Zou jij je paard uitlenen voor bijv. 1 jaar ofzo?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij je paard uitlenen?

ja, maar wel onder strikte voorwaarden en een contract
19 (14%)
nee, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt!
79 (60%)
alleen aan een goede bekende
25 (19%)
alleen als hij bij mij of in de buurt blijft staan.
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 130


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Zou jij je paard uitlenen voor bijv. 1 jaar ofzo?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 22:55

ik vroeg me af of hier mensen zijn die dat zouden doen.
Sommigen weten misschien dat ik een veelbelovende KWPN-merrie heb staan. ik wilde hiermee zelf fanatiek gaan rijden.
Helaas ben ik erachter gekomen dat dit lichamelijk niet gaat zoals ik dat zou willen (kniegewrichten)
Daarom leek me de vraag van naiade niet zo'n slecht idee, die zocht een paard om te rijden, omdat haar paard een blessure heeft.

Hebben jullie ervaring met zoiets en ja hoe is dat verlopen.

Ik denk toch dat ik haar uiteindelijk verkoop, aangezien ze enorme capaciteiten heeft, ze is niet geschikt voor wat sloom recreatief werk.
Ze is afgelopen winter aangereden en ik rijd haar nu 1 a 2 keer per week.
verder staat ze lekker de hele dag op wei.
ik zou graag willen dat ze verder getraind werd en eventueel uitgebracht op wedstrijden.

Graag geen afkraken, maar advies en ervaringen!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:58

tja, als je het paard uitleent blijft hij van jou
dat is misschien wel een fijn idee voor jou
maar ik zou zelf nooit een paard 'lenen' , je gaat het dan als je eigen beschouwen en zodra de eigenaar hem terug wil hebben...
wel kun je iemand anders het paard laten rijden, dat vind ik dan toch weer anders
maar misschien dat verkopen een betere oplossing is, dat lijkt mij wel als ik dit zo lees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:59

Ik persoonlijk nooit, dat heb ik dus ook gestemt.
Ik zou geloof ik ook niet aardig zijn tegen iemand die een paard van mij zou rijden. Ze zouden het nooit goed genoeg doen Lachen

Maar in jou geval, als je het zelf door medische reden niet kunt, is het wat anders.
Maar ik zou er wel alleen iemand op laten rijden die ik goed zou kennen, dus ook de rijstijlen de omgang met paarden van zou kennen.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:00

Ik leen mijn paard nog geen eens voor een half uur uit, laat staan voor een jaar Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:03

Ik had haar te koop gezet en de eerste die kwam, wilde rijden (natuurlijk dat lijkt logisch) Maar ze had nog nooit gesprongen en is toen meteen met haar gaan springen (wat achteraf schijnbaar allemaal teveel voor haar is geweest) Ik met mijn stomme kop drufde weer niets te zeggen.....STOM!
hij bood 1250 euro onde de vraagprijs en anders wilde hij haar 3 weken uit(testen) proberen....... HELLUP. Na die keer had ik het helemaal gehad, zij was bang geworden om te springen (terwijl ze veel lol had in losspringen) en ook dwars in de mond.
Gelukkig gaat het nu weer stukken beter......

Maar moet er niet aan denken dat allemaal van die kopers d'r komen uittesten hoe hoog enzo ze kan springen en strak houden.....zucht!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:05

je hoeft echt elke koper er niet op te zetten
vraag naar ervaringen, wedstrijdervaring, klasse waarin ze rijden
hoe ze met paarden omgaan, en of ze vaker op jonge dingen gereden hebben
en als het jou niks lijkt, dan zeg je dat gewoon, dat je niet denkt dat dit paard bij hun past en dat ze beter verder kunnen zoeken

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:18

ja, maar alleen onder strikte voorwaarden en een contract, omdat je zelf al zegt, dat het lichamelijk niet zo goed meer gaat en het paard veel talent heeft.
Zou ik haar wel aan iemand uitlenen waar je 100% op vertrouwd, maar zorg alsjeblieft dat je goed uitkijkt het gaat zo vaak fout met paarden uitlenen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:23

Ewald is al "verzegt" om het zo te noemen. Over 2 jaar gaat ie naar mijn werk, in bruikleen. Ik krijg dan een paard van hun in bruikleen. Dat vind ik minder erg dan verkopen. Bovendien zie ik hem elke zaterdag enw eet ik heel zeker dat hij het er super gaat krijgen Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:32

degene die haar toen kwam proberen was een wedstrijdruiter die elke dag tig paarden rijdt en uitbrengt, dus ik ging ervanuit dat een prof wel wist wat ie deed.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:28

Ik zou mijn paard bij sommige omstandigheden onder een heleboel voorwaarden best kunnen uitlenen, maar nooit aan een vreemde.
Er zijn idd enkele mensen op de wereld die mijn paard zo een jaar van me kunnen meekrijgen...maar dat zijn er niet veel.... ik moet die persoon wel helemaal kunnen vertrouwen met mijn paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 02:08

Wat bedoel je precies met "uitlenen"?

Uitlenen is voor mij een paard aan iemand anders geven die het als zijn paard mag beschouwen en verder niet overlegt wat er allemaal gaat gebeuren. Dat je absoluut geen inspraak hebt in hoe of wat. Dat jij er geen kosten aan hebt, en degene daar volledig voor gaat opdraaien. En over het algemeen denk ik dat je de kundige ruiters die jouw paard gratis even naar een hoger niveau rijden wel met een vergrootglas zou moeten zoeken. Je komt dan toch automatisch op een lager niveau terecht, en zou je dat dan willen? Er zijn uitzonderingen, maar zie die maar te vinden. Nee, dat zou ik nooit doen.

Wat ik wel zou doen is mijn paard door een kundig iemand laten berijden en voorstellen op wedstrijden. Ik zou hem of haar in training zetten Dat is met kosten verbonden, je betaalt er extra voor. En dat moet je op kunnen brengen. Of je dan nog lol hebt aan je paard ligt aan jouw. De een gaat voor het zelf rijden, en de ander vind het fantastisch om zijn paard onder een ander te zien bewegen. En ook hier zul je goed moeten kijken of je een ruiter/trainer vind die jij sympatiek vindt en waar je paardje ook goed mee klikt...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 08:55

Mijn eerste reactie is : "Nee, absoluut niet". Ik kan mijn paard niet delen en vind dat ik het zel allemaal beter kan. Ik denk dat ik wat dat betreft ook niet leuk in de omgang zou zijn.

Aan de andere kant kan ik het me wel indenken. Als je bijv. lichamelijk (of geestelijk) een tijd niet in staat bent om goed voor je paard te zorgen. Verkoop je hem, dan ben je hem voorgoed kwijt. Misschien zou uitlenen dan een optie kunnen zijn.
Hoewel ik zelf hem dan liever een jaar op de wei zou zetten en af en toe zou gaan knuffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:20

Nee, ik zou Tess of Novalee nooit uitlenen.Misschien denk ik er straks wel anders over maar dan zou ik hen alleen aan een hele goede bekend uitlenen. Maar als je het lichamelijk niet aan kan zou ik haar verkopen, dat is mijn keuze, jouw keuze is om haar een jaar uit te lenen. Zou ik zelf niet doen. Nee net zoals Linda250 al zegt, ik zet mijn pony dan liever een jaar op de wei. Maar ik weet niet of jij volgend jaar weer goed kan rijden, anders zou je haar uit kunnen lenen. Maar als jij volgend jaar toch nog niet weer goed zou kunnen rijden. Zou ik haar toch verkopen. Iig succes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:41

Ja, maar dan moet ze op dezelfde plek blijven staan, wil ik dat alleen aan bekenden. Gebeurt het onder begeleiding van mij en met goede duidelijke afspraken op papier.

Omdat ik haar niet ga/wil/kan verkopen en toch uiteindelijk naar een paard wil is dit een perfecte oplossing!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 10:08

Ik wilde gewoon teveel.
heb altijd wedstrijden gereden en dacht dat het nu wel weer kon.
Het recreatief rijden ging immers prima.
Maar echt trainen is te belastend.
Het is meer dat ik het zonde vind van zo'n jong talent om het maar wat op wei te laten lopen en af en toe te rijden........
Ze is pas 4.
Er zijn inderdaad maar weinig die een goed tehuis kunnen bieden en haar goed vezorgen en tevens op niveau rijden.
ik wil haar alleen verkopen als ik zeker weet dat ze goed terecht komt.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:14

zoek een berijder, die het paard kan berijden. Jij hebt toezicht, je kunt er af en toe zelf ook nog op en het paard wordt verder gereden. Er is vast wel een fanatiek en goed persoon te vinden. Het duurt langer dan bij een proffessional, maar je hebt wel zelf ook nog het plezier aan je paard.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:48

Ik heb op de bovenste optie gestemd.

Vorig jaar heb ik een jaar lang een paard van iemand geleend (van te voren goede afspraken over gemaakt). Is van beide kanten heel goed bevallen?

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:26

Nee hoor, voor geen goud, ik had al moeite met bijrijders Extreme duivel , laat staan dat ik ze echt uit zou lenen. nee voor mij geen bijrijders en al zeker geen uitleen praktijken, maar het is maar net hoe je er to staat.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:42

Ik heb Ilindra een tijdje uitgeleend aan een vriendin die met haar eigen paard een ongeluk had gehad (op een auto geklapt tijdens een buitenrit).
Als het een goede bekende is heb ik er niet zoveel problemen mee om een paard uit te lenen.
Er zitten natuurlijk wel voorwaarden aan zoals dat ze hun eigen voer blijven eten, naar hun eigen hoefsmid en DA gaan, en uiteraard weidegang.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:47

Mijn merrie wordt sinds vorig jaar november door iemand anders gereden en mijn ruin sinds ongeveer 2 maanden (ivm mijn zwangerschap). Het is overigens wel een hele goede amazone (instructrice, veel ervaring, meerdere paarden naar Z gereden) wat het natuurlijk wel makkelijker maakt. De paarden staan wel bij ons thuis op stal maar verder kan ze ermee doen wat ze wil dus ook wedstrijden starten. Voor ons beiden is dit een perfecte oplossing en het gaat zo goed dat we waarschijnlijk de ruin straks samen blijven rijden (ze heeft geen eigen paard).

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:29

Als ik het zo lees komt het er dus op neer dat jij de lasten hebt en de ander de lusten. Als ik jou was, zou ik hem gewoon verkopen. In feite is dat precies hetzelfde, maar ben jij niet meer verantwoordelijk en heeft de andere partij ook meer zekerheid. Die raakt zijn paard dan tenminste niet zomaar kwijt. Ik zou persoonlijk dus niet uitlenen, waarschijnlijk loop ik dan toch de hele tijd met de gedachte van ja, jij wel en ik niet! Maar jij moet natuurlijk gewoon zelf de beslissing maken, wat in jouw geval het beste is. Ik hoop dat je de juiste neemt! Veel succes ermee! Groetjes yvette

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 00:46

Ik heb haar bij EA eens te koop gezet en eens zien of er interesse is.
heb haar ruim een half jaar geleden gekocht voor 4000,- En vraag nu 4400,- lijkt me redelijk toch? bovendien was ze toen licht aangereden en nu kent ze al veel meer en is makkelijker te rijden en lief in de omgang.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:29

Dan zou ik voor een lease gaan, dat dekt dan in ieder geval (grootendeels) de kosten, en als het een goede combinatie is kan het na dat jaar overgaan in een koop.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 07:22

Als ik mijn paard zou belemmeren, zou ik hem of gewoon recreatief houden, of verkopen aan iemand die er hoog mee kan komen en er goed voor zorgt. Maar uitlenen... Ik weet het niet.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 07:58

zeker niet! k kan mn paard geen dag missen laat staan een jaar, gelukkig rijd nu iemand hem bij die heel goed kan rijden en dat is dan ook maar voor 1 keer in de 2 weken.... Haha!