Wonen op de Veluwe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Wonen op de Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 20:51

Hallo allemaal!
Ik heb effe een vraagje want wij zijn op zoek naar een huisje met een schuur (of meerdere) met een stukje weiland erbij. We dachten aan ongeveer minstens 5000 vierkante meter. Nu hebben we wel het een en ander gezien op de Veluwe zoals Harskamp enzo. Op de site van Harskamp staat dat ze daar de zondagsrust erg preferen. Nu vroegen wij ons af of het dan een probleem is wanneer je niet van de hele strenge kerk bent Schijnheilig en of je dan op zondag met de nek aangekeken wordt in die streek. Hebben jullie ervaringen in dit gebied? In Lunteren valt het volgens mij wel mee want daar is de plek ook iets groter en zul je ook meer import hebben maar geldt dat ook voor die kleinere plaatsjes? Mijn paard vind het namelijk ook prettig om op zondag zijn beentjes te kunnen strekken.
Groetjes.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:55

Je zal daar idd op zondag met de nek worden aangekeken vrees ik. Ik kom tenminste ook uit zo'n dorp en daar was dat wel het geval. Daar werd je ook niet echt geaccepteerd als je er niet oorspronkelijk vandaan kwam. Dit was echter op Goeree Overflakkee, daar woont wel een heel apart slag mensen.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:00

is zeeland niet een beetje te vergelijken met de Veluwe?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:04

Huisvrouw schreef:
is zeeland niet een beetje te vergelijken met de Veluwe?


Goeree Overflakkee is geen Zeeland maar Zuid-Holland Tong uitsteken

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:13

oeps! mijn aardrijkskunde is niet helemaal geweldig. Ik zat wel in ieder geval in de buurt.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:44

Huisvrouw, dat is ook hetgene wat ons nog tegenhoudt. Wij zijn bezig geweest met een boerderij in Kootwijkerbroek, maar het feit dat de buurvrouw in klederdracht liep speelde mee bij onze beslissing het niet te doen.

Voorthuizen lijkt in dit soort dingen iets makkelijker, Lunteren weet ik niet zo.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:47

en soms denk ik: eigenlijk moet je overal sch**t aan hebben Schijnheilig

Ook wij zijn hier buitenpoorters, op zondag zitten alle buren binnen
terwijl wij lekker aan het klussen zijn of het gras aan het maaien
zijn met onze Ferrari (grasmaaier Haha! ) Geloof niet dat de buren het
prettig vinden maar daar hebben we maling aan.
Ik doe ook wel eens een rondje dorp op het paard en het is
dan heerlijk rustig in het dorp moet ik zeggen Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:52

In het ene dorp is het erger dan in het andere. Wij houden er wel altijd een beetje rekening mee dat sommige buren niet van zondagherrie gediend zijn, maar ik ga wel gewoon rijden hoor.
Maar het is wel frappant dat mensen die je door de week altijd gedag zeggen, zondag hun tong verloren zijn als je te paard of te fiets of hardlopend langs komt Lips are sealed

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:11

Wij gaan in Veenendaal wonen, maar ja we gaan zelf ook naar de kerk.
Van mij zal je niet met de nek aangekeken worden hoor, hier maak ik ook op zondag een praatje met de buurman die de auto staat te wassen. Ik ben niet helemaal van de wereld verdwenen dan hoor. Ik heb misschien makkelijk praten maar ik zou er sch**t aan hebben.
Voorthuizen is iid goed te doen of Hoevelaken, lunteren valt ook nog wel mee, en ede moet helemaal goed lukken.

Maar met een 'boerderijtje woon je toch niet in het durp? Dus... Verward Of denk ik nou te makkelijk?

:evaw:

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:34

Alleen lag dat boerderijtje niet zo ver af van de naaste buren en hadden die ook nog eens uitzicht op de buitenbak.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:36

zeg je bepaald toch zeker zelf wel wat je doet?
als ze je met hun nek aankijken als jij zondags op je paardje langs komt kakken, pech voor hun!
zelf ben ik ook christelijk, maar ik kijk mensen niet met hun nek aan hoor zondags Knipoog
maar ik ken het wel, bepaalde mensen hier zeggen mij op zondag ook geen gedag als ik in mijn lange broek langs kom fietsen, terwijl ze dat doordeweeks wel doen Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:42

Het is gewoon niet leuk als er in een dorp door iedereen achter je rug om over je wordt gepraat. Je bent en blijft een buitenstaander, wat je ook doet. Het is voor mij een reden om niet meer in een soortgelijk dorp te gaan wonen, ik heb geen zin meer in die mensen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:33

Ik denk dat je altijd een buitenbeentje zult blijven door je niet aan te passen aan het "regime".
De omgeving is er prachtig, maar zelf zou ik er absoluut niet willen wonen.
Voor mijn werk kom ik regelmatig in deze omgeving en ik moet zeggen dat ik me behoorlijk stoor aan de manier waarop sommige mensen hun geloof op proberen te dringen.
Geloof is in mijn ogen niets meer of minder dan een (uit de hand gelopen) mening.
Ik ben een andere mening toebedeeld, en dat wordt helaas maar moeilijk geaccepteerd, "men" vindt hun manier van leven de enige juiste en voelt zich nogal geroepen om daar ook mij van te overtuigen.
Dit is misschien nogal generaliserend, uiteraard zijn er ook mensen die van elkaar accepteren dat ze "anders" zijn, maar in grote lijnen is dit toch mijn ervaring.
Of je hier mee wilt en kunt leven is iets dat alleen jij kunt bepalen !


Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 07:55

ja, daar gaat het eigenlijk om. Natuurlijk ga ik ook rijden op zondag maar ik zal dan heus niet met een steenboor tekeer gaan, je kunt immers ook rekening met elkaar houden toch? Maar ja, als je nou van je paard bent gestuiterd en met een gebroken been op straat ligt, zullen ze je dan bijvoorbeeld helpen, of is het dan zo dat je dan maar niet op zondag had moeten gaan rijden? Tevens is het zo dat mijn vriend wel naar de kerk gaat maar niet naar de zwartekousenkerk. We zullen echt niet gaan trouwen voordat we een huis kopen en wonen dan dus samen, waar ze daar misschien ook niet van gedient zijn. Het grootste probleem zal zijn dat ik katholiek ben en dat hoort natuurlijk helemaal niet!
Ik geloof graag dat er heus mensen zijn die je helpen en af en toe eens iets komen drinken enzo maar ik zou het jammer vinden als er steeds over je geroddeld wordt omdat wij toevallig niet eerst gaan trouwen en dan een huis gaan kopen. Het is ook leuk om een beetje aanspraak te hebben en niet het zwarte schaap van het dorp te zijn. Zo'n boerderijtje koop je immers niet voor een jaar of drie om daarna weer te verhuizen, daar is het veel te kostbaar voor.
Ik denk dat de mensen best vriendelijk zullen zijn maar je nooit echt ingeburgert raakt. En ja, of ik er dan schijt aan heb......wel schijt aan de zondag met betrekking tot het paardrijden, dat zal ik toch echt wel gaan doen. Zaterdag gaan we daar effe door de buurt rijden maar ik denk dat je dan niet echt een goed idee krijgt van de mensen. Vandaar mijn vraag. In ieder geval bedankt voor alle reacties.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:55

Harskamp is écht héél erg! Als je iets leuks wilt op de veluwe kun je beter rondom de grote(re) steden kijken. Daar is het iets minder met het kerkelijke.
Maar je moet gewoon even rondkijken, want Harderwijk, Hierden, ermelo, putten is niet zo kerkelijk, maar bijvoorbeeld Nunspeet, elspeet, vierhouten (!), speuld, kootwijkerbroek, stroe, enz. zijn nog redelijk kerkelijke gebieden.
Maar daarin tegen wil ik nog wel even de veluwe aanprijzen! Want het is een fantastisch rustig en relax gebied.
en ik weet niet in welke prijsklasse je zit, maar Vinke Veluwe makelaars heeft geweldige boerderijen enz. in haar assortiment Haha!

Liefs Ilse

p.s. alle punten die je hierboven noemt worden ze in gebieden zoals harskamp niet blij hoor. Op zondag mag je NIKS doen, alleen naar de kerk gaan.
Ze zullen je heus helpen als er iets gebeurt, maar je moet moeite doen om in de plaatsen iemand tegen te komen óp zondag buiten de kerktijden. Haha!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:58

Leuk (waar gebeurd) verhaal:

Een jong stel had een huis gekocht in een klein zeer gelovig dorp hier in de buurt. Ze waren zich bewust van de leefwijze rondom en hadden zich met tijdens verbouwing netjes aan die richtlijn gehouden met het oog op problemen die daardoor later zouden kunnen ontstaan.
De buurt was zeer geinteresseert en leefde mee met hun verbouwingsperikelen.
Toen het huis af was en ze er de eerste nacht na de verhuizing in doorbrachten (zaterdag verhuisd) werd er 's ochtends rond 9 uur gebeld en geklopt. Man gaat naar beneden met de slaap nog in de ogen en doet open, waar de buurvrouw hem ongerust vraagt of er iets aan de hand is want de gordijnen waren nog dicht Cool

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:02

Fitzroy schreef:
Huisvrouw, dat is ook hetgene wat ons nog tegenhoudt. Wij zijn bezig geweest met een boerderij in Kootwijkerbroek, maar het feit dat de buurvrouw in klederdracht liep speelde mee bij onze beslissing het niet te doen.

Voorthuizen lijkt in dit soort dingen iets makkelijker, Lunteren weet ik niet zo.


Daar zou ik toch echt die boerderij niet op laten staan hoor... Ik mag toch aannemen dat de buurvrouw niet van jou verwacht dat jij dat ook gaat doen Haha!

Bel straks ff terug mam, ik sta net de cake af te gieten - Loesje
** M2 +4 **

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 08:11

Wat een grappig verhaal Sugarmiss *LOL* *LOL* En nog harstikke bedankt voor de makelaarstip, ik ga zo gelijk kijken!!!
We moeten eigenlijk een beetje in deze buurt blijven voor het werk van mijn vriend. Die werkt in Utrecht en het mag niet langer dan een uur rijden zijn anders gaat ie vreselijk balen. Ik ben nog op zoek naar werk dus das niet zo'n probleem. Ik werk in de zorg dus er is werk genoeg te vinden. We hebben ook gekeken dichter bij Arnhem enzo maar je staat dan toch wel erg lang in de files enzo. Maar goed, we zoeken gewoon verder en hopelijk vinden we iets. Ik ben blij dat iemand me alvast waarschuwt voor Harskamp!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:14

Ik heb ook nog wel een leuke makelaar voor je www.drieklomp.nl

En trouwens Nijkerk is ook een leuke plaats, op de veluwe en niet ver van Utrecht.

:evaw:

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 08:20

Heb je in Nijkerk een beetje uitrijmogelijkheden? We hebben daar eigenlijk nog niet echt gekeken. Drieklomp heeft inderdaad vaak paardenobjecten. Daar kijken we ook regelmatig op de site.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:35

Zelf kom ik ook van de Veluwe (gemeente Epe), een ideale plek voor de paardenliefhebber...veel bossen en natuurlijk de mooie heide.....gelukkig hebben wij hier niet te maken met mensen die je met de nek aankijken als jij lekker zondag`s een lekker buitenritje wil maken, zo mag ik altijd graag na een dagje hard werken ff lekker `s-avonds uitwaaien in het bos en op de hei (=nl maar 10 min lopen en je zit in het bos)..
Eerder op de ponyclub hadden we zelfs zondagochtend les.....
Dus ligt het gewoon ik welke plaats je zit....
Maar als je eenmaal van de Veluwe hebt geproeft wil je niks anders meer...zo komt een vriendin van mij uit het westen van het land en is voor een paar jaar geleden hierheen verhuisd en was zo onder de indruk van het gebied hier..dat ze besloot nooit meer terug te gaan....
Mijn beste vriendin woont in Alkmaar en komt zeker 1x per jaar bij mij om lekker te genieten van de natuur met haar paardje...

Het enige nadeel is ...HET IS ONTZETTEND DUUR OM HIER VRIJ TE WONEN JAMMER GENOEG

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:40

Ik woon ook in Putten, buitenaf op een boerderij.
Ik rijd zelf niet op zondag, die dag wil ik vrijhouden om andere dingen te doen dan iets met paarden, is ook wel een prettig voor vriendjelief.
Ik vind dat het bij ons erg meevalt, de laatste tijd zijn er veel boerderijen opgekocht door particulieren die er een pensionstal van maken.
Zij rijden vaak op zondag en ik denk niet dat ze daarom met de nek worden aangekeken.

Wat ik wel jammer vind is dat men zich inderdaad slecht aanpast af en toe. Laatst las ik dat mensen die nieuw waren komen wonen, zich irriteerden aan de stank en het belachelijk vonden dat er 's avonds laat nog tractoren rijden, want ZIJ waren daar komen wonen voor de rust.
Dat die boer nog probeerde om voor de regen het hooi binnen te krijgen, zodat hun paarden in de winter iets te eten hadden, dat waren ze even vergeten natuurlijk. Daar kan ik me echt zo boos om worden Boos!
Ik vind het jammer dat het boerenleven, of hoe je het wil noemen, op deze manier verdwijnt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 08:42

het is inderdaad ontzettend duur maar op de Utrechtse heuvelrug is al helemaal nix te vinden. De veluwe is dan nog ietsje goedkoper. Ik hou er erg veel van om in het bos te rijden dus je moet wat he....Bij Tiel in de buurt heb je ontzettend veel betaalbare paardenobjecten maar dan zit je in de klei ('s winters niet te doen) en geen bos te bekennen! Tis maar wat je gewend bent denk ik. Maar ik hou daar niet van. Ook 's winters moet mijn paard buiten kunnen staan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:43

Nijkerk is qua oppervlakte erg groot, bij de stad zelf is er niet zoveel uitrijmogelijkheid maar in het buitengebied wel redelijk. Misschien moet je dynamiek even een PB sturen, die woont daar. Richting putten kan je mooi weg daar!

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:46

weleens aan soest gedacht? Of is dat te duur?
Leusden (net geen veluwe maar wel aan de lage vuursche, dacht ik)

:evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus en 35 bezoekers