Ruin verdedigt Cheyenne heel extreem....wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Ruin verdedigt Cheyenne heel extreem....wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 22:55

Mijn bijrijdpaardje ARON (ruin) is 13 jaar oud en staat altijd samen met Cheyenne (merrie) op het land. Nou hebben wij op stal maar 1 mooi weiland en 5 paarden, waaronder nog 2 andere ruintjes en een merrie. Eigenlijk zou het het handigste zijn om ze met z'n vijfen bij elkaar te zetten ivm het landje.

Cheyenne gaat prima samen met de andere ruintjes en merrie, maar Aron en Cheyenne SAMEN bij de andere 3 is dus NOT done. Aron gaat helemaal door het lint als de andere paarden bij Cheyenne in de buurt komen. Hij krijst en slaat met zijn voorbenen en maakt een soort 'muur' tussen Cheyenne en de andere paarden door continue ertussen te rennen en dreigen.

Ik wist wel dat Aron verliefd was op Cheyenne, maar dat hij zooooo verliefd en jaloers is wist ik niet. Cheyenne is ook wel een beetje een sletje, want ze zoekt de andere ruintjes ook heel flirterig op. Maar goed, buiten dat is Aron gewoon enorm fel. Een vd andere ruintjes is ook fel en dominant......dus nu de vraag:

HOE kunnen we het beste de groep aan elkaar laten wennen? Eerst de 2 dominante ruintjes samen, zonder vrouwtjes erbij? Of juist wel allemaal tegelijk bij elkaar....met knokken als gevolg?

Ik heb geen idee....Soms zetten we ze wel eens naast elkaar in 2 verschillende bakken, maar dan vechten ze ook over het hek heen zeg maar.


naomi_lover

Berichten: 59
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:07

toch met toe zicht eens met z'n allen mop het land gooien, maar misschien is het een idee om er als mogelijk er 6 op het alndje te zetten, omdat ze dan koppels kunnen vormen zonder dat er al te veel ruzie van komt.
succes bij je beslissing, en een keertje knokken is ook nie erg hoor kunnen ze wel tegen, als het te gek word kan je ze altijd nog weghalen.

never change a winning team

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:23

Mijn paard en de pony van een vriendin van mij (alle 2 ruinen) mochten elkaar ook echt niet als er een merrie bij in de buurt was, we hebben ze toen altijd met zn 2en gezet, ze staan nu op t land met allemaal ruinen, ze zijn nu dikke vrienden en het gaat nu ook goed met een merrie in de buurt!

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:36

Franca schreef:
Ik wist wel dat Aron verliefd was op Cheyenne, maar dat hij zooooo verliefd en jaloers is wist ik niet. Cheyenne is ook wel een beetje een sletje, want ze zoekt de andere ruintjes ook heel flirterig op.

geweldig! hahaha
(sorry voor de offtopic)

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:19

haha een sletje?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 17:34

Ja...Cheyenne is echt erg!!! Ze vind zichzelf erg knap en probeert alle ruinen te verleiden.....het mooie is....het lukt haar ook nog!!! De ruinen staan te dringen om haar te mogen besnuffelen... Knipoog Klein blond slettebakje!! Tong uitsteken

Aron heeft het maar zwaar met z'n verleidelijke vriendinnetje.... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:59

ja en gelij kheeft ze, want het is ook een beauty hoor!
Ik kijk altijd graag naar jou paardje, is het een araabje?

Weet je wat erg is? als ze weten dat ze mooi zijn en een sletje.....heb je een echte bitch onder je kont!
Maar ze moest nog ingereden worden toch?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:32

Ik zou erg voorzichtig zijn met ze allen samen bij elkaar doen en ze het maar laten 'uitvechten'. Natuurlijk zal de rangorde op die manier wel vastgesteld worden, maar je hebt kans op hele rake klappen. Sommige ruinen kunnen echt gemeen vechten én het hoeft niet bij 1x te blijven. Elke keer weer kan het 'rangorde' vraagstuk de kop op steken en kunnen er klappen vallen.
Paarden hebben net als mensen hun voorkeuren voor 'vriendschappen' en sommige paarden zijn heel 'bezitterig' (ook weer zo menselijk Haha! )
Ik zou ze niet bij elkaar doen en gewoon accepteren dat je 2 'kuddes' hebt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 20:15

Ja, ik ben ook bang dat dat zal gebeuren Sugarmiss....volgens mij zijn Aron en Sem (die andere ruin) erg aan elkaar gewaagd en allebei vrij dominant en bezitterig. Juist voor die rake klappen zijn we zo bang.

Ik denk dat ik Cheyenne wel af en toe in die andere kudde zet. Voor haar sociale vaardigheden is dat wel goed.

Enne Chiqa, Cheyenne is inderdaad een arabier! En ja ze moet nog ingereden worden.....dat wordt spannend Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:24

hoi Franca, ik had in je rofiel gekeken, echt wat een gaaf beest joh!!
heb je al eens op dr rug gezeten??

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 22:34

Nee, nog nooit......de behoefte om erop te klimmen is heeel groot, maar ik moet nog even geduld hebben. ze is 1 mei pas 3 jaar geworden. deze zomer wordt de primeur!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:40

o wat spannend!! ik ben heel benieuwd hoe dat gaat!
Maar dat vertel je natuurlijk op bokt, want volgens mij heeft Cayenne heel wat fans!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 16:05

Ja, ik zal jullie zeker met foto's en verhalen op de hoogte houden. Wie wil mij niet zien vliegen!!!??? Knipoog *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:43

hahah, nou ik wens je succes met je vlieg lessen, en wanner gaat het gebeuren dit jaar?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 22:41

Ik denk juli/ augustus!

arabierboy

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: den haag (nl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:23

hoi

je kan ze het beste bij elkaar zetten dat knokken gebeurd toch wel zo bepalen ze der rang en als dat is uit geknokt komt de rust ook weer terug in de wei dan weten ze allemaal der plekje

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:48

Het lijkt me geen goed idee arabierenboy Je wil niet weten hoe paarden elkaar kunnen toe takelen Scheve mond Mijn arabier is 2 weken geleden ook lelijk te grazen genomen door een dominante ruin die zomaar in een al bestaande kudde was geknalt. Die ruin ging de merries dekken en toen mijn paard 'zijn' merries kwam verdedigen werd hij flink opgejaagd en hij had een grote bijtwond en een jaap in zijn benen van wel 20 cm. lang en nog meer wonden en hij liep heel onregelmatig Verdrietig Ik zou les hebben maar dat ging dus ook niet meer door... die dominante ruin had meteen een zware peesblessure... ja moet hij maar niet proberen een volbloed arabier op te jagen Extreme duivel Omar is namelijk supersnel en superwendbaar..

De dominante ruin is nu uit de kudde gehaald en de merries ook en we hebben nu een groepje van 6 lieve ruinen en dat gaat perfect.

Er waren trouwens nog 4 paarden kreupel uit dezelfde wei gekomen. 1 is zelfs naar Emmeloord geweest om foto's te laten maken en loopt nu na 3 wkn nog steeds niet goed en mag alleen maar stappen en iedere dag afspuiten.

Sorry hoor, maar persoonlijk hoeft dit voor mij niet. Ik laat mijn paard niet zomaar in elkaar trappen Als je ongelukken kunt voorkomen Franca.... kun je dat beter doen! Aron ziet Yen waarschijnlijk als ZIJN merrie en vriendinnetje en zal geen andere ruin in haar buurt dulden. Laat Yen inderdaad gewoon af en toen ook eens met andere paarden los en zorg dat de wei wordt afgezet in 2 stukken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:15

hoi,
het is vrij simpel , de ruin is erg dominant naar de merrie toe en staat dus hoger in rang ,dit blijft ook zo ...ze is van hem en al moet hij haar letterlijk door bijv. het schriklint drijven of de sloot in maakt hem niet uit ,als zij bijv. alleen maar naar de andere kijkt word ze al gedreven en dat is de natuur ....de beste manier lijkt mij en ook voor de rust van de rest van de kudde is het volgende ,een lijntje en idd 2 kudde's vormen en dus wel de ruin en merrie uit elkaar halen ,de ruin kan er niets aan doen en zoals gezegd " ze is van hem " en dat blijft zo,laat je ze het uitvechten dan gaat het meestal erg fout en denk je later ...had ik nou maar .........een lijntje gezet...heel simpel en de rust is weder gekeerd.
succes ermee.
gr,sas.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:25

je hebt veel verschillende manieren van proberen, maar ik zou eerst de twee ruinen bij elkaar zetten, zonder de anderen erbij. dat heeft de meeste kans van slagen. Je moet het wel redelijk lang volhouden, des te langer ze bij elkaar staan, des te meer kans je hebt dat die twee zo aan elkaar wennen dat ze later niet meer om die merrie gaan vechten.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:43

sanne83 schreef:
je hebt veel verschillende manieren van proberen, maar ik zou eerst de twee ruinen bij elkaar zetten, zonder de anderen erbij. dat heeft de meeste kans van slagen. .

Ik denk niet dat het werkt. Zolang er geen merries bij staan hebben ruinen niets om over te strijden, ook al worden ze vriendjes dan samen. Zodra je er weer een merrie bijzet begint het geduvel weer net zo hard ben ik bang.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 23:30

Ja inderdaad Sugarmiss; Aron en Sem (de andere ruin) hebben al samen gestaan en dat ging redelijk goed. In die situatie was Sem dominant over Aron en dat accepteerde Aron heel schappelijk. Maar zodra Cheyenne er bij komt dan komt jaloerse Aron in actie en hij doet er werkelijk ALLES aan om Yen bij Sem weg te houden. Ik verbaas mij er ook over, maar Arie wordt dan onwijs fel. Hij kijkt ongelooflijk boos en slaat met z'n voorbenen naar Sem toe. Dus ik ben bang dat dat echt best wel knokken wordt. Ik moet het natuurlijk uiteindelijk besluiten met de andere 2 eigenaren (van Aron en Sem) wat we doen. Cheyenne is zelf niet het probleem, het zijn de kerels....De eigenaren van Sem en Aron moeten goed nadenken of ze het het knokken waard vinden.

Voor Cheyenne vind ik het belangrijk dat ze ook met andere paarden leert omgaan, dus ik zal haar zo nu en dan wel in de andere kudde zetten...Maar ja....dat betekent dan wel dat Aron alleen staat...ook wel weer zielig.

Annemieke; wat naar van Omar zeg! Hoe gaat het nu met hem?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:50

Als je Cheyenne bij de kudde zet, moet je de ruinen samen zetten. Iedereen tevreden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers