Voor pony’s die ‘over de helft’ gaan liggen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Voor pony’s die ‘over de helft’ gaan liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 15:11

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 03-06-2003
Voor pony’s die ‘over de helft’ gaan liggen


Object: een pony met een zender op zijn rug

Gezien: in een weiland aan de Duivenbreeweg

Door: Leo van Raaij


NIJVERDAL - Van een tiental jaren geleden kent u de piepers misschien nog wel. Sommige zaten zelfs in een kraampakket. Alles om bij ontstentenis van een telefoon toch de eerste echte weeën op tijd aangekondigd te krijgen.

De semafoons - zo heetten die apparaatjes - zijn inmiddels al lang en breed ingehaald door de vooruitgang. Het mobieltje is tegenwoordig dé voorziening om op de hoogte te blijven van de voortgang van de zwangerschap van uw partner.

Maar hoe moet dat dan in paardenland?, zo vraagt u zich natuurlijk af. Welnu, ook daar is men volledig ingeschoten op moderne communicatieve middelen. Een vaste tipgever vond in een weiland aan de Duivenbreeweg een pony met op zijn rug iets wat volgens hem overduidelijk een zender was. Vanzelfsprekend toog ‘Wat is dat nou?’ met gierende banden naar het betreffende weiland, maar trof daar slechts stoïcijns grazende Shetlandpony’s aan.

Een telefoontje naar het nabije huis van een ter redactie bekende paardenliefhebber bracht uitkomst. ‘Bij Henk Ligtenberg moet je zijn’, was de boodschap. En inderdaad, Henk Ligtenberg weet alles van het fenomeen ‘zender op de rug van een pony’.

‘Het is een zwangerschapsalarm’, legt Ligtenberg uit. ‘Een pony gaat, als zij moet veulen, op haar zij liggen. Ze gaat dan ‘over de helft liggen’. In dat geval gaat een klikje op de zender, die een alarmsignaal geeft in huis. Dat is vooral bij Shetlanders handig, wat die hebben niet altijd genoeg ruimte. Zo heb ik al eens een veulen gered.’

Kortom, ‘Wat is dat nou?’ heeft hier te maken met de volautomatische ponyversie van de semafoon. Tegenwoordig ook al in een gsm-uitvoering. ‘Je hoeft nu niet meer op te blijven bij een hoogzwangere pony’, zegt Ligtenberg. Al is hij, zo bekent hij, vannacht toch wel vijf keer zijn bed uit geweest omdat het alarm afging.

‘Maar er was niets aan de hand. Nee, ik hoefde er het huis niet voor uit. Ik heb een sterke zaklamp. Kan ik zo vanuit de slaapkamer zien of het zo ver is.’

Nu nog de vraag waarom ‘Wat is dat nou?’ geen pony met alarm gezien heeft. Ligtenberg: ‘Ik heb ’m er af gehaald. Ze vinden het niet zo prettig zo’n band om de buik.’

Maar wat nu? Geen alarm meer? ‘Nou ik heb ’t vanmorgen nog bekeken. En er moest nog ruimte komen’, legt Ligtenberg uit. Of, in mensenzwangerschapstaal: er was nog niet voldoende ontsluiting.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Amber_anne, Lys_PPA en 14 bezoekers