Groot trailerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 13:03

Hoop dat jullie me wat adviezen kunnen geven:
Aankomend weekend ga ik mijn paardjes verhuizen van Drenthe richting Amstelveen. Nu is het probleem dat Tinka de trailer niet meer in wil, daar kwam ik afgelopen weekend dus achter toen ik op wedstrijd zou, maar dus zonder paard ben aangekomen aangezien ze met geen mogelijkheid de trailer meer op wou. Dinti (mini-geval) is sinds dat ik haar gekocht heb niet meer op de trailer geweest, maar op die tocht was ze superdruk. Nu weet ik dat de beste oplossing is: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Maar helaas daar heb ik dus de tijd niet voor. Aankomende zaterdag moeten ze echt de trailer in en samen een tocht van ongeveer 2 uur doorstaan. Tinka is trouwens onderweg normaal gesproken heel rustig, maar ik ben nu ook bang dat die kleine haar aansteekt met drukdoen! Kortom twee problemen dus:
hoe krijg ik Tinka op de trailer
hoe zorg ik dat die kleine rustig blijft
Alle tips zijn meer dan welkom!!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 13:22

Vervoer ze voor de zekerheid in twee trailers.

En heb je het met Tinka al een met een longeertouw achter haar kont geprobeert??
En die scharnier manier,ken je die??
Een singel om dr buik daaraan twee touwen,een aan elke kant,die touwen weer over het rek in de trailer (waar ze aan vast staan) doen en dan die touwen weer naar buiten,en daar gaan wat mensen aan trekken,zo ben je erg sterk en moet t paard wel.
O ja er moet natuurlijk wel iemand naast t paard lopen met bijv wat lekkers en die hem tegemoet spreekt.
Ik heb dit laatst gezien op een wedstrijd met een paard die nooit van zn leven een trailer in wil.
En hop hij was er eigenlijk zo in, want hij wist dat ie geen keuze had.
Vergeet niet dat je hem absoluut niet moet opjagen etc. want hij moet wel vertrouwen in je hebben/krijgen! Lovers

Ook wil t wel s helpen om stro in de trailer te leggen,en wat mest van een ander paard op de klep te leggen.
Vork Het personen deurtje moet je ook opendoen,dan heeft ze meer ligt,en schijnt het minder eng te zijn!

Succes,en laat ff weten hoe t afgelopen is! Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 14:06

"Vergeet niet dat je hem absoluut niet moet opjagen etc. want hij moet wel vertrouwen in je hebben/krijgen!"

Je zegt wel dat je het met 2 koorden kunt doen (je paard als het ware met een katrofsysteem opkrikken).
Dat is voor mij dus niet de manier. Als je een paard wilt laden moet ervoor zorgen dat hij het zelf doet en niet jij. Ik heb heel erge problemen gehad met het laden van een paard bij ons (ze steigerde tot tegen het plafont als ze door had dat ze niet meer naar achteren kon en ze viel op haar kont enzo, echt niet te doen.) en het enige wat werkt is echt oefenen. Je kan oefeningen doen in het geleiden en de trailer zachtjes inbouwen in een soort training.
Mijn paard gaat nu vrij gemakkelijk de trailer in en dar is ook gelukt met veel geduld, de eerste keer laden duurde een ruim uur en de 2de keer een kwartier, dat si toch een vooruitgang? We hebben ook een tijdje geoefend door elke dag het paard er eventje in te zetten, waardoor ze het op den duur bijna vanzelf deed.
Moet ze zaterdag op de trailer? zet ze er elke dag in voor eventjes. Je mag natuurlijk iets lekkers gebruiken, dan associëert je paard het met 'lekker'. Het kost je misschien een uur, of iets meer, maar een uur het je toch wel voor je paarden over? Verward
Succes
Femke

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 14:11

Twee trailers is helaas geen optie. Dat van die scharniermanier kon ik nog niet (probeer me de constructie even voor te stellen en zit hier dus met een getekend paard met touwen voor mijn neus, zeer creatief), is idd een optie als het echt niet gaat. Probleem is alleen dat ze d'r zo ontzettend sterk maakt dat ik afgelopen zondag al de longeerlijn en halstertouw heb zien sneuvelen.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 14:18

Femke,
Helaas is tijd dus het grote probleem. Ik zit hier in Amstelveen en paardjes staan in Drenthe. De wil om de tijd er voor over te hebben om te oefenen is er wel, maar helaas is de tijd er gewoon niet! Verhuizing komt nl ook zeer plotseling. Tinka had voorheen nooit een probleem met laden, liep zo achter een emmertje brokjes aan, maar waarschijnlijk is er de laatste keer iets gebeurd waarvan ik niets weet. Ik sta in ieder geval zaterdag heel erg vroeg op en geef haar alle tijd (de hele dag als het nodig is Verward ), maar ze moet er echt zaterdag in!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 14:23

Tja idd oefenene, maar als je daar geen tijd voor hebt. Ik heb mijn jonge paard twee ker oeten vervoeren en dat waren hele lnge stukken zoals jij van drenthe naar amstelveen moet. Ik heb sedalin gebruikt, ze liep er zo in en ik heb haar de hele weg niet gehoord. Wel zo veilig als je zo ver weg moet. Je moet zeker niet altijd sedalin gebruiken, maar als ze moeilijk zijn en je moet ver, gewoon doen!

Voorzitster AFM

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 14:34

Soms wil het ook wel helpen om de ogen van het paard te bedekken met een doek zodat hij niets ziet.
Als je wilt probeer dit dan in iedergeval voor zaterdag een keertje uit in plaats van op zaterdag zelf.

Ik wens je veel succes zaterdag.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 14:36

Ja kijk op een gegeven moment merk je gewoon echt dat je paard er voor zn lang zal ze leven niet ingaat,en dan moet je gewoon ff slim zijn.
Die katrol oplossing heb ik zaterdag zelf gezien, het ging heel vriendelijk en rustig,en het paard stribbelde eerst wat tegen, maar op een gegeven mometnkan hij gewoon echt niets anders dan de trailer instappen.
Praat gewoon de hele tijd tegen haar,zodat ze rustig blijft/wordt.

Ik zal t proberen uit te leggen:

Longeersingel om je paard,daarna aan beide kanten een sterk touw binden,dat je dus aan beide kanten aan apart touw hebt.(lang touw !!!!)
Dan llop je zelf naar binnen en gooi je de touwen over de "vastbindpaal" in de trailer,zodat ze om de paal geslagen zijn ,en daarna neem je ze mee uit de trailer,dus dezelfde weg terug.(katrol)
Nu gaat een iemand bij t paard staan en probeert m naar binnen te geleiden met wat lekkers en lieve kalme woorden.
De andere trekt dan rustig het touw steeds strakker (liefst dat t paard er niets van merkt) en de ander neemt m mee naar binnen zeg maar.
Wat t beste is, is om ook nog een longeertouw erachter te spannen zodat ie eigenlijk geen kant op kan.
Doe dit alles wel op een heel rustige manier,zodat je paard niet in paniek raakt (zeker zo n sterk paard niet Cool )
Het paard zal eerst wel gaan hangen,maar probeer dan juist veel kracht te zetten,maar niet van de harde snelle rukken hoor, gewoon rustig zonder drukke bewegingen.
Echt dit moet echt helpen!!!!!!!!!

Mischien klinkt t anderen heel zielig in de oren, maar zie t eens anders, zo n paard moet er toch echt in, want het paard kan zo zn 600 kilo in de strijd gooien, dus zorg dat je sterk staat en het paard geen reden heeft om t eng te vinden.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 15:30

Een grote bak slobber of iets anders heeeel lekkers wil weleens helpen. Verder is een aanloopje heel handig. Ik loop er altijd in draf op. Klinkt misschien een beetje raar, maar laat een vreemde een aanloopje met je paard maken en hup erin lopen. Mijn pony was na een paar pogingen van mij zo verbaasd dat iemand anders streng tegen haar zei dat ze in draf moest dat ze er zo in liep Scheve mond\ .
Verder zo min mogelijk mensen eromheen, dat zorgt alleen maar voor extra stress. Sedalin is ook een goede tip voor een keertje, dan zou ik allebei doen.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 15:34

Dat aanloopje heb ik zondag ook geprobeerd Clown , geen succes, mevrouw stond vlak voor de trailer op de rem! Maar met iemand anders heb ik nog niet geprobeerd, misschien werkt dat idd. Sedalin ga ik voor de zekerheid maar in huis halen, maar wil dat eigenlijk alleen gebruiken als het echt niet anders kan. Weet eigenlijk niet zo goed wat de bijwerkingen e.d. van dat middel zijn.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 15:48

Sedalin moet je gelijk gebruiken of niet. Als je paard al angstig is en dan pas geef je Sedalin heb je kans dat de angst gevoelens juist versterkt worden. Je moet de Sedalin al geven als je paard nog lekker rustig is. Veel succes in ieder geval.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 16:43

als je de sedalin niet overdoseert en niet elke dag geeft heeft het geen nadelige effecten. geef je pard rustig sedalin als ze nog relaxed op stal staat, na anderhalf uur staan de oogjes een beetje droevig en ze loopt zo mee de trailer op en wat het meest fijne is dat ze de hele weg ook rustig in de trailer blijft staan terwijl ze dus een rustige trailerervaring meekrijgt. dat jonge paard het ik laatst voor de grap de trailer in proberen te krijgen en ze loopt zo halverwege de klep op en staat wat te snuffelen, met een beetje druk loopt ze zo door. die twee keer met sedalin heeft ze ook megmaakt maar zonder stampei en dat is alleen maar goed! succes

Voorzitster AFM

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:20

DIe van mij laadt soms in 1 x en meestal in een minuut of 20.

Wat sowieso goed helpt is een longeerlijn vastmaken aan het halster en die om de stang in de trailer heen slaan. Dan heb je meer duk en kun je naast haar blijven staan ipv voor haar neus. Hetzelfde idee dus als die katrol waarmee je m naa rbinnen trekt.

Inderdaad als ze er gewoon in moet dan zijn er meer middelen geheiligd dan oefening en geduld.
Ik moest vanmorgen om 10 uur bij de DA zijn en ze moest er dus wel in! Uiteindelijk muur aan de ene kant, auto aan de andere kant, longeerlijn zoals boven en druk houden. Uiteindelijk gaat ze er dan wel in.

Op de terugweg aan één kant geen auto en dan gaat ze opzij lopen. Longeerlijn aan de zijkant gedaan, hele sterke man met longeerlijn achter haar langs en ik weer met mijn lijn over de stang naast Bolivia staan. Hij duwde haar er gewoon zo in.

Ik denk dat Sedalin voor jou heel fijn is, waarom al die stress oproepen? Die van mij staat namelijk wel rustig als ze er eenmaal in staat dus ik geef het niet, maar in jouw situatie zou ik het wel doen.

Heel veel sterkte!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 18:12

Ai, het bekende probleem. De longeerlijn helpt bij de meeste paarden heel goed of anders de bezem gebruiken. Hang een hooinet in de trailer zodat ze wat te knabbelen hebben. Suc6.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 19:41

Hoi Von, wat vervelend dat het niet lukt met laden, wij hebben ook een paar paarden op stal die dit ook niet willen. Van de week hoorde ik een goed advies over het gebruik van sedalin: Het beste is om je paard lekker voor de reis te rijden en en haar wat moe te maken, hierna goed uitstappen natuurlijk en tijdens of gelijk na het uitstappen sedalin toe dienen, dan heeft de sedalin meer effect, dan wanneer je het gewoon toedient zonder je paardje te hebben laten werken. Verwen en beloon haar vervolgens uitbundig als ze eenmaal in de trailer staat, en zorg dat je stro en hooi in je trailer hebt liggen.
Laad je paard ook als het kan direct vanuit je stal of vanuit de gang; dus je trailer zo neer zetten dat ze niet erlangs kan lopen. Heel veel succes, en het lukt je vast wel! Een gouden regel is nog altijd: heb GEDULD!! Lachen

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 21:53

Denk er wel aan als je een longeerlijn gebruikt, om d ie niet te snel los te laten als hij duwt. mijn paard denkt dan dat hij helemaal niet meer hoeft. Bij een beetje veel druk en laten merken dat hij er niet langs kan, dan loopt hij er wel in. En geloof me, mijn paard was de eerste paar keren echt een drama in de trailer. (zweetdruppels zaten aan het dak) en hij heeft nu niet voor niets een peesklap, dus jaag hem alsjeblieft niet op stang, want dan ben je nog verder van huis. Nu die van mij vaker in de trailer is geweest(Moet naar de dierenarts dus hij moest erin) gaat het echt stukken beter. Nog wel steeds met de lijn erachter, maartoch..

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 22:37

Dat probleem ken ik ook. Nu niet meer gelukkig Haha! Ik had het met m'n eerste paardje die nog nooit in een trailer was geweest. We hadden hem in een andere staat gekocht en we hadden daar al een nacht overnacht en moesten toch de volgende dag weer naar huis (in verband met de beestjes thuis). Hij moest en zou in de trailer gaan. Mijn man is toen in de trailer gaan staan en had dat paardje vast met een halstertouw aan z'n halster. Ik had een lasso (die zijn het sterkst *LOL* ) aan de ene kant vastgeknoopt en via de achterste van het paardje naar de andere kant van de trailer en met een slag om de spijl heen. De enige kant die hij op kon was naar voren. We zijn natuurlijk wel effe bezig geweest, maar uiteindelijk kreeg ie dan door dat ie toch geen kant op kon (behalve naar voren dan Haha! ). En mocht ie idd over de rooie gaan, dan is sedalin de uitkomst. Ja, soms heb je gewoon geen tijd om dagen te gaan lopen prutsen met een paard of een pony. Wat soms ook nog wel eens wil helpen is een heel rustig paard die heel makkelijk is in de trailer, om die er als eerste in te zetten.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes ermee en het zal je vast wel lukken Knipoog Laat het effe weten hoe het gegaan is.
groetjes.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 17:27

Bedankt allemaal voor de reacties! Heb vandaag Sedalin gehaald, en denk dat het het beste is als ik dat ga gebruiken, ook al omdat die kleine zo druk kan zijn. Ik zit nl niet op problemen te wachten onderweg! Hoop dat het allemaal goed gaat, en ik zal blij zijn als het zondag is! Ik zal jullie laten weten hoe het is afgelopen.
Groetjes Yvonne

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers