Paard loopt ongecontroleerd met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Paard loopt ongecontroleerd met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:01

Vanavond was ik aan het springen samen met een paar andere meisjes. De pony van mijn vriendin (Charly) had er blijkbaar nogal zin in en wil een beetje gaan racen en liep dus erg ongecontroleerd.

Ik heb toen geadviseerd om hem voor de hindernis een beetje terug te nemen en gelijk na de hindernis terug nemen en aan de teugel te zetten.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:06

dressuurmatig

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:08

even wat duidelijk
zoals ik er nu tegenaankijk heeft de pony straal de gek met de ruiter
hij moet leren dat hij niet de baas is en zeker niet het tempo mag bepalen
dus rustig op de hindernis afrijden, zo snel mogelijk na de hindernis halthouden kan wel (netjes overgang rijden en niet zo snel mogelijk stil trekken) maar voor de hindernis stil laten staan zou ik niet doen
je paard leert op die manier dat ie voor een hindernis stil staan mag, en leert zo het weigeren aan
wees veel strenger, hij mag niet onder de ruiter van door lopen

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:15

hij luisterd goed en dressuurmatig gaat het ook allemaal goed, maar hij was net uit stal en was nogal vrolijk en liep iets te onbehouwen.

Stil laten staan voor de hindernis is een slecht idee, hij heeft een tijd lang vaak geweigerd en dit is er nog niet zolang uit en eigenlijk gaat het nou super.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:38

Gaan dressuren tussen de hindernissen door, niet springen voordat ze alle controle heeft en gewoon overal tussendoor kan rijden, zonder dat hij sterk afgeleid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:11


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:36

Ik heb ook een heethoofdje, als ze te hard gaat mag ik niet springen, moet ik voltes halve baan draaien waarbij ik vlak voor de sprong langs kom. En dit net zo lang totdat ze rustig blijft en dan spring ik eroverheen. Dit werkt eigenlijk heel goed, na een paar sprongen is het al niet meer nodig.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:02

Mijn vorige pony ging ook wel heel hard, maar niet ongecontroleerd.
Een vriendin van mij, heeft een pony die met de dressuur super rustig is, en helemaal flipt als ze een hindernis moet springen, zij lost dit meestal op door vanuit een volte op de hindernis aan te galopperen wil ze te hard, gewoon weer de volte inzetten. Bij die pony hielp dat heel goed.
Wat ik iemand bij mij op de ponyclub vaak zie doen ( heeft ook een heethoofd met springen ) is een hindernis op bijv. X zetten ( gewoon een kruisje ) en er op af draven ( gaat dat goed, dan galopperen ) stil zetten na de hindernis omdraaien en er weer over heen gaan, weer stilzetten omdraaien enz.
Het schijnt wel te helpen, maar weet niet of dit wel zo'n goede manier is ( maar heb er dus zelf geen ervaring mee )

Meestal ligt het probleem idd dressuur matig.
Tussen de hindernissen door gewoon dressuurrijden wil ook wel helpen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:23

Veel mensen zetten veel te veel drukop de voorkant bij het springen. Hoe meer druk op de voorkant hoe harder ze gaan. Ik spring zelf veel met paarden waar veel volbloed inzit, heethoofdjes dus.. Ik doe altijd zo weinig mogelijk voor de sprong, en open gewoon mijn handen, desnoods met een wat te lange teugel. Ik train zulke paarden altijd eerst door ze met een ontspannen hand aan de cavaletti's te laten wennen. Op de cavaletti's moeten ze hun rug ook gaan gebruiken. Houd het in ieder geval heel laag. Ga ook niet teveel galloperen, maar stap goed los, en pas als het paard dressuurmatig en ontspannen is eens een kruisje pakken. ga niet meteen een parcours raggen ,maar train je paard eerst eens op wat lossen hindernisjes. Wat kruisjes, in uitjes. Leg tijdens het dressuur rijden ook eens een balkje op de grond, en train erop dat ze daar gewoon rustig overheen "hobbelt" Pas als ze geleerd heeft dat ze niet door de hand heen hoeft te rennen op een hindernis kun je wat lijntjes trainen. Als je eens een lijntje hebt met bijv drie galopspringen ertussen, gewoon zitten wachten en zelf laten lopen. Gaat ze te hard en loopt ze erin, dan leert ze daarvan. De volgende keer hetzelfde inrijden. Als je een voorzichtig paard hebt zie je dat ze vanzelf terug zal komen, zonder dat jij iets in je handen hoeft te doen! Springen is ook gewoon technisch rijden, net als dressuur.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:24

En dat stilzetten en voltes draaien ben ik nooit een voorstander van.. hetpaard moet wel blijven "draaien" in hetzelfde gelijkmatige ritme. Als je paard te hard gaat krijg je inderdaad stoppaarden, omdat ze op een gegeven moment "over the top" gaan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:38

en de hindernissen laag houden, veel laag oefenen, pas als het gecontroleerd is kun je een stukje hoger

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:11

eerst rustig voor de hindernis dan 2 passen vantevoren goed been geven en daarna weer opvangen wat ook kan helpen is voor een laag hindernisje in draf te slalom rijden.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:21

Passionato schreef:
Veel mensen zetten veel te veel drukop de voorkant bij het springen. Hoe meer druk op de voorkant hoe harder ze gaan.


daar ben ik het voor 200 % mee eens! Al begrijp ik best dat het heel lastig is omdat veel het onlogisch vinden klinken, maar eigenlijk is het heel logisch een paard is een vluchtdier, word opgesloten ( door aan de teugels te gaan hangen ) word bang en gaat alleen maar harder, word de druk eraf gehaald ( teugels 'los' laten ) is er ook niets meer om voor te vluchten, en zal het paard dat ook niet meer doen
Vind dat dus ook een hele goede tip van Passionato

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:29

Er zijn hier veel mensen die zeggen dat stilzetten voor de sprong geen goed idee is.
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens.

