Fokken tijdens economische recessie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fokken tijdens economische recessie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:34

Hoe denken jullie daarover, er is een overschot aan paarden, en we fokken wel door. De paardenmarkt ligt op zijn gat. Paarden worden niet meer verkocht voor dikke bedragen. Mensen geven niet meer zoveel geld uit. Voor degene die de paarden wil kopen interessant natuurlijk, maar voor degene die ze wil verkopen helemaal niet. Maar toch ieder jaar weer een stel fokken. Is dit nou slim of niet? Nu kun je zeggen, over een paar jaar trekt de economie wel weer aan. Dat denk ik zeker ook, maar het dieptepunt hebben we nog niet bereikt!


Hoe denken jullie er nou over, om weer wat dieren op de wereld te zetten, terwijl je geen idee hebt of je er een liefhebber in normaal geld ervoor weer te vinden?


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:55

Het is denk ik altijd moeilijk inschatten hoe de economie er over drie jaar uitziet, en dat is voor veel mensen toch het moment dat een paard verkocht wordt.
Als je nu drie jaar geleden had geweten dat het nu lastig is je paarden goed te verkopen dan had je het wellicht rustig aan gedaan, maar hoe zal de economie er over drie jaar uitzien Verward? Weer volledig bij getrokken??? Dan moet je nu juist misschien wel gokken en fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:00

Ja maar ook in zo grote schaal vraag ik me dan af? Veel mensen laten toch de meeste merries dekken. Denken mensen erover na? Of laten ze alleen de beste merries dekken. Of is het misschien nu tijd om de merrie eens uit te laten brengen in de sport?

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:00

Volgend jaar zijn er heel mooi gefokte veulentjes te kop voor een habbekrats, maar ook heel mooi gefotkte oudere paarden voro weinig...

Kortom als je wilt kopen, dan breken er gouden tijden aan.
Maar mijn merrie is mooi leeg de komende jaren, ik kan niet alles houden, en ga niet kosten maken voor minder opbrengst. Dusss...

Ik denk dat de paardenhandel nog een grote dip gaat maken, dit is echt nog maar het begin, want paarden zijn inmiddels in de picture bij belasingdienst (chippen), bij het Ministerie van Landbouw (boeren gaan paarden houden), bij de consumentenbond(garantiebepalingen nu van kracht)...al met al ontwikkelingen waar men nu wel al wat van voelt, maar waar men over een jaar echt de zure vruchten van gaat plukken. Mijn voorspelling; er gaan legio handelaren over de kop, en menig hobbyfokker gaat zijn schaal verkleinen.
Over een jaar of 6 zal de fokkerij zich herstellen, de handel niet.

Dit is mijn voorspelling. Ik zit wel eens goed, maar of dit de waarheid zal worden, de tijd zal het leren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:02

Idd Dees de tijd zal het leren maar ik denk dat er veel waarheid in jouw verhaal zit.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:10

Inderdaad, als je de mogelijkheid hebt om ze thuis te houden en uit te brengen in de sport, dan is het wat makkelijker. Maar ook dan heb je mindere paarden staan, waar je dat wel mee kunt doen, maar dat heeft weinig zin, dat soort dingen brengen nooit meer op dan een bepaald bedrag. En als je gaat uitbrengen in de sport, kosten ze ook weer!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:11

Maar je kan niet onbeperkt blijven aanfokken zonder te verkopen jarenlang...
Ik ken niemand die nu zoveel hokken leeg heeft!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:15

Ach ik wordt gelukkig al kort gehouden door mijn eigen verstandige man. We hebben nu 7 paarden en ik mag er niets bij produceren voor er wat verkocht is. Dus dit jaar een andere oplossing terwijl ik vorig jaar een tweeling laat in het seizoen afgespoten heb.
Ik vind het idd onvoorstelbaar dat er volgens de hengstenhouders en dierenartsen voplop gedekt wordt.

Ik ben het met Dees eens als je niet voor jezelf fokt, kan je het beter niet doen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:18

Ik heb een hengstenhouder gesproken die juist zei dat er amper gedekt werd. Dus dat is wel heel wijs!

Dees: wij hebben een overschot aan stallen op het moment................genoeg lege boxen. Die blijven ook leeg trouwens.

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:24

Is dat idd zo dat de paardenhandel plat ligt ? Ik weet het echt niet want ik heb al jaren dezelfde en die zijn voor geen goud te koop. Ik ben het met Pipo eens dat de recessie zijn bodem nog niet heeft bereikt. De huizenprijzen zijn eindelijk aan het dalen, dat werd onderhand tijd. Het is de grootste reden waarom ik naar Belgie verhuisd ben. In Nederland had ik in mijn eentje dit huis nooit kunnen kopen, ruimte voor paarden en aan de rand van het bos. Ik denk dat een algehele "correctie" ivm de Euro sowieso op z'n plaats was want tussen Euro en Gulden bedragen is weinig verschil meer (behalve dan mijn salaris). Maar ik dwaal af. Mijn paarden heb ik destijds (meer dan 15 jaar geleden ) allebei voor ongeveer 1750 gulden gekocht, een veulen met goede papieren en een 3 jarige zonder papieren (toen dan, inmiddels via DNA heeft ze wel papieren) Ik heb ze beiden al vaak kunnen verkopen, de bedragen vond ik wel overdreven en ja ik ga (hopelijk) volgend jaar ook een veulen erbij krijgen-voor mezelf dan. Zijn het vooral de paarden zonder papieren (of gewone paarden) die zo goedkoop zijn nu ? Kan dat misschien ook iets te maken hebben met het fenomeen paardemelkerijen ?Dat soort dingen vind ik namelijk altijd heel griezelig, er zullen wel goede bedrijven zijn, maar je hebt altijd van die mensen die even snel rijk willen worden, en wie de paarden zelf geen donder interesseert. Kijk maar eens naar de Premarin-merries in Amerika (zie: http://www.premarin.org/ maar hou je vast, het is om kotsmisselijk van te worden), ik hou mijn hart vast dat dat ooit hier naar toe komt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:28

Ik denk niet dat zoiets echt van invloed is op de omvangrijke sportpaardenfokkerij of het teruglopen van de markt.
De terugval in afzet loopt gewoon synchroon met de algehele resessie.
Niet handig als je daar je ogen voor sluit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:37

sarabande schreef:
Ik denk niet dat zoiets echt van invloed is op de omvangrijke sportpaardenfokkerij of het teruglopen van de markt..

Je bedoelt hiermee het premarin verhaal? Dan ben ik het eens namelijk! Maar de gewone verkoop zal zeker terug lopen, de toppers blijven altijd veel geld opleveren. Maar de gewone fijne beesten, die we bijna allemaal fokken die lopen terug in prijs.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:41

Ja dat bedoelde ik pipo

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:42

Ik heb mijn merrie nu drachtig, maar wil zelf graag een veulen van haar. Het veulen is in principe wel te koop, maar het is geen enkel probleem om het te houden. (als het verkocht wordt dan wordt Cheeka wsl nog een keer gedekt Knipoog )

Als ik tien merrie's had staan en er van moest eten zou ik het nu denk ik wel uit mijn hoofd laten...
Ik denk dat Dees best wel een punt heeft met haar voorspellingen Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:48

Ik denk dat de vogelpest ook meespeeld dat er weinig gedekt word.
Bij de groningers fokken de meeste mensen wel door.
De meesten fokken om het ras in stand te houden, veel boeren kunnen hun paarden wel aanhouden en er is nog steeds veel vraag naar dit ras.

Ik denk wel dat dees heel erg gelijk heeft en misschien is dat maar goed ook. veel mensen fokken nu voor de lol van die rommel.Ja het zijn wel paarden maar sommige staan zo slecht op de benen dat het om te janken is.Die mensen kunnen het gewoon niet meer betalen om te fokken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:02

willy schreef:
De mijne staan wel recht op de benen maar ook ik moet me afvragen wat op langere termijn te doen.
Voor dit jaar is alles al wel geregeld maar als ik volgend jaar niet verkoop en er wel weer veulens worden geboren zal ik toch iets anders moeten bedenken en ik denk dat dat voor veel mensen geld.
Het hoeft vandaag niet de deur uit maar ik hou het geen 6 jaar vol. Wie wel??


Gewoon eerst ruimen voor je er weer bijfokt. Ik heb vorig jaar ook geen veulen bijgekocht, maar een in de opfok genomen. Dat scheelt ook weer veel zorg straks.
En mijn jaarling wil ik waarschijnlijk helemaal niet kwijt, maar daar zal ik tegen die tijd wel wat overedingskracht voor nodig hebben Haha!

De tweejarigen zijn zo goed dat ik die nu niet weggeef, maar volgend jaar eerst laat aanrijden, dan zijn die wel voor goede prijzen te verkopen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:07

willy schreef:
De mijne staan wel recht op de benen maar ook ik moet me afvragen wat op langere termijn te doen.
Voor dit jaar is alles al wel geregeld maar als ik volgend jaar niet verkoop en er wel weer veulens worden geboren zal ik toch iets anders moeten bedenken en ik denk dat dat voor veel mensen geld.
Het hoeft vandaag niet de deur uit maar ik hou het geen 6 jaar vol. Wie wel??


Wij Haha!

Inmiddels zijn we weer een nieuwe stal aan het bouwen, met 14 boxen. Dus straks ruimte voor 36 paarden, en een grote loopstal voor stuk of 10 jonkies. En we hebben er maar 30..........................

Maar toch laten we de boel leeg dit jaar, twee jaar geleden ook bewust gedaan. Hiermee krijg je de kans om de paarden langer en beter door te rijden. Ze uit te brengen op wedstrijd, waardoor je paarden makkelijker verkoopt. Daarnaast moeten ze nooit weg, het is hobby en dus financieel niet noodzakelijk.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:41

Pipo schreef:
Daarnaast moeten ze nooit weg, het is hobby en dus financieel niet noodzakelijk.


Nee maar er zijn erg veel mensen die fokken omdat ze vinden dat ze de wereld daarmee moeten verrijken.

Dat leidt op dit moment dus nergens toe

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:36

Wij verkopen onze veulens altijd wel. Als 1 van onze merries drachtig is (horen we over 2 week) en er komt een hengst uit is hij al verkocht. Wij hebben nu ook een hengstveulen, hij was nog geen 2 weken of hij was al verkocht. Voor echt goede paarden is altijd wel vraag, zelf al vraag je er een goede prijs voor

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:11

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:
Daarnaast moeten ze nooit weg, het is hobby en dus financieel niet noodzakelijk.


Nee maar er zijn erg veel mensen die fokken omdat ze vinden dat ze de wereld daarmee moeten verrijken.
[/quote]

Iedereen vind dat hij of zij de wereld verrrijkt met het brengen van een veulen, anders doe je dat niet namelijk! Jij vind net zo goed dat je een mens verrijkt door een nakomeling te verkopen aan iemand die jezelf hebt gefokt, of het nou brandhout of een topper is!! Daarbij zeg ik ook, ze moeten niet op de korte termijn weg, zoals dat bij velen wel zo is, die mensen hebben geen plek om op te fokken, of die kunnen het financieel niet aan. Het is fijn om te fokken en te weten dat als ze een jaar langer staan, dat je gewoon normaal kan leven, en dat niemand er last van heeft.

Neel, ik ben met je eens dat de paarden altijd wel weer verkocht worden. Ik merk hetzelf doordat we niet hoeven te verkopen op korte termijn, maar wel veel verkopen omdat we gewoon achter onze producten staan, en fijne paarden hebben.

Maar als ik op marktplaats kijk, of ids hoeveel paarden er al tijden te koop staan, dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:19

Neel, wel vind ik dat als je een goed paard te koop aanbied voor 4000 euro, dat je zo dier veel sneller kwijt bent, dan een goed paard voor 10, dus het is moeilijk te zeggen of het bij iedereen zo is, omdat je nou eenmaal vanaf het internet niet kan zien hoe de prijs kwaliteit verhouding is. Maar het verkopen is gewoon moeilijker, mensen kunnen minder geld uitgeven dan een paar jaar geleden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers