[NH]Dekenvraag??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[NH]Dekenvraag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 11:25

Ik ben op een site geweest: http://www.paardnatuurlijk.nl/index2.htm
waar vanalles uitgelegd wordt over dekens en waarom ze niet nodig zijn. ik vond het allemaal wel logisch klinken, het zou toch ook een evolutionaire blunder zijn geweest als een paard moest vluchtten voor een roofdier en dan doodging aan een koudje omdat hij er niet tegen kon om bezweet rond te lopen? Vork Dus..jullie mening? En gebruiken jullie wel denkens of niet?

Chill out Lachen


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:56

nee, mijn paard kan zijn temperatuur en al dat soort dingen makkelijk zelf regelen, een deken is heel erg onnatuurlijk,

en wat ik van veel mensen niet snap die hun paard een deken om doen.
als het paard op stal staat waar het warmer is als buiten, is de deken om, maar gaat het paard naar buiten, dan gaat hij ineens af,
gaat het hier dan om de gezondheid van het paard, of om de show van het dekentje???????

sorry maar ik vraag het me echt af.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:10

ik scheer mijn paarden, omdat ze anders na het rijden niet droog te krijgen zijn. Ze staan dan dus onder dekens, aangezien je die vacht wel moet vervangen

Lidewij

Berichten: 177
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:16

Ik heb toevallig ook sinds 2 dagen deze site ontdekt en ik ben het er ook helemaal mee eens!! zou inderdaad heel vreemd zijn als een paard niet bezweet rond kon lopen en ook dat stuk over natuurlijke voeding vind ik heel logisch!! Mijn verzorgpaard heeft ook nooit een deken op en eerst dacht ik nog wel dat het logisch was als iemand zn paard scheert (ik dacht: ja, bij echt zo'n paard wat in de sport gebruikt wordt is het handig om je paard te scheren maar k zou t zelf nooit doen. Ik vind t echt heel leuk dat ik dat allemaal gelezen heb dat stuk over natuurlijk bekappen had ik vlak ervoor ook in de hemel op paarden gelezen, vind ik ook heel interessant en natuurlijk weer heel logisch.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:18

verschil is denk ik dat onze huidige paarden niet meer te vergelijken zijn met wilde paarden. Wilde paarden staan niet in een warme stal wanneer ze daarna in de kou naar buiten gaan, of als het buiten 30 graden is, en ze ineens naar een koele stal gaan.
Onze paarden zijn verwend, en daardoor ook "watjes" geworden

Lidewij

Berichten: 177
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:19

stef schreef:
ik scheer mijn paarden, omdat ze anders na het rijden niet droog te krijgen zijn. Ze staan dan dus onder dekens, aangezien je die vacht wel moet vervangen
ga eens op die site kijken en lees over natuurlijke verzorging, daar wordt uitgelegd dat een paard bijvoorbeeld geen zweetdeken nodig heeft, en dat scheren ook niet nodig is omdat de huis van het paard wel droog is alleen de vacht niet.
vat dit niet op alsof ik zeg dat scheren fout is hoor en misschien heb je die site al gelezen?
groetjes Lidewij

Lidewij

Berichten: 177
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:22

stef schreef:
verschil is denk ik dat onze huidige paarden niet meer te vergelijken zijn met wilde paarden. Wilde paarden staan niet in een warme stal wanneer ze daarna in de kou naar buiten gaan, of als het buiten 30 graden is, en ze ineens naar een koele stal gaan.
Onze paarden zijn verwend, en daardoor ook "watjes" geworden

ja, dat vind ik ook wel weer logisch klinken maar op die site staat dat ze ook bij gedomesticeerde (of hoe je dat schrijft) paarden hebben onderzocht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:36

jah, mar er wordt wel vergelijk getrokken van een paard dat een sprint trekt om te ontkomen aan een roofdier. Dit is even een flinke uitbarsting, maar niet vergelijkbaar met een paard na een intensieve training (zweet meer)

Ik vind het allemaal een beetje ver gezocht geloof ik, vind het risico te groot om het uit te proberen

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:32

Onze paarden staan altijd buiten en zijn nog nooit ziek geweest (gelukkig)
Ik geloof dat Beauty ooit 1x een deken op heeft gehad in de 5 jaar die we haar hebben. Ja als je je paard een hele intensieve training geeft en meteen weer op stal zet dan zou je hem/haar een zweet deken om kunnen doen. Maar het is weer logischer om je paard eerst goed uit te stappen om de gifstoffen af te voeren. Ja er zijn nog mensen die eerst flink gaan rijden en zonder hun paard uit te laten stappen direct op stal zetten.
Maar tijdens dat uitstappen ben je je paard ook al aan droogstappen, waardoor de huid al droof is maar de haren zijn dan nog niet droog.
het is echt een aanrader om die site te lezen. Vind je het dan nog niets dan is dat jou mening maar voor andere kan het heel verhelderend zijn

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:01

vind het ook vaag, de huid zou niet nat zijn, waar komt zweet vandaan? juist, uit de huid

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 18:02

Ja op die site staan veel meer interessante dingen
Ja zweet komt wel uit de huid maar op die site wordt uitgelegd dat de huid zelf niet nat is, komt door de capilaire (ofzo Tong uitsteken ) werking.
Ik krijg binnenkort een eigen paard, ben ook niet van plan om hem dekens op te doen.

Chill out Lachen

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 18:10

Je moet natuurlijk wel uitstappen, maar meer om de gifstoffen af te voerem em om spierpijn te voorkomen Lachen

Chill out Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:50

Ik heb net tentamen gehad over o.a. het onderdeel training bij paarden, het gaat dat met name over het cardiovasculaire, respiratoire, energie en musculaire systeem. Dus ik kan daar van alles over zeggen, maar ik ga geloof ik maar niet de moeite nemen. Haha!

Wat beteft dekens, onze paarden leven nou eenmaal niet in het wild, en als je ze wil trainen moet je nou eenmaal dingen aanpassen, zoals dekens opdoen, om een dikke vacht te voorkomen of juist om ze warm te houden als ze geschoren zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:59

Ik heb er over nagedacht nadat ik het een keer gelezen heb op de site van Frans.. Ben er nog niet over uit, over die zweetdeken.
Maar wat gewone dekens betreft, als mijn paard A. een dikke wintervacht zou krijgen en B. buiten beschutting dmv bomen of een afdakje zou hebben. Dán zou ik geen winter/regen deken omdoen. Maar het is gewoon een feit dat hij het koud krijgt anders (hij gaat echt rillen)
Dus wat dat betreft helaas geen keus. Anders liet ik hem zeker achterwege want handig is anders. Een gemiddelde warmbloed is toch niet te vergelijken met een fjord of ijslander ofzo qua warmtehuishouding.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:24

ik denk dat de hele boel gewoon verandert als je je paard onder dekens zet om hem kort in het haar te houden. Dan verandert zijn complete natuurlijke programma zeg maar. En dan gaat het gebeuren van de website denk ik niet meer op. Aangezien het paard dan niet zo dik in zijn vacht zit als ie zou zitten als ie geen dekens op had gehad

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:55

het stukje op die site gaat ook alleen over mensen die dekens om doen voor het zweten, niet over mensen die een dikke vacht niet mooi vinden, dat is iets anders.
nog even over die cappilaire werking. Er wordt bedoeld dat het zweet dat uit de huid komt, direct wordt afgevoerd zodat het op de huid komt te liggen.
Ik heb het ook laatst voor het eerst gelezen, ben van plan het deze winter te proberen. Mijn paard zweet trouwens ontzettend veel, maar dat is wel veel minder geworden omdat ik nu pnh doe, hij fokt zichzelf nu niet meer zo op. Ik ben echt heel benieuwd of het gaat in de winter...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:06

er is een keer onderzoek naar gedaan,
bij een zweetdeken komen de zweetdruppeltjes er na een tijdje bovenop te liggen, maar zonder zweetdeken gebeurd het ook op de vacht.
ik weet het ook niet, maar ik heb niet eens een zweetdeken, ik vind dat mn paard dat allemaal maar zelf moet regelen.
en de rest moet doen wat hij zelf het beste vind.

de warmte word volgens mij ook door de zweetdeken opgenomen, dan is de vacht nog wel vochtig, dus ik denk dat als hij dan afgaat, het paard het juist koud krijg.

dat heb ik tenminste als ik mijn bezweete t-shirt uittrek als ik terug kom van mijn lieve paardje,
ik weet het ook niet hoor,

