Advies gevraagd. oppas kat buren mogelijk ziek.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Advies gevraagd. oppas kat buren mogelijk ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:19

Mijn buren zijn sinds vrijdag voor 2 weken op vakantie. Als een soort van bijbaantje pas ik op hun katten!

Het gaat op 3 katten. Simba, houd niet echt van knuffelen, maar is dol op kopjes geven. Deze is best makkelijk, en niet schrikkerig of zow...

Dan lotje, die is zwart, met voor een heel klein beetje wit. Houd wel van knuffelen, alleen niet van vreemden het duurt elke keer even voordat die niet de hele tijd voor mij wegvlucht.

dan bobje, heeft dezelfde kleur als simbe. Dat is zo'n witte, met van dat grijs en zwart gestreepte verdeeld over het lichaam. Die houd op zich wel van knuffelen, maar is HEEEEEL erg schuw. hij ziet er ook een beetje gemeen uit, open plekjes op de neus en zow, en beetje een ruwe vacht.

Ik pas nu dus sinds vrijdag op. Zondag ochtend had ik de poesjes naar buiten gedaan. Met het idee ze savonds weer binnen te halen. Toen ik daar savonds kwam, was er maar 1 kat. Bobje, met een beetje jagen was die zo binnen. Maar goed, waar waren lotje en simba?

Ik gewoon eten in de bakjes gedaan, kattebak verschoond en toen ik door de voordeur ging, stond daar simba, dus simba binnen gelaten en ben weg gegaan.

De volgende morgen wilde ik lotje dus naar binnen halen, maar die was er nog steeds niet ... dus heb ik maar een bakje eten buiten gezet. Thuis van school ging ik kijken of ze er weer zat. Maar nee, ze had zelfs het eten nog niet aangeraakt. Savonds opnieuw gegaan, en ja er was uit het bakje gegeten, maar geen kat in de tuin Boos!... om 10 uur ben ik nog een keer gegaan, er lag intussen nieuw eten en ook hier was uit gegeten. HEHE Ik vond lotje onder een bosje dus naar binnen gebracht.

Nu komt het, ik geloof dat ik zondag avond, maar het kan ook donderdag avond zijng eweest, weet ik niet meer, een hoopje uitgespugd eten vond, nog vrijwel geheel intact.

Het punt is alleen dat ik die dus nu vanavond bij het stofzuigen weer vond.

vorige keer dat ik oppaste, was simba ziek geworden zonder dat ik het had gemerkt. Hij had iets aan zijn darmen, de symptomen waren geen eetlust, de hele tijd op de kattenbak gaan zitten, niet zichzelf zijn, beetje duffig zijn. Maar hij heeft geen van deze symptomen vertoont. Hij is hartstikke vrolijk, geeft meteen kopjes als ik binnen kom, valt gelijk aan op zijn eten, en ik heb hem nog geen 1 keer op de bak zien zitten. De buurvrouw had ook niks gezegd over overgeven, maar als hij het had kon het binnen 24 uur dodelijk zijn Boos!

Als het dus de zondag avond was dat ik die eerste vond, dan kan het lotje niet zijn geweest, maar daar ben ik dus niet zeker van.

Ik vraag nu dus om advies, omdat ik niet zeker weet of ik de buurvrouw moet bellen. Ik wil ze op vakantie niet onnodig ongerust maken. Ze zijn echt al kei lang niet meer op vakantie geweest, en zou het vervelend vinden als ik ze voor niets stoor. Nu heb ik verder geen ervaring met katten dus ik weet niet of uitgespugd eten regelmatig bij ze voorkomt. Nu twijfel ik erover of ik ze moet bellen of niet. want als het dus die darminfectie is van simba (wat ik niet denk) dan moet die meteen naar de dierenarts!en ik weet dus ook niet of het iets ergs verder kan zijn of niet...

Wat zouden julie doen?? bellen of niet???

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:58

Het kan best eens voorkomen hoor, dat een kat zijn eten uitspuugt. Niet echt iets ernstigs geloof ik.

