* belasting van voorvoeten bij rijden met slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 19:50

Dat krijg je dus als dierenartsen gaan vertellen hoe er moet gereden worden Boos!

Die belasting op de voorhand zal je door slofteugel ZEKER niet oplossen. Integendeel. Je paard zal enkel nog meer in de voorhand gaan lopen.

Als je de rug niet kan loskrijgen zonder slofteugel moet je een andere instructeur zoeken die dat wel kan. Want op deze manier ga je de situatie gewoon nog veel erger maken.

Ik vind het echt vreselijk dat je zo'n advies krijgt. Frusty Ik zou wel eens een grondig woordje met die DA willen spreken!

http://www.hoefkatrol.com


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 22:01

Ik ga morgen bellen om uitleg te vragen. Tot volgende week donderdag mag ik sowieso niet rijden dus ik heb voldoende tijd om het uit te zoeken.

Ik begrijp natuurlijk wel dat het paard diep en rond moet lopen maar ik ben ook helemaal niet blij met het slof verhaal. Dat ik haar niet rond kan krijgen ligt echter absoluut niet aan mijn instructeur. Dat ligt aan mij in combinatie met het medische probleem. Een goede ruiter kan haar namelijk wel goed rond krijgen zonder hulpteugels. Ik heb niet voldoende kracht in mijn benen om haar voldoende voorwaarts te houden. Het is een paard wat 100 kg vooruit nodig heeft en 90 kg terug en dan geeft ze een keer na en laat ze los.

Ik heb alleen maar een paard echt goede ruiters haar goed zien rijden en het is jammer dat ik dat niet kan. Wat wel een optie is, is om haar door iemand anders te laten rijden, maar ja zit daar dan een eind aan? Dat kan niet eeuwig doorgaan.

Ik bel morgen de DA om uitleg te vragen en ik ben erg benieuwd!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 08:50

Een paard zoals het jouwe moet gewoon goed dressuurmatig getraind worden. Het is toch niet omdat je besluit dat te gaan doen, dat je je al direct vrolijk een slof aan kuint schaffen? Zo leer je toch geen paard verzamelen?
Zorg voor een goede instructeur.
Als je het in kracht bekijkt, is het paard natuurlijk het sterkst, maar als het om inteligentie gaat moet jij het een stuk verder kunnen schoppen dan je paard. Denk daaraan, je moet je paard op je juiste manier leren rijden, eerst gewoon voorwaarts rijden, hij moet aan het been zijn, en daarna kan je verder gaan.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:19

Ik ben het deels eens met het "anti"idee van het rijden met een slof. Natuurlijk is een slof een dwangmatig middel van de eerste orde, maar als je goed met een slof weet te rijden kan je er ook een hoop steun aan hebben.

Vaak is er niet 1 probleem maar meerdere problemen tegelijk en laten we eerlijk zijn: er zijn maar weinig mensen die meerdere problemen tegelijk weten op te lossen. Het onafhankelijk zitten, bijelkaar rijden van je paard, over de rug laten lopen etc. etc. zijn toch geen zaken die je even doet. Soms heb je weleens een middel nodig om een paar problemen even naar de achtergrond te schuiven zodat je de andere belangrijke punten het eerst kan leren c.q. aanvoelen.

Ik ken de instructeur waar Manon les van heeft en ik ben overtuigd van zijn kwaliteiten. Manon heeft zelf genoeg gezond verstand om dingen goed in te kunnen schatten en ermee om te gaan. Het is een kwestie van veel kilometers maken (rijtechnisch-gevoel) en de juiste begeleiding.

Manon, door op de juiste manier met de slof te gaan rijden kan je juist werken aan andere problemen en deze eerst goed oplossen. Ik denk dat je eerste prioriteiten het goed voor het been rijden en een onafhankelijk zit krijgen zijn. Als de slof je hierbij kan helpen waarom niet?

Succes ermee.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:37

Als je een slof niet goed gebruikt trek je alleen de nek in een krul en met de rest van het lijf gebeurt niets.

Misschien is een pessoateugel meer iets voor jou en jouw paard. Het idee achter de pessoateugel is juist dat er vanuit de achterhand wordt gewerkt. Mocht je de pessoateugel gaan uitproberen, dan zou ik dat in overleg met een paardenfysiotherapeut doen. Zeker omdat je paard een rugprobleem heeft lijkt het mij van belang om niet zomaar het een en ander uit te proberen, maar echt in samenwerking met een deskundige het probleem aan te pakken.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 20:54

Citaat:
Op 2001-08-23 08:50, schreef visje:
Zo leer je toch geen paard verzamelen?
Zorg voor een goede instructeur.


1. Manon moet met slof rijden omdat Bolivia artrose heeft en haar voorhoeven moet leren 'uitrollen' oid
Het gaat helemaal niet over het verzamelen leren
2. Ze heeft een goede instructeur

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:25

even iets rechtzetten; het drijven van een paard heeft niets met kracht te maken. Hulpen moeten klein zijn omdat ze storend zijn voor de balans van een paard. Dus, zo min mogelijk doen, dus ook zo klein en min mogelijke hulpen. als je je paard moet rijden met kracht ben je niet consequent geweest. Eerst dus het paard leren om te reageren op lichte kuitdruk. Kun je in een uur al voor elkaar krijgen.
Verder sluit ik me aan bij Brigitte. Als het paard te sterk wordt voor, kun je dat niet altijd met je benen oplossen en al helemaal niet met je armen. En als je dan de slof goed gebruikt is het een goed middel om het paard er doorheen te werken.

andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 09:09

hoi manon,

Wat heeft jouw paard precies? Mijn paard heeft nl ook atrose en iets met haar rug.

Andrea


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kim_S, marinst en 70 bezoekers

cron