Paard van 16 in de winter een deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Paard van 16 in de winter een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 10:32

hoi,

Ik had een vraag. Wij hebben dus sinds 2 jaar een binnenbak, en radetsky krijgt een hele dikke wintervacht. Dus als ik ga rijden staat hij binnen no time helemaal bezweet. Dus toen dacht ik eraan om in de winter een deken op te doen, maar hij is 16 en heeft nog NOOIT een deken op gehad. Dus kan ik dat wel doen??
gr
celinde

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:35

ja hoor kan wel
gewoon op tijd mee beginnen
en dan went ie daar wel aan

jockey

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:36

ja dat kan je wilt hem dan zeker scheren hij kan gewoon een deken om.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:27

Je kan van alles doen, maar de truc is om het goed te doen. Haha!
Wil je een paard met een dunnere wintervacht, dan zul je al in septembr met winterdekens moeten beginnen. Eerst alleen 's nachts een dunnetje, later ook overdag en dan 's nachts een dikkere.
Als het dan heel koud wordt moet hij misschien wel 2 dekens op Lips are sealed
Je kweekt dan wel een paard wat vatbaarder wordt voor kou en waarschijnlijk frisser gaat reageren onder het zadel, want dan krijgt hij het koud zonder die dekens.

Niet alle stalhouders zijn blij met dat hele 'deken op en af' gebeuren en als de dekens overdag opblijven én hij staat met speelse ruinen samen dan kunnen er ook wel wat dure dekens gesloopt worden.

Is het niet een beter idee om een goede zweetdeken te nemen. Die doe je na het rijden een uurtje op en daarna is je paard weer droog en kan met zijn eigen wintervacht weer gewoon normaal paard zijn Knipoog

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 12:19

Ja, dat dacht ik eerst ook. Maar hij wordt ook zo verschrikkelijk sloom als hij het warm heeft, en zo rijden is voor hem ook niet fijn

Maar is dacht, misschien is er wel een andere oplossing, dat je hem bijvoorbeeld alleen een (waterdichte) deken opdoet als hij buiten staat... of kan dat niet? Dus dat hij niet zo'n HEEEELE dikke vacht krijgt. Het hoeft van mij echt geen zomer vachtje te zijn.