slofteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 21:50

laats ik had een toppic bij vraag maar raak over de elastische halsverlenger,er werd nogal gereageerd dat veel mensen altijd tegen hulptteugels zijn.
maar vooral veele tegen de slofteugel.
ik wou eens vragen waarom precies?
wat is er met deze teugel?
ik hoef geen comentaar dat over dat ik hem wil gebruiken,want dat is helemaal niet zo,ik rij niet met hulpteugels,ja buiten met martingaal en in de bak heel soms met thiedemann.
ik wou dus alleen even weten wat er precies met deze teugel is,ik persoonlijk vind hem er best vriendelijk uitzien.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:58

Er wordt op bokt door veel bokkers inderdaad fel gereageerd op het gebruik van een aantal hulpteugels.
Waarom is dat? Heel simpel, er zijn helaas te veel mensen die het interessant vinden als je met zo'n teugel rijd en de teugel dus helemaal (al dan niet ten koste van het paard) .
Dat heeft er voor gezorgd dat het een negatief tintje heeft gekregen. Mensen die dus wel onder begeleiding met een hulpteugel hebben leren rijden worden over een kam geschoren met de rest.
Want men zegt:"De mensen die verantwoord met een hulpteugel kunnen rijden, hebben de hulpteugel eigenlijk niet eens nodig.

Ik zeg verder niet wat ik er van vind, ik zal je alleen even twee foto's laten zien van de halsverlenger en de slofteugel.

bron foto's tekst Divoza

Afbeelding
Halsverlenger

Een hulpteugel voor paarden die verkorten in de hals en die tegen de hand van de ruiter zijn. Elastisch en traploos verstelbaar.

Afbeelding
Slofteugel stof
Een teugel om het paardenhoofd naar beneden te dwingen, wanneer de slofteugel tussen de voorbenen wordt bevestigd. Hij kan ook onder het zweetblad bevestigd worden, waardoor een betere nageeflijkheid in hogere oprichting wordt verkregen. Wanneer de ruiter onvoldoende drijft en alleen het paard naar beneden trekt, dan wordt het paard kort in de hals en zal zich niet gaan ontspannen, bovendien zal de achterhand dan niet goed meer meekomen.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 08-06-03 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 22:01

dus ze worden met een slof omlaag gedwongen?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:14

ja idd, je dwingt je paard dus zijn hoofd lager te houden met de slof, in plaats van dat je paard het zelf opzoekt in de goede houding. Bovendien train je met een slof de onderkant van de hals, waardoor je de verkeerde spieren train en je paard alleen maar een stijvere nek krijgt.
Een elastiek vind ik nog wel kunnen, maar ik heb van een slof eigenlijk maar heel weinig goeds gezien. Ik heb wel de resultaten van verkeerd slofgebruik gezien en gereden, en ik zou het in ieder geval nooit iemand aanraden

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:22

Een (groot) gevaar van de slofteugel is dat je een soort constante kramp (door het gedwongen laag lopen) in een deel van de schouderspieren veroorzaakt, de zgn. "trigger points". Dat zijn erg pijnlijke plekken in de spier die constant verkrampt zijn, alleen een dierenartsbehandeling krijgt die plekken nog weg. Dat zal bij verantwoord gebruik van de slofteugel niet zo snel voorkomen, maar de meeste mensen weten helaas niet wat "verantwoord gebruik" inhoudt

Extremely rare and Beyond Compare

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:24

als je weet hoe je met een slof moet rijden kan het geen kwaad, mijn paard kan vooral in het begin heel erg haar hoofd omhoog gooien, ze loopt als een zonnetje en ineens ben ik haar helemaal kwijt en duurt het 3 rondjes voor dat ik haar weer heb,als ze wel is zo,n bui heeft doe ik er wel is een slof om en dan heb ik er binnen een paar seconden weer voorelkaar, als je weet hoe je met een slof moet rijden kan het geen kwaad alleen zijn er weinig mensen denk ik die dat kunnen, dus dat is het probleem......

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:44

De meesten hier zijn denk ik vooral tegen slof in handen van mensen die er niet mee om kunnen gaan.
Want met zo'n slof kan je je paard toch wel heel gemakkelijk "aan de teugel rijden"..
Bij ons op stal rijdt er 1 iemand met slof, maar die hangt het grootste deel van de tijd los, totdat het paard gek wordt, dus gevaarlijk gaat doen.. (recht omhoog staan of gewoon ongecontroleerd rennen bijv..)
Maar de meeste mensen die ik met slof zie rijden, hebben de slof er de hele tijd straks aan, dat heeft helemaal geen nut natuurlijk dan..

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 08:57

Juist. De mensen die het hardst roepen dat het dieren beulerij is hebben schijnbaar geen flidee hoe je er dan wel mee om moet gaan! Als je het goed doet is er niks aan de hand. Juist een heel fijn hulpstuk dan. Maar als je niet weet wat dan wel precies het goede gebruik van een slof is, tja dan is het idd een martel werktuig. Kennis van mensen is erg gemakkelijk af te lezen aan de reactie op de slof teugel. Er zijn er die het nooit een goede teugel zullen vinden, onder welke omstandigheid dan ook. Die mensen weten dus kennelijk niet hoe ze er mee om moeten gaan, en kennen schijnbaar alleen de verkeerde manier, jammer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:04

Ik vergelijk het gebruik van een slof altijd met het gebruik van een spoortje.
Als je een spoor nodig hebt om je paard voorwaarts te laten gaan dan is er iets grondig mis gegaan is de basisafrichting. Hetzelfde verhaal gaat op voor mensen die een slof gebruiken om hun paard naar beneden te rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-03 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:05

Ik heb een jonge tuiger. Die was beleerd met slof.. Wat kunnen tuigers heel goed.. Front erop.. en dan niet meer bestuurbaar. Ik heb hem een tijd met slof gereden tot het vertrouwen groot genoeg was. Bij mij hing hij echt 90 % van de tijd los. Veel mensen in mijn omgeving vroegen ook waarom ik hem er in hemelsnaam nog om had. Ik train nu 4 maanden met mijn nieuwe instructrice en sinds een maand hangt mijn slof nu grotendeels in de kast.. Het heeft veeeel tijd nodig om het weer af te bouwen.. en dat is het gevaar met de slof denk ik..

Mensen stoppen met rijden zodra er een slof om hangt en dat moet je zien te voorkomen.. Echt gebruiken als hulpmiddel en niet als hoofdmood..
Ik ben dus niet tegen de slof maar wel in gebruik bij een deskundige ruiter die weet waar hij/zij naar toe wil rijden.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:24

Ik ben geen voorstander van de slof, maar weet wel hoe je ermee om moet gaan. Ik zie er zelf alleen niet de logica van in, als ik keen paard rijd dat het bit vastpakt, hoofd omhoog gooit of gaat rennen, los k dat altijd op een hele andere manier op, en dat is in 99% van de gevallen heel makkelijk op te lossen door bepaalde beenhulpen. Ik heb het probleem dan vaak in 5 min opgelost, terwijl je als je het met een slof oplost, toch nog afhankelijk bent van dat hulpmiddel om problemen op te lossen, en het dus niet op eigen krachten kunt. Ik ben na een heleboel probleempaarden eigenlijk nog geen probleem tegen gekomen die niet zonder een slof op te lossen was, en ik ben juist wel heeeel veel probleempaarden juist door de slof tegenkomen. NAtuurlijk valt en staat alles met hoe het gebruikt wordt, niet iedereen rijdt er op een verschrikkelijk slechte manier mee, en als die mensen het zo op hun manier oplossen is dat prima,ik doe het alleen op een andere manier.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:34

vraagje, aan wat voor hulpteugels longeren jullie??

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:39

sherwood dat heb je mooi omschreven ben het helemaal met je eens!!!!!

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:50

idd, wanneer een paard er niet gewend aan is (een slofteugel) en je die aan het begin te kort maakt en niet weet hoe je er mee om moet gaan kun je veel rijden voor jou en je paard verpesten. Hij loopt met een slof (vind ik) niet natuurlijk, en lief gevraagd nageeflijk maar gedwongen en tegen de zin in. zo lijkt het net een stomme misluke krul!
Ik heb een paard meegemaakt, wat een jaar lang met touwtjes vast gebonden werd aan het zadel een een pets kreeg wanneer hij de touwtjes niet wilde. de touwtjes zaten zo trak (ongeveer het zelfde idee is het eigenlijk met een slofteugel) dat hij altijd met zijn neus tegen zijn borst aan liep en helemaal zijn nek ingetrokken om zo veel mogelijk last van zijn mond te hebben van de touwtjes.
nu is het paard verkocht er word het gereden zonder touwtjes, maar...
het paard loopt nog altijd zo.
hij is er gewoon mee verpest!
je moet dus heel erg op passen wat je doet met een slofteugel of touwtjes, als je er geen ervaring mee hebt kun je er het beste iemand die er veel (goed) gebruik er van maakt vragen of die je helpt en aanwijzingen geeft

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:45

een slofteugel kan volgens mij niet helpen bij het aan de teugel rijden. Aan de teugel rijden heeft te maken met een houding van het lichaam, het dragen van de achterhand etc etc, als mensen dan met een slofteugel gaan beginnen, is het meestal alleen de hoofdhouding, en blijft het toch meestal bij het "in de krul trekken". Ik heb zelf alleen maar slechte dingen gezien van een slofteugel, dus ik ben er echt heel erg tegen.
iemand heeft hier als onderschrift: "hulpteugels horen thuis in de handen van kundige ruiters, terwijl kundige ruiters ze niet nodig zouden moeten hebben" ben ik het helemaal mee eens

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:25

idd, slofteugel is niet voor nageeflijk, dat vind ik iets heel anders als in de krul trekken, het is zielig en het ziet er niet uit

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:01

komop zeg bij goed gebruik kan zo'n ding echt geen kwaad hoor. maak hem anders aan de zijkant vast (doe ik altijd).

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:03

wat ik over de slofteugel wete is dat alsje m nie goed gebruikt datje dan een paard helemaal in de knoop kan rijden met zn hals en rug enzo...vooral bij jonge paarden is de slof slecht geloof ik, een vriendin van stal (die is al in de 30 Knipoog ) heeft op aanraden van een instructrice b ij haar paard (5 jaar) de slof erom gedaan, nu is dat paard dus bang om zijn hals te buigen en alles omdat hij nu dat assosieerd (ofso) met poijn...

Your stairway lies on the whispering wind

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:05

Slecht gebruikt dus....

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:48

Goed of slecht gebruik daargelaten.. waarom een slof gebruiken als je het zonder ook op kunt lossen? Volgens mij is een slof voor mensen die niet kundig genoeg zijn om de problemen anders op te lossen

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:09

idd passionato; gewoon zelf je problemen oplossen!! Als je echt een slof nodig hebt, ben je niet echt handig met je handen en benen... Ik haat die dingen. Als ik iemand met slof zie rijden zegt het mij al genoeg..

She's my lady Lovers

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:27

vind ik ook, en Soesje, de slof aan de zijkant vast maken is nog minstens net zo pijnlijk en vervelend voor het paard.
ook zo kun je hem slecht gebruiken.
het beste altijd nog: geen slofteugel gebruiken! gewoon anders oplossen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:28

Passionato schreef:
Goed of slecht gebruik daargelaten.. waarom een slof gebruiken als je het zonder ook op kunt lossen? Volgens mij is een slof voor mensen die niet kundig genoeg zijn om de problemen anders op te lossen

Omdat je met een slof problemen voor kunt zijn, als je weet hoe je er mee om moet gaan. Met een slof kun je veel rustiger in je hand blijven en als het nodig is subtieler inwerken. Daar is behoorlijk wat rijkunstig gevoel voor nodig voordat je dat kan en begrijpt!
Hetzelfde geldt voor sporen. Een paard moet ook perfect aan de hulpen staan zonder spoor en toch is een spoortje af en toe heel handig omdat je rustiger met je been kunt blijven en subtielere hulpen kunt geven.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:35

Het is inderdaad jammer dat de meeste de slof e.d. verkeerd gebruiken.
Ik weet ook geen raad met een slof of iets dergelijks; ik blijf gewoon handig met mn handen rijden. Hoef al die hulpdingen niet..

She's my lady Lovers

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:31

als we allemaal zo goed kunnen rijden dat we geen slof meer nodig hebben moeten we de stang en trens ook maar afschaffen! zo kunnen we natuurlijk nog wel ff doorgaan...... heb net gereden met slof en hij liep als een trein!!!!! met losse slof.

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers