Je paard "vastrijden" ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Je paard "vastrijden" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 00:01

Ik reed Andrew vroeger vooral op ontspanning. Lange teugel, laag maar wel rond. Zo probeerde ik hem licht aan de hulpen te krijgen, over de rug te laten lopen (ontspannen van nek tot staart) en omdat hij moeilijk voorwaarts was te rijden, oefende ik daar veel op aan die lange teugel. Pas als hij op deze manier ontspannen liep, nam ik de teugels steeds meer op maat.

Met les (bij bijna elke instructeur, western uitgezonderd) moet ik hem met de teugels op maat met mijn been naar mijn hand rijden. Nu deed ik dat laatste altijd al, maar niet met zulke korte teugels, waardoor Andrew veel meer druk voelt en het moeilijker vind. Dit ging eigenlijk best goed, maar de laatste twee/drie weken had ik het gevoel dat ik hem steeds meer vast aan het rijden was. Hij gebruikte minder zijn rug, en ik hield hem moeilijk voorwaarts. Ik krijg commentaar dat ik niet fel genoeg ben, en ik meer moet spelen met mijn hand om hem door dat laatste taaie stukje heen te krijgen (hij is wel mooi rond, maar geeft nog niet helemaal na in de kaak) maar ik voel me er niet lekker bij dat het allemaal zo moeizaam gaat.
Ik heb dus weer een hele stap terug gedaan, naar het rijden met lange teugel om eerst het reageren op de kuit en het ontspannen lopen weer terug te krijgen, maar in de les kan ik dat niet doen...

Wat moet ik hier nu mee? Instructeur is goed, veel ervaring op hoog niveau en kan het ook goed en positief brengen.
Ben ik heel verkeerd bezig of is dit gewoon weer een stap teug na een aantal stappen vooruit (want dat gingen we hervoor wel) en een moeilijke periode in de training?

Is het verstandig nu zo'n stap terug naar de basis te doen, of moet ik doorzetten met rijden zoals ik dat in de les moet doen?

Wat denken jullie?

Ps: mijn instructeur heeft mijn pony nog nooit zelf "gevoeld" en het kan heel goed zijn dat ik het gevoel mis wanneer ik en ophouding moet maken en moet drijven zodat ik hem wel er doorheen rijd, maar hem niet hinder in het voorwaartse


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:30

Verwar jij 'van de achterhand aflopen' niet met 'lekker over de rug'?
Dat zie ik vaak namelijk bij mensen die hun paard lang en laag instellen.
Nu je haar wat meer gaat verzamelen kan dat vervolgens geheel tegen je gevoel indruisen.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:47

dat gevoel heb ik ook een beetje. een paard dat goed over de rug loopt gaat aanleuning zoeken en dit geeft dus wat gewicht met zich mee. het is opzich ook heel moeilijk om ergens naar toe te rijden terwijl je niet weet hoe het goede aanvoelt. Ik denk dat je het gewoon even de tijd moet geven en juisd de methode van je instructeur moet volgen. Misschien als je je twijfel aan hem voolegt kan hij je iets technischer uitleggen wat hij wil en wat je zou moeten voelen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:38

dat het nu moeilijker wordt voor je paardje betekent nog niet direct dat het niet goed is
je paard moet nu spieren aanspannen die hij tijden lang maar half hoefde te gebruiken (zo lees ik het hier), nu moet hij meer aan het werk en dat is vindt ie natuurlijk moeilijker

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:09

Ik denk ook dat je nu wat meer gaat verzamelen waardoor hij meer met zijn achterhand moet gaan werken. Dat voelt heel anders en voor jouw gevoel niet goed. Ik zou toch even doorzetten op de manier van je instructeur, misschien moet hij er even doorheen. Hij is het ook niet gewend en snapt misschien niet zo goed wat er van hem verwacht wordt.
Maar zolang je niet teveel met je binnenteugel doet zal je hem niet zo snel vastrijden hoor.
Smeuiig in je binnenhang en niet gaan vastzetten, dan rijd je hem niet vast. Hij moet leren dat er nu iets anders van hem gevraagd wordt.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:29

ik heb inderdaad ook het idee dat je dit juist wel moet doorzetten. Hij wordt op deze manier meer op zijn achterhand geplaatst dan voorheen. (ik denk zelfs dat hij voorheen wat teveel op de voorhand viel) En uiteraard is het voor jouw paard ook even pittig, hij zal wel wat spiertjes voelen... even doorzetten!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:56

Vorig jaar reed ik bij twee verschillende instructrices. Van de ene moest ik heel "kort" rijden en van de andere mocht ik mijn teugels iets langer laten. Als ik ze iets langer liet, kon ik Isolda veel beter bewerken, ging ze beter voorwaarts, liep ontspannen. Als ik haar kort moest rijden, werd ze stug, moeilijker voor het been en vooral ook dwars.

De lessen stopten en ik ben op de ontspannen manier verdergegaan. Ook omdat ik zelf dat korte niet kon volhouden, omdat ze vrij zwaar werd. Nu ben ik een jaar verder en kan ik Isolda wel korter rijden, maar pas nadat ik haar lang losgereden heb.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:53

als je haar goed achter eronder hebt, moet je tijdens het rijden het kunnen afwisselen. Dus een keertje hand naar voren en benen eraan en zo naar de hand toe volgen en dan weer terug rijden op de zit, richting verzamelen en meer oprichten. Ook tijdens het oprichten moet ze dan soepel zijn door het lijf.
Als ik jouw berichten zo lees krijg ik het gevoel dat ze te kort gepakt wordt en daardoor juist aanspant. Dan zou ik van uit het 'lange' terug rijden richting verzameling en wel de teugels korter maar niet te kort. (de overgang naar heel kort gaat te snel, denk ik) Maar ja, ik zit hier ook maar achter mijn beeldscherm en probeer me in te beelden hoe het eruit ziet, moeilijk dus. Eigenlijk zou je voor een filmpje ofzo moeten zorgen, dan kunnen we een beter beeld krijgen van hoe het eruit ziet. Of het echt te kort is, of verzet is in de trant van, het paard vind het moeilijk.
Sowieso raad ik je aan om tijdens het rijden beide te doen. Dus afwisselen, dan weer stukken wat verlengen en dan weer stukken terug nemen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 19:53

Mijn verhaal is dus inderdaad hetzelfde als van Jantina. Hij is namelijk op zich niet stijf, maar voor mijn gevoel pak ik hem zo kort, dat hij zichzelf "vastzet" of blokkeert. Hij maakt zich stijf en stug, terwijl hij als hij iets langer blijft, wel ontspannen blijft. Ik kan hem dus niet goed voor mijn been krijgen. Ik drijf me rot en moet veel te veel bij tikken. Het bewegelijke en ontspannene gaat er uit en ik kom niet verder dan hem "voorwaarts" proberen te houden. Oefeningen kom ik niet eens echt meer aan toe terwijl dat vrij makkelijk ging toen ik hem wat langer liet.

Het kan inderdaad zo zijn dat hij nu moeite heeft met spieren die hij eerst niet hoefde te gebruiken, maar ik merk dat hij zich zo stijf houdt dat de dingen die hij eerst wel kon (heel langzaam verend draven, rustig ontspannen galoperen, gelijk goed aanspringen in de linker galop, wijken, schouderbinnenwaarts) nu niet meer goed kan.

Ik snap dus wel dat ik hem meer op die achterhand moet zetten, maar het lijkt me niet goed dat ik steeds meer en harder moet gaan drijven en hij steeds stugger wordt met het buigen en in zijn gangen. Misschien gaat het nu te snel voor hem? Of besteedt ik te weinig aandacht aan de zijwaartse buiging en stelling en ben ik teveel bezig met het "rond" rijden?

Een filmpje kan ik niet plaatsen, maar een meeting kan natuurlijk ook altijd Knipoog Naz heeft wel eens gezegd dat ik hem mooi over de rug had lopen, maar dat hij wel nog wat actiever moest. Maar dat is ook altijd zijn probleem geweest, en daar zijn we dus ook steeds mee bezig. Heb nu dus het idee dat het plaatje van het "krulletje" voor het actieve wordt geplaatst in plaats van dat ik hem vanuit het actieve weer langzaam op het juiste plaatje moet krijgen.

Dus: Waar kiezen jullie voor bij het rijden als je paard slecht voor het been is?: In de "krul"houden en flink "erdoor drijven" of teugels los en eerst weer gevoelig op het been om daarna weer de aanleuning terug te vinden. Ik moest van instructeur al met spoor rijden en hij vond dat het allemaal nog wat "moeizaam uitzag" (ja, ik was bekaf van het drijven en de teugels op maat houden omdat mijn pony ze liever langer heeft)

Ik kan het blijkbaar niet allebij tegelijk Verdrietig Een meisje op stal krijgt hem wel vrij snel los, en aan het been, maar zij rijd een stuk beter (M-niveau) en voelt het moment veel beter aan en is feller en consequenter dan ik. Wel protesteert hij dan flink (zwiepen met de staart, soms tegen de hand, trekken, kop in de lucht en bokken) maar dan loopt hij daarna wel heel mooi. Dat kan ik dus niet... Frusty

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:23

waarom rijd je niet los op jouw manier? lkkr over de rug en dan pas oppakken? die k met mijn pony meestal ook! eerst lkkr los teugeltje en dan op pakken lkkr voorwaarts rijden en dan pas naar de verzameling werken! en je kan niet zeggen van mijn pony dat ie stijf is want hij draait zo de appuyementen in en keertwendingen gaan ook super soepel!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:04

Joyce, Isolda is soms ook even niet voor het been. Dan heeft ze zo'n bui, dan blijft ze wat plakken aan mijn been.
Ik laat haar dan eerst "los" van voren, dus even geen "krulletje".
Been -> geen reactie? = zweep. Na twee/ drie rondjes luisterd ze weer beter en begin ik opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:17

Als je paard niet aan het been is, is dat het eerste waar je je druk om moet maken.
Dus niet over dat krulletje want dat is dan nep.

Op het moment dat jij hem extra naar voren rijd met je been, tikt met een zweep, moet je hem ook de kans geven om naar voren te kunnen.
Hou jij hem dan direct vast, weet hij niet meer wat je wilt.

Galopeert hij aan van je tik, dat geeft niet, het was reactie en dat is wat je wilde, belonen
Draaft hij erg snel, geeft niet, beloon hem ook, want je krijgt reactie
Veel ruiters zie je op zo'n moment meteen hup paard enorm terug nemen en het paard zie je denken, wat wil je nou ?

Daarna zal hij gewonen aan het been worden en dan pas kun je weer verder met de rest van de oefeningen, maar alles begint vanuit het been, waar je paard op moet reageren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 12:26

Ik denk dat dat ook heel duidelijk het verschil is met dat meisje en mij. Zij heeft die controle en dat gevoel veel beter. Ik denk dat ik hem inderdaad "te vast houd" en hem daardoor op de rem houd en hij het niet meer weet (en niet consequent genoeg) Mijn timing is niet goed genoeg, dus ik denk dat het verstandig is dat ik in dat geval hem maar "overdreven"veel ruimte naar voren moet geven tot ik het beter kan regelen. Dat losrijden op mijn manier wilde ik ook al gaan proberen. Dat werkt inderdaad wel volgens mij (doe ik ook wel eens, maar in de les krijg ik dan gelijk commentaar, dus zou ik dat dan van te voren al moeten doen) Bedankt voor jullie reacties!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:01

Ik ken het verhaal, en ik adviseer je, zoek toch een andere instructeur. Ik heb al zoveel van dat soort instructeurs gezien, en er al zo veel paarden de soep mee in zien gaan. Je moet zelf doen wat goed voelt, en voor mij is die manier van rijden nooit goed geweest! Ik kan lijsten met namen opnoemen van instructeurs die heel hoog rijden of zelfs jury zijn, maar die op zo'n verkeerde manier bezig zijn!
Zodra er spanning en druk bij komt is het ALTIJD FOUT!! En dan is het niet dat ene stukje er nog doorheen werken, je zit geforceerd te werken. Je kunt pas in de hogere lijnen en aan "opgericht rijden" denken als je paard in de lage en lange lijnen werg sterk is. Het doel is met minimalistische hulpen je paard fijn te hebben, dat is dus niet met druk op de voorkant, maar met minimale hulpen van je benen en met stille ontspannen hand!.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:07

joyce B schreef:

Dus: Waar kiezen jullie voor bij het rijden als je paard slecht voor het been is?:
In de "krul"houden en flink "erdoor drijven" of teugels los en eerst weer gevoelig op het been om daarna weer de aanleuning terug te vinden. Ik moest van instructeur al met spoor rijden en hij vond dat het allemaal nog wat "moeizaam uitzag" (ja, ik was bekaf van het drijven en de teugels op maat houden omdat mijn pony ze liever langer heeft)
Frusty


Ik denk dat je het je paard wel erg makkelijk maakt, om hem los te gooien op het moment dat hij slecht voor het been is.

Ik zou veel overgangen maken, reactie op been verlangen zonder hem los te gooien, hij moet tot dragen komen en niet op de voorhand vallen.
Hem sterker en sneller maken in zijn achterbeen, dan wordt hij in je hand ook makkelijker

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:11

Passionato schreef:
Ik ken het verhaal, en ik adviseer je, zoek toch een andere instructeur. Ik heb al zoveel van dat soort instructeurs gezien, en er al zo veel paarden de soep mee in zien gaan. Je moet zelf doen wat goed voelt, en voor mij is die manier van rijden nooit goed geweest! Ik kan lijsten met namen opnoemen van instructeurs die heel hoog rijden of zelfs jury zijn, maar die op zo'n verkeerde manier bezig zijn!
Zodra er spanning en druk bij komt is het ALTIJD FOUT!! En dan is het niet dat ene stukje er nog doorheen werken, je zit geforceerd te werken. Je kunt pas in de hogere lijnen en aan "opgericht rijden" denken als je paard in de lage en lange lijnen werg sterk is. Het doel is met minimalistische hulpen je paard fijn te hebben, dat is dus niet met druk op de voorkant, maar met minimale hulpen van je benen en met stille ontspannen hand!.


Dat ben ik niet helemaal met je eens, ALS (en dat gebeurd nogal) je je paard in de lage lijnen op de voorhand hebt lopen, krijg je hem nooit sterk genoeg om hem op te kunnen richten. Mijn ervaring is dat ze achter steeds trager en steeds meer op de voorhand gaan lopen hoe meer je ze daartoe de kans geeft.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:37

Daar heb je gelijk in, ik zie inderdaad ook zat mensen die zeggen dat ze hun paard laag en lang rijden terwijl ze totaal verkeerd bezig zijn. Maar het is wel de enige manier om je paard sterk te krijgen als je het goed doet. Om goed opgericht te lopen moet je paard al sterk zijn van achteren. Ik zeg niet dat als je paard met zijn koppie daar beneden loopt dat je klaar bent zoals ik zoveel ruiters zie doen. Als je je paard daar hebt begint het werk pas! Vraagt stukjes extra, stukjes buiging in die lage lijnen, zet hem pasjes om, steeds een pas, schijnovergangen rijden, allemaal met een losse bovenlijn.
Jehebt helemaal gelijk met die paarden die steeds trager gaan lopen en op de voorhand knallen, maar dat los je niet op in de hand, dat los je op door in die lage lijnen juist de achterhand er welonder te zetten.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:00

In mijn ogen is het belangrijkste euvel dat het beestje niet aan het been is, ga daar maar eens fanatiek, consequent en onder begeleiding mee aan de slag!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:28

Dat niet aan het been zijn is misschien ook wel een kwestie van teveel hand.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 23:21

Als ik hem van voor los in de bovenlijn houd (en dus langer houd) is hij veel beter voor het been, en kan ik hem beter laten verruimen, wijken, schoudervoor en schouderbinnenwaarts laten lopen. Ook kan ik hem dan langzaam meer oppakken, waarbij ik de grens op zoek tussen oppakken maar wel voor het been en actief blijven. De ene keer loopt hij opgerichter, dan de andere keer. De laatste tijd met dit warme weer is hij vaak sloom en slecht voorwaarts (heeft ook luchtwegprobleem) als ik dan ook nog met "veel" druk rijd (geen kramp-druk hoor) dan wil hij steeds minder lopen. In beide verhalen zit iets...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:29

Opgericht rijden heeft weinig te maken met korter pakken van voren of met meer druk gaan rijden. Mijn paard voelt opgericht 100% hetzelfde als dat hij met zijn neus tussen zijn knietjes loopt.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:20

Passionato schreef:
Opgericht rijden heeft weinig te maken met korter pakken van voren of met meer druk gaan rijden.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Je paard verzamelen en oprichten is een proces dat veel tijd kost en geleidelijk gaat, omdat dit alles te maken heeft met de ontwikkeling van je paard, het sterker worden van de spieren. Als je van je instructrice je paard moet gaan verzamelen door er meer en meer druk op te gaan zetten, dan gaat dat ten koste van je paard. Je mag best eens wat verder gaan in je training en net wat meer van je paard vragen. Maar kijk heel goed uit, want tussen meer vragen en overv ragen zit heel weinig verschil.

Ik heb mijn paard na lange tijd rust, fysiotherapie, manuele therapie, voor langere tijd in training zetten, nu eindelijk weer lekker aan het lopen. (heeft alles bij elkaar ruim 9 maanden geduurd en me behoorlijk wat geld gekost!) Dit kwam o.a. omdat ik te horen kreeg dat mijn paard meer aankon als dat ik op dat moment deed en dat ik met meer druk moest gaan rijden. Ik kwam er helaas te laat achter dat dat niet de juiste oplossing was. Frusty

Kan je niet eens bij iemand anders gaan lessen en je probleem voorleggen. Soms is het iets vrij simpels wat je weer een heel eind op de goede weg kan helpen. Maar als je het idee hebt dat je nu alleen maar bezig bent met druk verhogen en je paard wordt er niet beter van, dan lijkt het me vrij duidelijk dat dat dus niet de goede manier is.

succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabienne_Z en 55 bezoekers