Paard loop te diep...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Paard loop te diep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 13:03

Hoi!

Ik heb een paard wat over het algemeen erg makkelijk naar beneden loopt. Ik ben met hem begonnen hem heel laag en diep te rijden. ALs ik hem namelijk hoger rijdt gaat hij lopen klieren en spoken zien. Hij heeft dan een beetje de gek met mij.
Het is ook zo dat hij eigenlijk wat te groot voor mij is en als ik hem hoger rijdt. Daar maakt hij daar misbruik van.
Nu doe ik het zo. Ik rijd hem eerst een halfuurtje diep en daarn 10 min. een kwartiertje wat hoger. Dit gaat heel erg goed en hij loop t dan ook niet meer zo te klieren.
Alleen nu is het zo dat als ik op de wedstrijd ben en ik moet bijv. een kleine volte rijden dat hij helemaal weer met zijn hoofd naar beneden kruipt en dus op de voorhand valt. Ik probeer het op te vangen met mijn been maar dat helpt niet altijd genoeg. Ik oefen er de laatste tijd wel veel op maar hij doet het telkens weer.
Heeft iemand tips?


BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:22

Hoi!!

Dit probleem zie ik ook wel eens bij mijn pony. Ik laat mijn verzorgster niet met slof rijden, want dan gaat ie enorm hangen. Ik rijdt heel anders met een slof, ik laat hem lang, en maak veel ophoudingen en been erbij. Ik lift mijn handen dan ook een beetje.
Ik neem aan dat je niet met slof hebt gereden, maar ik zou veel ophoudingen, liften dus die handen, en been erbij. Polsen en schouders mooi los, en kneden. Op deze manier krijg je je paard enorm aan het kauwen, en hangt ook niet meer, heeft een goede halshouding.

Ben je zo rustig met je handen, dan kan je altijd nog een slofje proberen. Je maakt ze dan aan de zijkanten van je singel vast. Want zo krijg je dat hoofd niet te laag (wel altijd goed been houden en denk aan die hand). Want stel dat je hem onder tussen de benen vast maakt, dan word het alleen maar erger, want dat is de stand om hem naar beneden te rijden.

Hopelijk heb je hier wat aan. Bij mijn pony werkte het, en het gaat super!

Groetjes BounceBabe

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:13

Citaat:
weer met zijn hoofd naar beneden kruipt en dus op de voorhand valt

Als hij op zijn voorhand valt als hij zijn hoofd naar beneden doet, is hij ook niet goed nageeflijk en voor het been.
Zorg ervoor dat je hem ten allen tijde naar voren en terug kunt rijden.
Wat zegt je instructie ervan?

Ik zou hier niet voor een slof kiezen zoals BounceBabe wel adviseert. Wat zou dan de reden zijn om met slof te rijden? Het paard is niet goed genoeg voor het been lijkt mij en een slof kan daar niets aan doen.
Overgangen rijden, schijnovergangen.
Let erop dat hij je hand volgt als jij iets geeft. Ik heb namelijk het idee dat hij gewoon lekker achter de teugel kruipt om onder de druk vandaan te komen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:13

niet slof gaan gebruiken, is niet nodig bij luuf volgens mij
en wat kitty ook zegt, mij maakt het zich zelf gewoon erg makkelijk
les je nog steeds bij carmen?
wat zegt die ervan

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:25

Ik zou proberen met wat tempo wisselingen zijn hoofd hoger te krijgen en hem aan te werk te houden. Met losrijden mag hij best laag maar voorkom dat hij valt op de voorhand. Zelf vind ik het ook lastig om hem laag te rijden zonder dat hij te diep gaat lopen. Toen kreeg ik de tip op dat moment veel tempo wisselingen te gaan rijden daardoor werd hij ook attenter op mij ipv de omgeving. Als hij dan niet direct op je been reageert neem dan een dressuurzweep en geef hem een klein tipje op het moment dat hij niet reageert. Na een paar keer hebben ze dat wel door.

Dat stukje voor de gek houden is dat ook een dominatie probleem? Vaak begint dat al wanneer je bv opzadelt of naast hem loopt. Hij moet weten dat jij de baas bent en niet hij. Zodra je die dingen uit de weg gaat los je het niet op. Je mag best een keer de discussie aangaan en het dan oplossen. Hoe het op te lossen en de manier dat bij hem past zou ik samen met je instructeur doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:31

Prisca schreef:
Ik zou proberen met wat tempo wisselingen zijn hoofd hoger te krijgen en hem aan te werk te houden. Met losrijden mag hij best laag maar voorkom dat hij valt op de voorhand. Zelf vind ik het ook lastig om hem laag te rijden zonder dat hij te diep gaat lopen. Toen kreeg ik de tip op dat moment veel tempo wisselingen te gaan rijden daardoor werd hij ook attenter op mij ipv de omgeving. Als hij dan niet direct op je been reageert neem dan een dressuurzweep en geef hem een klein tipje op het moment dat hij niet reageert. Na een paar keer hebben ze dat wel door.

Dat stukje voor de gek houden is dat ook een dominatie probleem? Vaak begint dat al wanneer je bv opzadelt of naast hem loopt. Hij moet weten dat jij de baas bent en niet hij. Zodra je die dingen uit de weg gaat los je het niet op. Je mag best een keer de discussie aangaan en het dan oplossen. Hoe het op te lossen en de manier dat bij hem past zou ik samen met je instructeur doen.


en wederom ben ik het weer helemaal met je eens!

Veel tempowisselingen rijden, schijnovergangen rijden zodat je de achterhand steeds maar weer activeert. Af en toe tussen door de achterhand een pasje naar binnen vragen en schoudervoor vragen. Op die manier vraag je steeds weer een activatie van het achterbeen en moet hij goed naar jouw beenhulpen/zit luisteren. Zo houdt je hem goed aan het been en zal hij ookniet op de voorhand vallen

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:42

waarom of om wat voor reden heb je je paard dan eerst een tijd laag en diep gereden?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 10:01

Dank jullie wel voor jullie tips...
Die tips heb ik ook net meegekregen van mijn instructrice dus ik ga er hard mee aan de slag!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:08

Verbreek de verbinding ook regelmatig en blijf met een 'luchtige' hand rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:16

Overgangen, overgangen, overgangen, tempowisselingen, tempowisselingen, tempowisselingen, hals verlengen, hals verkorten, hals verlengen, hals verkorten. pfffff het is hard werken maar je hebt er profijt van.......echt waar.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:55

beautyfull_mickey schreef:
waarom of om wat voor reden heb je je paard dan eerst een tijd laag en diep gereden?


Heb je anky wel eens los zien rijden?? Dieper kan niet, lekker ontspannen, over de rug, je paard helemaal door het lijf heen hebben... kan niet beter toch???

She's my lady Lovers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:07

Nistria"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
waarom of om wat voor reden heb je je paard dan eerst een tijd laag en diep gereden?


Heb je anky wel eens los zien rijden?? Dieper kan niet, lekker ontspannen, over de rug, je paard helemaal door het lijf heen hebben... kan niet beter toch???
[/quote]

Ja ben ik met je eens maar dan moet de basis, dus de hand volgen, er wel eerst in zitten..............

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 15:21

Nistria"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
waarom of om wat voor reden heb je je paard dan eerst een tijd laag en diep gereden?


Heb je anky wel eens los zien rijden?? Dieper kan niet, lekker ontspannen, over de rug, je paard helemaal door het lijf heen hebben... kan niet beter toch???
[/quote]

het was gewoon een vraag waarom ze dat gedaan had?
niets mis mee toch?
maar anky rijd zo alleen los ja...

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 17:46

Lijkt me inderdaad niet zo verstandig om zo je GP kur in te rijden
duh Knipoog

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 18:31

Ik ga met gijsenkim mee, veel overgangen rijden,
en proberen om je paard naar je hand toe te rijden, zodat hij niet zo gemakkelijk op de voorhand kan vallen (achterhand zit er dan meer onder!).

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:20

maar je zei ook dat hij iets te groot voor je was zo he?
dan heb je niet genoeg been om het bij te kunne denk ik dan
een spoortje dan?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 03:37

Als het alleen gebeurt in kleine volte's dan is wellicht het paard nog niet sterk genoeg. Een kleine volte die goed gereden wordt vraagt veel 'verzameling', op het moment dat het paard het daar moeilijk mee krijgt gaat hij zich onttrekken en jouw paard doet dat blijkbaar door te diep te gaan.

Ik zou als ik jou was niet zo direct een scheiding maken tussen laag en hoog maar na het losrijden dit af wisselen. Het moet eigenlijk zo zijn dat je je paard ieder moment dat jij dat wil wat ronder in kunt stellen en van daaruit weer wat hoger. Op die manier kan je in je training ook wat meer van dat soort dingen als kleine volte oefenen. Op het moment dat het paard te diep gaat, de volte weer wat groter rijden en als de voorwaarden weer goed zijn (achterhand erbij, op 2 teugels) opnieuw kleiner rijden. Op die manier wordt het paard steeds sterker.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:18

hey, als ie te diep loopt doe je je handen naar voren en geef je benen reageert ie niet op je benen dan geef je um een schop. Hij moet dan wel omhoog komen want anders gaat ie op zn plaat!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 18:03

[quote="astridh"]Als het alleen gebeurt in kleine volte's dan is wellicht het paard nog niet sterk genoeg.]


Dat kan denk ik wel kloppen hij is net weer herstelt van een nogal langdurige blessure bij zijn rechterheup. is weer even spieren kweken..
doei!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers