heeft nog niet dichtgezet verband met koliek????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

heeft nog niet dichtgezet verband met koliek????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-03 18:48

hey,

Ik heb een merrie en ik heb nu op het moment een veulen, maar ze was dichtgezet omdat ze een draver is en ze merries op de renbaan vaak dicht zetten. Nou heb ik haar na de bevalling nog niet weer laten dichtzetten.
Vroeger had ze nooit koliek, maar sinds dat ze drachtig is heeft ze heel vaak koliek en eerst kwam dat doordat het veulen dan veel ruimte in beslag nam en dat er dan te veel druk op haar darmen kwam.
Maar nou is alles weer normaal maar ze kan niet langer dan een half uur op nieuw gras staan of ze krijgt koliek en dat had ze vroeger nooit!
Maar zou er verband kunnen zitten tussen dat ze nog niet is dicht gezet en dat ze dus koliek krijgt?

En moet ik haar weer dicht laten zetten? Ik zie het nut er neit helemaal van? Of is het echt noodzakelijk?

Alvast bedankt

Liefde voor het leven


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 22:39

Dichtzetten heeft te maken met te veel lucht = bacterien in de baarmoeder.
Koliek is een verzamelnaam voor darmproblemen, het lijkt mij niet dat dat iets met elkaar te maken heeft. Zou de aanleiding ergens anders zoeken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:11

Het verhaal komt mij heel bekend voor. Mijn merrie heeft aan het einde van de dracht ook altijd koliek omdat er dan te weinig ruimte voor de darmen is. En normaal gesproken was het na het veulenen dan ook altijd weer goed. Maar afgelopen jaar bleef ze koliek houden. En net als bij jouw paard was ze ook dichtgezet vantevoren. Ik begreep ook niet waarom ze de koliek bleef houden. Het was vaak niet ernstig maar wel heel vervelend voor het paard. Je probeert dan vanalles en ik dacht toen eigenlijk ook aan het dichtzetten, hoewel dat misschien niet logisch is. Ik heb haar toen dicht laten zetten omdat ik er ook voor wilde zorgen dat haar baarmoeder schoon bleef. Daarna waren de koliekproblemen over. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat het toeval is of dat het echt wat met elkaar te maken heeft.

Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn. Dit kunnen dus ook problemen met de baarmoeder zijn. Mijn merrie is namelijk ook altijd erg gevoelig voor koliek als er (hormonale) veranderingen in haar lichaam plaatsvinden.

Overigens is ze nu 4 weken drachtig en weer dichtgezet. Ze had de laatste 2 weken ook weer regelmatig last van wat koliek. Na het dichtzetten heeft ze geen koliek meer gehad. Dit is nog maar een halve week geleden, maar ik vind het toch wel opmerkelijk.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 13:31

oke, dan ga ik er toch maar eens over denken om haar dicht te zetten. Als dat werkt!
Het is inderdaad niet ernstig en het gaat ook wel weer vanzelf over, na wat rijden of stappen, maar het blijft toch voor beide vervelend.

mijn moeder dacht dat het misschien kwam, doordat de baarmoeder lucht zuigt en die dan op zet en er daardoor weer minder ruimte is voor de darmen. Maar ja dat hadden we zo maar bedacht.
Maar ik ga denk ik deze week dan maar een afspraak maken met de veearts en dan hoop ik dat we er van af zijn!
Bedankt voor de reactie!
Want ik vroeg me idd ook af wat het nou zou kunnen zijn?
Van het gras, maar daar had ze vroeger nooit last van!

Liefde voor het leven

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:44

Succes ermee!

Ik ben benieuwd of het bij jouw paard ook gaat helpen.

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 06:52

Dat dichtzetten is dat een moeilijke ingreep? Hoe doen ze dat eigenlijk is het niet pijnlijk voor de merrie? En hoe duur is dat ongeveer? Alvast bedankt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:45

Kosten verschillen per DA gewoon even opbellen. Er zijn verschillinde manieren van dichtzetten. In normale gevallen wordt alleen een dun vliesje in de baarmoedermond bij elkaar gehaald met een paard steekjes, dit heet cashlick (als ik het goed schrijf) Verward .
De verdoving is plaatselijk en ze hebben er weinig last van. Wel eerst dagen even nakijken of het schoon blijft, maar DA geeft wel instructies ook even op stal blijven meestal. Je hoeft dit ook niet open te knippen bij de geboorte.
Vroeger werd echt de halve vulva aan elkaar genaaid en moest de DA komen vlak voor de geboorte om het open te knippen, gebeurt alleen nog in extreme gevallen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 11:16

Hey,

Ik wilde dit toch even vermelden!
Na de tip om haar toch dicht te laten zetten. Heb ik dat gedaan!
De dierenartsen verklaarden me allemaal voor gek dat ik om die reden mijn paard dicht heb laten zetten.
Maar raar genoeg kan ze nadat ze is dicht gezet met gemak 6 uur op de vette wei staan, zonder dat ze koliek krijgt. Terwijl ze er vroeger nog niet eens 2 uur op kon staan! Want dan had ze echt koliek!

Ik wilde je dit in ieder geval even laten weten, dus dierenartsen onder ons, mocht je dus een keer zo'n geval hebben, denk alsjeblieft dan even aan dit verhaal!

Groetjes janna

Liefde voor het leven

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:20

Fijn voor je proficiat, hoop voor je dat het nu verder goed gaat met jullie merrie.

Weer wat geleerd Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:09

Echt heel fijn voor jou en je paard!!

Zo zie je maar dat praktijkverhalen heel nuttig kunnen zijn. Blijkbaar is toch niet alles medisch te verklaren.

Succes verder!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:18

Goed voor jou en je merrie!!! Het is toch altijd eventjes spannend als je zoiets meemaakt!!!

Nu kan je weer gerust zijn!!!

Veel succes nog!!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:42

Ik ben dom, maar niet te dom om te leren. :d Wat is dichtzetten en waar is het voor?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:56

Ik zou dan toch even die da's meedelen dat het (waarschijnlijk) wel geholpen heeft.

Wel fijn!

:evaw:

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:07

Mystica schreef:
Ik ben dom, maar niet te dom om te leren. :d Wat is dichtzetten en waar is het voor?


Dichtzetten is een gedeelte van de vulva doormiddel van dichtnaaien sluiten.
Dit omdat die door een of andere reden (erfelijkheid, ouderdom) open hangt en zoals boven beschreven lucht maar ook vuil in de baarmoeder kan komen.

Het kan bijvoorbeeld verwerping van de vrucht tot gevolg hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:18

Waarom gebeurd dat dan veel bij dravers?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:30

Mystica schreef:
Waarom gebeurd dat dan veel bij dravers?




Verward Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers