Voor de geinteresseerden: Wormenkuren met tabel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Voor de geinteresseerden: Wormenkuren met tabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 08:23

N.a.v. het topic over welke wormenkurennu wel of niet te gebruiken, heb ik een aantal vragen gekregen, waaronder of ik het schema wat ik van mijn DA heb gekregen, op Bokt wilde zetten.

Bij deze:

Afbeelding

Uitleg:
Er zijn 4 groepen wormmiddelen, dus 4 soorten werkzame stof.
Groep 1 - Ivermectine en moxidectine
Groep 2 - Pyrantel
Groep 3 - Febantel oftewel Febendazol
Groep 4 - Praziquantel

Groep 1 of 4 wissel je af met groep 2. Groep 3 gebruik je niet omdat deze stof niet meer werkzaam is, horzellarven en wormen zijn hiertegen resistent.

Achter de werkzame stof staat een lijstje met wormmiddelen waarin deze verwerkt zit. Daarachter staat weer een aantal maanden hoe lang de wormenkuur werkt.
Boven de groepen staan maanden (jan t/m dec) waarin je welke kuur het best kan gebruiken.

Hopelijk hebben jullie er iets aan. Mocht het een en ander niet duidelijk zijn, dan kan ik het bestand ook doormailen en evt. aanvullende informatie geven.

Toos paardloos


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:45

Handig Im!
Gelukkig wordt het op onze pensionstal allemaal voor me geregeld! Haha!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:50


Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:50

Picasso schreef:
Handig Im!
Gelukkig wordt het op onze pensionstal allemaal voor me geregeld! Haha!

Bij mij precies zo.
Allemaal tegelijk, en tegen inkoopsprijs.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 08:53

Ilsejee, je hebt als het goed is, NU een mailtje van me gehad *lol* en Ethelate en Picasso: Wisselt jullie stalhouder de kuren (werkzame stof) goed af? Anders zou ik dat aan hem vragen als ik het niet zeker wist.

Toos paardloos


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:09

imker schreef:
Ilsejee, je hebt als het goed is, NU een mailtje van me gehad *lol* en Ethelate en Picasso: Wisselt jullie stalhouder de kuren (werkzame stof) goed af? Anders zou ik dat aan hem vragen als ik het niet zeker wist.


Yep! Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:13

Ivermectine/moxidectine hoef je niet perse af te wisselen hoor, die kun je rustig het hele jaar gebruiken.
Uit kostenoogpunt zou je echter wel Pyrantel kunnen gebruiken in de periode dat er geen horzels zijn, is namelijk goedkoper.

Aldus mijn cursus parasitologie en DA.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:20

Ik kan het niet lezen BOEH. Ik heb ook niet zo'n geweldig beeeldscherm. Maar kun je het plaatje niet groter maken?
Wel super dat overzicht!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 09:23

Margreet schreef:
Ivermectine/moxidectine hoef je niet perse af te wisselen hoor, die kun je rustig het hele jaar gebruiken.
Uit kostenoogpunt zou je echter wel Pyrantel kunnen gebruiken in de periode dat er geen horzels zijn, is namelijk goedkoper.

Aldus mijn cursus parasitologie en DA.


Ivermectine/moxidectine staat ook SAMEN als 1 groep, dus daar is het ook niet de bedoeling van dat je die afwisselt....

Het gaat er ook alleen maar om dat je geen Febantel gebruikt, aangezien wormen en horzellarven daarvoor resistent zijn. Veel mensen weten dat niet.

Jippie, als je wilt, kan ik je het bestand wel doormailen!

Toos paardloos

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:26

Wat goed zeg zo'n schema! Bij ons op stal hebben we ook een schema gekregen van een DA. Daar moeten we 2x in't jaar Eraquel gebruiken, das tegen de lintwormen. Er was namelijk bij ons een paard met lintworm en toen hebben we zo'n schema gemaakt. Nu krijgt alles tegelijk zo'n spuit. Tussendoor krijgen we dan Ivermectine en Equiral enzo. Ik vraag me toch steeds af of het wel goed voor je paard is om ze elke 6 weken te ontwormen. Ik hou er niet zo van, al die rotzooi. Ik deed het vroeger toen we het nog zelf mochten regelen elke 2 a 3 maanden. (In de lente en zomer wat meer dan in de winter).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:30

imker"]
Ivermectine/moxidectine staat ook SAMEN als 1 groep, dus daar is het ook niet de bedoeling van dat je die afwisselt....
[/quote]

[quote="Imker schreef:
Groep 1 of 4 wissel je af met groep 2


Dat bedoelde ik, afwisselen tussen die groepen, dat hoeft dus niet perse. Maar kan eventueel wel.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 09:31

In mijn schema staat achter groep 2, 6 weken. Dat houdt in dat de werkzame stof maar 6 weken werkt. Als je een wormmiddel uit deze groep gebruikt, dien je na 6 weken een wormmiddel uit bijv. groep 1 te gebruiken. Neem bijv. Equest, dit is dan weer goed voor 3 maanden. Zo moet je het eigenlijk zien.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:33

Of dus gewoon het hele jaar door groep 1 gebruiken, dan zit je goed en is wel zo makkelijk te onthouden. Hoef je er ook geen hogere wiskunde van te maken *LOL*
Eventueel aangevuld met middel tegen lintworm.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 09:38

Het is dus wel beter als je Pyrantel afwisselt met Ivermectine/Moxidectine. Zo staat het in het schema. Groepen dien je volgens mijn DA wel af te wisselen.

Droncit wordt voorgeschreven/verkocht door de DA. Dit is een middel dat ook tegen lintworm werkt.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:43

Pyrantel moet je afwisselen met Ivermectine/Moxidectine ja, dat klopt.

Maar als je altijd Ivermectine/Moxidectine gebruikt, dan is het niet nodig om dat af te wisselen met Pyrantel. Het kan geen kwaad als je dat wel afwisselt, maar het is niet perse nodig.

Uitsluitend Pyrantel gebruiken is niet goed, uitsluitend Ivermectine/Moxidectine (+ lintworm) is prima.


Let vooral ook op dat je de juiste hoeveelheid geeft, iets overdoseren is beter dan onderdoseren, met maar 1 spuit geef je echt geen overdosis (veulens even daargelaten), ik geef altijd de volledige spuit.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 09:47

Je slaat de spijker op zijn kop, Margreet. Voor een normaal paard is een spuit exact voldoende!
Komen we toch nog nader tot elkaar...

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:51

Onze paarden worden keurig ontwormd Imker, dat weet ik zeker Haha!

Ik vind die spuiten van Equest eigenlijk maar een beetje schraal, die gaan tot 545 kg geloof ik. Equest is wel wat linker met overdoseren, maar dat zal toch ook niet op 10 kg aankomen. Een beetje paard/stevige pony weegt al gauw 600 kg...

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:58

Ik heb me al vaker afgevraagd waarom er geen spuiten voor 700 kilo op de markt zijn,
Ik heb er zeker al 2 die op die 700 zitten en een ander welke ook wel die richting opgaat.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:03

Die spuiten die ik altijd heb tegen lintworm is voor 1 paard niet genoeg... Voor een groot paard moet je er al 2 kopen. Voor Flair is 1 net aan genoeg pfew.
De andere spuiten geef ik ook altijd helemaal aan Flair, dat kleine beetje dat ik anders moet gaan bewaren...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:14

Ik denk dat ik maar eens wat mailtjes ga sturen naar fabrikanten, ben benieuwd of ik reactie krijg...

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 10:32

Dat is een goed idee. Ik denk dat de meeste spuiten een gemiddelde heeft van 600 kg, vandaar dat de spuiten denk ik op deze gewichten ingesteld zijn.

Toos paardloos

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:34

volgens mijn dierenarts hoef je helemaal niet af te wisselen. Ik heb het haar speciaal gevraagd en zij zei dat j door afwisselen juist resistentie in de hand werkt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:55

Heeft er iemand toevallig een wormenkuur bij de hand en wil die even voor mij kijken wat de fabrikant is?
Ik kom uit m'n hoofd even niet verder dan Virbac (Equimax, Eraquell) en Merial (Eqvalan).
Ben echt van plan om te gaan informeren naar die gewichten en dan zoekt het net even wat makkelijker waar ik moet zijn.

Nulla tenaci invia est via

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:00

Ik geef eigenlijk altijd standaard elke 6 weken een spuit Eqvalan. Maar mijn dierenarts raadde me laatst om af en toe een dubbele dosis pyrantel te geven ivm lintwormen (ik moest zelfs 3 (!) spuiten geven).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:10

*Kijkt lief* zou je AUB dit document naar me kunnen mailen? pv085@pandora.be ... Dank je Lachen

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, Josien_, Paardengek81, Symke en 104 bezoekers