Voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 19:36

Ik ben aan het kijken wat ik Treasure straks voor voer wil geven, maar ik kom er niet uit. Als ik genoeg Megajoule Energie geef, dan heb ik teveel eiwit, geef ik genoeg eiwit, dan heb ik te weinig Energie.

Qua mineralen, en vitamines moet ik nog kijken.

Wat is nou de beste manier om dit aan te pakken?
Bij mijn vorige paarden at mijn paard altijd gewoon met de rest van de paarden op de stalling mee. Nu wil ik toch wel zelf kijken zodat ik weet dat ze voldoende krijgt.

Wat is een goede aanrader voor een 3 jarig paard waarmee ik met licht werk ga beginnen en die dus nog groeit???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 06:12

Toch nog een schopje!

Ik dacht zelf aan 3 kilo brok (gemiddelde brok is ongeveer voor 3 kilo 31,2 Megajoule Energie en 204 gram eiwit)
5 kilo kuilgras (gemiddeld voor goed kuilgras ongeveer 18 MJ Energie voor 5 kilo en 200 gram eiwit).
Dan nog 1 schep muesli (11,5 MJ Energie en 68 gr. eiwit).

Er komt stro in stal, weet even niet wat voor stro er doorgaans voor stallen wordt gebruikt, maar als ik tarwestro neem, dan eet ze er toch een gedeelte van. Hoeveel??? Ik ben even uit gegaan van 2 kilo. Dus voor 2 kilo is het 9,6 MJ Energie en 18 gram eiwit.

Dan kom ik uit op: 70,3 MJ Energie en 490 eiwit.

Wat is normaal: een paard van 500 kilo, lichte arbeid: 64 tot 80 MJ en 320 - 400 gram eiwit.

Dus... qua MJ zit ik goed, maar qua eiwit niet.

Wie oh wie kan me helpen.
Dingen als mineralen en vitaminen ga ik straks naar kijken en optellen, als ik weet wat ik ga geven, dan kan ik dat altijd aanvullen met supplementen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:39

OMG,
ik zou gek worden als ik dat voor elk paard moest gaan uitrekenen Knipoog
Alleen voor de paarden die zwaar in het werk staan reken ik het uit, maar dan niet al het ruwvoer.
Heeft ook totaal geen zin, jij werkt nu met gemiddeldes...
Voor een iets nauwkeuriger beeld zou je monsters van alles moeten nemen, en dan van alles meerdere omdat het per partij ook nog veel kan schelen.
Verder verschillen de behoeftes per paard ook enorm.

Ik vind 3 kilo krachtvoer voor een jong dier wat al goed gevuld is van gras aan de hoge kant.
Ik zou met 2 kilo beginnen. Vaak ben je wat betreft het ruwvoer afhankelijk van de stal eigenaar en die gaaft gewoon een arm vol.
5 kilo is aan de lage kant, mijn paarden krijgen allemaal minstens rond de 8.
(Dat weeg ik niet, dat kan ik uitrekenen aan de hand van de hoeveelheid balen die erdoor gaat).
Evt. kan je er voor de leut dan nog een paar handjes meusli geven.

Het is heel verleidelijk om je gek te laten maken maar pas ervoor op, een gezond paard wat niet zwaar in het werk staat heeft genoeg aan goed ruw- en krachtvoer, ga voorlopig dus ook niet met supplementen aan de gang.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 09:18

Sjuimpje schreef:
OMG,
ik zou gek worden als ik dat voor elk paard moest gaan uitrekenen Knipoog
Alleen voor de paarden die zwaar in het werk staan reken ik het uit, maar dan niet al het ruwvoer.<knip>

Ik vind 3 kilo krachtvoer voor een jong dier wat al goed gevuld is van gras aan de hoge kant.
Ik zou met 2 kilo beginnen. Vaak ben je wat betreft het ruwvoer afhankelijk van de stal eigenaar en die gaaft gewoon een arm vol.
5 kilo is aan de lage kant, mijn paarden krijgen allemaal minstens rond de 8.

Het is heel verleidelijk om je gek te laten maken maar pas ervoor op, een gezond paard wat niet zwaar in het werk staat heeft genoeg aan goed ruw- en krachtvoer, ga voorlopig dus ook niet met supplementen aan de gang.

Je hebt gelijk, veel werk en gemiddeldes is niet optimaal, maar ik wilde een beetje een richtlijn. Waarom? Omdat er meerdere paarden op stal staan met een tekort aan mineralen, paarden die duidelijk dof zijn, steeds problemen hebben. Waarschijnlijk een te kort aan calcium, paarden zijn vaak vaag kreupel. Nu zijn die paarden onderzocht en blijken ze mineralen tekort te hebben. Deze paarden krijgen het standaard voer van stal en ik wil toch zorgen dat ze niets tekort komt.

Voorlopig gaat ze daar ook weer het land op, pas als ik ga inrijden ga ik aan de slag met voer, dus ik heb nog even om te kijken wat ik goed voer vind. Juist omdat ze jong is en nog ontzettend moet groeien en uitzwaren. Ze zal niet zwaar in het werk zitten en heeft dus niet veel krachtvoer nodig!

Ik zal inderdaad het ruwvoer gaan verhogen. Ook omdat ik niet wil dat ze zich verveelt in stal dus dan is ruwvoer perfect om zich bezig te houden, ook al gaat ze straks als ze in stal staat iedere dag een paar uur de paddock in en dan kom ik haar ook nog iedere dag vervelen Knipoog

Wil ook nog niet echt met supplementen aan de gang. Heel gedoe om dat precies uit te dokteren. Maar wil in ieder geval wel appelazijn met knoflook geven.

Tnx voor je antwoord in ieder geval. Ben echt nog een leek op dit gebied. Wel heeeeel veel over gelezen, maar nu echt zelf toepassen... das toch wat anders.

Wil gewoon niet dat mijn beestje tekort krijgt en me niet zomaar neerleggen bij het voer wat ze op stal geven, wil gewoon weten wat erin gaat!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:42

niet te moeilijk doen met voeren
goed voor van goede kwaliteit voeren
en dan kijken hoe je paard daarop reageert
als je het idee krijgt dat ie meer nodig heeft, iets meer voeren
en als het goed is gewoon zo laten
elk paard reageert er anders op
en je voert niet zo snel iets te veel van iets, of iets te weinig
je merkt het wel aan je paard
dat is vaak beter dan in theorie alles uit gaan zitten rekennen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:22

ik heb een merrie waarmee ik bijna lkee dag licht rijd zij krijgt 1 kilo boks maar is dan ok een haflinger en die hebben minder nodig na een pittige les krijgt ze slobber en verder krijgt ze wortelen en kuil


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers