nageeflijk op buitenteugel of op 2 teugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

nageeflijk op buitenteugel of op 2 teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 10:03

Ik rijd zoveel mogelijk op mijn buitenteugel. Ik ben dat nog aan het leren en dat gaat vrij goed. Ik kan Nicolien nu op de buitenteugel aan de teugel rijden en daardoor gaat het sturen veel beter.
Als ik nu ga afwenden, trek ik niet meer aan de binnenteugel zoals ik vroeger heb geleerd.Vooral mijn wendingen rijd ik ook op de buitenteugel en dat gaat super. Ik houd mijn buitenteugel aan, mijn binnenteugel gebruik ik alleen om stelling te vragen en ik houd mijn benen eraan.

Maar nu zat ik gisteren een artikel in de Bit te lezen waarin Anky van Grunsven het had over dat je je paard aan twee teugels nageeflijk moet rijden.
Wat is jullie mening hierover? Rijden jullie op twee teugels of ook op je buitenteugel?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:08

Ligt eraan, wat ik doe. Bijv. bij A afwenden, rijd ik op 2 teugels, omdat ik van mening ben dat je een paard nooit helemaal recht kunt krijgen op 1 teugel.

Vraag ik binnenstelling, heb ik mijn buitenteugel er goed bij, binnenteugel opzij-naar voren. Zo dus ook bij de oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, wijken enz.

Maar wat dus ook nog eens voorkomt is dat ik stelling naar buiten vraag, dan gebruik ik mijn binnenteugel als buitenteugel en andersom Haha!

Romero

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: berlikum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:16

je vraagt het met je binnenteugel maar je moet je paard wel recht rijden dus rijd je automatisch op beide teugels.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:24

Ik heb altijd geleerd dat je paard op twee teugels moet KUNNEN nageven, dus als je vraagt op de buitenteugel moet hij dat doen, als je vraagt op de binnenteugel moet hij dat ook doen. Het voordeel van op de buitenteugel nagevelijk vragen is dat hij mooi recht wordt.

Van wie heb je trouwens les Linda? IK kom nl ook uit HHW.

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 10:45

Ik rijd bij een privestal aan de Middenweg in HHW. Ik krijg les van de eigenaar van de paarden. Geen bekende instructeur dus.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:46

Romero schreef:
je vraagt het met je binnenteugel maar je moet je paard wel recht rijden dus rijd je automatisch op beide teugels.


ze was net duidelijk aan het uitlegen dat ze haar paard op de buitenteugel reed hoor Knipoog

en voor de rets ben ik het met flair eens,op alle rechte stukken rij ik me paard gewoon op twee teugels.

maar lianne84,jij zei het voordeel dat als je je paard aan de buitenteugel nagevelijk vraagt is dat hij mooi recht word verwar je dit nou niet met als je hem op de binnenteugel nagevelijk laat worden dat hij dan mooi recht word?
denk het wel,want mijn pony danste nogal eens met de achterhand,ik ben haar toen ietsjes meer op de binnenteugel gaan rijden en het was al snel weg.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:05

De meeste mensen zitten te veel aan de binnenteugel. Een paard moet kunnen nageven op de binnenteugel, maar ook op de buitenteugel en dat vergeten veel mensen. Als je teveel aan de binnenteugel zit gaat je paard automatisch iets naar binnen kijken, als je je paard ook aan de buitenteugel nagevelijk kunt rijden kan hij pas echt recht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:00

Een paard dat niet op 2 teugels nageeflijk is gaat kantelen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:21

Ja ik heb ook geleerd om op 2 teugels te rijden maar soms lukt het en soms niet, ik vind het heel erg moeilijk!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:45

Helemaal met Jippie eens,
het paard moet op 2 teugels nageefelijk lopen anders kantelt het.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:31

Je moet je paard altijd op 2 teugel hebben idd,
meestal neem ik de buitenteugel als een remmende werking, niet om nageeflijk te maken,maar ik rem niet op de buitenteugel als ik van gang verander, dat doe ik op 2 teuegels.
Nageeflijk maken doe je ook door been te geven, die achterhand eronder te zetten, en dan geeft hij vanzelf na.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:17

Ik zeg ook niet dat als je je paard op 1 teugel nagevelijk maakt dat je dan die andere teugel maar los moet laten hangen, met die andere teugel houd je natuurlijk ook contact en die is ervoor om te zorgen dat het paard recht blijft en niet gaat kantelen. Ik vraag bijna nooit op beide teugels tegelijk hoor, maar ik vraag als controle vaak op de buitenteugel nageeflijkheid.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 00:01

Omdat mijn paard gemakkelijk zijn schouder eruit drukt, moet ik soms alleen met mijn rechterhand hem erdoor vragen en mijn linkerhand als constante aanbieden. Dan maakt het niet uit op welke hand ik rij. Ik moet dan proberen om haar naar mijn linkerhand toe te rijden, zodat ze daar ook druk neemt. Alleen kan het wel per dag verschillen welke schouder ze er gemakkelijker uitwerkt. Ik ben dan continu bezig om haar recht te laten lopen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:50

Twee teugels rijden. je paard moet aan beide kanten hetzelfde aanvoelen. Als je paard goed aan beide kanten is , heb je eigenlijk ook geen binnen of buitenteugel meer of ik nu links of rechtsom rijdt, er is geen onderscheid tussen de hulpen met links of rechts. Een jong paard zal van nature altijd meer steun zoeken op de buitenteugel en als jij alleen maar op die teugel gaat rijden en hem al die steun geeft loopt je paard dus nooit op zijn eigen benen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:52

Oeffeningen rijd ik trouwens niet op mijn teugels. Bij de goede aanleuning loopt mijn paard totaal op eigen benen. Dan hoef ik voor schouderbinnenwaarts, wijken, afwenden, alleen maar een lichte hulp met mijn benen te geven, in mijn handen verander ik niets. ik pak er dus ook niet meer buitenteugel ofzo bij, datis ook niet nodig als er balans is, dan valt je paard ook niet weg over de buitenkant