kan dat van een insect zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kan dat van een insect zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:53

Met dit warme weer heb ik mijn paard zonder dek op stal staan.
Maar na 5 dagen zit hij echt onder de bulten en wondjes.

Het zijn platte matige zwellingen van 4 cm doorsnee. In het midden van de bult zitten vaak 4 tot 6 ronde haarloze plekjes, kleine wondjes, zonder bloed van 2 mm doorsnee, soms zijn ze ook langgerekt. Het lijkt echt wel een soort van houtwurm. Of dat er een gek met een sate prikker allemaal gaatjes in mijn paard is gaan prikken.

Ik dacht eerst aan een soort schimmel maar na 2 dagen is de zwelling weer weg en de wondjes genezen heel mooi. Er komen er alleen steeds weer nieuwe bij. Lois staat nu onder een vliegendek dus ik hoop dat er morgen geen nieuwe lak-schade te vinden is.

Maar herkent iemand dit patroon en welke insectenspray kan ik het best gebruiken? V-rust heeft geen enkel effent.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:16

Die bulten kunnen heel goed van insecten komen.
vliegvrij help goed. er is ook een (wel heel duur) middel op de markt dat heel sterk naar knoflook ruikt, weet zo gauw niet hoe het heet, maar dat werkt ook goed. kan ook helpen om je paard knoflookpoeders of snippers te voeren.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:19

Ik herken dit. 1 van de merries die hier stond om gedekt te worden kreeg ook zo'n vage bult met stukje na een insekten beet. Heel stom, de rest die inde zelfde wei stonden hadden niet zo'n reactie op die beestjes. Kon geen kwaad zij de da. Was gewoon een bultje.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:23

Klinkt bekend ja, sommige paarden reageren gewoon meer op insectenbeten, of heftiger.
Ik voer zelf al vanaf april knoflook, en gebruik ook nog vliegenspray van Greenhorse, werkt enkele uren, niet zo lang dus.
Maar de tijd DAT ie werkt doet ie t ook prima!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:23

Ja, dat zijn vaak wel beten van die horzels of dazen..sommige paarden hebben dat nou eenmaal erger dan andere. Maarr, heb ik een zelfgebrouwd middeltje tegen.. Je hebt een halve fles azijn nodig, een fles citronella en knoflook (geperst), gooi het bij elkaar..en laat het een paarr dagen staan, dan heeft je paard er geen last meer van..de hele stal trouwens niet..hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:47

Nou Matti, dat is nog wel de moeite om eens te gaan proberen! met dat middeltje moet ik mijn paard insmeren? Cintronella koop ik in de natuurvoedingswinkel?

Knoflook krijgt mijn paard al door de muesli, maar dat helpt dus ook niet.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:46

ik maak het ook zelf zoals hierboven, met extra azijn en knoflook, verdunnen met water en het werkt super. alleen wel zonder citronella

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:58

Ik maak dat goedje ook, de citronella haal je gewoon in zo'n klein flesje bij de drogist.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:29

leuke tips, dat ga ik ook eens proberen...

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:30

Citronella kan je bij de kruitvat kopen, gewoon bij het vliegenspul, zit in een klein glazen flesje...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:48

Mijn pony heeft dit van de zomer ook gehad. Het ging vanzelf weer over....

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:01

Nimmy schreef:
ik maak het ook zelf zoals hierboven, met extra azijn en knoflook, verdunnen met water en het werkt super. alleen wel zonder citronella

mijn paard is ooit verbrand door azijn. (let ff op dat je paard geen lichte huid heeft)
citronella maak ik zelf.