Met deze shetlander naar de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Met deze shetlander naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 18:55

Ik heb dus een aantal weken geleden een hele leuke shetlander gekocht.
En nu zit er ook papier bij.
Dus nu leek het me eens leuk om met hem op de keuring te gaan kijken.
Maar nu wil het "toeval" dat hij echt behoorlijk dik is (waarschijnlijk is dit ook wel een groot gedeelte zijn bouw hoor).
Zouden jullie me aanraden met hem naar de keuring te gaan? of moet ik hem eerst maar eens wat laten afvallen en dan pas gaan?
Persoonlijk vind ik hem zo als hij er nu uitziet echt super geweldig! Alleen als het voor zijn gezondheid gevaarlijk zou zijn zou ik hem wat laten afvallen dus niet voor een keuring wat dus betekend dat als jullie zeggen ik zou zo niet gaan dan zou ik hem eerst laten afvallen.. dan ga ik gewoon niet!

Hier dus mijn kanjer.. wat vinden jullie?
Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:29

Welk stamboek, NSPS
Daar zijn de meeste pony's in overconditie die op de keuring komen.
Let wel 3 jaar of ouder is alleen voor merries en ruinen.

Groetjes anke

ps wat is de afstamming?!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 07:17

eerlijk gezegt weet ik niet zo veel van papier af, maar goed op t boekje staat Nederlands Shetland pony stamboek.. dus ik ga ervanuit gewoon t shetland stamboek..
Moeder: Angeline V. Crumlin
Vader: Clipper. ST de Hoeve

Hij zelf heet op z'n papier Nik V.D. Broeksteeg Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:00

gewoon doen ! leuk toch? En zo dik issie nou ook weer niet! isset een ruin of een hengst?
veel plezier op de keuring! Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:03

Wat ik heb gezien op een shetkeuring is dat de dikkertjes subiet naar de laatste plekken verwezen worden. Bovendien heb je geen grote stal, dus maak je toch al minder kans.
(meegeweest met een vriendin. pony kreeg zeer lage plaatsing, werd 's middags verkocht aan een grote fokkerij, en werd die middag 1e in de andere rubriek.. zet je aan het denken)

Als je het voor de lol doet zou ik zeker gaan, maar verwacht er helemaal niets van, dan valt het altijd mee.. Zou er zeker niet veel geld in steken.

Tis wel een lekker ding Lachen

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:36

Wat een scheetje. Hij mag inderdaad wel een beetje buik kwijt. Keuringen zijn inderdaad vriendjespolitiek. Kijk of je een kennis heb die vaak met shets naar keuringen gaat. Vraag of hij hem wil inschrijven en laten lopen.
Ik zelf ben een keer met een shet naar een keuring geweest kwam als een na laatste na vragen bleek hij weer te gespierd te zijn. Het is toch nooit goed. Ga je voor de lol gewoon heerlijk gaan. Verwacht inderdaad weinig dan kan het niet tegenvallen. Het belangrijkste is toch dat je geniet van je eigen pony!!!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:41

Het is overigens verplicht om de pony op naam te hebben staan bij de keuring. Dus als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat zo snel mogelijk doen.
Door een ander laten voorbrengen kan handig staan, maar de naam van de eigenaar staat altijd vermeld in het boekje dus daarvoor maakt het weinig uit.
Overigens heb ik in de 20 jaar die ik nu meeloop bij de shetten nog niet vaak meegemaakt dat alleen een naam genoeg is voor het behalen van een premie.
Dat wordt vaak uit teleurstelling gezegd door de kleine fokkers als hun troeteldier door de jury niet zo perfect wordt gevonden als ze zelf vinden.
Uit frustratie wordt er een hoop gezegd Knipoog