te dun...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

te dun...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 14:15

Voordat Mirk in het land kwam, was hij al niet aan de dikke kant. Het ligt ook aan zijn type, hij is heel klein en iel, dus heel dik hoeft hij niet te wezen.

Nu hij op het land staat, lijkt het alsof hij dunner wordt. Hij heeft het heel druk in het land met zijn merrie en gunt zich amper de tijd om rustig een hap gras te eten. Hij wordt echt dunner nu...

Hij krijgt op een dag 2x een kilo biks, 3 keer een flinke bult kuil en dat beetje gras.
Waar kan ik hem nu het beste mee voeren zodat hij weer iets meer een buik krijgt?

Iemand zei tegen mij zemelen? Klopt dit, of zijn er andere alternatieven? Zijn die zemelen gewoon te koop bij een ruitersportzaak?

Pfff, lastig hoor zo'n 'dun' paardje! Voorheen had ik altijd te last van te dikke paarden!

:){


IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:19

Juist geen zemelen! worden ze niet dikker van, werkt juist laxerend.
Wat voor brok krijgt ie?

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:19

Is ie goed ontwormd?

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:21

wat voor en hoeveel beweging geef je hem?

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl


IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:24

eet hij zijn brok+kuil goed op? anders gebit laten controleren

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 14:25

Ja, ik had mijn vraagtekens ook bij zemelen, want dat verschoont de darmwand ofzo toch? Verward

Hij is pas nog ontwormt, dus daar ligt het niet aan denk ik.
De laatste tijd heb ik dus wat rustig aan gedaan met hem. het probleem is dan echter, wanneer ik hem niet aan het werk zet, dat hij te veel energie over houdt. Ik rijd 4 keer dressuur, 2 keer buiten en 1 keer een dag aan de longeer lijn.

Hij krijgt basisbrokken.

Ja, hij eet goed. Heb er gister nog op gelet.
Laatst bijgewerkt door Mirkim op 05-06-03 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

:){

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:25

Verder kun je eventueel handje lijnzaad door zijn voer doen. (LET OP< wel eerst koken ivm blauwzuurgassen!) of olie.

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:27

en anders, maar daar moet je je wel goed over laten inlichten, pulpbrokken voeren. Gevaarlijk spul, maar werkt wel. zet ontzettend uit . 1 brokje wordt als het nat wordt wel 3 keer zoveel. dus niet zomaar aan elk paard dezelfde portie blijven voeren.

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:28

voordat je daar aan begint moet je zo'n brokje maar eens in water leggen en kijken wat er gebeurd.

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:29

maar je moet je in ieder geval heeeel goed in laten lichten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:39

Maïs is ook een "vetmaker", er zijn al vaker toppics geweest over te dunne paarden ... zoekfunctie zal je zeker en vast wat wijzer maken .

Ik heb twee jaar terug een pony gekocht die sterk verwaarloosd was. Ik heb 'r op gewicht gebracht met een mengsel van geweekte pulp gemengt met geplette gerst (vitaminen en niet zo veel energie) en geplette maïs en een scheut olie erdoorheen (alles in een papje). In geen tijd werd ze een mooi uitgevulde pony .

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:04

Is 2 kilo biks misschien te weinig voor je paard?.
Ik weet niet wat je verder nu traint alleen mijn paard staat al op bijna 3 kilo biks, 1 kilo haver en 1 kilo meusli. Daarnaast nog 2x flinke berg kuil.

Ik heb nu een middel ingebruik dat heet Weight Builder (paardendrogist) ik gebruik het pas 1.5 week dus resultaten zie ik nog niet. Hij blijft gewoon ook erg mager van na zijn operatie.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 08:31

Prisca schreef:
Is 2 kilo biks misschien te weinig voor je paard?.


Een paar week geleden had ik hem op een half kilo meer gezet. Hij reageerde daar zeer heftig op. Kon hem amper borstelen (wat wel nodig is met zo'n wit vachtje Knipoog), bandageren lukte niet en het eerste half uur tijdens het rijden was hij een bom...
Op 2 kilo is hij nog wel steeds die drukte makertje, maar een iets mindere mate Haha! . Na het rijden krijgt hij altijd nog een kilo musli van me Lovers

:){

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:17

Ik ken een paard dat ook op het weiland stond en toen ook erg mager begon te worden. Hij deed het zeflde als die van jou deed, de merries in het land beschermen. Daardoor was hij zo actief bezig dat hij dus ook nog amper at. Zij heeft hem toen gewoon weer op stal gezet en toen begon hij weer dikker en vrolijker te worden. Nu staat hij alleen in de paddock en blijft hij mooi rustig en op het juiste gewicht.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 14:48

en mest hij wel gewoon?
sommige paarden gaan aan de scheit van het gras, en daar kunnen ze ook aardig van afvallen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:26

Ja, dat klopt, dat hadden mijn jaarlingen ook alle twee. Nu gaan ze met mate op de wei en hebben ze er minder tot geen last meer van Knipoog Van het "schijt" hé Tong uitsteken

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:33

Maismeel erbij voeren. Wel nat maken anders plakt het zo in de keel.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:17

Carys schreef:
Maismeel erbij voeren. Wel nat maken anders plakt het zo in de keel.


Ik ga helemaal met Carys mee. Het paard van mijn vriendin is hierdoor ook heel snel op gewicht gekomen.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

shaundylover
Berichten: 236
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 01:12

sonjabelgium schreef:
Maïs is ook een "vetmaker", er zijn al vaker toppics geweest over te dunne paarden ... zoekfunctie zal je zeker en vast wat wijzer maken .

Ik heb twee jaar terug een pony gekocht die sterk verwaarloosd was. Ik heb 'r op gewicht gebracht met een mengsel van geweekte pulp gemengt met geplette gerst (vitaminen en niet zo veel energie) en geplette maïs en een scheut olie erdoorheen (alles in een papje). In geen tijd werd ze een mooi uitgevulde pony .


waar haal jij die geplette gerst enzo????

mijn pony word niet echt dikker van maismeel.....

Leeftijd is maar een getal wat je bij je geboorte hebt meegekregen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:02

Maaraak heeft hetzelfde. Öp aanraden van een endurancer op hoog niveau heb ik nu een vijf liter mix gemaakt van 4 liter Maiskiemolie en 1 liter zonnebloemolie. Dit geef ik nu nog een klein beetje maar voer ik steeds meer op. Ik geef het doro de Irish Mash dat neemt goed de olie op.

'Paint' it 'Black'

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:56

Ik geef mijn paard extra kuilgras.
Hij word nu zelfs een beetje te dik Knipoog .

Weightbilder van de paardendrogist heb ik geprobeerd dat hielp niet.

Hij krijgt nu 4 kilo biks en 3 X per dag een berg kuilgras of hooi.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:51

Prisca schreef:
Is 2 kilo biks misschien te weinig voor je paard?.
Ik weet niet wat je verder nu traint alleen mijn paard staat al op bijna 3 kilo biks, 1 kilo haver en 1 kilo meusli. Daarnaast nog 2x flinke berg kuil.

Ik heb nu een middel ingebruik dat heet Weight Builder (paardendrogist) ik gebruik het pas 1.5 week dus resultaten zie ik nog niet. Hij blijft gewoon ook erg mager van na zijn operatie.


Meer biks is zowiezo geen optie....daar worden ze niet dikker van, maar barsten wel van de energie, waardoor ze weer drukker worden en dus meer bewegen en daardoor juist weer afvallen. Hooi, kuilgras, gras, mais.....daar moet je het van hebben. En verder inderdaad goed ontwormen en gebit blijven controleren. Let op.....als het echt lang aanhoudt of erger wordt misschien eens een dubbele wormenkuur geven, want hij zou een lintworm kunnen hebben. Die vreten een groot deel van het rantsoen op daarbinnen!

Mijn paard was in de maanden feb, maart, april ook te dun. Je zag haar ribben helemaal. Dat kwam door de kou, alle energie ging zitten in het aanmaken en bijhouden van de wintervacht. Maar goed, dat zal bij jou paard niet het probleem zijn..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:11

shaundylover"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Maïs is ook een "vetmaker", er zijn al vaker toppics geweest over te dunne paarden ... zoekfunctie zal je zeker en vast wat wijzer maken .

Ik heb twee jaar terug een pony gekocht die sterk verwaarloosd was. Ik heb 'r op gewicht gebracht met een mengsel van geweekte pulp gemengt met geplette gerst (vitaminen en niet zo veel energie) en geplette maïs en een scheut olie erdoorheen (alles in een papje). In geen tijd werd ze een mooi uitgevulde pony .


waar haal jij die geplette gerst enzo????

mijn pony word niet echt dikker van maismeel.....
[/quote]

Ik ben zelf van België en wij kunnen die gewoon kopen bij de boerenbond, da's vast bij julllie ook zo hoor Knipoog (misschien op bestelling voor gevlokte maïs ; die is beter dan de korrels omdat ie beter opgenomen is in het systeem van het paard).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:13

Een koffiekopje met witte bloem nemen, aanmaken met wat warm water, dit goed roeren zodat er geen klontjes inzitten en over of door zijn voer doen, dit twee tot drie keer per week.
Zet ook goed aan.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:13

dus maismeel helpt echt? en waar halen jullie maiskiemolie?

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers