De 4 edele waarheden (boeddhisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

De 4 edele waarheden (boeddhisme)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 13:31

Het boeddhisme. Hebben jullie hier een mening over, kun je de 3 eerste edele waarheden koppelen aan een eigen ervaring op dat gebied....

Alle bestaan is Lijden
Geboorte, ziekte, ouderdom en dood is lijden

De oorzaak van lijden is Begeerte
De begeerte omvat alles waar de mens naar verlangt en streeft: gezondheid, genoegens, macht en bezit.

Het Lijden verdwijnt door het opheffen van de Begeerte
Deze waarheid houdt in dat niets van deze wereld moet worden nagejaagd of vastgehouden. De mensen moet streven naar de vernietiging van de begeerte.

De weg naar het opheffen van het menselijke pad wordt gevormd door het achtvoudige pad
Het achtvoudige pad wordt ook wel het drievoudige pad genoemd omdat het gevormd wordt door de drie onderdelen Wijsheid, Gedrag en Concentratie.

Je kunt je beperken tot 1 situatie waarin je herkent dat lijden inderdaad ontstond uit gehechtheid.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:42

Op zich zit er wel wat in, maar het lijkt vrij logisch dat iedereen gezond wil zijn en geen pijn wil hebben, dit is misschien wel begeerte, maar zoals ik zei vrij logisch en knap als iemand dat kan dragen zonder er last van te hebben en naar gezondheid te verlangen. Daardoor enigszins onrealistisch.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:20

Verlangen is lijden ja. Hier in de westerse maatschappij zie je dat heel goed. Mensen willen zoveel, en daar moeten ze heel hard voor werken. En soms rennen ze zichzelf voorbij. Ze moeten offers brengen (minder tijd besteden aan zichzelf of aan hun kinderen). en soms is de prijs die ze moeten betalen te hoog. Overspannen, relatie die kapot gaat, of uiteindeljik het gevoel hebben van 'is dit het nou?". ja, de boedhisten hebben wel gelijk vind ik.

De hond is de betere mens

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:27

Ik heb aan het begin van het school jaar bij levensbeschouwing een heel boekje door moeten werken over het boeddhisme Ik had een 9,2 voor het proefwerk toen Haha!

Ik kan me in sommige dingen van het boeddhisme heel goed vinden. Maar ik kan me niet voorstellen dat een mens niks zou willen. Want in feite had de boeddha ook begeerte. Hij wilde de oplossing van het lijden vinden, en daar ging hij wel bijna in dood.

Je kunt niet nooit iets willen, dat is nou ook weer niet gezond... Maar verder vind ik het best een mooie gedachte ...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 14:36

Als hij niet begeerde naar het begrijpen van lijden kon hij immers ook niet streven naar de vernietiging ervan...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:39

je moet je gewoon distantieren denk ik van dingen die ver buiten je bereik liggen. Verder is het heel menselijk inderdaad om bepaalde verlangens te hebben. om dingen te bezitten (zoals een paard) die jou hele mooie momenten kan bezorgen, verrijkend zijn op je leven. Zoals vakanties naar verre landen. Dat is goed voro je ontwikkeling. Verrijkend dus.

De hond is de betere mens

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:15

Wat is er mis met lijden op zijn tijd Verward Over het algemeen wordt een mens daar sterker van.

Ik heb het niet zo op boekjes-wijsheid. Ik denk dat je als mens sterker wordt door te leven en niet zo zeer door over het leven te lezen Knipoog . Natuurlijk kan het heel interessant zijn om over dit soort onderwerpen te praten en na te denken maar sommige mensen hangen hun leven er aan op en stoppen met zelf te leren/leven.

Mijn 'filosofie' is dat er een aantal dingen in je leven zijn voorbestemd en dat jouw reactie daarop bepalend is voor het vervolg van je leven. Met andere woorden dat je steeds zo goed mogelijk probeert om te gaan met de dingen die op je pad komen om zo weer te leren (en een 'beter' mens te worden). Daarin zit overigens wel 'verscholen' dat je minder bezig bent met dingen te 'begeren' , je neemt het leven zoals het komt.... Mijn uitdaging zit meer in het 'handelen' van de situatie's waar ik tegenaan loop dan in het bedenken van alles wat ik nog zou willen. Betekent dat dat ik in wezen een boedhist ben Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:57

door het lijden vind je geen geluk, astrid.

over de waarheden: dit is geen mening, dit is pure logica. het doel is verlichting vinden en gelukkig worden. je kan het ook niet leren uit boekjes (maar je begint er wel door over na te denken). de laatste 4 regels van het achtvoudige pad gaan me trouwens wel iets ver, maar is eigenlijk bedoeld voor monnikken.

zen-boeddisme is heel praktijkgericht , geen blabla en zeker geen boekjes-wijsheid. het heeft alleen geen zin het te doorgronden door alleen de waarheden neer te zetten, je moet eraan werken en altijd actief mee bezig zijn.

Amor Vincit Omnia

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:47

Ik ben het er best wel mee eens, ik ben dus een werkstuk aan het maken over het boeddhisme en ik heb dat onderwerp heel erg uitgebreid.
Eerst dacht ik zo van, jahoor: hoe kun je nou leiden als je hebt wat je graag wil, maar toen ging ik erover nadenken en het klopt eigenlijk wel. (ik had dus geleerd, lijden komt door bezit en behoeften)

Bijvoorbeeld, ik wilde heel graag op ponyrijden, ik hoefde verder niks te hebben alleen maar op ponyrijden. Nou dat mocht en toen wilde ik een eigen pony. Het maakte niet uit wat voor een pony enzo als ik maar een pony had.
Toen had ik een pony, wilde ik hem op een andere stalling, omdat ik het daar leuker vond. Nu sta ik daar ook uiteindelijk en nu wil ik weer wedstrijden gaan rijden. En zo blijf je denk ik alsmaar meer willen. en daardoor lijdt je.

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:20

SuperPepeijn schreef:
door het lijden vind je geen geluk, astrid.



Dat heb je mij niet horen zeggen! Ik zeg alleen dat je er over het algemeen sterker uit komt en daardoor beter opgewassen bent tegen vervelende dingen die iedereen op zijn pad krijgt.

Mijn doel in het leven is overigens niet 'gelukkig worden', uit jouw reactie krijg ik het idee dat dat voor jou wel opgaat SP Verward .
Geluk zit, voor mij althans, in hele kleine dingen. Er bestaat volgens mij niet zoiets als een voortdurend gevoel van geluk, zeker niet als het zo'n zooitje is in de wereld. Hoe kan ik voortdurend gelukkig zijn als je weet hoeveel mensen er problemen hebben (de 1 grotere dan de ander), als je alleen al op bokt kijkt dan zijn er voorbeelden genoeg van wat ik maar noem klein menselijk leed, dat soms aangrijpender is dan wat er gebeurt in oorlogsgebieden gewoonweg omdat het dichterbij is. Zowel dichtbij als ver weg, het is erg, ik heb daar geen invloed op maar het beinvloed en raakt mij wel.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 17:43

Ik vind idd boekjes-wijsheid hierbij zeker niet opgaan, het is juist heel interessant om deze logica op jezelf te betrekken en te leren, immers is het beter om een goeroe te zijn dan een volger.
Ik kan me wel vinden in het antwoord van SP. Ik volg zelf een chakra cursus die gedeeltelijk uit het boeddhisme komt, in het boeddhisme is de eerste en tweede chakra - 1 en het zesde en zevende- 1 chakra.
Zal later nog even de kort omschreven regels van het 8 voudige pad neerzetten.

Ik heb ze dan ook niet neergezet om te doorgronden, maar het is eerder interesse.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:38

astrid, er zijn natuurlijk heel veel mensen die min of meer gelukkig zijn op een westerse manier. de boeddhistische manier van gelukkig zijn (verlichting) gaat veel verder. omdat alles volgens boeddhisten met elkaar in verband staat, is het doel pas bereikt als alles nirvana (de staat van verlichting) bereikt heeft (dus ook de mensen die lijden). de 1e stap bereik je door je te richten op het heden en niet zgn. "snode plannetjes" voor de toekomst bedenkt of aan het verleden te denken. probeer voor de grap eens 1 minuut aan niets te denken dan het heden, dat lukt je niet, feitelijk leef je altijd in het verleden of de toekomst. meditatie is daarbij een middel. ik kan me voorstellen dat het je aangrijpt dat mensen lijden, maar je voelt niet meer de negatieve gevoelens die daarbij komen kijken, terwijl je altijd betrokken blijft.

ik kan niet al te veel in details treden omdat ik niet heel diep die kennis heb om je op weg te helpen, als je de antwoorden wilt hebben kan je beter bij een meester terecht of idd een boek.

het mooie van zen-boeddhisme is dat iedereen het kan gebruiken zonder onrecht te doen aan een andere religie.

Amor Vincit Omnia

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:45

SuperPepeijn schreef:
ik kan niet al te veel in details treden omdat ik niet heel diep die kennis heb om je op weg te helpen, als je de antwoorden wilt hebben kan je beter bij een meester terecht of idd een boek.



Nee ik ben niet op zoek naar een meester omdat ik niet geloof dat er iemand is die de enige waarheid in pacht heeft. Ik zoek het liever in mezelf al dan niet in combinatie met ervaringen met mensen om me heen, dingen die ik lees, etc. Er is een bepaalde rode draad in mijn leven maar daaromheen leer ik iedere dag en ik zou het ook niet eng vinden om er op een dag achter te komen dat ik al die tijd helemaal 'verkeerd' zat en het roer helemaal moet omgooien. Dat zijn de uitdagingen in het leven. Wat ik in jouw reactie cq antwoord mis is jouw persoonlijke interpretatie en levenshouding. Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar je reactie komt niet uit 'je hart' en daar kan ik dus helemaal niets mee (dat noem ik dus boekenwijsheid, of wijsheid van de meester of hoe dan ook).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:02

Ik ben van mening dat je ook kan verlangen zonder te hoeven lijden, maar dat zijn dan geen hevige verlangens.

Eerlijk gezegd lijd ik nog maar weinig. Ik wil heel veel iig vind heel veel wel leuk maar heb geen vast streven of hevig verlangen.
Ik ben meer go with the flow, ik ben vrij teveden geloof ik Lachen

En er is ook nog een ander lijden buiten het verlangen om, alhoewel idd al het lijden relatief is.
Je kan lijden ook als een test of levensles zien, dan is het iets wat je door moet maken om in een volgende fase te komen van je bestaan.
Maar dat kun je aan lang niet iedereen op die manier verkopen natuurlijk en dat is ook niet eerlijk denk ik, ieder zijn tijd en ieder zijn weg.

Ik heb een mooie spreuk in mijn sig van yahoo mail (ok gebruik nooit een sig maar heb hem er al wel heel lang op die manier opgeslagen staan Knipoog )

---------------------------------------------------------------------------------
Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.

Buddha
-----------------------------------------------------------------------------------

Dat is zowieso ook iets waar ik achtersta, gelukkig heb ik weinig dingen opgedrongen gekregen in mijn jeugd behalve dan mijn 'lijden' Knipoog Ik heb een vrije opvoeding genoten en heb zelf dingen mogen ontdekken en geloven Knipoog

SP: Mijn eerstvolgende leerdoel (therapie) is mezelf meer te focussen op het heden.
Dus ik zou eigenlijk een stukje boedisme moeten doen Verward Lachen
Het is iets wat niet makkelijk te bereiken is weet ik, maar het proberen waard Knipoog
Ik weet dat iedereen wel zijn wensen en verleden heeft maar voor mezelf vind ik het iets om aan te werken.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:43

Ik ben het er wel heel erg mee eens, en zoals haflingerfan al zei. Je denkt dat je gelukkig bent als je eindelijk krijgt wat je graag hebben wilt, maar vervolgens wil je meer of wil je het weer anders!!
Ik heb dat ook sterk ervaren toen ik mijn eigen paardje kreeg..

Maar onder verlangen vallen meer dingen (volgens het boeddhisme) dan bezittingen!
Onder andere ook geen sexs namelijk Haha!

In veel dingen kan ik me vinden, maar door onze westerse invloeden zou het erg moeilijk worden je daar helemaal aan te houden vrees ik.

Door meer van dag tot dag te leven en niet te veel te 'willen' heb ik gemerkt, gaat het beter, je bent rustiger en tevredener daardoor. Wat vandaag niet komt, komt morgen wel nietwaar!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:27

astrid, het is niet zo dat een meester de waarheid in pacht heeft maar hij helpt je wel op weg, hij wijst de deur. als je verder wilt in (zen-)boeddhisme dan heb je dat nodig. wat betreft dat uit het hart spreken: ik wil geen uitspraken doen waarbij ik iemand op het verkeerde spoor zet mbt boeddhisme, misschien is het daarom dat je mijn passie niet ziet.

Amor Vincit Omnia

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:10

Heb je een site over dit Orri?

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 01:21

Lobje schreef:
Heb je een site over dit Orri?


Eh nee... maar wellicht kun je google proberen Lachen
En ik denk dat SP misschien wel een boek of meerderen aan kan raden.
Ik volg een cursus met banden met het boeddhisme (chakra) en deze edele waarheden staan er onder andere in.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:51

Over boeddha gesproken, een mooie tekst van hem vind ik:
there is no way to happiness
happiness is the way
Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:39

ik wil nog even duidelijk maken dat je verschillende stromingen van boeddhisme hebt. zo geloof ik dus niet in die chakra's van orri. zen-boeddhisme is recht door zee, nuchter en zonder abracadabra. eigenlijk zijn er heel veel goede boeken over boeddhisme en de reden is simpel, de geschiedenis is altijd goed beschreven en er zijn geen religieuze belangen die de dingen willen manipuleren.

Amor Vincit Omnia

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:44

Lijden? Dat zit tussen je oren. Als er iets gebeurt en jij erváárt dat als lijden, dan is het voor jou lijden. Maar ik lijdt er nou niet bepaald onder dat ik chronisch ziek ben. Ik laat me niet kisten. Ik heb wel wat beters te doen.
Lijden is een keuze en daar kies ik niet voor! Dát spreekt mij meer aan en of het nou boeddhistisch is of niet, maakt niet uit. Always look on the bright side of life!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:07

de term "lijden" gaat verder dan het lijden dat wij kennen laui. lijden is bijvoorbeeld over dingen zorgen maken, dingen verliezen, zoals materiele zaken en bijv. ook je gezondheid.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:17

SuperPepeijn schreef:
de term "lijden" gaat verder dan het lijden dat wij kennen laui. lijden is bijvoorbeeld over dingen zorgen maken, dingen verliezen, zoals materiele zaken en bijv. ook je gezondheid.


precies. En van het ene soort lijden krijg je een groter incasserings- en relativeringsvermogen en groei je als mens, maar van het andere soort word je alleen een ontevreden mens (zoals naar materiele zaken).

maar het is allemaal niet zo simpel, want we moeten de waarheid onder ogen zien, de aard van ons wezen. Het is menselijk om vaak meer te willen. En dat verlangen zal ook wel weer een doel hebben, het beweegt ons, het houdt ons bezig. Het geeft een drijfveer.

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:37

die materiele aard is vooral westers desiree. het is een illusie als iemand denkt dat het alsmaar bijelkaar sprokkelen van rijkdom geluk geeft.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:41

SuperPepeijn schreef:
die materiele aard is vooral westers desiree. het is een illusie als iemand denkt dat het alsmaar bijelkaar sprokkelen van rijkdom geluk geeft.

ja maar illusies bestaan nu eenmaal, vooral hier in het westen. Ik geloof ook dat een groot deel van onze cultuur, die beheerst wordt door de media gebaseerd is op illusies. Illusies waar mensen hun best voor doen om er aan te voldoen met alle frustraties en anorexia van dien.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnneMarijeP, Annuuuhh, BeFunny, rosalie_a, SandraWierda, Wescha en 183 bezoekers