Hoe krijg ik Pablo en mij weer los? (met update, ik ben blij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 09:36

Sinds 2 weken loopt Pablo niet echt lekker. We hebben toen les gehad van mijn oude instructrice en van haar moest ik Pablo dieper en ronder rijden met het losrijden. Dat ben ik dus fanatiek gaan doen maar ik denk dat het voor ons niet de beste manier is.
Toen ik hem nog gewoon los reed op mijn eigen manier schuimde hij lekker en liet helemaal los op en was lekker voor het been. En dan kon ik hem daarna lekker oppakken en gaan werken.
Hij volgde mijn hand ook fijn, hij ging braaf haslstrekken als ik dat vroeg maar ik kon hem ook makkelijk weer opppakken, tuurlijk ging het niet perfect maar wel soepel en ik kon echt lekker rijden.
En nu wordt hij steeds meer tegen de hand en tegen het been. Hij gaat wel ronder maar hij schuimt ook helemaal niet meer.
En hij is links vast gaan zitten en doet nu moeilijk als hij een volte links om moet maken.
Hij loopt niet onregelmatig, heeft geen haken en ook geen zere rug.
Gisteren was hij weer heel vervelend, niet voorwaarts willen, niet linksom willen, weg springen omdat hij spoken zag zodat hij niet links om hoefde. Daar raakte in weer zo geiiriteerd van dat ik eens boos op hem werd en daar werd hij alleen maar loperiger en schrikkeriger van.
Ook de overgangen gaan slecht, als ik wil stappen blijft hij eerst nog doordribbelen. Als ik dan nog zwaarder ga zitten en een ophouding maak loopt hij nog even een paar pasjes door, als ik dan boos wordt en zeg : "ho is Ho" en een hardere ophouding maak gaat zijn kop de lucht in en is hij helemaal beledigd.
Normaal is het een eigenwijs paard maar die het allemaal heel leuk vind en met je meewerkt.
Hierdoor ben ik zelf natuurlijk ook gespannen gaan zitten en kan ik niet meer zitten.
En Pablo gebruikt zijn achterhand niet meer dus ik kan niet eens meer doorzitten. Hij loopt echt op de voorhand en uitstrekken kan hij niet meer.
Hij wil wel aan een lange teugel lopen en dan gaat hij ook helemaal met zijn neus over de grond maar dan loopt hij dus wel uit elkaar.
Iemand tips hoe ik weer terug kan komen naar hoe het ging. Hoe ik hem weer lekker los kan krijgen in zijn lijf?


_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Wil je een gesprek onder vier ogen voeren, dan is een Korte Wandeling verstandiger dan met zijn allen te gaan Hossen"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-08-20 10:39 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-08-21 07:08 ]</font>


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 10:27

Ik denk dat jullie allebei toch onbewust gespannen zijn. Ik denk dat je Pablo lekker moet gaan longeren zodat ie weer lekker los komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 11:10

Hoe zal ik hem dan longeren?
Hij heeft trouwens een ontzettende hekel aan longeren, hij vindt het vreselijk saai. Vrijdag heb ik hem gewoon aan zijn halster gelongeerd en daarna heeft hij losgelopen en heb ik hem wat over een mini hindernisje laten springen (vind hij leuk).
Moet ik hem dan met touwtjes (Lammert Haanstra) of met elastiek longeren? Ik doe het meestal met touwtjes.
Zelf ben ik wat gaan gymnastieken om los te komen (als ik er op zit rek en strek ik ook regelmatig).

_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Wil je een gesprek onder vier ogen voeren, dan is een Korte Wandeling verstandiger dan met zijn allen te gaan Hossen"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-08-20 12:12 ]</font>

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 12:26

Volgens mij moet je hem dan lang en laag longeren, dat zorgt voor ontspanning. Ik geloof dat het met zo'n Pessoa teugel kan, maar dan moet je die weer kopen en die zijn geloof ik ook 80 gulden. Je kan hem ook bijgezet longeren met hoofdstel om en de bijzetteugels op de loste stand. Suc7. Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 14:12

Misschien moet je gewoon terug naar je oude manier van rijden? Dat werkte toch goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 14:24

ik ga ook zeker weer terug naar mijn oude manier. Maar omdat hij nu dus anders loopt lukt het niet om hem in 1 keer weer op de oude manier weer fijn los te hebben. Ik denk dat dat wel weer komt maar ik vroeg me af of er nog oefeningen waren om ons sneller weer los te krijgen. Om Pablo weer duidelijk te maken dat weer teug gaan.
Eerst maar weer eens gewoon alleen maar basiswerk doen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 14:47

Hoi Katrien,

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan longeren als hij het niet leuk vindt. Ga eerst eens buiten wandelen en rijden zodat hij weer vrolijk wordt. En als je dan het rijden weer oppakt op jouw oude manier komt alles vast weer goed. Ik denk dat hij een beetje in de war is geraakt en een beetje rust nodig heeft.
Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 15:01

Dan ga ik lekker niet longeren, ik zat er ook al over te peinzen. Zoals vrijdag aan een halster en dan wat springen, dat vind hij niet zo erg. Maar aan "echt" longeren heeft hij echt een broertje dood.
het is een beetj eeen aparte, met buitenrijden doe ik hem geen plezier. Als hem sjacherijnig wil maken moet je dat doen. Na de les langs de beek stappen of even in g alop de berg op is wel leuk maar "echt" buitenrijden vindt meneer stom (sloom sjokken, oren naar achteren, zelfs met een groepje loopt hij te mokken).
Vanavond hebben we groepsles en dat vind hij wel leuk. En verder ga ik deze week denk ik gewoon wat gymen op zijn rug en wat cavaletti lopen en lage sprongetjes maken (vindt hij wel erg leuk). Hopelijk zit hij dan weer wat lekkerder in zijn vel qua rijden. Hij is niet sjaggerijnig met het rijden trouwens maar gewoon stroef en taai en brutaal.
vanaf vrijdag heeft hij 10 dagen vakantie (ben ik op vakantie) dus hopelijk gaat het dan weer iets beter want ik wil wel met een gerust gevoel op vakantie gaan.

_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Wil je een gesprek onder vier ogen voeren, dan is een Korte Wandeling verstandiger dan met zijn allen te gaan Hossen"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-08-20 16:04 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 15:22

Haha wat een portret, dus meneer vindt buitenrijden ook niet leuk *LOL*
Nou ja ik zou gewoon af en toe het beekje opzoeken en de heuvel op galopperen dan Haha! Maar even serieus: ik denk dat hij weer even het oude gevoel terug moet krijgen en daar heeft hij tijd voor nodig. Gewoon een beetje op een speelse (maar wel consequente manier) met hem bezig zijn en hopen dat hij dan weer lekker in zijn vel komt.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 15:58

Ik zou ook zeker weer terug gaan naar je eigen maniertje!!
En, als hij longeren saai vindt, kan je geen ontspanning verwachten, eerder frustratie! Hij heeft even een dipje, waarschijnlijk, maar daar komen jullie wel uit!!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 18:11

Ik herken dit....maar mijn paard vind bijna alles wel leuk, lekker wandelen een paar uurtjes toiletteren, buitenrijden...aandacht heeerrrlijk Lachen
Maar om op het rijden terug te komen, ipv naar jouw manier van rijden voordat je op een andere manier terug gaat, kun je proberen om nog een stap verder terug te gaan...
dus 1 stap terug voordat hij op jou manier zo lekker liep, dat dan net zolang doen totdat je voelt dat hij weer klaar is voor jouw manier... Lachen
Als het moeilijk gaat, jezelf niet geirriteerd laten worden, maar gaan fluiten of zingen... helpt meestal wel...en blijven ademen!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:41

Misshien een domme opmerking, maar waarom ga je niet weer gewoon zo rijden als dat je voor die les deed?
Dan komen jullie volgens mij allebei wel weer los, dit lijkt nl. op gewoon spierpijn (door overbelasting/verkeerde belasting) en dat komt vanzelf goed als je gewoon weer lekker aan de gang gaat.

Gewoon een begin maken en kijken hoe ver je komt, vooral met veel geduld, neem de tijd.
Dan gaat het vaak nog het snelste allemaal Lachen

Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 21:51

Ja, ik zou ook zeggen ga weer rijden zoals je gewend bent en mocht ie links vast blijven zitten dan zou ik je willen adviseren om hem heel veel op een linkervolte te zetten, zo ben ik namelijk bezig om Winnie (mijn verzorg Fjord) rechts losser te krijgen. Ik rij heel veel op de linkerhand en laat haar dan stelling naar rechts nemen, het gaat inmiddels al veel soepeler.

gr. Ziggy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 06:16

Gisteravond ben ik er gewoon op gaan zitten van "ik zie wel hoe het gaat" en "ze kunnen me de rug op met zo anders rijden". Daardoor zat ik al een stuk ontspannenner.
Ik heb losgereden door eerst heel veel te stappen aan een helemaal lange teugel. Daarna helemaal op de buitenteugel gereden en verder niks gevraagd.
En na een tijdje kwam het gevoel gelukkig weer wat terug. Hij schuimde nog niet zo als eerst maar hij verruimde weer voldoende en ik kon ook weer doorzitten. En Pablo kon weer buigen en heeft geen 1 keer moeilijk gedaan op de volte.
Op het einde zei de instructeur (is dus iemand anders dan die zei dat ik anders moest gaan rijden) zelfs dat ik duidelijk goed had geoefend afgelopen week. Haha!
Wat ben ik opgelucht zeg! Hij zat ook niet meer vast dus het komt wel weer goed.
Ik ben trouwens ook nog blij om wat anders: de manege eigenaar heeft Pablo opgemeten met een echte meetstok en Pablo is echt 1.62. Dat lijkt wel laag natuurlijk maar ik ben er heel blij mee omdat zijn vader ook 1.62 was en zijn moeder 1.38 dus ik was best bang dat hij klein zou blijven en ik wilde graag een echt paard (had ik hem niet voor verkocht hoor, ik ben zelf immers ook maar 163,5).

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 06:55

Hey Katrien, fijn dat het weer de goede kan top gaat (wat wil je met al die bokt-instructeurs offeuhhh ervaringsdeskundigen Schijnheilig )!
En dat hij 1.62 is geworden is op zich wel apart met een vader van 1.62 en een moeder van 1.38 maar wel leuk!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 07:01

Ja, Bokt-instructie rules!
(sorry one-liner, ik weet het)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 08:36

Hoi,

Toevallig, mijn paard heet ook Pablo. Mijn Pablo is alleen wat groter, ong 1.68 en is van Kennedyx Heidelberg, en die van jou?

Ik heb ook nog wel eens problemen met rijden, maar dat ligt in mijn geval aan de jonge leeftijd van Pablo (4 jaar en moet dus nog veel leren) en mijn onzekerheid.

Groetjes, Eleonoor

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:14

Katrien, fijn dat hij weer lekker loopt nu, dat soort dips zijn altijnd zo frustrerend.
Overigens, we kunnen hier wel eens een Pablo bokt meeting houden want ik heb ook een Pablo (Pablo Pot d'Ory = potdorie op de wedstrijden). Hij is dus ook 4, 1.65m hoog en een Flemmingh * Pericles. Ik heb hem zelf ingereden en we hebben afgelopen zondag ons 1e wp in de L1 gehaald (de eerste keer dt we L1 startten). Voor deze winter vraag ik een springstartkaart aan, kijken of dat ook wil lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:32

Ja, een Pablo meeting. Dat zou leuk zijn!
Die van mij is 7, ik heb hem ook zelf ingereden. Ik ben m1+1 met hem maar heb al ruim een jaar geen wedstrijden gereden omdat ik geen vervoer heb helaas.
Mijn Pablo is een kruising zonder papieren. Zijn vader was een Engels volbloed en zijn moeder een kruising tussen een arabier en een welsh-cob.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:44

Pablo meetings graag ergens anders afspreken, op het meeting forum of via pb alsjeblieft.

greetz
de moddy Party!!

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 00:42

Ik ben heel erg Pling voor je dat het zo goed is gegaan, hartstikke fijn joh


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers