Hengstenkeuze, puur informatief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Hengstenkeuze, puur informatief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:53

Ik vind het ontzettend leuk om te dromen van een veulen. Vooral bij het zien van al dat jonge grut in de wei Knipoog
Dit jaar geen dekking voor ons en waarschijnlijk volgend seizoen ook nog niet, maar ik vind het ontzettend leuk om naar verschillende hengsten te kijken of ze geschikt zouden zijn.

Wat voor hengst zouden jullie "adviseren" of voorstellen/ gebruiken als ik Udinde (vader Bazuin, ook van moeders kant Sateliet-bloed) zou willen laten dekken. Puur informatief dus.

Udinde is gelders, vrij massief. Daar houd ik van, maar de hengst mag zeker niet zwaarder doorfokken, liefst iets fijner dan dat ik nu heb, vooral met wat langere benen.

Eventueel iets meer maat, maar met 1.65/1.68 moet het eigelijk wel ophouden.
Uiteraard moeten de gangen goed zijn, daar is geen twijfel over mogelijk.

Vorige week heb ik in Zweden al een paar hengsten de revue laten passeren. Oa. Briar.
Maar ook Parcival staat me wel aan (eventueel zijn pa Koss, Goudsmid en Amor) en ook Cabochon vind ik gaaf (voert ook 62,5 % gelders bloed)
Inspekteur (hebben we pas nog een topic over gehad) vind ik ook erg mooi en uniform is ook sprekend, alhoewel ik schimmel lelijk vind Knipoog

Maar ja, hengsten kan ik allicht mooi vinden, maar wat zou passen? En wat is betaalbaar? Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door jantina op 04-06-03 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:54

Parcival geeft mooie veulens met veel beweging en uitstraling! En een braaf karakter Lachen

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:59

ben idd ook fan van parcival,briar heb ik op jumping gezien en sprak me erg aan wel wat grotere kans op veel wit waarschijnlijk,hij is dacht ik 1200 euro.
Cabochon ben ik ook wel van gecharmeerd maar van uniform niet zo.
Daar kan je eventueel videoband van aanragen bij stoeterij 't vierspan zie je ook allerlei nakomelingen enz.

Z1+4

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:01

Koss is El Corona x Goudsmid,
El Corona is Amor x Doruto.
Echt geen verkeerd bloed! Zeg ik met een El Corona en een halve Goudsmid op stal Tong uitsteken Niet echt objectief dus. Sirius vind ik overigens ook wel een mooi type.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 22:11

OP de site van 't vierspan staat ook een filmpje, die had ik al even bekeken *LOL*
Dat bloed van Koss, dat stond mij ook wel aan Sjuimpje, al weet ik dan weer even niet hoe grootvader Amor combineert met het karakter van moedertje Isolda Haha!

Sirius voert trouwens ook mooi gelders bloed Sjuim, ook Goudsmid Knipoog Van de andere kant zit er Zichem in -> Gondelier en zo komen we ook weer uit op Amor. Maar dat met die karakters... eigelijk doet me dat niet zoveel. Amor zit bijna overal in Knipoog

Maar ik ben op het moment overal in aan het neuzen, ook in de gedeeltelijk geldersen of zelfs helemaal zonder gelders bloed, maar wel met een mooi type.
Volbloeden etc. doen het ook altijd leuk op geldersen, maar dan loop je weer vast in een eindprodukt. Daarnaast heb ik liever niet dat spillebenige/ rillerige erin.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:18

Is Parcival al 1200!!! euro? Wow, da's wel veel zeg Scheve mond

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:20

Volgens mij ging dat over Briar Rinske *LOL*.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:21

Ow, hahaha, ik dacht al Haha!
Briar is idd 1200 euro Haha! Ik moet maar naar bed gaan, ben niet echt wakker meer Scheve mond Haha!


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 22:21

paulanda schreef:
ben idd ook fan van parcival,briar heb ik op jumping gezien en sprak me erg aan wel wat grotere kans op veel wit waarschijnlijk,hij is dacht ik 1200 euro.


Dat is dus Briar Haha!
Eigelijk te veeeeel boven het budget. Bang voor veel wit ben ik niet. Ben er ondertussen al aan gewend, alhoewel ik liever een vos zou fokken met een klein kolletje en een beetje wit aan de voetjes.
Maar goed, als ik daar op moet gaan selecteren, dan komt er helemaal geen veulen, dan moet ik er eentje gaan kopen Lachen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:29

Ik zou voor Udinde eerder aan Parcival dan aan Cabochon denken.
Cabochon kan vrij moelijke paarden geven en Isolda is natuurlijk ook niet de makkelijkste.
Bij Parcival zit het Amor al vrij ver naar achteren dus dat zal niet snel een probleem opleveren.
Kijk ook eens bij de Duits gefokte hengsten, je fokt dan met een vrije bloedlijn, iets wat binnen het Gelders boek vrij moeilijk is, terwijl er zat duitse hengsten zijn die kwa type heel goed passen.
De combi van Hero en Ilindra heeft ook erg goed uitgepakt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 12:13

Ilindra, weet jij welke duitse hengsten binnen het gelderse stamboek geoorloofd zijn?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:23

Koss klinkt mij ook erg goed in de oren. maar je moet wel uitzoeken of deze hengst een vergrotende factor heeft in de vererving en dat weet ik zo niet. Van inspekteur hoor ik veel van e-ponies, en kleine paarden. En jij wilde een groter paard fokken. Van de rest weet ik niets af.

Verder moet je weten hoe je wilt fokken: wil je het veulen langer als de moeder qua type, of juist korter, wil je een bepaald soort karakter fokken? wil je een modernere of juist sterke achterhand bij het veulen? je moet die eigenschappen die je wilt wel vinden bij een hengst.

De hond is de betere mens

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 12:46

Desiree, het type moet zoveel mogelijk in de gelderse lijnen passen. Het moet zeker niet langgelijnder worden, want ik geloof dat Udinde al wel lang genoeg is. (toch? Knipoog )
De achterhand mag ook typisch gelders zijn, maar dan wel een beetje als de moderne gelder, dus niet met zo'n gigantische puntkont. Maar ook dat hebben Isolda en ook Udinde niet echt overdreven en de meeste gelderse hengsten hebben dat hele ouderwetse ook niet meer.
De hengst moet zeker geen verkleinende factor hebben, dan kom ik uit op e-ponies, aangezien Berber, Isolda, de vader van Isolda, Udinde en de vader van Udinde allemaal rond de 1.63 zitten.
Inspecteur zou dan afvallen, want alhoewel ik niet van reuzen houd, moeten ze zeker niet kleiner worden. Het moet ook nog wat lijken voor de wagen Lachen

Het karakter moet braaf zijn, maar een braaf karakter is weer zo vaag. Isolda is een draak, maar ondertussen ben ik zo aan haar gewend, dat ik dat niet meer erg vind. Udinde is schaapmak, dat heeft ze van haar pa, Bazuin en van haar oma, Berber. Die is ook erg braaf.

Het karakter van Isolda komt van haar vader, die is ook psychisch gestoord Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:52

jantina schreef:
Ilindra, weet jij welke duitse hengsten binnen het gelderse stamboek geoorloofd zijn?


Als hij niet door het KWPN maar wel is goedgekeurd voor een Duits stamboek krijgt het veulen zowiezo een A register en kun jezelf kiezen voor een RP of GP papier.
Is hij wel door het KWPN goedgekeurd en zit er niet te veel volbloed in kun je gewoon een "vol" Gelders papier krijgen (maar ook een rijpaard papier).

1. Fokrichting
De fokrichting van de vader is in principe bepalend voor de fokrichting waarin de nakomeling ingedeeld wordt. De TP en GP nemen hierbij ten opzichte van de RP een bijzondere positie in. Traditioneel worden binnen deze fokrichtingen een aantal eisen ten aanzien van de bloedspreiding gehanteerd.

Gelderse paarden
Onderstaand schema geeft aan in welk boek of register binnen de fokrichting Gelderse paarden het veulen geregistreerd wordt.

De bloedvoering moet voldoen:
De bloedvoering moet voldoen: in de afstamming van het te registreren paard, gerekend over ouders, groot- en overgrootouders, is het percentage veredelingsbloed niet hoger dan 12 ½ %, waarvan maximaal 6 ¼ % Hackneybloed (grote maat) of American Saddlebredbloed. Onder veredelingsbloed wordt verstaan de rassen: Engels Volbloed, Arabisch Volbloed, Anglo-arabisch Volbloed, American Saddlebred en Hackney (grote maat). Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter of gelijk is aan 0% en kleiner dan of gelijk aan 12 ½% vindt registratie plaats in veulenboek GP. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 12 ½% en kleiner of gelijk is aan 25%, dan vindt registratie plaats in register A van het GP. Voor deze paarden is bij stamboekopname inschrijving in het stamboek, fokrichting GP mogelijk mits de jury hiertoe besluit. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 25% wordt het paard in de fokrichting rijpaard geregistreerd.

**
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden

***
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden.

Dit verhaal is uitgebreieder en incl. schema´s te vinden op
http://www.kwpn.nl/html/fokkerij/stambo ... stratie.ws

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:58

Jantina ga naar www.stalhofs.homestead.com daar vind je Parcival en Sirius en hun veulentjes op de site, de foto's van de veulens vindt bij de hengsten.
Overigens is Parcival een schatje hij staat tegenover onze Lynn als hij in Westendorp is. Jammer dat je op Ameland woont want a.s. zaterdag is er een hengstenshow met veulentjes van Sirius. Dat zijn pracht veulens, bij ons op stal staan 3 merrietjes uit verschillende bloedlijnen van hem kijk maar op de site.

Gratis af te halen mooie jonge katten

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:29

Leuk dat je ook aan Briar dacht. Wij zijn Briar gaan bekijken begin mei nadat we ontdekt hadden dat je voor 25 euro naar Zweden kon vliegen met Ryaniar. We zijn ontvangen door z'n eigenaar, hebben hem zien trainen en een deel van Zweden afgereisd om nakomelingen en broertjes te bekijken. Echt wel impressionant paard, heel goed karakter, lammetje, en dat schijnt hij ook zeker door te geven.
Volgend jaar zou ik hem gebruiken. Dit jaar zijn waren net te laat voor die bepaalde merrie....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 20:57

Zannekin, bij wie haal jij zijn sperma? (jeetje, dat klinkt raar Haha! )
Bij van de Lageweg? Of rechtstreeks uit Zweden?
En zit daar ook prijsverschil in?

Ik vind het een machtig paard, alhoewel ik hem niet in real life gezien heb. We wilden hem nog gaan bezoeken afgelopen week, maar helaas, tijdgebrek....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:29

Rechtstreeks uit Zweden. Wij hebben daarover gesproken met de eigenaar en die zei ons als we 's morgens telefoneerden dat we het dan 's avonds al konden hebben. Ze sturen het vers per vliegtuig. Je moet dan vragen of je het bij de cargo in de luchthaven kan ophalen, dat scheelt enorm in kosten (ging 50 euro zijn zei hij). Hij vraagt volgens mij 1000 euro maar het probleem is dat daar 22% BTW bijkomt. Als je nu iemand kent, of zelf een BTW nummer hebt dan hoef je dat niet te betalen.
Ik heb hem op video staan en nakomelingen ook, als je toevallig België een keer passeert kom dan maar langs.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 08:53

Kijk, die Briar wordt dus ECHT absoluut helemaal niets bij mij. Naast dat ie gewoon echt te duur is (niet te duur, maar wel te duur voor mijn eenvoudige merrie, dat wordt dat veulen nooit waard), woon ik ook niet echt naast het vliegveld Knipoog
Dan heb ik 's avonds sperma, maar kan niet meer naar huis omhet te laten insimineren *LOL*
Ik moet het gewoon even dichter bij huis zoeken Knipoog

Op de site van Sirius staan ook zijn fokwaarden ed. Maar dit is toch alleen zijn lineaire score, of zegt dit ook iets hoe hij door fokt?
Ik m oet die hengsten eens in het echt gaan bekijken, die foto's zeggen niets. Op de ene foto lijkt ie erg bijzonder (die aangespannen foto bv. ) op de andere foto lijkt ie nogal lomp.
Maar dat is net zo met Parcival. Alhoewel Parcival nog iets luxer is.
(maar hoe fokt ie dan weer door Haha! )

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:46

Als ik een tip mag geven, ik denk dat jij echt meer een hoogbenige hengst moet zoeken voor je merrie (tegen die Sirius en Parcival). Ik weet niet hoe je smaak is qua type maar Briar zou ik ook voor een wat fijnere merrie gebruiken, hij kan de gang wat meer verheven maken en een goed karakter toevoegen.
Briar ging ik voor deze merrie gebruiken
Afbeelding
maar Wolkentanz II was al besteld dus zal het volgend jaar worden.....
Wat prijzen betreft moet je opletten: stel dat je een onbekende, niet veel gevraagde hengst neemt die 500 euro goedkoper is dan een andere. Het veulen dat je krijgt zal al vlug heel wat minder gegadigde kopers krijgen, en dan moet je zien dat je niet met een veulen zit dat heel wat minder waard is dan die 500 euro verschil die je erin hebt gestopt. Als je wil verkopen denk ik dat minstens het bloed van één van beide gewild moet zijn anders krijg je problemen.
Succes in je zoektocht.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:53

jantina schreef:
Volbloeden etc. doen het ook altijd leuk op geldersen, maar dan loop je weer vast in een eindprodukt. Daarnaast heb ik liever niet dat spillebenige/ rillerige erin.


Ik weet niet hoe het zit met het eindproduct, maar ik had een Blanc Rivage xx x Satelliet.
Dat was een vrij massaal paard, 175 cm, en geen spillebenen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:52

jantina schreef:
Bang voor veel wit ben ik niet. Ben er ondertussen al aan gewend, alhoewel ik liever een vos zou fokken met een klein kolletje en een beetje wit aan de voetjes.

Is dat "niet te veel wit willen" een puur estetische zaak, of zijn er ook stamboekbepalingen over (sorry, zit niet in de Geldersen Scheve mond maar ben gewoon nieuwsgierig)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 15:22

Geen stamboekbepalingen, puur wat je mooi vind. En na het exterieur komt toch ook de kleur om de hoek kijken.
Het veulen wat over een jaar of twee gefokt gaat worden is in principe niet voor de verkoop, maar voor eigen gebruik en om eventueel weer eens een veulen bij te fokken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, corinadrenth en 65 bezoekers