Schuin voetje een probleem bij de halter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Schuin voetje een probleem bij de halter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 20:35

Als je paardje een schuin voetje heeft, wat niet erfelijk is geweest wordt dat dan meegerekend in het beoordelen bij de halter?
Moet je van te voren melden dat hij een schuin voetje heeft en de oorzaak daarvan?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:04

Als hij de mooiste in het veld is zal het misschien minder zwaar wegen dan wanneer het tussen hem en een andere even mooie gaat.
Persoonlijk zie ik de halter als 'shining example' hoe (toekomstige) fokprodukten eruit kunnen gaan zien en zie ik liever geen scheef voetje.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 22:12

Moet het wel van te voren gemeld worden?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:19

Nee daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wel als er bijvoorbeeld iets met de staart is (door een ongeluk) en je hebt geen 'staartfunktie' meer. Dus het paard kan niet meer zwaaien. Dan kun je met een doktersverklaring toch starten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 01:42

'Foutjes' hoef je niet te melden. Wanneer je er van uit gaat dat Halter een soort van 'schoonheids/exterieurkeuring' is, kun je nagaan dat elk detail wat het ideaalbeeld verstoort van negatieve invloed is. De mate daarvan wordt bepaald door de mate waarin de 'fout' storend is of zelfs 'zeer ongewenst' of 'schadelijk voor de gezondheid' (maar in die laatste gevallen zou je dus eigenlijk gewoon niet moeten gaan Halteren naar mijn mening) en door de concurentie.
Wanneer er betere/mooiere paarden in de ring staan die goed op de benen/voeten staan, zal je paard er achter geplaatst worden. Is je paard verder goed gebouwd en goed bespierd en het toonbeeld van een halterpaard, en is dat voetje z'n enige minpunt, dan zal hem dat eerder 'vergeven' worden.
Je hoeft echt niet 'het perfecte paard' te hebben om te Halteren. Élk halterpaard, zelfs 'toppers' hebben hun minpunten. Daarnaast wordt de uitslag ook in grote mate bepaald door de smaak van de judge...
Een paard wat bij de ene judge Grand Champion wordt kan bij een ander ergens halverwege of achteraan geplaatst worden.