gisteravond menles gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 21:51

Het was bijna een prive-les, want we waren maar met zijn 2-en. Ik moest leren met een hand te mennen volgens Achenbach. Nou, dat viel echt niet mee! In de theorie weet ik de grepen prima, maar in de praktijk volgt het paardje de aanwijzingen niet op Verward Ik doe waarschijnlijk iets niet goed. Helaas kan ik thuis niet verder oefenen, of het moet al onder het zadel zijn, met mijn eigen paard (met menles rij ik met een fjord van een ander). Der instructeur had het al over een mentoestel,maar of dat veel zal schelen, ik weet immers hoe de grepen gaan....
Hebben jullie nog tips?


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:09

Nee, geen tips. Wel erg stoer dat je die cursus doet!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:11

Tsja, als je zelf wel weet hoe de grepen werken, kan ik je geen tips geven. Euhh... de pony de schuld geven? Haha! Schijnheilig
Waar volg je die cursus eigenlijk?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:38

ehhh tja tips.......tis niet moeilijk hoor maar volgens mijn instructeur moet je er ook gevoel voor hebben.zorg dat je op de lange zijde je hand zo op de teugels plaatst dat je paard recht uit gaat:dan heb je beide leidsels even lang.met naar links gaan kantel je je hand richting je buik,dan komt de bovenkant van je hand boven,en als je meer naar links wilt neem dan die hand helemaal mee naar rechts,je mag best 1 meter helemaal met je hand naar rechts gaan
als je naar rechts wilt dan plaats jeje wijsvinger op het rechterleidsel,druk dat leidsel met je topje van je vinger naar beneden en voor meer wending ga je met je hand naar links,dus weer mag je rustig 1 meter naar links gaan.

soms is het beter om te zwijgen


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:14

Het is niet moeilijk, hihi maar wel met een paard wat het niet doen wil!
Had ik in het begin, reed ik in de les met een shetje.
Die kon ik met geen mogelijkheid met 1 hand door de bocht krijgen.
Ik ahd voornamelijk last van te kleine handjes. Die pony was erg stug en luisterde niet naar subtiele hulpen. Dus teugels een stuk korter genomen en toen ging het wel, ook al had ik nog steeds last van mijn kleine handjes. Het verschil was voor die pony te klein.

Met Isl gaat het goed overigens, bij Berber ook. Die luisteren gewoon goed, ook naar kleine veranderingen in teugelvoering.

*LOL* Wat ik zo leuk vind, als je met 1 hand rijd om je andere hand zo overdreven ernaast te houden. Een beetje alsof je je hand uitsteekt, alleen dan anders Haha!
Hahaha, nou lekker vaag, ook niet ontopic, maar wel leuk!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 23:21

als ik met 1 hand men heb ik in de andere mijn zweep.wat doe jij er dan mee jantina?? Verward

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:42

Ja die heb ik ook in mijn rechterhand. Ik steek die hand dan een beetje uit zeg maar.
hihi is ook weer heel super uitgelegd. Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 16:19

Ik heb eigenlijk nooit een zweep bij dit paard. Hij is sowieso al behoorlijk loperig.... Bij mij hielp teugels verkorten niet. Ze ging halt houden, of ik kreeg mijn hand niet opzij. Ik zei ook al tegen marc dat mijn hand gewoon te klein is, volgende week handschoenen aan, is toch weer 2 mm extra breedte....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 16:27

maar wij gebruiken de zweep ook om te belonen,dan sta je stil en zegt;braaaf,braaaaf en vervolgens aai je je paard met de zweep want je kunt moeilijk van de bok afklimmen om hem een klopje op zijn hals te geven.dus de zweep gebruiken wij alleen ter stimulatie,meestal.

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 17:28

Ik ben ook altijd met zweep onderweg. Ik voel me zelfs "kaal" zonder zweep.
Ik gebruik hem niet om te straffen (Noujaaaa... Haha! )
Maar juist om hier en daar een tikje bij te geven. Net om even dat ene been even een beetje actiever te maken, of net even een tikje om mooier door de wending te komen.
En ook handig is de zweep om vliegen weg te strijken, lastige honden en kinderen mee weg te jagen ed!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:46

haha ik sla keihard met de zweep op het dak van automobilisten die keihard langsscheuren of heel aso doen Schijnheilig Schijnheilig

en idd de zweep is meestal ter stimulatie om net even actiever te maken....maar heel soms moet je dr ook weleens een rammel mee uitdelen heeeeeeeel soms

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:53

hihihi soms wel eens iets vaker als soms... Schijnheilig Schijnheilig
Maar goed, dat is weer het verschil tussen erop zitten en erachter. Als er ook maar iets kleins mis gaat, kan dat uitlopen tot grote ongelukken!
Dus wat dat betreft ben ik aardig snel met de zweep. Ook al hoef ik gelukkig nooit te slaan, een klein tikje, dan weet ze het wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Colinda20, dolor, Floemii, Googlebot, Kopmeeuw, Miekie74, Mitch_Beauty, Muga, xoranlover en 114 bezoekers