Je leert een pony zo helemaal niet weigeren.
Want weigeren is het ongevraagd stoppen voor de sprong.
Als jij je pony stilzet, dan geef je zelf het commando en is het dus niet ongevraagd. Je leert de pony dus niet weigeren, want je vraagt het zelf.

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit dé oplossing is,
die is er trouwens niet, want dit hangt van paard tot paard af.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:34

Ben ik het op zich wel mee eens, maar er zitten ook van die slimme paarden tussen die dat op concours oid ook gaan doen, ze zijn dan gewend stil te worden gezet voor de sprong, en doen dat dan ook, gewoon uit gewoonte of niet beter weten, en tja dan zit je al gauw aan die drie weigeringen...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:08

het gaat hier enkel om een gedragswijziging. je paard springt graag en raced op de hindernis af.

stilzetten is even om te zeggen: ho, makker, zo springen wij niet.
dus om den duur heeft ie door dat ie rustig moet zijn en een mooie sprong maken.

jij moet enkel goed duidelijk maken: nu stoppen of nu springen.
hij moet op je wachten en denken: moet ik nu weer stoppen of springen?
als ie dat denkt dan galoppeert ie al stukken rustiger aan.

je doet dit niet iedere springtraining he, en het hoeft niet zo vaak te gebeuren , vaak is 3x al voldoende, dan heeft je paard de bedoeling door.

gewoon duidelijk blijven in de hulpgeving.

dit heb ik al eens uitgebreid beschreven in een van de topics die runningkawa hier zette, bekijk ze even!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:58

Hmm, maar dat stoppen gaat toch met druk op de hand, en dat is dus vaak de oorzaak van het wegrennen. Je maakt me niet wijs dat je met een lichte ophouding je paard kunt laten stoppen als hij op een hindernis afraced. we hadden een japanse op stal die de paarden in het 1.50 uitbracht, die had ook weleens van dit soort handelingen. resultaat: 4 jonge paarden in de soep, en Japanse terug op het vliegtuig naar Japan, jippie!! Als je zelf je teugels geeft, en geen druk zet, kan je paard ook niet rennen. Leer je paard eerst eens een kruisje te springen, en ga erg laag springen, maar wel technisch, zet eens een dubbel neer met balken ertussen voor de galopsprongen, zo leert je paard vanzelf in een regelmatig tempo te lopen zonder dat jij iets in je balans of met je handen doet.. je paard leert zichzelf dingen doordat hij door zijn eigen fouten afgestraft wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:15

Citaat:
stilzetten is even om te zeggen: ho, makker, zo springen wij niet.
dus om den duur heeft ie door dat ie rustig moet zijn en een mooie sprong maken.

Stilzetten kan wel, maar dan na de sprong, niet ervoor.

Citaat:
eerst rustig voor de hindernis dan 2 passen vantevoren goed been geven

En hier krijg je helemaal een trekker op de sprong van.

Wat ook helpt is bv
een in-uitje daar achter een sprong op 2 galopsprongen en
daar achter dan weer een in-uitje.
Wedden dat ze zachter moeten Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:23

Nicole wordt ook helemaal wild met springen, die vindt het geweldig Haha! Alleen ben ik zo'n enorme schijterd Haha!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:24

Ja runningkawa, dat bedoel ik nou met technisch springen!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:13

Het laag houden gaat niet altijd op. Als ik met Flair een sprongetje van 50 cm voor mijn neus heb, gaat ze er hard op af, met voltes krijg ik haar rustig en kan gecontroleerd op de sprong afgaan. Maar... als het hoger wordt dan 70/80 cm springt ze uit zichzelf al veel gecontroleerder en is ze rustiger voor de sprong. Een heleboel in-uitjes is ook een goede tip!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:13

in de links die kawa geeft heb ik al diverse malen uitgelegd hoe ik hiermee omga. Kawa geeft hier ook nog een paar goede tips.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:54

Anne schreef:
Ben ik het op zich wel mee eens, maar er zitten ook van die slimme paarden tussen die dat op concours oid ook gaan doen, ze zijn dan gewend stil te worden gezet voor de sprong, en doen dat dan ook, gewoon uit gewoonte of niet beter weten, en tja dan zit je al gauw aan die drie weigeringen...


Ja akkoord.
Maar zoals kattebeest ook zegt, hebben de meeste paarden (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) het na een keer of 3 al door.
Ik heb deze methode ook al toegepast en nog nooit problemen mee gehad.
Maar dat hangt van paard tot paard af.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:09

Faustie"]
[quote="Anne schreef:
Ben ik het op zich wel mee eens, maar er zitten ook van die slimme paarden tussen die dat op concours oid ook gaan doen, ze zijn dan gewend stil te worden gezet voor de sprong, en doen dat dan ook, gewoon uit gewoonte of niet beter weten, en tja dan zit je al gauw aan die drie weigeringen...


Ja akkoord.
Maar zoals kattebeest ook zegt, hebben de meeste paarden (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) het na een keer of 3 al door.
Ik heb deze methode ook al toegepast en nog nooit problemen mee gehad.
Maar dat hangt van paard tot paard af.
[/quote]

nog een korte toevoeging: het gaat hier niet om een gewoonte aan te kweken, maar om een 'correctiemoment' .

indien nodig kan dit 'correctiemoment' herhaalt worden, maar enkel indien nodig.