String de klophengst!!!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

String de klophengst!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 09:19

Zoals jullie misschien gelezen hebben bespringt mijn paardje de merries steeds!
Nu was laatst de DA op het erf van de boer voor een ander paard en ik was er ook. De boer zei toen tegen de DA dat die ruin van mij zich gedroeg als een brutale hengst! De dierenarts heeft toen gelijk String onderzocht (moest hem eerst van die merrie aftrekken zo ongeveer Boos! Bloos) en wat blijkt ... mijn paard is een klophengst!!!
De boer is ontzettend boos op mij, omdat ik hem gezegd had dat String een ruin is, maar ja wist ik veel!!!
Misschien zijn zijn merries nu drachtig en dan wil hij van mij schadevergoeding ofzo Verward hij was echt enorm boos en sloeg String zelfs!!
Ik ben jankend weggelopen!

Wat moet ik nu doen? Het is mijn schuld toch niet?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:23

De brutaliteit!!!

Maar diegene van wie je hem hebt gekocht, die zei toch dat het een ruin was? Had je hem niet laten keuren bij de verkoop dan?

Nu zouden ze idd drachting kunnen zijn....

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 09:26

Ja tuurlijk heb ik hem laten keuren, maar daar hebben ze niks gezegd.
Zouden ze het wel gezien hebben dan?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:26

Dit vond ik via google:

Een klophengst is een hengst waarbij een van de twee teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet in het zakvormig gedeelte van de huid is afgedaald. Een klophengst is niet vruchtbaar. Tegenover merries gedragen ze zich echter net zoals een normale hengst zou doen.

Hopelijk heb je hier iets aan...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:27

Als de dierenarts dat zo kon zien (bij de boer) dan hadden ze dat op de keuring toch ook?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 09:29

als ze het gezien hadden hadden ze het me moeten vertellen, ik baal hier heel erg van! Boos!

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:35

Bunbun schreef:
Een klophengst is een hengst waarbij een van de twee teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet in het zakvormig gedeelte van de huid is afgedaald. Een klophengst is niet vruchtbaar. Tegenover merries gedragen ze zich echter net zoals een normale hengst zou doen.

Daar zou ik maar niet 100% vanuit gaan.
Doordat de zaadbal nog in de buikholte zit is de temperatuur vaak te hoog om goed funktionerend sperma te produceren.
Maar dat houdt niet in dat alles dood is, je hebt tenslotte maar één levend zaadje nodig om een veulentje te maken Haha!
Bij keuringen wordt er meestal niet gekontroleerd of een ruin echt ruin is. Dat is vaak ook niet mogelijk, omdat een bal in de maagholte niet te voelen is. Meestal wordt er niet verder gekeken dan de benen, hart en longen.

Soms kan de ene bal operatief verwijderd worden.
En ja als eigenaar ben je volledig verantwoordelijk voor je paard.

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:37

Ja, dat had ik ook nog ergens anders gezien dat ze meestal niet vruchtbaar zijn, maar het moet maar gebeuren dat die van jou net wel vruchtbaar is...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:38

Maar dat zou toch opgevallen moeten zijn bij degene die hem gecastreerd heeft? Ze worden immers niet als ruin geboren Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:44

orri schreef:
Maar dat zou toch opgevallen moeten zijn bij degene die hem gecastreerd heeft? Ze worden immers niet als ruin geboren Haha!

Ongetwijfeld, maar als je een paard doorverkoopt en er niet bij zegt dat het een klophengst is of hij komt in de handel terecht, dan weet je zeker dat die informatie 'verloren' gaat.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 10:09

De vorige eigenaar heeft hem laten castreren. Ik vroeg me ook af waarom hij het nooit gemerkt heeft, maar ik denk dat het komt omdat String die mensen hun enige paard was en String niet met andere paardjes in aanraking kwam, dus ook niet met merries.
Bij mij heeft hij ook nooit met merries in de wei gestaan, tot nu.
Kan ik diegene die hem heeft laten castreren niet verantwoordelijk houden?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:13

Tja moeilijk. Misschien heeft degene die hem gecastreerd heeft niet aan de eigenaar verteld dat hij maar één bal heeft verwijderd. Of de eigenaar wist het wel maar heeft het niet aan jou verteld.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:13

Als jij weet wie hem heeft laten castreren, dan wist de vorige eigenaar dat het paard een klophengst was omdat dat door de DA vast wel opgemerkt zou zijn voor of tijdens castreren. De vraag is eerder waarom de vorige eigenaar dat niet verteld heeft Haha! misschien dacht hij dat het paard geen hengstneigingen had, maar ik geloof ook dat het weghalen van zo'n inwendige teelbal veel geld kost.
Of idd dat de DA dat niet verteld zou hebben, maar daar kan alleen de vorige eigenaar antwoord op geven...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:16

ik zou je verzekeringsagent deze vraag voorleggen, die weet alles van aansprakelijheid en kan je op weg helpen.

Ik vind het overigens wel onredelijk dat die boer je paard zomaar slaat, toen hij te horen kreeg dat het een klophengst zou zijn....

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:20

Tyrza schreef:
Ik vind het overigens wel onredelijk dat die boer je paard zomaar slaat, toen hij te horen kreeg dat het een klophengst zou zijn....

Dien een schadeloossteling in ter hoogte van het bedrag dat hij wil berekenen voor de drachtige merries Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:45

Van mijn paard dachten ze ook dat het een klophengst is, heb het de vorige eigenaar voorgelegd met als vraag wie hem heeft gecastreerd, dat was dus mn eigen DA, heb het hem nagevraagd, en hij was goed gecastreerd, daar twijfelde hij niet aan
maar hij was op late leeftijd gecastreerd, vandaar die hengstenneigingen(achterop mn meries klimmen, op wedstrijd enorm aan hengstige merries plakken. ook met clublessen is ie niet bij ze vandaan te krijgen en het ergste was nog wel dat hij een keer in de binnenbak compleet stuurloos wer, nix deed als enorm steigeren en maaien met zn voorbenen, om op die manier 1 van zn favo merries in de hoek van de bak te drijven, wat ik ook deed, hij bleef rondjes om die merrie heendraaien en maaien met zn voorbenen, iedereen stond er bij te kijken, niemand deed iets!toen heb ik degene op die merrie gezegd dat ze met haar zweep tegen zn hoofd moest slaan zo hard ze kon, toen rende hij dus keihard weg, en ging achter een andere hengstige merrie aan

ik mocht niet meer in de clubles komen.....achteraf boden de mensen die mij toen een grote mond gaven wel hun excuses aan, want ze zeiden dat ze zelf ook niet wisten wat ze moesten doen, nu rij ik weer gewoon clublessen en gaat het goed, een enkele keer lakt ie nog aan een merrie, maar dan heeft ie gelijk een trap in zn buik waardoor ie opzij schiet

bij de vorige eigenaar is ie tijdens een les achterop een merrie gesprongen, die lesten met zn 2en bij Bartels, en toen i ie flink bijgewerkt en deed het bij hun niet meer

maar nu weer ff terug naar klophengsten

bij mij op mn werk was er ook een hengst met maar 1 ingedaalde bal, die was zo gestoord als iets! veel gekker dan de nadere hengsten, heel onberekenbaar, ene moment was je hem aan t poetsen, andre moment stond ie omhoog voor je! of je had hem aa t halstertouw vast, volgende moment trapte ie naar je of rende weg zodat je eracghter hing

de DA kwam een paar 3 jarigen castreren, meteen zei hij dat die hengst met maar 1 bal, niet op stal werd gecastreerd, maar in de kliniek, hij werd daar verdoofd, neergelegd en z 2e bal werd in zn lies gevonden en weggehaald.

die DA zei dat hengsten met maar 1 bal door bijna geen een DA gewoon op stal worden gecastreerd, maar altijd in de kliniek.
en dat het weghalen van de niet ingedaalde bal wat risico's met zich meebrengt ivm het zoeken ernaar.

Wat wel zo kan zijn, is dat een DA bij een hengst met 2 ballen, toch ee fout heeft gemaakt, maar dat gebeurt ook maar zelden

Ik zou proberen de DA te achterhalen die hem heeft gecastreerd, en vragen naar de castratie

verder, een klophengst daarvan zie je die andere bal niet zo, dat moet je achterhalen dmv een bloedtest, dan pas kom je er achter dat hij dus nog een bal ergens heeft zitten

en bal die je nog gewoon kan zien zitten, na een castratie lijkt me er vreemd, want dan had de DA hem gemakkelijk weg kunnen halen bij de castratie.

Ik zou voor de zekerheid toch een bloedproef laten doen!
op de club voelden ze bij die van mij ook, en volgens 'de kenners' voelden ze een bal zitten, wat dus niet zo was!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 18:56

die boer is gewoon heel heetgebakerd, tyrza

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:58

Slechte eigenschap voor iemand die regelmatig een hooivork vast heeft Lachen

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:52

Sugarmiss schreef:
Slechte eigenschap voor iemand die regelmatig een hooivork vast heeft Lachen


Zoiets dacht ik dus ook gelijk al Scheve mond

Bij mijn weten is het trouwens verboden om bij een klophengst de zichtbare bal te verwijderen, om te voorkomen dat ze als ruin verkocht worden.
Ik zou dus ook eens nagaan of je de claim voor de eventuele drachtigheid van de merries niet bij de vorige eigenaar neer kunt leggen, ik weet niet of er hier ook een meldplicht voor geldt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 21:13

Ik heb geprobeerd de vorige eigenaar te bellen om verhaal te halen, maar die is niet te bereiken.
Ik hoop zo dat die merries niet drachtig zijn.
De boer is altijd heel vriendelijk, hoor, maar nu . Hij riep keihard verkrachter naar String. Nou sorry hoor, maar het is toch natuurlijk.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:01

Ben je net bang dat die boer echt iets gaat doen aan jouw paard als jij er niet bent???????????????????????????? ja sorry, maar daar dacht ik dus gelijk aan als ie echt zo kwaad is...dat ie wraak neemt!!!!!!!!!! boeren zijn tot alles in staat en vooral met een hooivork

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 07:09

Nee hoor, alleen op het moment dat hij het hoorde schrok hij verschrikkelijk en werd ontzettend boos op String.
Ik heb String maar wel uit de wei gehaald en in zijn eigen box gezet, want ik denk dat als String nou die merries blijft proberen te dekken dat hem dat wel woedend maakt.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:18

Zijn er geen ruinen waar hij bij kan, altijd binnen is ook niks.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 08:58

Oh ik bedoel niet dat hij altijd binnen moet, maar voor nu even. Op dit moment werkt hij als een rode lap op een stier bij die boer.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:15

Ymkje schreef:
Oh ik bedoel niet dat hij altijd binnen moet, maar voor nu even. Op dit moment werkt hij als een rode lap op een stier bij die boer.


En? Zijn de merries al bevallen of wanneer zijn ze uitgerekend? Misshcien kan je een veulen van ze krijgen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, FCSA, Jet, Kimmej, Linde_C, Mark0919, pluklief en 42 bezoekers