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 21:50

Tsja....moeilijk....maar ik snap toch niet waarom je een paard zou scheren...behalve als je heeeeeeel intensief traint misschien. ik vind het zowieso belachelijk om je paard te scheren omdat je een dikke vacht net mooi vind, dan denk je meer aan jezelf dan aan het paard, zonder deken lijkt me toch prettiger dan met.(ik vind et juist schattiig, maajaa da's mijn mening)En ik denk dat de cappilaire werking ook wel opgaat voor onze paarden, alz zijn ze niet wild.Naja ga eerst maares proberen zonder dekens, (op mijn toekomsitge paard Pling )alstie et koud krijgt ga ik wel dekens gebruiken Tong uitsteken

Chill out Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 06:59

Ik heb het gelezen, en het is wel waar.
En toch scheer ik mijn pony. Ik kan niet anders. Mijn pony stond na meer als 6 uur nog kletsnat na het rijden. En om nu zo de vriezende nacht in te gaan, lijkt me toch echt niet gezond. En dit moest op een gegeven moment wel. Toen heb ik de knoop doorgehakt en hem laten scheren. En ik wil nu niets anders meer in de winter. Mijn pony loopt 7 dagen per week, dus het is anders te riskant.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:58

Het ligt er denk ik erg aan of je paard altijd buiten loopt, dan heeft hij echt geen deken nodig (mits hij plek heeft om te schuilen e.d.) Maar als jij na een intensieve training je paard op stal zet, zodat hij stilstaat dan kan hij juist stijve spieren krijgen.. dus het hangt denk ik er van af op wat voor een manier je je paard houdt of hij een deken nodig heeft of niet.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 13:04

Ja ik denk ook wel dat het anders is als je je paard op stal hebt.

Chill out Lachen

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 04:30

Alleen als ze na het wassen schoon moeten blijven (gaan meteen liggen rollen) of als ik na het eten wil rijden en het voor het eten begint te regenen, kan ik ze evengoed lekker poetsen zonder het water de vacht in te poetsen.
mandy

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 07:34

Chonelly schreef:
Het ligt er denk ik erg aan of je paard altijd buiten loopt, dan heeft hij echt geen deken nodig (mits hij plek heeft om te schuilen e.d.) Maar als jij na een intensieve training je paard op stal zet, zodat hij stilstaat dan kan hij juist stijve spieren krijgen.. dus het hangt denk ik er van af op wat voor een manier je je paard houdt of hij een deken nodig heeft of niet.


Maar als mijn pony over zijn hele lijf nat is, vanwege de wintervacht, dan durf ik hem niet in kou, wind en regen buiten in de wei te zetten. Daarbij kan ik hem niet buitenhouden, aangezien dat niet mogelijk is op veengrond. Schuilplek heb ik niet. En mijn pony staat in de wei ook vaak stil, dus dan kan hij ook stijf worden.
In de natuur kan het allemaal, maar dan zie ik nooit een paard wat een uur intensieve training achter de rug heeft.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 08:42

Iets heel anders: Ik doe mijn paard een deken om in eigen belang. Ik ben allergisch voor stof en dat scheelt een hoop gepoets. Zo kan ik toch een paard houden zonder de hele dag te snotteren. Erg he. Maar het eerste jaar had ik m zonder deken en dat ging ook redelijk. Met deken gaat toch beter, dus ik doe m op zodra ze op stal gaan. Z'n vacht is niet superdun dan.

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 08:49

Lidewij schreef:
ga eens op die site kijken en lees over natuurlijke verzorging, daar wordt uitgelegd dat een paard bijvoorbeeld geen zweetdeken nodig heeft, en dat scheren ook niet nodig is omdat de huis van het paard wel droog is alleen de vacht niet.
vat dit niet op alsof ik zeg dat scheren fout is hoor en misschien heb je die site al gelezen?
groetjes Lidewij

Geloof jij alles wat je leest?

Als het huis droog is, de vacht niet en er komt een zuchtje wind dan heeft het paard zo een koutje. Wil je dat dan?

Voor een recreatiepaard is het misschien anders dan voor een paard wat zwaar in training staat. Daar wil je kort haar bij houden omdat zo'n diertje anders uren drooggestapt moet worden.
Maar zelf vind ik het net zo belangrijk bij de ponyrassen die dat hele dikke teddyberen haar (wat oh zo lief staat) krijgen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers