[ENQ]Afstudeeronderzoek: veiligheidshelm in paardensport!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

[ENQ]Afstudeeronderzoek: veiligheidshelm in paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:43

Beste ruiter/amazone,

Wat vind jij van de veiligheidshelm?
Zet je hem op als je gaat rijden, of is je hoofd onbeschermd?
Wat is het risico van rijden met of zonder veiligheidshelm?

Over deze vragen gaat mijn onderzoek, waarmee ik wil afstuderen aan de Universiteit van Amsterdam.
Maar om dit onderzoek te laten slagen heb ik jou nodig.

De bedoeling is dat je een tekst leest en een vragenlijst invult. Het onderzoek duurt ca 9 minuten en is helemaal online, zodat je vanaf je eigen computer kan deelnemen. Uiteraard worden je gegevens anoniem behandeld en zeker niet doorgegeven aan derden. Je helpt mij er enorm mee door hier even de tijd voor te nemen.

***KLIK HIER*** om naar onderzoek te gaan

Alvast bedankt voor je deelname!
Groetjes
Lot

Fitzroy

Re: [ENQ]Afstudeeronderzoek: veiligheidshelm in paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:13

Ik heb hem voor je ingevuld en de KNHS is niet blij met mijn antwoord.
Waarom is het eigenlijk gelinkt aan de KNHS als ik vragen mag?
Ik krijg het idee dat het een promo-actie voor hen is Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:22

Ingevuld maar... ik vind de vragen erg algemeen. (Goedbeschouwd zijn het maar een paar vragen)

De bezwaren die ik tegen het artikel heb zijn vooral het gebrek aan nuance: de informatie is erg gekleurd en het belang van de helmen ten opzichte van andere factoren die veiligheid beinvloeden wordt nogal overdreven vind ik. Dit is ook niet aan te geven in de antwoorden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:46

Western bevat niet alleen reining Tong uitsteken

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:04

Ik kan hem niet openen? Krijg alleen een wit scherm?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:35

Shadow0 schreef:
Ingevuld maar... ik vind de vragen erg algemeen. (Goedbeschouwd zijn het maar een paar vragen)

De bezwaren die ik tegen het artikel heb zijn vooral het gebrek aan nuance: de informatie is erg gekleurd en het belang van de helmen ten opzichte van andere factoren die veiligheid beinvloeden wordt nogal overdreven vind ik. Dit is ook niet aan te geven in de antwoorden.

Precies, Shadow. Jij hebt goed verwoord wat ik bedoel. Ik vind het ook een erg gekleurde enquete.
De kansen op geen hoofdletsel maar ander letsel die m.i. veel groter zijn kun je in deze enquete helemaal niet kwijt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:00

Ik heb het artikel waar een paar vragen over gingen niet gelezen Bloos

Opmerking: Als je lid bent van het KNHS krijg je niet standaard paard&sport, dat krijg je alleen maar als je ook lid bent van het wedstrijdsport deel van het KNHS. Ik ben alleen lid van het recreatie deel Knipoog

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:03

Hoi bedankt voor jullie commentaar en voor het invullen!
ik zal het een en ander per PB beantwoorden Lachen zodat andere mensen er niet door beïnvloed raken.

Bella

Re: [ENQ]Afstudeeronderzoek: veiligheidshelm in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:34

Heb m ook ingevuld, alleen denk ik niet compleet zoals misschien gewenst. Heb het artikel niet gelezen en dus ook neutraal gereageerd bij de meeste invulvragen. (daarnaast ook opmerking erbij geplaatst)
Ik ben zo'n type die tot een regeltje of 5 tekst nog wel wil lezen per vraag, maar een lap tekst doet bij bij de knop: 'Ho, afkappen' omzetten.

Daarnaast mis ik beetje het: Waarom wel/niet gebruiken van een veiligheidshelm. Na deze enquete krijg je meer het idee: Er is geen andere optie: Je móet met helm rijden. Niet echt objectief! nu rijd ik zelf sinds mn hersenschudding, die overigens niet tijdens het rijden, maar naast het paard opgedaan is, braaf met helmpje op, maargoed, kan me voorstellen dat vele niet-helmdragers niet graag deze enquete maken en m voortijdig afbreken

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:36

edit Sorry weet het al

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:21

Ik ben gestopt met het invullen ik vind het ronduit slechte vragen! Zeker gezien dat het aan een universiteit verbonden is! De tekst is veelste lang in het begin dat leest eigenlijk niemand... Volgens mij hebben wij beter geleerd om goed enquette vragen te maken. Je kan beter voor meerkeuzevragen gaan of open vragen. Daarbij rijd ik op mijn 3 jarige wel met cap en op mijn andere paard niet! Dus op welk paard wil je mijn vragen afvuren? Is het doel te onderzoeken of men zich bewust is van de risico's of juist of men wel bereid is deze risico's in te perken en waarom wel/niet? Jou deelvragen hier zullen niet met jou enquettevragen beantwoord worden (voor zover ik ze ingevuld had).

Sorry voor mijn opmerking maar het is niet vervelend bedoelt maar misschien kan je je enquette herzien.

Bijv vragen hoe groot het risico is dat je herenletsel krijgt als je zelf valt en dan vragen over een ander...iedereen heeft toch ALS hij valt evenveel risico.... Dan denk jij dat mensen over hun eigen situatie anders denken (misschien is dat zo) maar statistisch gezien heeft iedereen even veel risico op letsel. Alleen heeft niet iedereen even veel risico denk ik om van hun paard te donderen. Maar de vraag was volgens mij als ik het goed onthouden heb in het geval als je sowieso valt...hoeveel kans je dacht te hebben op letsel.

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:55

Only one message!! Use your Brain, Save Your Brain!!

Een veiligheidshelm ten alle tijde!!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:04

Orionneke, hier hetzelfde.
Ben ook gestopt met invullen met diezelfde reden.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:15

Ik heb het idee dat jullie veel te veel nadenken over de vragenlijst, dat moet je niet doen. Verder is het een vragenlijst voor paardenliefhebbers in een grote leeftijdsgroep. Je begrijpt dat het dan voor sommige wat 'kinderachtig' overkomt.

Mijn advies, niet teveel nadenken, lees de tekst en vul daarna de vragenlijst gewoon in! Je helpt iemand heel erg (mijn studiegenootje dus Haha!)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:05

Ik wil jullie best helpen maar als ik denk dat de vragen niet goed opgesteld zijn om de DEELvragen te beantwoorden en het mij lijkt dat het niveau te laag ligt..... Ik wil jullie helpen maar met die vragen kan ik je niet helpen gezien ik geen antwoord kan geven omdat het maar afhangt van vanalles en nog wat. Ik weet de uitkomst, iedereen weet dat hij grote kans loopt letsel zonder cap dus dat zijn vragen die naar de bekende weg leiden....

Dus vraag ik wat is het DOEL van je onderzoek om zo tot juiste vragen te kunnen komen. Dit is opbouwende kritiek met tips...

Sjappie

Re: [ENQ]Afstudeeronderzoek: veiligheidshelm in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:21

Ik snap het wel. Maar het uitleggen van het doel van het onderzoek zal juist het onderzoek om zeep helpen. Over de vragen is echt wel nagedacht. Aan het einde van de vragenlijst kun je je (opbouwende) kritiek naar de enquêteur mailen. Je snapt natuurlijk wel dat het nu geen zin meer heeft om de vragenlijst om te gooien als een aantal mensen de vragenlijst wél volledig heeft ingevuld. Als je de vragenlijst niet voldoende vindt zou ik zeker zeggen maak hem af, geef je commentaar zodat de vragen voor een volgende keer aangepast kunnen worden!

Het is inderdaad een punt dat het onderzoek misschien uitgaat van 1 paard, maar niet iedereen heeft natuurlijk meer paarden tot zijn beschikking Knipoog. Ik zal dan gewoon 1 paard kiezen en daar de antwoorden op baseren. Het blijft natuurlijk een steekproef!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:01

Zo ik ben weer terug van weggeweest!

Orionekke ik ben bang dat ik pas je vragen kan beantwoorden als ik het onderzoek heb afgerond, dit om andere mensen die nog mee willen doen aan het onderzoek niet te beïnvloeden. Maar ik kan je gerust stellen dat er wel degelijk een heel idee achter deze vragenlijst zit en dat je deels gelijk hebt en er deels naast zit. Maar nogmaals dat kan ik pas achteraf uitleggen. Hopelijk kun je het hier even mee doen Knipoog. Bedankt voor je commentaar!

Voor de mensen die nog mee willen doen, probeer aub de hele vragenlijst in te vullen tot en met de laatste pagina. Vergeet niet dat je een tekst moet lezen en dat dit belangrijk is voor het onderzoek. Als het goed is ben je er niet meer dan 10 minuten aan kwijt in het totaal!
Alvast bedankt!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:21

Ik heb de vragenlijst ook ingevuld. Af en toe was het wel even moeilijk omdat ik niet vaste dagen e.d. rijdt, dus ook niet evenvaak per week, maar ik heb het maar even globaal genomen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:50

ik heb hem ook ingevuld,
ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Lachen

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:40

sorry, ik krijg alleen maar een wit scherm. Dus helaas ik kan hem niet voor je invullen..

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:48

Ik hem ook ingevuld! Haha!
Ik hoop dat je slaagt, succes!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:56

Nou ik denk dat je met zo'n simpel opgestelde enquette niet kan slagen op universitair niveau, kritiek is al geleverd

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:16

Bedankt voor het invullen!

@ Kimberley84: zoals al eerder gezegd is deze vragenlijst vrij simpel zodat er mensen van alle leeftijden aan mee kunnen doen.
Universiteit staat niet voor ingewikkeld Knipoog

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:02

Ik heb de vragen lijst ingevuld, en heb ingevuld dat ik altijd met een helm rijd maar dat is natuurlijk niet zo als ik een hoedje op hebt op concours Blond De helm die ik nu heb zit mij totaal niet in de weg als ik er mee rij dus doe haar elke keer op
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat het afstuderen bij jou sneller gaat als bij mij.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:24

Ik heb hem ook ingevuld en heb wel het artikel helemaal gelezen.
Ik snap de vragen opzich wel. Een voorbeeldje, wanneer ik iemand zonder cap zie rijden denk ik niet dat die gene een groot risico loopt op hersenletsel. Wanneer ik echter zonder cap rijd ben ik veel banger dat ik zou vallen (ik rijd altijd met cap). Er is dus wel degelijk verschil over hoe groot je ZELF de kans acht om hersenletsel op te lopen hoewel dat natuurlijk bij iedereen gelijk is.
Het artikel vond ik heel erg simpel, bedoeld voor kinderen onder de 10 jaar en het geeft heel erg weinig informatie.
Ook moest je invullen of je een eigen pony had of een verzorgpony had of op een manege rijd. Maar ik heb EN een verzorgpony EN ik rijd op een manege, en dat was niet mogelijk Knipoog
En ben je als je lid ben van de FNRS en de Studentenruiters ook lid van de KNHS? Ik heb maar van ja ingevuld want ik krijg dat blad paard en Co.
Heel veel succes verder!