Hoe oppakken na week flierefluiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Hoe oppakken na week flierefluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 18:48

Door het mooie weer heb ik me laten verleiden om na 3 maanden serieus oefenen en rijden een week lang alleen maar buiten te rijden en een keer te springen. Om precies te zijn:

Donderdag (Hemelvaart) bosritje
Vrijdag wei
Zaterdag wei en buitenrit
Zondag wei
Maandag wei en 3 kwartier eenvoudige dressuur
Dinsdag wei en longeren (niet echt denderend)
Woensdag wei en kroelen
Donderdag wei en eenvoudige springles
Vrijdag (vandaag) wei en stapmolen

Vanaf morgen wil ik weer serieus alles gaan oppakken, dinsdag heb ik les en donderdag wil ik weer mijn normale springles meedoen.

Mijn idee is om zaterdag voornamelijk simpele oefeningen te doen, zoals snelle overgangen halt-stap, halt-draf,stap-draf,draf-galop,stap-galop en ook overgangen terug. Verder tempowisselingen in elke gang.
Zondag hetzelfde en al wat meer oppakken. Maandag mijn normale dingen weer te doen en dinsdag te gaan lessen.

Kan ik dit verwachten of moet ik er langer over doen om weer terug naar normaal te gaan?

Normaal is bij mij echt niet veel bijzonders hoor. Ik train voornamelijk om hem lengte in zijn hals te laten nemen en na te laten geven.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 18:51

Als mijn paard een tijdje rust heeft gehad begin ik altijd weer bij de ontspanning; lekker lang laag over de rug rijden, beetje links rechts losbuigen. ongeveer 25minuutjes...

She's my lady Lovers

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:11

't is maar een weekje hoor, waarin hij niet eens helemaal stil heeft gestaan, als zijn basisconditie gewoon in orde is, dan kun je 'm zo weer oppakken. Het schema dat je voorstelt moet prima te doen zijn, dat is echt niet te zwaar.

Nulla tenaci invia est via

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:17

Daar zag ik vandaag een mooie quote over in de Bit, van dierenarts Frans Oostra uit Drenthe (man van dressuuramazone Annekee Oostra):

"Stop je met de training van een paard, dan heb je pas na vijf weken aantoonbaar vormverlies, bij een mens al na tien dagen."

Jij hebt 'm zo te lezen niet echt helemaal stilgezet, alleen wat minder gedaan. Hij heeft wel iedere dag z'n beweging gehad. Ik zou gewoon morgen rustig aan beginnen zoals je zelf al beschrijft. Dan kun je idd de tweede dag al weer wat meer vragen en de derde dag je normale schema weer oppakken. Lijkt me geen probleem om dan dinsdag en donderdag je lessen weer te volgen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:00

Ja Karin dat had ik ook gelezen in de Bit. Ik dacht ook dat vormverlies bij een paard wel bij 2 weken lag of zo. Maar dat valt dus nog mee.
Ik kan helemaal met de andere meegaan. Wat je voorstelt klinkt prima. Til er niet te zwaar aan. Met een basisconditie komt dat allemaal wel in orde.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:27

dat wat karin zegt moets ik ook meteen aan denken

ik had vorige week vrijdag een wedstrijd met mijn paard, toen een hele week nix gedaan, het was te warm, en ik vond het wel goed voor haar om even korte rustperiode
ze heeft lekker in het land gestaan
vandaag weer gereden, conditie nog super, en ze liep geweldig
ik heb haar gewoon precies zo gereden als altijd

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:39

Ons paardje heeft 7 weken niets gedaan en we zijn nu weer bezig en hij pakt het echt super goed op !

Hij zweet alleen iets meer en heeft een beetje spierpijn maar voor de rest gaat alles voorspoedig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:41

Mijn paard heeft er mentaal altijd vreselijk veel moeite mee om na een weekje vakantie weer aan het werk te moeten. Hij wordt dan echt lui en gemakszuchtig. Voor hem is het belangrijk dat ik heel streng ben en niets door de vingers zie.
Ingewikkelde oefeningen zijn helemaal niet belangrijk. Zorg eerst maar die ie snel op je been weg is en redelijk nageeflijk op 2 teugels loopt. Succes er mee!


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:53

het hangt ook sterk van het paard af
dat paard waar ik zo net over vertelde loopt juist beter na een paar dagen rust
maar mijn pony moet ik bijna elke dag wel rijden

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 08:22

Jippie schreef:
Mijn paard heeft er mentaal altijd vreselijk veel moeite mee om na een weekje vakantie weer aan het werk te moeten. Hij wordt dan echt lui en gemakszuchtig. Voor hem is het belangrijk dat ik heel streng ben en niets door de vingers zie.
Ingewikkelde oefeningen zijn helemaal niet belangrijk. Zorg eerst maar die ie snel op je been weg is en redelijk nageeflijk op 2 teugels loopt. Succes er mee!


Dit is bij Maddox exact hetzelfde verhaal. Hij weet dan opeens weer even niet meer dat hij op alles goed moet reageren.

Fijn dat je dit opschrijft, nu denk ik er aan en zal ik het ook meteen weer consequent oppakken.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 08:53

ikzelf zie het probleem niet zo, hij heeft toch z'n beweging gehad.....en als je nou grand prix ruiter was en echt zware oefeningen zou vragen, maar dat is niet zo.....gewoon lekker gaan rijden en je ziet wel hoe hij het oppakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:04

Manon 2 schreef:
Dit is bij Maddox exact hetzelfde verhaal. Hij weet dan opeens weer even niet meer dat hij op alles goed moet reageren.


Nog niet zo lang geleden dacht ik dan dat dat kwam omdat hij ergens last had van zijn lijf. Dan ging ik alleen een beetje stappen en draven aan een lang teugeltje en hoopte ik dat ie de voldende dag beter zou zijn. Alleen werd ie daar alleen maar slechter van. Toen ik weer les had werd het probleem heel duidelijk. Ik had Lois veel te veel zijn zin gegeven en daar had hij dankbaar misbruik van gemaakt Lachen

Maar ik twijfel op zulke momenten altijd enorm hoor. Stel dat hij echt wat heeft, dan zou ik het mezelf niet vergeven dat ik hem niet serieus had genomen. Daarom is het maar goed dat ik wekelijks les heb want mijn instructrice heeft Lois met zulke dingen veel beter door dan ik zelf *LOL*

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:29

ik ga mee met de tip van Nistria.
en veel gang tempo's rijden

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:37

Hoi Manon
Flappie is ook precies zo'n paard. Hij werkt 100 procent voor je of.... helemaal niet. Ik moet dus ook heel streng zijn, en niet iets half vragen. Ik ga er altijd opzitten en kijk eerst wat ie geeft. Als hij zijn oude en bekende stukjes goed geeft ga ik aan de nieuwe stukken trainen. Heeft ie een baaldag en doet ie al moeilijk met het bekende werk, dan ga ik net zo lang door tot hij die bekende stukken wel helemaal geeft, maar ik ga dan niet nog eens nieuwe stukken met hem opzoeken. Vraag anders maar aan Jantina Lachen die kan zowat de gedachten lezen van je paard, en ziet precies wat je kunt doen..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:09

Ben het wel met de andere eens,
het is ook maar een weekje en hij/zij heeft beweging gehad dus t is neit echt een probleem, zoiezo begin ik wel altijd met voorwaarts/neerwaart lekker los en ontspannen over de rug rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers