Namen westernpaarden uniek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Namen westernpaarden uniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 15:56

Ik was benieuwd of je je Quarterhorse die je wilt laten registreren een al bestaande naam mag geven. Stel: ik wil een veulen Hollywood Dun It noemen, ik zeg maar wat, mag dat dan of moet ieder westernpaard een andere naam hebben? Ik moet zeggen dat je vooral met de paarden die een wat langere naam hebben natuurlijk snel de kans hebt dat een naam echt uniek is. Maar wat met een veel voorkomende naam als 'Angel' of zoiets dergelijks? Heeft een hele tijd geleden iemand het geluk gehad zijn of haar Quarter Horse onder de naam 'Angel' te registreren, of mag dat nu ook nog??


Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:25

op de aqha site kun je checken of de naam die je wil gebruiken nog kan.
de aqha maakt toch nog zelf uit of het mag. bv
hollywood dun it zou ook mogen als hollywood dunit of iets wat er op lijkt bv hollywood run it.maar zeker wordt het dan afgekeurd.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 02-06-03 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:26

Je moet op de papieren ook niet voor niets verschillende namen opgeven.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:31

je hebt 2 x de naam angel in de aqha en een keer angel1

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 16:40

Sonja schreef:
Je moet op de papieren ook niet voor niets verschillende namen opgeven.


Echt? Dat wist ik niet... Dan moet ik wel erg hard namen gaan verzinnen... Eentje lijkt me al moeilijk, laat staan een stuk of drie!

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:58

Moetje drie verschillende namen verzinnen?????
Ik weet er wel wat hoor
wil je ze weten

SAVE A HORSE, RIDE A COWBOY

Geloof in wat je kunt en succes wordt eens jouw deel!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:10

Wij moesten op het papier 6 verschillende namen invullen. Maar dan wel keuze 1, 2 etc.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 17:19

Zes zelfs... pfoeh.
Velvet: Namen verzinnen lukt op zich wel, maar ze moeten ook nog goed in de mond liggen en minstens iets van de naam van de hengst bevatten en mogelijkerwijze ook nog van de moeder en de opa van het veulen... en dat maakt het al een stuk moeilijker...

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:23

Als je de laatste paar namen niet super geweldigt hebt, maakt dat niet uit. Aangezien de AQHA vaak wel uit de eerste 3 kiest. Wij hebben keuze nummer 1 gekregen en vaak gaat dat zo. De namen moeten trouwens weer uit drie onderdelen bestaan en mogen max. ..... aantal letters hebben. (aantal ben ik even kwijt.)
Succes ermee!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 17:26

Mogen ze niet uit meer dan drie onderdelen bestaan? Je hebt toch ook HC Mister Dun Jac etc.? Ook nog eens een maximaal aantal tekens... waar begin ik aan! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:20

De naam van een nieuw te registreren Quarter mag niet gelijk zijn aan een reeds bestaand paard, ook mag de naam niet lijken op een reeds bestaand paard (ter diskretie van de AQHA Haha! ). Het mogen geen scheldnamen/schuttingtaal zijn of namen van bekende misdadigers.
De eerste 3 en de laatste 3 posities mogen uit nummers bestaan. Leestekens zijn verboden.
Je hebt maximaal 20 posities (een spatie is ook een positie), die mag je ten volle benutten, maar het hoeft niet.
Ik heb gehoord dat de AQHA ook niet blij is met namen die niet in de pedigree voorkomen (dus een bekende goed presterende voorvader benoemen terwijl die er niet in voorkomt).
Je mag 6 namen maximaal opgeven, maar wil je persé die ene naam dat is dat ook voldoende mits hij binnen de regels valt en al niet gebruikt is.
Je kunt ook aankruisen dat je de AQHA niet de vrije hand geeft om zelf een naam te verzinnen.
Dit houdt wel in dat als de opgegeven namen worden afgekeurd je de papieren weer terug krijgt, c.q. de registratie vertraging oploopt omdat je eerst weer nieuwe namen moet aanleveren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:09

En als je de naam van een bekend persoon wilt gebruiken, mag dat alleen als je schriftelijke toestemming hebt van deze persoon. (Stel dat je je paard bijv. Brad Pitt wilt noemen ofzo)
Van dat 'niet meer dan drie onderdelen' heb ik nog nooit gehoord...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:56

Jeetje zeg ben ik ff blij dat die van mijn ten eerste geen quarter is maar een mustang en al een super naam heeft : velvet surprise.

SAVE A HORSE, RIDE A COWBOY

Geloof in wat je kunt en succes wordt eens jouw deel!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:46

jah dat wordt zwoegen volgend jaar als het veulen er is...even 6 combinatie freckles docs dolly x whiz me luck...

is dat zo dat er maar 3 delen mogen? dan snap ik waarom ze vaak ima enzo gebruiken..ik snpte al niet waarom ze dat niet los deden Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 16:48

en 'as smart as charley' en dat soort namen dan? zijn die geboren voordat de regels aangepast werden??

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:38

Ik heb geen flauw benul wanneer de regels aangepast zijn. Maar wij hebben vorig jaar ons veulen laten registreren en ik weet van een QH bij ons in de buurt (3 jarige) dat die zijn naam ook uit drie delen bestaat.
En vergeet de positie foto's niet. Wij hadden nog een oud papier en daar moest je nog tekenen, maar moesten ook foto's sturen. En we hadden ons paardje al niet meer thuis staan. Dus maar in het archief gaan bladeren, niet de perfecte foto's gevonden. Maar het is allemaal in 1x goedgekeurd! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:07

In mijn opsomming staat nergens dat een naam uit 3 delen moet bestaan, het mag het hoeft niet. Het mogen er ook 5 zijn zolang je maar binnen de regels blijft (zie mijn stukje tekst hierboven).

Het verbieden van leesteken is nu al weer een paar jaar het geval. Er lopen dus nog 'oude' paarden rond met een leesteken in hun naam.

Het is ook niet verplicht om in de naam van het veulen zowel iets van de moeder als de vader of een ander familielid op te nemen. Je mag hem ook gewoon Sjakie noemen Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 18:25

Anton aus Tirol Haha!
drie delen

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:58

jah in dolly's stamboek komt ineens een jet 55 voor, doet me meteen aan die koeien denken: clara 1 t/m 180... maar opzich is het wel leuk als je een paar met een goed papier hebt een deel van de naam over te nemen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:09

Vandaar dat je meestal aan de naam ook wel een beetje kunt zien welke bloedlijnen erin zitten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:25

Sugarmiss schreef:
Vandaar dat je meestal aan de naam ook wel een beetje kunt zien welke bloedlijnen erin zitten.


Klopt, veulen bij ons op stal (v. Jack over dun it) wordt ....... mr Jack (roepnaam Jack, weet even niet meer wat er op de puntjes moet)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:10

Ja, 't is misschien soms handig om door te borduren op een bekende naam, maar ik vind het wel érg fantasieloos... Daarom heb ik er dus juist voor gekozen om Dot een heel andere naam te geven (ze heet dus Dutch Design op papier)
Als je trouwens één of twee leuke namen hebt, waarvan je al weet dat ze nog niet bestaan (kun je dus opzoeken op internet) en er is niks aparts mee waardoor ze afgekeurd zouden kunnen worden, hoef je echt geen 6 namen op te sturen... een stuk of drie is meestal ruim voldoende.

En als je dan toch aan't verzinnen gaat, en je hoopt dat 't veulen ooit op wedstrijden komt, houdt het dan leesbaar en uitspreekbaar. Het is nou eenmaal leuker als de speaker de naam van je paard juist uitspreekt...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:23

Francis schreef:
En als je dan toch aan't verzinnen gaat, en je hoopt dat 't veulen ooit op wedstrijden komt, houdt het dan leesbaar en uitspreekbaar. Het is nou eenmaal leuker als de speaker de naam van je paard juist uitspreekt...


Daar heb je absoluut gelijk in en daar ga ik ook zeker rekening mee houden!!!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:49

Francis schreef:
En als je dan toch aan't verzinnen gaat, en je hoopt dat 't veulen ooit op wedstrijden komt, houdt het dan leesbaar en uitspreekbaar. Het is nou eenmaal leuker als de speaker de naam van je paard juist uitspreekt...


Of juist niet...als de spreker iedere keer struikelt over de naam van je paard is dat juist lachen! Of als hij drie keer moet kijken:

Todaysmyluckyday
Whatshedoingtoday
Whiskemakesmeblue *LOL* (wat staat hier? Vind het een hele leuke naam!)
Whiskersspittinimage

en persoonlijk vind ik de afkorting WYSIWYG erg leuk.

"What you see is what you get"!

Wees een beetje creatief met de naam van je paard...maar hou het netjes. En ook al mocht de naam niet zo lekker in het gehoor liggen, dan kun je hem voor het dagelijkse gebruik een andere stalnaam geven....

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:02

Cassidy schreef:
Whiskemakesmeblue *LOL* (wat staat hier? Vind het een hele leuke naam!)

Wisky makes my blue (dronken of melodramatisch)

Ik herinner me nog Intangiable Buttercup (helaas niet meer onder ons). De speakster had hier altijd duidelijk een probleem mee Haha!

Ik vind namen waar je ook iets anders uit kunt halen juist leuk, de standaard pa-moe-opa-oma is zo saai Haha!
Iets van het veulen zelf of een omstandigheid waaronder het geboren is oid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers