Monty Roberts

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 19:29

Vind ik echt een paardenbeul..... het lijkt allemaal zo lief en aardig , maar zijn methodes zijn gewoon psychische paardenmishandeling. (in een aantal opzichten dan) Klaus Ferdinant hempfling is wel helemaal geweldig! Alleen hij legt het zo moeilijk uit voor mensen.. Communiceren via lichaamstaal is geweldig ,maar het moet wel op een goede manier gebeuren. Je ziet tegenwoordig zoveel van die beunhazen in ned. Het is een echte hype aan het worden, je doet een cursusje en ze denken gelijk "fluisteraar" te zijn, of natural horsemanship.. zucht..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Lidewij

Berichten: 177
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:02

heey! ik weet niet wat je bedoelt met: monty roberts is een paardenbeul! noem is wat zou ik zeggen. je hebt wel gelijk met dat tegenwoordig je een cursus volgt en men denkt er te zijn. Zelf vind ik NH wel erg leuk.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:07

mijn mening heb ik al gezet bij iets hier vlak voor.... over paarden fluisteren....

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:47

Mag ik vragen waarom Monty een paardenbeul is?
Nee ik doe geen NH, ben niet voor of tegen hem, maar zou wel graag wat argumenten willen horen als je zo'n uitspraak doet..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:52

Wat wil je met dit bericht bereiken? Monty is een paardenbeul, ja? En? Dus? Leuk dat je er wat argumenten bij gooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:04

Ik vind Monty Roberts echt geen paardenbeul, hij is juist degene die het hele idee van lichaamstaal enzo heeft uitgevonden. En die Klaus dan maar zeggen dat hij zelf maanden tussen de paarden is gaan zitten. Bovendien vind ik dat hij niet het recht heeft om dingen als dressuur endergelijke af te doen als nep (wat hij dus wel doet in zijn boek, ze lopen op de voorhand bla bla bla) Ik zeg niet dat ik het helemaal niet met Klaus Hempfling eens ben, maar het is wel een beetje dromerig gedoe als je het mij vraagt.
Waarom vind je Monty Roberts een paardenbeul?
Je kent m toch niet persoonlijk ofzo. en wat je zegt over psychische mishandeling enzo, waarom vertrouwen al die paarden hem dan zo en werkt die join-up (waar ongeveer de hele uiteindelijke methode van Hempfling op is gebaseerd) bij al onze paarden dan zo geweldig?
Ik vind dat je niet zo snel over iets moet oordelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:05

Fellor schreef:
Ik vind Monty Roberts echt geen paardenbeul, hij is juist degene die het hele idee van lichaamstaal enzo heeft uitgevonden.


Hij heeft het heus niet uitgevonden, hij heeft het alleen naar de "gewone mens" gebracht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:09

Ja, dat bedoel ik natuurlijk. Zal ff duidelijk uitleggen wat ik bedoel:
HIj is de eertse die écht tussen de paarden is gaan zitten en het aan iedereen heeft geïntroduceerd en hiermee ook dus een nieuwe manier van trainen. Vooral in dei tijd was dat een enorme vernieuwing.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:21

Ik ben ook wel benieuwd naar je argumenten voor deze uitspraken, passionato!
Ieder zijn eigen mening, maar ik zie die mening graag onderbouwd.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:22

We krijgen meer en meer aanhangers *LOL*

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:52

ik vind dus totaaaaal niet dat monty roberts een paardenbeul is.
Eergisteren nog een reportage gezien over hem op Vitaya (voor de Belgen onder ons). Hier was een paard zo getraumatiseerd door de startblokken. Omdat hij er niet in wou kreeg hij slaag van de zweep. Met als gevolg dat ge met niks meer aan zijn hakken kon komen. Monty heeft hiervoor een speciaal deken ontwikkeld zodat hij niet alleen meer pijn heeft in zijn flanken, door iets in da startblok (kweet niet meer wat), maar ook was hij veel rustiger doordat hij niet meer schrik had van slaag te krijgen. Beetje moeilijk uit te leggen Verward
Dus als ooit iemand nog beweert dat Monty Roberts een beul is...
Natuurlijk kunt ge uw paardje ook op andere manieren vriendelijk opleren. Maar ik ga toch voor zijn methode hoor.

groetjes
sylvia

Waarom trouwens showen met een paard en hem aan de teugel willen laten lopen. Is toch niet natuurlijk????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:58

Sjintoo schreef:
ik vind dus totaaaaal niet dat monty roberts een paardenbeul is.
Eergisteren nog een reportage gezien over hem op Vitaya (voor de Belgen onder ons). Hier was een paard zo getraumatiseerd door de startblokken. Omdat hij er niet in wou kreeg hij slaag van de zweep. Met als gevolg dat ge met niks meer aan zijn hakken kon komen. Monty heeft hiervoor een speciaal deken ontwikkeld zodat hij niet alleen meer pijn heeft in zijn flanken, door iets in da startblok (kweet niet meer wat), maar ook was hij veel rustiger doordat hij niet meer schrik had van slaag te krijgen. Beetje moeilijk uit te leggen Verward
Dus als ooit iemand nog beweert dat Monty Roberts een beul is...
Natuurlijk kunt ge uw paardje ook op andere manieren vriendelijk opleren. Maar ik ga toch voor zijn methode hoor.

groetjes
sylvia

Waarom trouwens showen met een paard en hem aan de teugel willen laten lopen. Is toch niet natuurlijk????


Was dat paard met die startblok angst misschien Blushing E.T, dat vond ik ook echt een vet goede documentaire!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:42

ik ben het er niet mee eens dat robberts een dierenbeul is, maar ik vind wel dat er veels te veel gejoin-uped wordt. Na een join up moet je relatie duidelijk zijn. Als het dat niet is, ben je blijkbaar nog niet echt duidelijk in je lichaamstaal en kan je dat beter doen met oefeningen ala parelli of voest. Als je maar elke keer een join up blijft doen, heeft ook niet veel nut volgens mij. Bij parelli en voest is het trouwens gewoon een onderdeel.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:05

Citaat:
HIj is de eertse die écht tussen de paarden is gaan zitten en het aan iedereen heeft geïntroduceerd en hiermee ook dus een nieuwe manier van trainen. Vooral in dei tijd was dat een enorme vernieuwing.


Das natuurlijk je reinste bull oliebol. Voor hem zijn er ook zat mensen geweest die echt tussen de paarden zijn gaan zitten en er naar gekeken hebben. Ik denk danb aan, Tom Dorance, Ray Hunt, Mark Rachid etc etc. Dat die dat nooit op commerciëele wijze hebben uitgebuit is wat anders ( niet dat ik daar wat op tegen heb, hoe meer mensen hun paard op paardvriendlijke manier behandelen des te beter natuurlijk).

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:11

Ik heb niet direct iets tegen Monty Roberts, wat natuurlijk vóór hem aan te merken is dat hij tegen paardenleed is.
Ik heb de video van E.T. het renpaard.. maar zonder die speciale deken kan hij nog steeds de box niet in.. Persoonlijk kan ik het dan niet compleet opgelost noemen, maar das weer wat anders. Hij heeft een omslag in de paardenwereld teweeg gebracht, dat is knap, maar hij was zeker niet de eerste (zegt hij overigens ook in zijn boek)

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:18

Waarom is hij een paardenbeul? Heb z'n boek gelezen..moest je eens weten wat z'n vader allemaal deed met die paarden..dat was pas een paardenbeul...maar hij doet wel te veel join-ups ja.

Chill out Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:28

memory schreef:
Citaat:
HIj is de eertse die écht tussen de paarden is gaan zitten en het aan iedereen heeft geïntroduceerd en hiermee ook dus een nieuwe manier van trainen. Vooral in dei tijd was dat een enorme vernieuwing.


Das natuurlijk je reinste bull oliebol. Voor hem zijn er ook zat mensen geweest die echt tussen de paarden zijn gaan zitten en er naar gekeken hebben. Ik denk danb aan, Tom Dorance, Ray Hunt, Mark Rachid etc etc. Dat die dat nooit op commerciëele wijze hebben uitgebuit is wat anders ( niet dat ik daar wat op tegen heb, hoe meer mensen hun paard op paardvriendlijke manier behandelen des te beter natuurlijk).




Je neemt me de woorden uit de mond....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:29

whatever schreef:
Waarom is hij een paardenbeul? Heb z'n boek gelezen..moest je eens weten wat z'n vader allemaal deed met die paarden..dat was pas een paardenbeul...maar hij doet wel te veel join-ups ja.


Zien jullie nu hoe goed de marketing van MR is geweest? Monty's vader was GEEN paardebeul. Ik durf zelfs te beweren dat Monty de JOIN-UP van zijn VADER heeft GELEERD!
Voor iedereen die het boek van MR heeft gelezen, nog een verplichte lectuur er achteraan:

http://www.horsewhispersandlies.com

From "The Man Who Listens to Horses":


My father's methods of dealing with horses were what I would describe as conventional-but that is to say, cruel. . . . The horses were . . . terrified. . . . They rolled their eyes and kicked, reared . . . . (p.39) Fear is in the horse's nature, and they were driven wild with it. (p.40) Early in 1942 . . . . (p.46) I took the horses to a distant round pen . . . . [My father] took up position on the viewing stand . . . . (p.47) [After watching me, my father] raised the stall chain and brought it down hard, again and again . . . . I writhed in his grasp . . . . He whipped horses into submission and now he was giving me the same treatment . . . . I was put in the hospital . . . . The beatings continued weekly for three more years . . . . Only when I was fifteen did they cease . . . . (pp.48,49) (p.53-HWL)

INTERVIEW WITH LARRY ROBERTS, MONTY'S BROTHER, 1997:
"Monty was never an abused child. He and I shared a bedroom. Never once was there ever a hint of reason for me to think that he was being beaten by our father or by anyone else.

"Monty was very vocal about every little incident that he might consider an injustice against him. He would have screamed like a banshee if he were being beat. I know him. He can say whatever he wants to the rest of the world. But I know the truth.

"We used to take baths together. I never once saw a bruise that I didn't know exactly how Monty got it. As for my mother, if there were a definition in the dictionary for strong woman it would be Marguerite Roberts. "I think our parents did more for the two of us then any parents that ever graced this earth. My dad was as thrilled as any father could be when Monty or I won or even placed in an event. For Monty to do what he has done to our deceased parents is darn near unbearable for me." (p.55 HWL)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:34

INTERVIEW WITH DICK GILLOTT, MONTY'S CHILDHOOD FRIEND, 1998:
"I just can't figure out how Monty can say the things that he says in that book of his and get away with it. It simply is not the truth. Not the way I remember it. It's not even close to the truth.

"The way I understand it, Monty claims he wanted to find a way to start young horses that wasn't cruel [to them]. He claims his father's methods of breaking a horse were cruel.

"First of all, I don't ever remember Marvin beating or being cruel to a horse. In my opinion, his training methods were never cruel. He did tie a leg up and he did sack them out, but the leg was tied to keep the horse from hurting himself; it was held just a few inches off the ground, and the sacking out was about the same as having a light sheet tossed at you. It was done to teach the horse that the human was not going to hurt him.

"I was around Marvin and Monty all the time when I was a kid. I never saw or suspected Marvin of being cruel to any horse or to Monty. "As for Monty's supposed travels in a boxcar to the show horses, I have no explanation. He claims that my brother, Wendell, went with him as a [horse] groom, and I just know that isn't true. Does [Monty] think we are all senile or something?"


The Bill Dorrance Controversy
INTERVIEW WITH STEVE DORRANCE, SON OF BILL DORRANCE, 1998:
"After hearing about Monty's book from others, I expected a signed copy for my dad [Bill Dorrance]. After all, he was mentioned as being one of Monty's teachers. Not receiving one, I purchased the book for Dad to read. "After reading the first sixty pages, he told me there was not enough truth in the book to continue. There did not seem to be any point to him to read further. "It's not a big deal, but he's got my dad's age wrong too. If Dad were in his mid-fifties in nineteen forty-eight, then he would be well over one hundred now. My dad is in his nineties, and he just finished writing his own book about horses."

INTERVIEW WITH STEVE DORRANCE, SON OF BILL DORRANCE, 1998:
"After [my dad said that he wouldn't read past the first sixty pages of Monty's book], I decided to have a look at it myself. My perspective may be different, but from what I saw, his book is all about marketing.

"I've noted that Monty covers most of the current hot topics and finds ways to make them work to his advantage. For instance, he is big on nutrients and health, letting us know that he believes in food supplements and good nutrition. He has mentors. He learned at an early age to set goals and work diligently toward them. He claims to have been physically abused. He claims his father directly caused the death of a Black man and was a racist. I'm sure that if I continue to read, I'll come upon some form of psychotherapy he needed to recover from the abuse inflicted by his father.

"In my opinion only, Monty Roberts is one of the most reprehensible people anyone would want to be around. Neither my dad, nor my uncle [Tom Dorrance] ever recall working with Monty or talking to him about his training methods or theirs. Though my dad is in his nineties, he is still very sharp and his memory and faculties are clear.

"A while back, Monty called and requested a photograph of my dad, which was sent, but we wondered why Monty wanted it. "Monty called about a year after The Man Who Listens to Horses, was published. He invited both Dad and Uncle Tom to a party at his ranch. Neither of them went.

"My dad thought it was a strange invitation because he hardly knew Monty."

Je suis Charlie.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:34

maargoed, of we nu monty gaan afzmaken of p-relli of hempfling, het maakt allemaal niet uit. dat topic over monty vind ik trouwens erg misplaatst, en ik ben niet de enigste..... hij is niet de enigste die zich hiermee bezig houd.... zeg dan dat ze allemaal dierenbeulen zijn, zowel klaus als monty als die p relli. het is allemaal een pot nat mensen.
ze gaan allemaal uit van hetzelfde principe, zie dat dan een keer...
de ene die noemt het paardenfluisteren, de andere gehoorzaamheidstraining, de andere relatie verbetering.... het komt op hetzelfde neer.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:41

ik zit me hier onnodig boos te maken, ja toch wel Boos!
ik lees nog een keer dat eerste stukje... mens hoe kun je zeggen dat monty een beul is, en dat klaus geweldig is Verward

zoals ik al zei, het komt allemaal op hetzelfde neer.... heb je weleens die methoden naast elkaar gelegt?? nee? moet je eens doen, en daarna nog een keer...

je zal zien dat klaus dezelfde "beul" is als monty.
de ene neemt alleen een andere weg dan de andere, maar ze berijken hetzelfde.

maargoed, ik heb geen zin om dit verhaal nog een keer op te gaan hangen.

lees nog eens wat stukjes in het topic over paardenfluisteren!

weet je nog een keer hoe ik erover denk.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:00

waarom zijn die mensen in godsnaam paardenbeulen??????? dit topic begint echt raarder en raarder te worden. het gaat er toch juist om dat die mensen alles zonder slaan etc doen, da's juist goed, toch???? klinkt echt een beetje als omgekeerde wereld topic....

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:02

Citaat:
Was dat paard met die startblok angst misschien Blushing E.T, dat vond ik ook echt een vet goede documentaire!!


ja dat was hem. heb trouwens ook het boek shy boy waar hij in staat Party!!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:57

ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!

Samoeray (L)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:02

vastbinden aan een been??????


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Zeppelin, Fleuribelle, herous, Jussem, nardxash en 77 bezoekers