vraag over springwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

vraag over springwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 19:55

Ik vroeg me af waar op gelet word bij springwedstrijden en wat je ongeveer moet kunnen, dus wanneer je er klaar voor bent (beetje hetzelfde als het topic van azaz-girl, maar dan over springen Lachen ) Wie zou mij ook iets meer kunnen vertellen over bijvoorbeeld de hoogte van een B parcours bij de paarden en hoe het zit met de winstpunten, en hoe gaat het verder als je steeds hoger komt (qua wat je moet kunnen en met punten en hoogte van parcours)? Zou graag willen weten hoe dat in zijn werking gaat bij het springen, van dressuur ben ik er al een beetje achter Tong uitsteken Lachen

Gamble


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:10

De hoogte van de B voor de paarden is 1.00 meter!
De winstpunten gaan als volgt: als je foutloos bent dan heb je 2 winstpunten valt er een balk af of heb je 1 weigering houd je er maar 1 over! als er in de B barage is (is niet altijd zo) en je bent foutloos en je hebt bijvoorbeeld een balk in de barage dan heb je wel gewoon 2 winstpunten! In de L, M, Z en ZZ gaat het per klasse 10 cm omhoog!

in het B parcours gaat het NIET op TIJD maar op STIJL (dus hoe je springt)! Ze kijken dan hoe je binnen komt, bij de jury staat en groet! Ze kijken naar je houding (dus hoe je op je paard zit) en als laatste hoe je het parcours door komt!

Live,LOve,'ndLaugh

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 20:36

oke bedankt Lachen

Gamble

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:59

Is het de bedoeling dat een paard in de B de hele tijd door galoppeert en dus ook wisselt na hindernissen enzo of mag je ook gewoon in draf?

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:13

Je krijgt dacht ik meer stijlpunten als je in galop gaat(lijkt me voor het paard ook makkelijker)

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:54

Je kunt ook tijdstrafpunten krijgen. De maximale tijd dat je over een parcours mag doen wordt altijd vastgelegd voordat de eerste deelnemer start.
Om nog 1 winstpunt te krijg mag je niet meer dan 4 strafpunten hebben
In het B springen ben je met 3 weigeringen uitgesloten.
In het L-M-Z-ZZ springen ben je met 2 weigeringen uitgesloten.
Als in je het L-M-Z-ZZ in het parcours meer dan 24 strafpunten haalt dan de winnende combinatie krijg je 2 verliespunten.
Vanaf het L worden de barrage's ook vereden op tijd, dus niet meer op stijl zoals in de B aan de orde is.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:12

correctie op chantal_cs, pas in het M ben je met 2 weigeringen uitgesloten. Verder klopt het allemaal.
B barrage is 10 cm hoger, tenzij die direct na het eerste parcours volgt. Overigens wordt er altijd barrage gereden als er meerdere foutlozen zijn!

Pinacolada, je mag rustig het hele parcours draven, maar je komt waarschijnlijk in tijdnood en je krijgt absoluut minder stijlpunten. Maar als je foutloos bent en binnen de tijd heb je in elk geval twee winstpunten. Maar galop is makkelijker.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:16

liellie ben het niet helemaal met jou eens
ik maak vrijwel nooit een barrage in de B mee
ik was een keer in noord holland, daar hadden ze dat wel
maar het klassieke, eerste parcours in de B wordt in friesland , groningen, drenthe, bijna altijd op stijlpunten gereden en zonder barrage

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:18

nou, ik heb het echt nog nooit meegemaakt en kom al 20 jaar op springwedstrijden. Maar goed, dat is in Brabant, en wij rijden ook zeer zelden twee parcoursen op een dag. Wel een ingesloten barrage, dus direct na het eerste parcours. Waarom is dat eogenlijk? Ik vind het echt heel raar!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:22

ik vind het eigenlijk heel normaal
keek er van op dat er in noord holland een barrage was in de B
ik rij al/nog maar 6 jaar springwedstrijden
ben nu met mijn 4e springpony bezig, dus heb ook al aardig wat wedstrijden meegemaakt
en bijna altijd wedstrijden waar je klassiek en progressief (of jacht ofzo, maar B altijd progressief) mag rijden
in de B progressief is wel een barrage, maar dat gaat ook niet om stijl

ik vind het ook niet erg dat in de B geen barrage gereden wordt
veel B ruiters denken dat dat ze zo snel mogelijk moeten, laat ze eerst netjes een parcours door leren komen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:25

maar B barrage is ook op stijl! Want dat ben ik wel met je eens.

PS ik ben een paar (;)) jaartjes ouder en ga al heel lang (mee) op concours. Ik breng dit seizoen mijn 6e paard uit in het B, hopelijk kan ik snel weer op concours, want de vogelpest heeft het hier aardig verziekt.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:27

ja B barrage is wel op stijl, dat weet ik
maar toch
en vooral als de barrage dan ook nog verhoogd wordt
is voor veel beginnend springruitertjes enorm eng

als we hier ook barrage in de B hadden had ik hem met plezier gereden, maar we hebben hem niet
en vind het zo ook leuk Haha!

waarom hebben jullie dan vaak maar 1 parcours? je hebt toch ook twee dressuurproeven
vind het altijd zo jammer, maar 1 keer springen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 00:52

in NH heb je wel barrage in de B maar wel op stijl!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:50

ja dat heb ik gezien ja

ik nog aan die mensen daar vragen of dat wel klopte
of het niet een schrijffout op het papier
*oeps* Bloos

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:24

Chrissie, als je barrage B eng vindt ben je ook niet toe aan L springen ()daarom houd ik ook niet van een ingesloten barrage) , en bovendien hoef je niet te starten in de barrage! Ik blijf het raar vinden, maar goed.
Wij hebben maar 1 parcours omdat er bij de paarden zomer's vaak zo'n 60 combinaties in het B zijn, een dikke honderd in het L en M, en het Z nog eens zo'n 50. Dan mag je blij zijn als je het redt in een dag.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:40

ruitertje die nog maar net in de B zitten zijn ook inderdaad nog niet toe aan de L
en om die dan meten niet mee te laten dingen voor de prijzen...

het is echt niet zo dat ik tegen een barrage in de B ben hoor
we hebben het alleen hier niet

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:53

Ik spring in Groningen (in het L). En nou hadden we afgelopen weekend als tweede parcours geen progressief maar een twee-fasen parcours, wat houdt dit in? (ik reed geen tweede, dus heb het niet meer meegekregen).

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:08

eigenlijk net zoiets als een ingesloten barrage, het eerste deel is een tabel A (dus gewoon strafpunten (balk = 4)), het tweede deel is een tabel C (jachtspringen (balk = 5 seconden)).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lumi en 62 bezoekers