Teugel Kreupel! Verzet? Oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Teugel Kreupel! Verzet? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 21:37

Woensdag 28 mei had ik priveles, ging hartstikke goed en pats liep super.
Gister weer gereden en het zelfde gedaan als in de les, ze was al een tijdje aan het klooien (als ik wou aandraven gallopeerde ze aan etc.) maar daar doorheen gereden en toen liep ze behoorlijk netjes.

Alleen ze ging kreupel lopen dus ben er even afgegaan maar niks aan de hand dus duidelijk teugelkreupel.

Ze doet dit niet altijd, met les had ik er geen last van en soms doet ze het onder het rijden.

Is dit een vorm van verzet? Hoe los ik dit op?
Paard heeft zeker weten geen lichamelijke problemen, DA is laatst langsgeweest voor controle!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!



Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:45

Ja vind het altijd moeilijk om te zeggen als je het niet ziet. Azaz ging altij onregelmatig lopen als ik hem te veel op mijn binnenteugel pakte. Dus ik moest heel erg mijn buitenteugel erbij houden.
Maar wanneer doet ze het. gewoon op de lange zijde in de bochten ?

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:50

scheelt heel erg per paard
het ene paard begint te kreupelen als je te hard in de hand bent
en de ander weer als je te zacht ben en het paard denkt dat ie niet genoeg steun heeft
wat zegt je instructrice

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 21:56

Ik heb morgen weer les dus zal het even tegen mijn instructrice zeggen.

Azaz-girl: ze doet het heel verschillend, dan in een figuur, dan in de hoek en dan op de lange zijde.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:17

je weet zeker dat het teugelkreupel is, en niet een medische oorzaak heeft?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:23

Als ze ook aangaloppeert als ze moet draven etc. zit het probleem waarschijnlijk in dat je paard teveel op de binnenteugel loopt (leuke controle methode is middendraf rijden op de volte, meestal galopperen ze aan). Probeer haar voorwaarts van de binnenteugel af en om je binnenbeen heen te krijgen.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:51

Ik heb er eentje gereden die heel erg in de krul getrokken was en die was ook teugelkreupel geworden. Ik heb haar een half jaar lang alleen maar lang laag met de neus eruit gereden, lekker naar voren toe zodat ze je hand op gaat zoeken..
Succes ermee

She's my lady Lovers

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:20

Melissa schreef:

Alleen ze ging kreupel lopen dus ben er even afgegaan maar niks aan de hand dus duidelijk teugelkreupel.



Is die conclsie niet een beetje te snel getrokken? Het kan ook zijn dat er iets zeer doet bijvoorbeeld onder het zadel/ in de rug/ een spiertje/etc. dat pijnlijk wordt wanneer er gewicht op de rug komt.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:48

Mee eens Kyra, wel een snelle conclusie. Probleem kan ook hoger in het been of in de schouder zitten. Maar als dat uitgesloten is (je zegt dat hij het niet altijd doet) heel goed voorwaarts rijden en lichte druk aan de voorkant houden, evenveel druk op beide teugels en goed je hand voor houden. En ik zou zeker ook even met je instructrice overleggen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 16:26

Nee het staat er een beetje stom, maar ik had geen zin om het te typen, we hebben dus met haar aan de hand gedraafd, benen onderzocht, hoeven nogmaals uitgekrabt etc. weer eens aan de hand gedraafd en toen liep ze niet meer kreupel vandaar!

bedankt voor jullie tips iig!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:09

Melissa schreef:
Nee het staat er een beetje stom, maar ik had geen zin om het te typen, we hebben dus met haar aan de hand gedraafd, benen onderzocht, hoeven nogmaals uitgekrabt etc. weer eens aan de hand gedraafd en toen liep ze niet meer kreupel vandaar!

bedankt voor jullie tips iig!


Ja maar dan nog, dan kan het nog in een spier oid zitten.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 09:10

Hebben we ook naar gekeken voor zover dat kan!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers