Goed de schrik erin!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-01 19:14

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-06 18:09 ]</font>

Astrid(dempsey)
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 19:32

inderdaad, is niet zo fijn. Ook niet zo verantwoordelijk zijn die mensen die gewoon naar buiten gaan... straks krijgen jullie het ook

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 19:51

ik denk dat het enige wat je er zelf aan kunt doen is: Het goede voorbeeld houden, en bram dus lekker op eigen terrein houden.
Helaas, als een paard bij jullie op stal besmet raakt door dat de eigenaar ermee het bos in is geweest ofzo (stom, maarja) Heb je er zelf ook niet veel aan om op eigen terrein te blijven. Misschien kan je overleggen met de stalhouder waardoor er een verbod komt (net als op pampus) om paarden van het terrein te halen, en andere paarden dan ook niet toe te laten (is maar een idee hoor)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 20:47

Weet een van jullie wat precies de kenmerken van Rhino zijn. En de gevolgen van beide ziektes? Droes weet ik wel, en ik heb al tig keer mijn instructeur laten voelen omdat Vollie bobbeltjes had. Joop was niet lekker ed. Het is allemaal niks gelukkig. Maar Rhino, waar herken je dat nou aan? Hoe merk je dat? En zijn het dodelijke ziektes?

Laui

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 20:48

weet geen detals betreft rhino, ik weet dat het iets met verlamming te maken heeft, en dat drachtige merries de vrucht kunnen verstoten. Kijk anders ff in je ent boekje, daar staat het wel in (denk ik)

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 21:40

Wat ik gevonden heb:
Rhinopneumonie -> virus met de naam "Equine herpesvirus" noemen we in de volksmond virus-abortus of rhinopneumonie. Het is een zeer gevaarlijk virus. Ten eerste omdat het op verschillende manieren een schadelijke invloed heeft op de paarden. En ten tweede omdat het zeer moeilijk is om er een goede immuniteit tegen op te bouwen .
Er zijn 2 soorten types v/h rhinopneumonie virus. Type 1 en type 4.
Deze beide types kunnen op drie manieren ziekte veroorzaken:
- een luchtwegaandoening -> Deze vorm die meestal iets milder is dan influenza-infectie komt meestal voor bij jonge paarden. Omdat het de inleiding kan zijn vooor een bacteriële luchtweginfectie mogen we deze vorm geenszins veronachtzamen
- Virusabortus -> Elk fokseizoen zijn er nog al wat problemen met abortus bij merries. Ongeveer de helft van deze gevallen zijn aan het EHV te wijten. Een aantal jaren geleden was slechts een kwart van de abortusgevallen aan dit virus te wijten. Als de merrie aborteert tengevolge van EHV dan gebeurt dit meestal na de vijfde maand van de dracht. Een aantal weken voordien is de merrie via de luchtwegen geïnfecteerd wat gepaard kan gaan met koorts en wat minder eetlust. Vaak is er ook niets aan de merrie te merken geweest. De geaborteerde vrucht en het vruchtwater bevatten zeer veel virus, en kunnen dus een besmettingsbron zijn voor andere paarden. Je kan ook zelf dit virus verspreiden naar andere paarden!!
- Verlamming van de achterhand (neurologische vorm) -> Ook kan dit virus, meestal bij jonge paarden verlammingsverschijnselen veroorzaken. Na een luchtinfectie door EHV kan het zenuwstelsel aangetast raken waardoor het paard in korte tijd geheel of gedeeltelijk verlamd raakt. Meestal is de achterhand aangetast. Vaak verloopt dit voor de patiënt fataal af...