Wat kan ik het beste voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 15:23

met voeren heb ik nog niet zoveel ervaring als met de andere dingen die met paarden te maken hebben, en dat komt omdat ik nooit een eigen paard heb gehad, maar nu dan toch eindelijk een eigen pony heb gekocht, die over 10 nachtjes (!!!) komt.

Er zijn zo veel soorten voer en biks en ik weet echt niet wat ik ermee aan moet. Het enige wat ik wil is het allerbeste .

Het gaat om een 2 jarige fjord, die 6 september gecastreerd wordt. Hij heeft de hele dag gras en hooi tot zn beschikking. Hoeveel moet ik geven?
biks of mueslie? Hij verricht geen arbeid. Nu op zn oude stal krijgt hij biks en zemelen. Hij staat 22 uur per dag op stal.

Ik weet dus niet hoeveel ik moet geven straks en wat.


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 15:42

Ik denk dat je je fjord wel redelijk kan vergelijken met mijn ijslander. Ze staat nu dag en nacht in de wei redelijk schraal, wordt 3 keer per week gereden en nog 2/3 keer freestyle of longeren.
Sefja krijgt van mij alleen na arbeid bijgevoerd, twee handjes muesli met weinig eiwit. In de winter komt ze op stal en wordt ook de training intensiever (wanneer ze niet op rust staat wat ze ook nog twee maanden gaat) ze krijgt dan veel hooi en daarnaast na training 0,5 a 1 kilo krachtvoer afhankelijk van haar conditie. Ze ziet er momenteel tiptop uit.

Probeer zo'n grote overgang van stal naar wei geleidelijk te doen, vooral als je wei "vet" is is het denk ik aan te raden hem niet meteen hele dagen op de wei te zetten maar dit geleidelijk op te voeren. Ik denk dat bijvoeren zonder arbeid niet nodig zal zijn als hij voldoende (en dat is al snel zo) gras (en eventueel hooi) tot zijn beschikking heeft. Als je hem gaat trainen en bijvoeren koop dan krachtvoer met een laag eiwitgehalte en voer vooral niet teveel.

Ik geef Sefja nu muesli omdat het standaard krachtvoer op stal teveel eiwit bevat, ze kreeg meer symptomen van zomerexceem. Ik kon een zak van dit spul (sorry ben merk vergeten) overkopen en ben het nu aan het uitproberen. Ik ben erg tevreden ze ziet er goed uit, glanst mooi en de exceem is een stuk minder. Ik denk dat een goede eiwitarme brok net ze goed is. Vraag anders advies aan je dierenarts over de overgang.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 15:56

Volgens mij hoeft ie niets bij als ie vol in het gras staat en ook nog hooi bij krijgt.
Misschien wat onderhoudsbrok voor de vitapientjes.Al kun je dat ook mooi oplossen met een vitaminespuit (bij fiets)Zo ga ik ook de zomer door.
Lodewijk krijgt ook niets bij alleen op de dagen dat ie werkt een halfje Muslie.
Daar zit niet zo heel veel in en daar krijgt ie dan zijn knoflook en appelazijn over en in de winter de maxH vitamine omdat ie dan niet meer op gras staat.

Straks bij het inrijden kun je als ie bij ons staat misschien ook musli of basisbrok bij voeren maar dat zal dan ook niet meer dan een kwart/halve schep zijn.
Bij ons staan ze immers op kuilvoer en mais dus dat zet aardig aan.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 16:03

de wei is klein en er staat kort gras. Hier komt hij tijdelijk te staan.
Okee, bedankt voor de antwoorden

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:25

Ik zou ook muesli gaan geven, zonder haver, dat gaf ik IJsco ook.
Ik heb een tijdje biks gevoerd en daarna gewone muesli maar met beide zat ze niet lekker in haar vel. Paniekerige oogjes, schrikachtig, gestressed.
Ik ben toen heel snel overgestapt op muesli-zonder-haver, na 2 weken had ik de oude IJsco weer terug, maar dan lekker fit en ontspannen.
Het is speciaal voor paarden die sober gevoerd moeten worden zoals Loki. Je kunt zo'n zak bij Havens krijgen voor ongeveer 17,-.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:57

Gras en hooi is echt voldoende hoor Lachen
Onze Vigo leeft nu alleen op gras en straks in de winter dan komt daar hooi bij als het heel koud word dan krijgen ze wortelen en een kwart schep biks bij gevoert......en ze zien er allemaal goed uit Lachen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:13

Je hoeft echt niet het allerbeste voer te geven hoor, daar worden ze alleen maar verwend van. Ik denk dat hij geen biks of iets dergelijks nodig heeft, aan gras en hooi heeft ie echt zat.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 18:42

ja maar hoe zit dat dan met de vitamines, mineralen en spoorelementen? Hij is nog wel in de groei enzo. Ik denk dat ik een half kilootje mueslie zonder haver ga voeren, volgens mij kan dat niet zoveel kwaad.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 18:51


ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 19:00

ow okee......*bloos* Bloos

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 19:36

Ik voer sinds kort weer "De granenmix van Subli" en dat bevalt mij en mijn IJsco nog het beste. Ze doen er lang over om het weg te krijgen, maar er zit precies hetzelfde in als gewone brok iets minder eiwit, alleen dan is er niet mee geklooid... sinds ik het voer heeft Sib in ieder geval minder jeuk dan met gewone geperste brok.
Misschien eens waard te proberen.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:00

Carina krijgt van mij een combi van granenmix en veulenbrok, doet het er prima op.

maar jouw beessie is al 2 dus zal ik gaan voor granenmix

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:11

Je kan er ook nog een zoutsteen en een emmer met mineralenprut bijzetten. Dat je weet je zeker dat ie alles binnenkrijgt. Als ie het opeet he! Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:22

elke dag 2 x een halve maatbeker brok. dat is hij toch gewent biks. of ik zou 1 halfje brok en 1 halfje muesli of zemelen doen. succes Party!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 33 bezoekers