paardrijden in deze warmte/benauwheid????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brenda223
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-06-03

paardrijden in deze warmte/benauwheid????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 15:23

Hallo

kunnen jullie mij vertellen of ik gewoon kan paardrijden met deze hitte? Is dat slecht voor mijn paard?>

groetjes
Brenda


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:24

Je kan beter 's ochtends of pas laat 's avonds rijden.
vergelijk het maar met hoe fijn jij het vind om op het heetst van de dag hard te moeten werken ofzo Knipoog

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:43

Ja dat kan je het beste doen..Ik rijd zelf dan 's ochtends en dan weer s'avonds. Ik heb het bos in de buurt dus kan ik overdag ook daar nog even doorheen stappen..lekker koel is dat wel en minder benauwd, maar zo gewoon in de bak werken zal ik niet doen overdag...

!Update profiel!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:51

Lekker is anders natuurlijk, maar stel dat je niet anders kan dan 's middags kan dat volgend mij geen kwaad voor een gezond paard.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:54

Ik doe het wel wat rustiger aan nu, maar het beestje zal toch moeten lopen. Van het weekend probeer ik wel 's ochtends te gaan.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:09

Onze 2 merries stonden vanmiddag al weer voor het hek. Ze waren blij dat ze naar binnen mochten. Normaal krijgen ze een handje biks als we ze pakken, maar Macilda wilde helemaal niets hebben. Denk niet dat het zo'n pretje voor ze is om nog te moeten rijden.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:28

Probeer op de koelere tijden te rijden en anders rij ik kort maar krachtig. Draf en galop is beter te hebben, dan waait het nog een beetje, dan stap in de brandende zon.
Even een klein half uurtje kiezen op elkaar en dan lekker onder de spuit, is best te doen.

Nulla tenaci invia est via

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:35

Ik doe gewoon lekker rustig aan in dit weer.. ff aan de longe een drafje om d'r energie kwijt te raken. Dan helemaal afspuiten en nog een stukje naar buiten aan de hand. Maar ze zweet en protesteert niet, dus volgens mij kan het best zo..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:04

Ik rij wel gewoon, want het beest moet toch lopen Haha!. Maar een half uurtje flink lopen vind ik dan ook wel weer genoeg en dan lekker afspuiten.

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:07

Ik rijd ook gewoon. Maar dan wel wat korter en minder intensief als normaal.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:15

Ik rijd ook gewoon maar als ik de tijd heb doe ik het het liefst 's avonds.
Als ik dan toch 's middags moet rijden rijd ik wat korter en minder fanatiek zegmaar. En als het echt heeeel erg warm is gooi ik d'r lekker los in de bak (doe ik wel vaker hoor!)

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:35

Ik rijd nu ook 's avonds na het eten. Want tegen 3 uur, vind ik het echt warm, zeker voor een paard. Maar als je wat wind hebt, schaduw of een bos, is het wel te doen hoor.

Let love shine so bright

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:38

Ik rijd dus gewoon met dit weer. Die van mij heeft er ook zeker geen last van, anders zou hij niet uit zichzelf blijven galoperen, en niet willen stoppen. In de wei leeft hij zich ook normaal uit, hij heeft nergens last van. Heb vandaag ook nog om 3 uur les gehad, net op het laatst begon het wat te waaien en regenen, dat was wel lekker! Maar hij kan er prima tegen!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:17

Ik had er meer last van dan mijn paard. Mijn paard lijkt wel veel fitter te zijn met heet weer. Erg vaag ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sall

Berichten: 6651
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:26

Heb vanmiddag les gehad. Ik had het warmer dan hij geloof ik!
Veel kortere stukken, en wat vaker stappen tussen door.
Hij was eigenlijk niet eens zo bezweet, bij mij liep het in straaltjes langs mijn lijf.
Hebben wij ook wel het voordeel dat er bij ons op stal een super bak ligt, met hoge bomen erom heen en er staat altijd wel een briesje uit de polder....

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:39

Ja hoor, ik rijd gewoon. Alleen zaterdag was het wel erg warm. Ik zou toen eigenlijk prive-les krijgen, maar omdat het zo warm was en Sher al geen super conditie heeft hebben we die maar niet door laten gaan. Het is ook zo zonde van je les als ze na een kwartier al uitgeput is Haha!
Vandaag had ik Sher gelongeerd, maar volgens mij had ik het warmer dan haar. Ik had het bloedheet, en zij was maar een beetje bezweet

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 06:33

Ik rijd niet met deze hitte, maar dat is meer eigenbelang. Ik kan zelf niet zo goed tegen de warmte.
Ik ga dan ook liever 's ochtends, of juist 's avonds wanneer het alweer wat is afgekoelt.

* To Belg, or not to Belg *


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:01

Ik rij meestal savonds, soms smiddags. Dan stap ik tussen door wat vaker een rondje, en naderhand een douche,...
Zolang ik zelf er nog niet bij neerval, smelt Tos ook nog niet Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:43

Ik rij zo veel mogelijk s'avonds (s'ochtens geen tijd) en daarna krijgt ze een lekkee douche.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:15

We proberen mijn tinker met rijden het rustig te laten doen maar hij denkt daar zelf anders zover.

Als we hem na het rijden een beetje bezweet even in de paddock laten om te rollen gaat ie zelf als een gek heen en weer lopen sprinten en bokken net zo lang tot het zweet er in straaltjes van af loopt, met longeren is het net zo, hij wil het gewoon niet rustig aan doen.
Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken hoe fit ie oogt het ene paard wordt actief met de warmte en de ander is niet voorruit te branden

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:40

Ik heb drie jaar op de antillen gewoond, reed toen paard om een uur of 5. Dat is pas warm....maar de paarden leden er niet onder ofzo...maar die waren het natuurlijk wel gewend.Ik zou gewoon kijken hoe je paard het doet.Als'ie te moe wordt ofzo gewoon stoppen...

Chill out Lachen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:36

ik rij gewoon, zorg gewoon voor een extra keer stappen tussen door en een goede cooling down.
Ik vraag ook niet minder dan normaal, moet ik er wel bij zeggen dat ik 's ochtends heel vroeg, of 's avonds laat rij. Dus voor de hitte aan of na de hitte.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:40

Ik heb er meer last van dan mijn paard Lachen maar ook om hem een plezier te doen..rij ik of vroeg in de ochtend..of later in de avond..ook rij ik ietsje minder intensief..en als et niet anders wil gaan we lekker met hem naar buiten,naar het meer

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:53

paarden kunnnen beter over de warmte dan mensen
ik rij wel gewoon
op een wedstrijd kan het ook vreselijk warm zijn, en dan moet het paard gewoon doorlopen
wel ga ik dan meestal op het land rijden, dat is beter te doen dsan het zand, dan kaatsten de zonnestralen weer terug

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:53

Ik rij meestal 's avonds overdag moet ik zelf werken met de hitte Boos! .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bodan, Jussem en 37 bezoekers