Contrastelling maakt paard soepel en fijn i/d mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Contrastelling maakt paard soepel en fijn i/d mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 23:27

Ik was vandaag aan het rijden, en mijn instructrice kwam gewoon zomaar even wat bij sleutelen..
(ze staat bij ons op stal, dus lekker makkelijk.)
En de zegt dat ik Padij meer vanuit de schoft omhoog moet laten galoperen.
Ze zei:"je hebt nou al genoeg gesleuteld om een mooi beeld te krijgen, en de houding van het paard, dat is oke, dus moet je nu is sleutelen aan de nageeflijkheid, en de soepelheid van je paard!"

Dus ik moest van haar contrastelling nemen in galop en vanuit daar meer uit de schoft te laten galoperen, want dan maak je het binnen-voorbeen vrij.
En verek! Ze liep als de tierelier, en toen ik haar gewoon recht maakte, ik had wel contact met de mond, maar de liep HELEMAAL constant en rustig, maar toch actief, ik hoefde niet eens meer in te komen met mn hand ofzo... en ze maakte echt hele mooie galopSPRONGEN.
Nou als je er dan afstapt heb je echt helemaal een voldaan gevoel.

VAKER DOEN!
En daarna zei mn instructrice:"Die nageeflijkheid, en die soepele galopsprongen komt, omdat je met contrastelling een paard zn rugspieren traint, en dus losmaakt. en een losgemaakte rug is altijd ontspannen en daardoor geeft hij na, en word de rug soepel waardoor hij makkelijker door zn lijf loopt."

weer wat geleerd.

Groetjes Angelique

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:30

jep Haha!
als je echt goed met contrastelling rijdt (en niet je paard z'n hoofd naar buiten rukt) wordt je paard daar inderdaad goed los van
zo ben ik ook wel in galop travers aan het rijden op de volte, wordt de galopsprong ook beter van

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:26

ik rij paarden altijd nageeflijk met contrastelling, zowel paddy als iones. Dat werkt toch fijner, het kost minder energie. En met iones oefen ik vaak in de contragalop om hem soepeler te maken en ook nageeflijker in de mond. Want van nature is hij nogal een stijve hark.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 10:42

Antionne de Bodt werkt ook met contrastelling...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:47

Als je je paard echt aan beide kanten los wilt hebben moet je toch wel met contrastelling rijden??
Bij Tineke heb ik mn paard ook alle kanten op moeten buigen, anky doet het ook.
Maar rij natuurlijk niet alleen contrastelling, hij moet aan beide kanten loslaten een doorbuigen...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:48

Desiree schreef:
ik rij paarden altijd nageeflijk met contrastelling, .


Alleen met contrastelling??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:58

Ik doe ook veel met contrastelling, maar ik wil graag lossigheid aan beide teugels.........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:11

Angeliek"]
Antionne de Bodt werkt ook met contrastelling...
[/quote]
dat klopt. Ik deed het al een beetje, hij heeft het wat verder uitgewerkt bij mij.

[quote="Nistria"]
[quote="Desiree schreef:
ik rij paarden altijd nageeflijk met contrastelling, .


Alleen met contrastelling??
[/quote]
tot het moment dat hij nageeft ja. Daarna neem ik de binnenteugel erbij en probeer ik lengtebuiging te vragen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:19

o dat kan ook, mij is altijd geleerd om het paard op twee teugels nageeflijk te rijden. Als ze nageeft dan kan ik haar nog eens extra naar binnen en buiten buigen.

Hey maar ik zie dat je daarna de binnenteugel erbij pakt. als je stelling naar buiten vraagt wordt je binnenteugel de 'buitenteugel' en die moet je dus altijd begrenzen.. Ik maak uit jou stukje op dat je de buitenteugel strak vast pakt om op die manier contrastelling te vragen. Maar dat is neit echt de goede manier...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:31

Nistria schreef:
Hey maar ik zie dat je daarna de binnenteugel erbij pakt. als je stelling naar buiten vraagt wordt je binnenteugel de 'buitenteugel' en die moet je dus altijd begrenzen.. Ik maak uit jou stukje op dat je de buitenteugel strak vast pakt om op die manier contrastelling te vragen. Maar dat is neit echt de goede manier...


neenee, niet strak. zo strak als het paard dat toelaat, en dat is niet strak. Op die manier stel ik het paard recht in het lichaam: op het moment dat het rechtgesteld wordt, zakt het paard er van zelf in; het geeft na. Dit kost geen moeite of energie. Strak pakken is kracht gebruiken. Ik gebruik geen kracht.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:40

Yep, ik denk ook niet dat Desiree haar manier helemaal goed is. Bij contrastelling fungeert je binnenteugel op dat moment als buitenteugel anders sjouwt ie net zo hard weer over de schouder weg!
Bij contrastelling moet je zorgen dat je paard eerst nageeft voordat je hem weer recht maakt. Je moet je hand naar voren kunnen plaatsen en je teugel moet in een boogje kunnen vallen zonder dat je paard zijn hoofd wegtrekt.
De nageefelijkheid bij de contrastelling is heel belangrijk. Je ziet vaak mensen de contrastelling gebruiken om de paarden los te maken maar ze zijn zich er vaak niet van bewust dat het paard ook eerst daadwerkelijk moet NAgeven voordat je hem weer recht kan maken anders heeft het geen zin en krijg je never nooit lengtebuiging!
Maar het belangrijkste is nog wel dat je gelijke druk krijgt in beide teugels.
Wat betreft de contragalop vind ik het een fijn hulpmiddel om mijn paarden 'kleiner' te laten galloperen en meer sprong te krijgen en ze worden er ook rechter van net zoals travers op de volte in draf en galop.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:44

Ik denk dat iemand zich eerst in de methode van AdB moet verdiepen om desiree te begrijpen........dan snap je wel wat ze bedoeld

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:43

Ik ga helemaal met Zwelgje mee, dat is ook mijn manier. Ieder zn eigen manieren gelukkig anders wordt het zo saai!!
Maar wat gijsenkim zegt; ik ken die methode inderdaad niet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:15

hoeft trouwens niet enkel in galop te gebeuren hoor, heb het sabientje al eens aangeraden in stap ook. maar dat wisten jullie vast wel al.

en deze op zich 'rare' oefeningen

(ook zoals zwelgje zegt: travers op de volte)

zouden we best vaker doen!
ook gewoon een volte met contrastelling is een goede oefening.

m'n instructeur geeft vaak van die oefeningen.
ook het gebruik van balkjes in de dressuurtraining is nuttig en interessant.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:55

Contrastelling kan je rustig toepassen maar wel met mate,
het is belangrijk dat hij dan wel lengtebuiging aanneemt en niet alleen in zijn hals knikt.
Ik sluit me dus bij Nistria en Zwelgje aan, je voorheen buitenteugel wordt dan je binneteugel en hier rammel je hem heel voorzichtig op los en je laat hem buigen om je (op dat moment dus) buitenbeen.
Het is niet zozeer dat ze door contrastelling nageeflijker worden alswel dat ze echt op eigen benen moeten gaan lopen. Tact en balans verbeteren hierdoor en dàn pas kan een paard echt verzamelen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 18:54

Sjuimpje schreef:
Contrastelling kan je rustig toepassen maar wel met mate,
het is belangrijk dat hij dan wel lengtebuiging aanneemt en niet alleen in zijn hals knikt.
Ik sluit me dus bij Nistria en Zwelgje aan, je voorheen buitenteugel wordt dan je binneteugel en hier rammel je hem heel voorzichtig op los en je laat hem buigen om je (op dat moment dus) buitenbeen.
Het is niet zozeer dat ze door contrastelling nageeflijker worden alswel dat ze echt op eigen benen moeten gaan lopen. Tact en balans verbeteren hierdoor en dàn pas kan een paard echt verzamelen.


Amen

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:42

Sjuimpje schreef:
Contrastelling kan je rustig toepassen maar wel met mate,
het is belangrijk dat hij dan wel lengtebuiging aanneemt en niet alleen in zijn hals knikt.
Ik sluit me dus bij Nistria en Zwelgje aan, je voorheen buitenteugel wordt dan je binneteugel en hier rammel je hem heel voorzichtig op los en je laat hem buigen om je (op dat moment dus) buitenbeen.
Het is niet zozeer dat ze door contrastelling nageeflijker worden alswel dat ze echt op eigen benen moeten gaan lopen. Tact en balans verbeteren hierdoor en dàn pas kan een paard echt verzamelen.


Precies, Als ik contrastelling neem doe ik ook exctra mn buitenbeen op de singel en mn binnenbeen wat naar achteren zodat hij buigt om mn binnenbeen.
Als je hem gewoon alleen in de hals laat buigen heb je er nog geen profijt van want dan geeft hij toch niet na omdat hij zn rugspieren dan niet heeft gebruikt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:42

en om je paard zn achterbenen harder te laten werken, kan je ook ( ook in de draf) een klein beetje schoudervoor rijden en een heel klein btje verruimen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:49

gijsenkim"]
Ik denk dat iemand zich eerst in de methode van AdB moet verdiepen om desiree te begrijpen........dan snap je wel wat ze bedoeld
[/quote]
precies!

[quote="Sjuimpje schreef:
Contrastelling kan je rustig toepassen maar wel met mate,
het is belangrijk dat hij dan wel lengtebuiging aanneemt en niet alleen in zijn hals knikt.
.

neenee sjuimpje, je bent al een stap verder dan dat ik op dat moment ben. Ik ben dan helemaal nog niet met lengtebuiging bezig (en dat vraag ik op dat moment ook niet van het paard) maar ben dan meer bezig met het paard recht te stellen. Pas op het moment dat het paard nageeft ga ik lengtebuiging vragen. Jij hebt het meer over flexen. Ik niet.

een paard dat niet nageeft hoef je geen lengtebuiging van te vragen: dat gaat dan nog niet. Alleen een nageeflijk paard kun jij lengtebuiging van vragen. Vraag je bijvoorbeeld lengtebuiging naar binnen terwijl een paard nog niet nageeft, trek je zijn gewicht op het binnenvoorbeen, waar dus overbelasting door kan ontstaan. het paard komt dan namelijk naar binnen met de voorhand, maar blijft gewoon recht in zijn lichaam, i.p.v. dat er sprake is van buiging van kop tot staart.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 12:32

Maar Desiree,
als jij bezig bent met rechtstellen is er toch überhaupt geen sprake van contrastelling?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 12:40

Sjuimpje schreef:
Maar Desiree,
als jij bezig bent met rechtstellen is er toch überhaupt geen sprake van contrastelling?

ja, jullie noemen het contrastelling. Ik neem gewoon de buitenteugel op, met de binnenteugel doe ik niets. Het hoofd van het paard komt daarmee naar buiten en op een bepaald punt geeft het na. Het wordt dan recht in het lichaam. Omdat het paard scheef is, heb ik die buiging/stelling of hoe je het ook noemen wilt nodig. Je snapt dus wel dat je bij een paard dat al recht is in zijn lichaam dit niet hoeft te doen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:39

Desiree schreef:
Je snapt dus wel dat je bij een paard dat al recht is in zijn lichaam dit niet hoeft te doen.


Ow nu begin ik het te snappen. Je rijdt dus niet alle paarden zo maar alleen jouw eigen paard omdat hij (even hard gezegd) niet recht is in zijn lichaam??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:43

Nistria"]
[quote="Desiree schreef:
Je snapt dus wel dat je bij een paard dat al recht is in zijn lichaam dit niet hoeft te doen.


Ow nu begin ik het te snappen. Je rijdt dus niet alle paarden zo maar alleen jouw eigen paard omdat hij (even hard gezegd) niet recht is in zijn lichaam??
[/quote]
alleen paarden die niet recht zijn in het lichaam, d.w.z. dat ze ook niet beide kanten even gemakkelijk op kunnen buigen. Op deze manier lukt het mij ook uiteindelijk evenveel druk te krijgen op beide teugels i.p.v. op de ene teugel meer druk dan op de andere. Overigens, ik ken weinig paarden die perfect recht gereden zijn. Dus veruit de meeste kan ik wel zo rijden.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 15:57

Kijk, als ik met Padij een rechte middenlijn wil rijden he?
Dan gaat ze van links naar rechts, net alsof ze de macht over het stuur kwijt is.
En als ik nou, eerst even links contrastelling pak, rechts even contrastelling pak, en daarna op alle 2 de kanten weer recht maak, en daarna weer gewone stelling linksom en rechtsom, loopt ze ook meteen een goeie rechte lijn.
Alleen het is wel SUPER moeilijk om dat uit eindelijk voor elkaar te krijgen, want soms houd ze gewoon zo erg vast, dat ik er weleens meer dan een half uur mee bezig ben...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:04

in zo'n geval kun je ook proberen het paard goed voorwaarts te rijden Angeliek, dat wil nog wel eens helpen. Dus een tikje tempo verhogen.