Aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 14:57

Hoi,

Ik ben een tijdje geleden bij onze manege naar een andere les gegaan van een andere instructrice. Die "oude" zei dat je bij het aan de teugel rijden je buitenteugel op druk en je binnenhand aan moet vragen. Die "nieuwe" zegt dat je juist met buitenteugel aan moet vragen, lekker duidelijk.

Nu zat ik me zo af te vragen, dit is voor mij geen probleem hoor..maar hoe hebben jullie het geleerd??

De groetjes!


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 15:48

Vragen met je buitenteugel en op je binnenteugel stel je hem recht.
Zoiets! Het is wat langer geleden dat we daar les in hebben gehad.
Ik heb zelf niet echt een systeem, ik friemel en pruts altijd maar een beetje.

Ook bekend als Kim20!


Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:03

Met je buitenteugel ophoudingen maken en met je binnenteugel stelling vragen voor eventuele voltes en dat ze niet met zijn of haar hoofd helemaal naar buiten gaat lopen. En mijn haf was absoluut niet makkelijk met aan de teugel rijden maar nu loopt ze aan de teugel gelukkig. Als ze nou gaat ontspannen en ze doet haar hoofd naar benenden ontspan dan wel je handen, dat is haar beloning dan. Zij of hij zoekt dan naar een plek waar niet in haar of zijn mond getrokken word. Niet de buitenteugel vast blijven houden want dan heb je kans dat ze dat bit in hun mond kunnen vast pakken.Succes!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 18:09

Nou ja, mn paardje loopt lekker (aan de teugel, haha), dus het maakt mij niet zoveel uit. Maar ik vind t raar dat ze allebei gewoon wat anders zeggen en ik heb een hele discussie gehad met iemand wat nou de manier is. Diegene reed nog bij mn "oude", dus die was t daar mee eens en ik niet helemaal, haha.. maar ok..

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:12

ik doe niet standaard dit of dat
gewoon beetje aanvoelen wat me paard op dat moment nodig heeft

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:30

ik vind dat het totaal niet uit te leggen is hiero het is namelijk bij elk paard weer anders... er is niet een specifieke manier om het te doen ik vind dat zelfs een instructeur op een manege moet weten welke manier bij welk paard het beste is en dit moet kunnen vertellen aan de ruiter of moet kunnen helpen de ruiter er zelf achter te laten komen hoe het het beste kan .... maar goed dat is mijn mening...

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:40

Ik mag nooit zeggen "aan de teugel", maar hij loopt nageeflijk.

Ik moet ook met allebei mijn ringvingers spelen (kleine bewegingen maken naar beneden) als hij dan nageeft, moet ik mijn binnenhand ontspannen (meegaan met de beweging van zijn mond) en met de buitenhand een lichte aanleuning houden.

Zo heb ik het geleerd.

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:35

Het 'aan de teugel' rijden gaat zo ongeveer elke keer weer anders, probeer er niet zo mee bezig te zijn, maar vooral naar ontspanning toe te rijden en te zorgen dat ze goed aan mijn been is. Als ze ontspannen en aan m'n been is gaat ze zelf 'aan de teugel' lopen en volgt ze mijn heel goed.

(L)

jockey

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:38

gewoon rustig in de teugels kneden en spelen zorg ervoor dat de pony allert blijft. en rustig aansporen zodat hij ook van achter gedreven word af en toe een halve ophouding. en vooral niet gaan zagen.

frits is de liefste,stoerste maar zeker de wildste hengst van de wereld. ook natuurlijk alle dravers en renpaarden. maar frits is mijn nummer 1

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:08

mijn pony is heel moeilijk aan de teugel te krijgen ik moest eerst alleen maar trekken (wel op de goede manier hoor) en met halsverlenger enzo rijden maar het beste is gewoon een keer een slof aan doen ofzo en goed voelen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:17

trekken op de goede manier? dat mag je mij eens uitleggen!
Aan de teugel rijden is niet trekken ( ook niet op de goede:? manier)
Maar dat werkte blijkbaar toch niet zo goed dat je er maar een halsverlenger en slof aan ging hangen? Lips are sealed

Sorry weet het even niet op een aardigere manier te brengen.. Schijnheilig

(L)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:25

het werkte wel goed maar weetje op een goede manier trekken is eigenlijk gewoon ophoudinkjes maken zal maar zeggen maar dan een beetje harder en een halsverlenger moest er aan het begin aan omdat ik niet sterk genoeg was en later heb ik een slofteugel gebruikt omdat het ff nie ging omdat mijn pony ijzers had gekregen en haar benen anders ging optillen. maja zal jij wel nie snappen omdat je of een pony hebt die een dunne hals heeft en makkelijk rond te rijden is of omdat je pony gewoon nie rond rijdt (owja dit bericht is zoals je ziet voor anne)

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:27

iedereen z'n eigen mening en eigen manieren... dat respecteer ik.
Als jij daarbij bereikt wat je wil bereiken, prima!
Ik zou het niet op die manier doen, maar zoals ik al zei, iedereen z'n eigen manier

*punt!*

(L)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:31

ja snap ik ok ik wil nog wel ff kwijt dat ik idd ook wat heb bereikt nl. sinds ik van degene les heb, dus ik weet wat ik doe en zij weet wat ze zegt, ben ik van de B naar de M1 gegaan.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:38

Buiten teugel eraan houden. binnenteugel vragen, en goed met je been naar de mons toerijden zodat je hem als het ware naar beneden toerijdt.

.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:16

Ik lees hier echt alleen maar wat er met de handen moet gebeuren, ik zie dat alleen iwayalover ook zegt dat er been bij moet, dat verbaast me nogal eerlijk gezegd...
Een paard wat je alleen met je handen naar beneden krijgt, loopt in een vals krulletje, ziet er voor het oog misschien leuk uit, maar zo'n paard is dus niet nageeflijk.
Je zult je benen er wel bij moeten gebruiken, en van achter naar voor rijden, de impuls die je achter opwekt van voor weer opvangen.

eponaschatje schreef:
het werkte wel goed maar weetje op een goede manier trekken is eigenlijk gewoon ophoudinkjes maken zal maar zeggen maar dan een beetje harder en een halsverlenger moest er aan het begin aan omdat ik niet sterk genoeg was en later heb ik een slofteugel gebruikt omdat het ff nie ging omdat mijn pony ijzers had gekregen en haar benen anders ging optillen. maja zal jij wel nie snappen omdat je of een pony hebt die een dunne hals heeft en makkelijk rond te rijden is of omdat je pony gewoon nie rond rijdt (owja dit bericht is zoals je ziet voor anne)


Gewoon een ruk in zijn smoel dus?
En een halsverlenger eraan omdat jij niet sterk genoeg was? Mag jij me uitleggen hoe je op een goede manier je paard op kracht nageeflijk krijgt...
En dat je pony ijzers kreeg en anders haar benen op ging tillen, en dat er daarom maar een slof om moest vind ik echt de meest idiote reden die ik ooit gehoord heb.

Mijn pony loopt nu ook netjes nageeflijk, hoewel dat ook even geduurd heeft, zonder dat ik allerlei poespas heb hoeven gebruiken.
Je suggereert ook dat je al die dingen nodig had omdat je pony een lastige hals heeft, ik heb een Tinker, dus een flink stevige en korte hals.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:13

jullie begrijpen mij volgens mij niet helemaal maar goed ik ga er maar niet verder op in, ik rij bijna altijd met les en ik weet wat ik doe. en ik heb het geleerd van een insturctrice die het nederlandse team van de paralympics traint dus die zal wel weten waar ze het over heeft niet?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 12:40

Tsja, als ze je je pony in de krul laat trekken maakt het mij niet echt uit wie ze lesgeeft of wat ze rijdt... Ik heb zelf ook zo gereden en idd het lijkt alsof je paard heel mooi loopt, maar het gevolg ervan is wel dat ik nu helemaal opneiuw moet leren rijden, ik moet leren om niet hard in mijn hand te worden en vooral geod met mijn benen te werken. Dat heb ik dus nooit (genoeg) geleerd. Aan de terugel heb ik geleerd met buitenteugel eraan, binnenteugel vragen. Je benen waren voor overgangen en wijken, maar verder deed ik alles aan de voorkant. Nu weet ik pas hoe slecht het is en ik heb ook medelijden met die pony.

Ik zeg dus niet dat jij je benen niet gebruikt en ik rijd ook wel eens op een paard die een 'ijzeren' mond heeft, dus waar je iets hardere hulpen nodig hebt om door te dringen, maar ik gebruik wel mijn benen!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:38

Supertje schreef:
Ik lees hier echt alleen maar wat er met de handen moet gebeuren, ik zie dat alleen iwayalover ook zegt dat er been bij moet, dat verbaast me nogal eerlijk gezegd...
.


Ik zou toch zweren dat ik daar ook wat over heb gezegt in mijn verhaal Haha! Lees het nog maar eens na, maar goed dat was even heel erg offtopic

(L)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:08

Eerst zorgen dat je paard goed voorwaarts is, en dan je buitenteugel eraan houden en je binnenteugel ophoudingen maken. (ondertussen, meot je natuurlijk wel bijdrijven zodat het pard het ook echt oppakt)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 12:26

weetje... ik had geschreven trekken op de goede manier. dit is een term die ze bij mij gebruiken omdat het schijnbaar goed werkt bij mij het is echt niet dat ik een ruk in haar mond geef ofzo ik denk dat ik gwoon ff te onduidelijk ben geweest over hoe ik mijn pony aan de teugel laat lopen ik weet ook niet hoe ik het verder moet formuleren dat jullie het wel snappen ik denk dat ik het beste zo kan formuleren: gewoon aan de teugel rijden zoals iedereen doet maar omdat mijn pony op kleine hulpjes niet reageerde (inmiddels gelukkig wel) moest ik iets harder trekken i.p.v. die fijne hulpjes.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:25

Nou nou wat een reacties! Ik had wel verteld hoe je dat kan doen aan de teugel maar dat was mijn manier, ik heb het zo geleerd, maar iedereen doet het op een andere manier. Elke rij-instructeur geeft op een andere manier les en elk paard is anders.
Ja sorry hoor maar sommige mensen reageren wel heel fel als iemand het anders doet dan anderen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:30

Ik heb het op deze manier geleerd; doe net alsof je twee sponzen in je handen hebt en knijp daar in.
Ik denk dat een manege pony je heel moeilijk begrijpt als je hem aan de teugel wilt rijden. bij ons lopen ze elke dag met hun kop in de lucht. Het is per pony verschillend, meestal moet een pony er even doorheen omdat hij het niet snapt en dan gaat het daarna super..
Maar het blijft oefenen oefenen oefenen........ succes

She's my lady Lovers

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:54

uhm... ff een vraagie...jullie zeggen wel zo makkelijk welke teugel je er bij moet houden en dat je been moet geven...dat snap ik ook nog wel... maar wat ik ook doe.. ik krijg mijn paard nie naar beneden...nu laat ik de laatste tijd iemand op hem rijden die zo ongeveer de beste is van onze manege.. en zonder enige moeite... zo ziet het eruit gaatie voor haar naar beneden... terwijl ze eigenlijk met hele lange teugels rijd.. en niet met vuisten... nou heeft ze gezegd dat hij nog niet goed aan de teugel kan lopen als de teugels te kort zijn, zijn spieren zijnnog niet zo getraind... maar als ik dan met langere teugels ga rijden gooit hij zijn hoofd omhoog en dan heb ik waslijnen.. kortom een stuurloos paard... ook pakt hij het bit constant op links vast en is hij stugger op links.. er is gezegd dat ik dan met een wat langere linkerteugel moet rijden..zodat hij niet kan vasthouden...maar hij kijkt altijd al een btje richting de rechterkant... en dan zou dat toch alleen maar verergeren??

ik probeer het nu aan iedereen te vragen en steeds zeggen ze wat anders...

misschien iemand van jullie een goede tip??


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:51

gekke_koei schreef:
en zonder enige moeite...



Zo ziet het eruit maar ze doet wel degelijk iets met haar handen. (vraag het aan dr, kijk erna, vraag of ze jou wilt begeleiden)
Het is meer een kwestie van gevoel wat je wanneer moet doen en hoe fel.. is bij elke pony anders..
Blijf oefenen, iedereen heeft het ooit een keer geleerd. Je moet het door hebben, en je moet je pony ook door hebben. Je zult merken dat je dan elke dag handiger wordt...
Succes

She's my lady Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers