Voorbereiding keuring, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Voorbereiding keuring, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:20

Ik zit er over te denken om dit jaar met mijn paard naar de NRPS keuring te gaan. Hij heeft als een en twee jarige eesrte premie gehaald en het lijkt me leuk om het zelf ook een keer mee te maken! Het enige probleem is dat ik zelf nooit een keuring heb meegemaakt, bovendien weet ik niet wat het eigenlijk allemaal inhoudt en wat de voorbereiding er voor is. Is het verstandig om dan toch met hem naar de keuring te gaan, en wat houdt het allemaal in Verward Ik wil het gewoon echt voor de lol doen, maar als ik het doe moet ik wel goed voorbereid zijn natuurlijk! Wie kan mij helpen?

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:23

verstandig? is het verstandig om wedstrijden met je paard te rijden??

Als je het leuk vind moet je het gewoon doen! De voorbereiding is ook leuk, lekker wassen en schoon maken en bij het NRPS toch ook invlechten.

Ik vind zelf keuringen altijd erg leuk, ik zou gaan hoor! en alvast succes

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:33

Ik zou oefenen met aan de hand draven, zodat hij dat gemakkelijk kan. En mooi wassen en niet föhnen (he wjerdo) als je geen zweetdeken hebt, want dan krijgt ie krulletjes (hihi Haha!)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:46

Ik heb ze twee weken van tevoren naar een man gebracht en die heeft ze getraind en klaargemaakt voor 250,-gulden samen. (een jaarling een tweejarige NRPS-er)
Meer omdat ik zelf het tempo niet bij kon houden....hijg...hijg...ahum?!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:17

Vraag eens na bij het stamboek wat ze precies van je verwachten. hoe moet je de stap en draf tonen. en hoe moeten de benen staan als je je paard op stelt voor de jury.En blijf je op de hoefslag lopen met je paard of moet je ook van hand veranderen enz.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:05

Normaal moet je bij een keuring opstellen voor de jury, daarna vragen ze je of je wil draven.
Dit gebeurt de ene keer in een driehoek en de andere keer rond.

Je conditie en hard rennen is inderdaad ook een vereiste.
Je moet niet hangen aan het paard omdat dit te koste gaat van het tempo en houding.
Als je paard rechtsaf moet kan je je linkerhand richting linkeroog zwaaien de meeste paarden reageren met rechtsaf slaan.

Rond de ogen en neus kan je een klein beetje babyolie smeren daardoor komt het mooier uit.
Je kan met een wollige doek en spiritus een glanslaag leggen over de vacht.
Witte vacht kun je witter maken met een kleurspoeling (paars) let wel op de zwilwratten die slaan paars uit.
Ook een beetje talk poeder doet wonderen let wel op als de jury ziet kost het je punten er mag dus geen poeder meer vanaf komen.
Vlechten altijd in een oneven aantal.
Voeten vetten het liefst in de kleur van de hoef.
Een wit halster of hoofdstel is het mooist. Zelf moet je ook in het wit met een rode stropdas schoenen in het wit vindt ik persoonlijk het mooist.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:26

Wat je ook kan doen, is eens even op andere keuringen gaan kijken in de buurt,maakt niet uit of het NRPS is of een ander ras, zoveel verschilt het niet van elkaar, misschien om het vlehten o.i.d maar de rest niet zo.

ga daar eens goed kijken hoe het er aan toe gaat, vraag daar aan voorbrengers wat ze precies moeten doen ( ver van tevoren of na afloop, want vlak voordat ze de ring in gaan hebben ze denk ik weinig zin in vragen Haha! )

Daar leer je al een hele hoop van!
Er komen genoeg keuringen aan en er is er vast wel eentje bij je in de buurt.Ga er een hele dag heen en let goed op wat er allemaal gebeurt, stel veel vragen.

Jurenko heeft verder het gedeelte voor jou wel netjes uitgelegd.

Maar vooral veel doen en vaak heen gaan leer je veel van, ik heb vroeger zovaak iets verkeerd gedaan op een keuring, wist niet waar ik heen moest, stelde de pony met het hoofd verkeerde kant op enz.
Daar leer je alleen maar van

Suc6 ermee!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:06

Ik zou de voorwaarden idd even bij het stamboek opvragen. 28 Juni doet mijn haflinger voor het eerst mee aan een keuring. Zo mag er op keueingen van het KVTH (stamboek haflingers) NIET gevlochten worden, maar misschien mag dat bij NRPS weer wel.......

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:31

Bij het NRPS moet het zelfs, anders sturen ze je de ring uit.
Bel even met het NRPS, die kunnen je veel meer vertellen.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 21:44

Is er misschien iemand die verstand heeft van keuringen en die het leuk vind om mij te helpen?????

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:54

ja hoor marije ik wil je best wel helpen. Maar bepaalde dingen moet je toch even bij het nrps na vragen,want bij de fjorden loop je in een driehoek.Ik hoor wel wanneer.