Voer voor bevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 09:14

Hoi een vraagje voor de gene die een bevangen paard hebben of hebben gehad. Wat voeren jullie.
Mijn paard krijgt als ze op stal komt volgende maand (nu staat ze dag en nacht buiten volgende maand gaat ze in dfe avond op stal) normaal in de morgen wat kuilgras dan de wei in en als ze binnenkomt 1 kilo brok en s' avonds weer wat kuilgras. De brokken zijn de allround brokken van Cehave en ik vroeg me af of een kilo van deze brokken niet teveel eiwiten bevatten en zou moeten overstappen naar een andere brok of gewoon een 1/2 kilo geven. (Ze is aan de dikke kant).



Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:19

Ik geloof dat kuilgras in verhouding tot hooi ook erg veel eiwit bevat dus misschien kun je dat ook vervangen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 11:02

Dat klopt maar op onze stal komen altijd rollen kuilgras en dan zou ik zelf voor hooi moeten zorgen
en het vervoer ervan en dan nog een opslagplaats.
Maar Pavo stibro bv mag naast kuilgras gegeven worden. Ik ben benieuwd wat andere mensen met dit probleem hun paarden voeren.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 20:07

Wij hebben op de manege twee pony's die bevangen geweest zijn. Zij staan zomers zelfs niet op het land omdat ze anders meteen weer bevangen raken. Het land waar ze op zouden kunnen is nu helemaal kaal en nog liep de ene al beroerd na anderhalf uur erop. Zij staan dus binnen (en buiten in de bak, en grazen af en toe aan de hand een half uurtje) en eten veeeel hooi, en de 1 krijgt nog 1 kilo biks (verdeeld in drie keer voeren) en de ander 1.5. De biks is van Kaspar (Kasper?) Faunafood. Ojaa, de pony's lopen daarbij ieder 1 of 2 uur per dag, in een (rustige) les mee.

Danielle

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:10

ik heb zelf ook een bevangen paard gehad
die had ik namelijk zo gekocht en eigenlijk was hij niet zo dik, mar goed
je meot zo weinig mogelijk eiwit gaan geven
een paard wordt namlijk bevangen vante veel eiwit die hij op een gegeven moment niet meer kan lozen dan in haar lichaam en hoef Lips are sealed
dus ik raad je aan om toch hooi te gaan geven en op een hele schrale wei te zetten
veel stappen en bewging is ook goed, maar zorg ervoor dat de weide niet al te groot is
daarnaast heeft mijn paard een half jaar op een plak hooi en een halve kilo bix per dag gestaan,
dat lijkt vrij weinig en ook ik vond dat ik mijn paard tekort had gedaan
alleen was ik niet de gene die de schuld had aan deze leidens weg voor mijn paard
maar je paard heeft teveel eiwitten opgeslagen en die moet hij nu kwijt en om dan nog gewoon door te voeren duurt het proces alleen maar langer
hou hem ook niet telang buiten, maarzet hem gerust een paar uurtjes op stal
dan gaat hij aan zijn stro eten en dat is ook goed voor een paard (goed voor de spijsvertering) want er zit haast geen eiwit in

zorg er alsjeblieft voor dat je paard zomin mogelijk voert..........ik heb namelijk al een keer met een pony van twee die overigens niet van mij was maar van de buren van mijn vriendin naar een kliniek gemoeten.
ook vanwege bevangenheid en die is gestorven........

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:58

Je kunt beter geen kuilvoer voeren, beter is hooi en weinig brok geven. Even laten hongeren is beter. Wij hebben naast zwaarwarmbloed ook welshponies (en die zijn heerlijk ) en die hebben er ook snel last van. Je kunt het ook heel goed zien aankomen, ze gaan dan een beetje wijzend met de voorbenen lopen. Houd dus goed de manenkam in de gaten. Die mag beslist niet te strak staan!!!.En verder kun je het onderbeen met koud water afspoelen, dit geeft extra doorbloeding. Als ze toch bevangen worden dan geef ik ze het middel FLOR DE PIEDRA D15 3 keer daags op een suikerklontje 15 druppels. Eerst verergert het,maar dat is een teken dat de kuur aanslaat. Mijn pony CAROLINAS GILDED LILY werd bevangen op het moment dat haar veulen geboren werd, heel verschrikkelijk echt een ramp. Geen melk en niet meer kunnen lopen. Voor de melk gaf ik haar Phytolacca, voor de bevangenheid Flor de Piedra, en voor de geest Asa Foetida. Ruim een half jaar later werden lily en de kleine lily sect.B kampioen in duitsland. Dus het heeft echt geholpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers