[AR]4-wielige wagen kopen, maar welke??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

[AR]4-wielige wagen kopen, maar welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 16:05

Ik ben van plan om voor mijn shetjes een 4-wielige wagen te kopen. Tot op heden heb ik altijd 2-wielig gereden en nooit zoveel eisen daaraan gesteld, behalve veilig uiteraard Knipoog

Ik wil dus zowel 1 als 2 pony's voor de wagen kunnen zetten, er langere ritten mee kunnen maken, in de toekomst wellicht aangespannen endurance rijden.
Kortom, ik wil een wagen waar ik lange tijd mee kan doen.
Maar wat zijn nu de dingen om op te letten, ik ben al een tijdje aan het kijken, maar dat is meer naar het uiterlijk van wagens, wat me wel of niet aanspreekt. Het oog wil ook wat tenslotte Knipoog
Maar wat zijn bijvoorbeeld richtlijnen voor gewicht, spoorbreedte, welk soort wielen, wielgrootte, etc etc.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897



Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:06

Ga eens langs bij Kelders, daar hebben ze hele mooie en functionele wagens. Ze hebben ook een site: www.kcsrijtuigen.nl

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:51

er staat een hele mooie op marktplaats voor 700,-
recreatie/ marrathon wagen.Hij staat in Overrijsel.
Ziet er mooi uit.
Heb er zelf een voor een paard gekocht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:59

Hij ziet er idd redelijk uit. Hij lijkt me wel aan de grote kant voor een shetlander, ondanks dat dat in de advertentie staat.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 14:45

Bedankt voor de tip, ik vind hem er inderdaad wat groot en vooral wat massief uitzien voor een shetlander.
Ik ga maar eens rustig alle sites bekijken. Ik koop het liefst een nieuwe, dan weet ik tenminste zeker dat er niet mee gerommeld is Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:33

Iemand die ik ken heeft een kleine Welshpony voor de kar. Als je ooit eens ergens wil rijden in zand bijvoorbeeld, zorg dan dat je echt geen zware kar heeft. Diegene met die kleine Welshpony is heel kieskeurig en heeft stad en land afgereis om een hele lichte kar te vinden. Maar ze heeft er eentje.
Spoorbreedte niet te smal (niet stabiel anders), maar niet te breed. Tussen de 1.20m en 1.30m lijkt me wel mooi. Iets smaller zal nog wel kunnen.
Wielen is verschillend waar je rijd. Gewoon op wedstrijden hebben wij vrij smalle, in het bos hebben wij bredere.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 07:45

Als je voor een nieuwe wagen gaat, let dan even op het laswerk. Ik heb jaren geleden meegemaakt dat een groepje menners wagens kochten in Belgie, die waren de helft goedkoper dan hier. Toen die wagens werden geleverd was me ook meteen duidelijk waarom. Het laswerk was zo slecht dat al na een half jaar de scheuren in de constructie zaten. Op de lasplaatsen was het alleen an de boven- en onderkant gelast, waar duurdere wagens rondom zijn gelast.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:03

Verder vind ik het belangrijk dat de wagen een antiroestbehandeling heeft gehad, voordat hij gespoten wordt. Ik ken een bedrijfje die dat niet doet. Zodra er bij zo'n wagentje wat lak af is, roest hij onder je kont vandaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:43

Wel of niet geremd is dus ook belangrijk. En hoe de remleidingen dan zitten, zijn ze flexibel of stug (kunnen dan afbreken als er een tak achter haakt of zo).

Wij hebben dezelfde vraag gehad. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.
- Past de kar goed bij de pony
- Zit ie lekker, hij kan goede kwaliteit hebben maar als je er binnen een half uur rugpijn van hebt, heb je er niets aan.
- Luchtbanden rijden veel lichter dan volrubber of stalen banden.
- Moet ie geveerd zijn ja of nee.
- Past je tuig bij de kar (lengte strengen enzo)
- Wil je er wedstrijden mee gaan rijden, zo ja welke soort dressuur vaardigheid of marathon. Kun je beter een kar kopen waar je alles mee kan.

en vooral je budget, beter een gode tweedehandse dan een goedkope slechte.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 20:39

Bedankt voor alle tips, ik zal ze meenemen in mijn zoektocht naar de perfectewagen Knipoog
Heb wel al gezien dat er een behoorlijk aanbod is, dus ik ga maar eens beginnen met prijslijsten opvragen bij verschillende bedrijven.
Daarna ga ik eens bij een aantal bedrijven kijken. Ik heb gelukkig geen haast met de aanschaf Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:28


Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:49

Kijk eens op koetsenbouw .com.Wij hebben onze wagen daar gekocht.Zij maken de wagen zoals je hem wilt hebben,en in de kleur die je zelf wilt.Hij wordt gemaakt op de maat van je pony en op maat van je zelf.Zij geven garantie zolang de wagen van de zelfde eigenaar is,levenslang dus als je hem niet verkoopt.De prijs valt mee al vanaf 1800 euro hebben ze een goede wagen

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 09:54

Bedankt schaduw, met dit bedrijf ga ik zeer zeker contact opnemen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers