Zijn er mensen die het idee nog wel begrijpen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Zijn er mensen die het idee nog wel begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:16

Veel mensen doen op bokt nogal negatief over het zogenoemde paardenfluisteren (wat ik overigens geen goede naam vind). Frusty
Ik vind het juist fantastisch dat dit geïntroduceerd is.
Ik ben het er wel mee eens dat het soms een beetje te ver doorgevoerd wordt, maar uiteindelijk is de methode (join-up van Monty Roberts toch een hele goede basis. (Immers, alle paarden reageren er bij ons positief op, zelfs degenen die onhandelbaar waren verklaart).
Zijn er nog meer mensen hier die er zo over denken?
Bovendien zou ik nog wel wat kritiek (maar ook wel wat positiefs) willen leveren op Klaus Hempfling, maar hou me bij deze in, da's een ander onderwerp. Lips are sealed


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:49

ik ben het met je eens

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:56

mooi, toch nog mensen die het begrijpen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:22

ik ken het nietb zo , maar die boeken van heartlan (wat natuurlijk maar een boek is ) hebben me er toch iets meer van verteld , en de rest wat ik hoor is allemaal positief dus ik ebn het zeker wel met je eens

ik heb ook wel eens een jon up gedaan, maar dat was niet met onhandelbaren paarden

ik heb ook 10 lessen op een freestyle manege gereden maar tot mijn grote spijt gingen we verhuizen , ben daar niets wijzer geworden omda het voor het eerst was dat ik reed

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:38

ik ben het ook eens, maar vertel nog eens iets over kfh, ben heel benieuwd. Weinig mensen doen daar iets mee. Het lijkt me zelf erg leuk, maar ik kan er niet zoveel mee. Ik heb wel veel geleerd van zijn boek, vooral op een andere manier naar paardrijden en dressuur kijken.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:46

Monty roberts vind ik zelf een verschrikkelijke methode. Hij stuurt de paarden steeds van zich weg, en na een hele tijd laat hij ze weer naar zich toekomen. de paarden doen dan alles voor hem. Het lijkt een heel diervriendelijke methode, maar eigenlijk is het geestelijk een zware straf voor het paard. Een paard zal van nature altijd bescherming bij de kudde zoeken, en de zwaarste straf die in de kudde uitgevoerd wordt is het verbannen van een individu uit de kudde. Het paard wordt dus keer op keer gestraft, en geestelijk zo gebroken dat het alles zal doen om weer bescherming te krijgen. de methode van KFH vind ik op zich zo slecht nog niet, die man is wel goed op een natuurlijke manier bezig. Ik zeg niet dat MR verschrikkelijk is, maar ik plaats wel mijn vraagtekens bij zijn "diervriendelijke" methode

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:55

ik ben het ook met je eens Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:57

ik geloof zelf wel in paardenfluisteraar,en heb veel bewondering voor de mensen die het kunnen....

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:02

Ik denk er vrij positief over eigenlijk... Niet dat ik het steeds consequent toepas maar soms helpt het toch. Klaus Ferdinant Hempfling heeft mij in het bijzonder bijgebracht hoe je het beste een paard kan leiden. Ik had hier eerst heel veel problemen mee met mijn haflinger (ik was nog erg jong toen ik hem kocht als veulen en hij trok me gewoon mee) en nadat ik zijn leidmethode (en af en toe een join up) had toegepast volgde hij mij overal als een hondje... Verder ben ik in Hempfling nog niet geraakt (is geen 'lichte' literatuur om het zacht uit te drukken), maar daar wordt aan gewerkt!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:07

zware psychische straf... je kan ook overdrijven. Dit wordt ook met veulens in een kudde gedaan, dan is het toch ook niet zielig. Het is gewoon een stukje paardentaal. maar ik ben het wel eens dat je het goed moet doen, en dus niet te vaak. daarbij vind ik het altijd nog beter dan fysieke straf.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:10

hempfling vind ik inderdaad geweldig, hij beschrijft een paard die in een dag al die dingen kan in de picadero, dan werkt het misschien, maar die van mij reageerde helemaal niet, en werd er heel erg chagarijnig van, omdat het zo saai was. Er zit weinig afwisseling in en het schiet ook een beetje te kort. Wijken voor druk lijkt me toch wel essentieel voor rijden. Maar er zitten wel heel veel interessante dingen bij


whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:21

Ik ben het wel met je eens. Er zullen ontgetwijfeld ook dingen bij zitten die minder goed zijn, maar dat is bij bijna alles wel zo. Ik ben van plan om met mn toekomstige paardje een beetje te gaan parellien.

Chill out Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:04

Ik wil wel ff meer weten van die mensen die "paardenfluisteren" niet goed vinden, omdat het psychisch zwaar zou zijn. Wat doen jullie dan met je paarden??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:45

niet goed is een groot woord. niet geloven is wat anders Knipoog
nee, ik denk eigenlijk wel dat het kan, maar dan meer via lichaamstaal

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:05

niet geloven kan ik me niet voorstellen, er zijn genoeg bewijzen dat het werkt. Hoe wil je het anders doen dan met lichaamstaal??? Dat is waar NH juist om gaat....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:44

Ik gebruik de join up vrij vaak bij het paardje dat bij die van mij in het land staat. Als je ze op stal wil zetten, moet je eerst dat paardje hebben, anders piept ze er tussenuit. Als ze zich niet wil laten vangen, dan stuur ik haar ook bij me weg. Laat haar een rondje of 3 om me heen lopen, en dan komt ze automatisch bij me. Ik beloon haar dan met woorden en een aai over de neus. Pak haar dan en poot haar op stal.

Ik denk niet dat dit geestelijke mishandeling is, maar duidelijk laten zien wie of er de baas is. Ikke dus....

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:47

Het ligt er aan hoe je ermee omgaat, je kunt natuurlijk overdrijven en dat is net zoals met alles niet de bedoeling. Ik werk er veel mee, meet lichaamstaal en het gaat prima hoor Van wie welke methode is interesseert me niet, ik heb er zoveel over gehoord en gelzen dat het dor elkaar gaatlopen...Lips are sealed Maar het wordt wel veel geidealiseerd vind ik.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:06

Ik heb altijd wel 'bewondering' voor de mensen die dat goed kunnen. Ik vind dat ze op een zachtaardige manier goed met hun paard omgaan. Ik ben het met je eens fellor

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:14

ik probeer zelf zoveel mogelijk via de "fluister-methodes" te werken... dus ik begrijp het idee nog wel... hoop ik... Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:47

de reden waarom veel mensen NH "vreemd" vinden hebben de paardenfluisteraars aan zichzelf te danken. als je de video en de boeken van KF Hempfling leest en die vergelijkt met die van jomanda begrijp je waarom. ja, ik heb ook hun boeken gelezen en ik heb ook met Voest gesproken. verder vragen ze hoge prijzen voor hun "diensten". ik ben van mening dat je met een goede instructeur (of wat dacht je van een goede opfokker) en je eigen gezonde verstand een heel stuk verder kom op een begrijpelijke nuchtere manier. voor mij is de manier om met paarden om te gaan nog altijd de NNM (=Nuchtere Nederlandse Methode Knipoog ).

Amor Vincit Omnia

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:54

ik vind alle manieren van NH wel goed,
van KFH krijg ik rillingen over mijn rug, maar het nadeel daarvan is, hij heeft echt iets met paarden, en veel dingen van zijn methode zijn gewoon onmogelijk om te leren, behalve voor een enkeling die het in zijn vingers heeft.
ook bij MR is het zo dat veel mensen de join-up niet goed uitvoeren, daarom had ik eerst bij uit het zadel op milton lover gereageerd dat je de join-up echt alleen moet doen al sje het goed kunt, anders verpest j eer meer mee, dan dat je er goed aan doet.
ik zelf doe dus de parelli methode, ik do edit gewoon omdat ik van mezelf weet dat ik geen natuurtalent ben in lichaamstaal, en met de begeleiding van parelli kan je alles beetje bij beetje leren.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:59

tuurlijk, helemaal mee eens...

ik kraak ze ook niet af ofzo, ik vind alleen dat ze allemaal zon beetje hetzelfde zijn.. en dan maakt het niet uit of monty of iemand anders er nou mee begonnen is, voordat we daar weer een discussie over krijgen Lips are sealed ....
verder heb ik geen zin om nóg een keer hetzelfde verhaal op te hangen als bij die andere topics over monty en paardenfluisteren.

valt me wel op.....

de topics over dit soort onderwerpen schieten als paddenstoelen uit de grond, maar dat geeft niet, weet je ook meteen hoe iedereen hierover denkt... helaas moet je dan wel 80 keer hetzelfde zeggen

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:07

hey superpeppijn, niet aanvallend bedoelt hoor, maar wat bedoel je met die nuchtere manier, dat je doel is je paard dingen te laten doen zoals chancheren, wijken, en piaffe
ik weet niet hoor, maar op de normale methode is het dus:
kick to go, pull to stop
op de normale manier leer je dus alles met druk, en kom je ook wel bij je doel,
maar met nh lukt je alles zonder druk, je hoeft geen gevechten aan te gaan, enz.

ik denk ik zeg het maar even, ik begrijp mensen die de 'normale' methode gebruiken ook wel,
maar dan wil ik van jou graag weten waarom je het dan op die nuchteren manier doet,
en dan niet alleen antwoorden dat je er dan ook wel komt.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:18

KL, ik voel me niet zo snel aangevallen, wat mij betreft kunnen we best de discussie aangaan. wat jij omschrijft als de normale methode is geen goed dressuur rijden. sterker nog, de grondlegger van de dressuur heeft ooit gezegd dat als iets geforceerd is (cq onder druk), het niet mooi kan zijn om te zien en dus ook niet juist is. wel goed dat je het zegt, dan is dat misverstand uit de wereld.

Amor Vincit Omnia

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:29

NH werkt ook met het principe wijken voor druk, dit is wat paarden uit nature doen... vraag maar na bij Emiel Voest Haha!
Ook de game van Parelli waarbij je knijpt, is hetzelfde als paarden onderling doen, de leider laat de volger voor druk opzij gaan.
Het doel is naarmate het paard begrijpt de druk verminderen, hetzelfde geldt voor de dressuur. De hulpen worden steeds lichter.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, LuckySeven en 191 bezoekers