht mag er ook wezen!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Dartel, denisesilver, Fleuribelle, Karintich, meggiemeg, mmajar, ogidni, Symke, TamaraFloor, zippora en 168 bezoekers