Als hij voor de rest levendig is en een eetlust heeft, zou ik me weinig zorgen maken. Beetje erop letten Lachen

Succes

Het leven is een gebakje!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:36

mijn poes spuugt ook wel eens dan is het eten haar verkeerd bevallen of heeft ze het te snel opgegeten.
Dat denk ik ook bij die poes want het eten was nog intact dus heeft ze niet goed gekauwd en valt het als een blok op de maag en gaan ze spuggen.
Je hoeft je vast niet druk te maken.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:42

Ik heb ook een kat die regelmatig spuugt.Dan valt het idd verkeerd ofzo,of heeftie zitten schrokken.Het kan best van de stress zijn,omdat het baasje op vakantie is,katten zijn best gevoelige diertjes.Als ze er verder niet zielig uitzien,zou ik me niet te veel zorgen maken.Was het trouwens geen haarbal??Dat kan ook nog en is dus heel normaal.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:59

Het kan idd voorkomen dat een kat een keer zijn eten uitspuugt.
Bel anders even de DA voor advies, die kunnen je vast meer vertellen. Zou idd niet te snel de eigenaren bellen...
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:09

Wij hebben ook 3 katten, waarvan er eentje regelmatig kotst.
't Is gewoon een schrokkerd, je ziet het ook aan de brokjes die eruit komen, die zijn nog helemaal heel.

Heb je misschien de mogelijkheid om de poezen een dag/nacht afzonderlijk binnen te houden, zodat je er achter kunt komen wie van de drie er z'n brokken uitspuugt ?

Ik zou me voorlopig niet teveel zorgen maken, normaal gesproken is spugen een onschuldig ongemak.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:27

Als je echt twijfelt over Poes' gezondheid (heeft ie het vel op de ogen?, glanst ie nog? liggen de haren nog netjes? is de neus nat? is de achterkant schoon?), welnu, als jij denkt dat poes ziek is...

Ik zou het zelf enorm waarderen als mijn oppas dan niet aarzelde en met Poes naar de dierenarts ging. Het liefst mijn eigen dierenarts, maar die moet de oppas maar net kennen...
De kosten zou ik later zondermeer gewoon vergoeden, ook als het achteraf niet nodig was geweest omdat Poes gewoon wat heeft gebraakt...

Tip; met die klamme weer bederven kattebrokjes heel snel. Koop eens een zakje nieuwe brokjes van hetzelfde merk...is het dan over?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:32

Bij mij spugen ze ook regelmatig, en zeker als ze buiten geweest zijn (dus gras gegeten hebben, ik heb speciaal kattegras voor ze in de bakken op het balkon staan). Zeker met dit warme weer spugen ze vaker.

Gewoon even goed in de gaten houden, wat Dees al zegt. Op dezelfde dingen letten als bij je paard, dan zie je het wel.
En in geval van twijfel gewoon in de mand en mee naar de VA, ik weet 100% zeker dat het baasje er alleen maar dankbaar voor is.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:35

Als ze spugen nadat ze gras hebben gegeten, kan je altijd nog wat sprieten terugzien in het braaksel. Hoef je niet voor te graven, dat zie je zo. Als het braaksel erg melig aandoet en effen van kleur is, dan heeft Poes voer gehad dat niet goed was voor hem.
Conditieverlies is bij katten vrij snel te zien, ze verliezen heel snel dat volle gevoel op het ruggevlees vlak voor de achterbenen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:42

Dees schreef:
Als ze spugen nadat ze gras hebben gegeten, kan je altijd nog wat sprieten terugzien in het braaksel. Hoef je niet voor te graven, dat zie je zo.


Klopt.... Vork Misselijk
Kattekots is vrij makkelijk te analyseren... Mijn Tommy heeft ook nogal eens de neiging om gewoon niet te kauwen op de harde brokken (als ze een nieuwe smaak krijgen bv) en dan maar gewoon flink te schrokken. Dan zie je dus echt complete brokjes zitten met alleen een beetje slijm/maagsap erbij.
Maar als je ze blikje geeft dat niet goed is, of waar wat inzit waar ze niet tegen kunnen, dan is het een beetje ragoutachtig Misselijk vaak wat grijzig.

Hmmmm lekker smakelijk onderwerp weer zo 's morgens vroeg.... Haha!


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:04

Ik zou in geval van twijfel, en zeker in de situatie met die eventueel mogelijke darmziekte/infectie/whatever, meteen met alle poezen bij de DA staan, of de DA laten komen.
Liever een keertje te veel als een keertje te weinig. Dat geldt altijd, ook voor je eigen dieren, maar nog meer voor de dieren van een ander waar je op moet passen.
En als ik dan de eigenaresse was, zou ik (zoals hierboven ook al gezegd) daar helemaal geen problemen mee hebben, maar zelfs blij zijn, zelfs al zou blijken dat het eigenlijk niet nodig was.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:12

Ben het compleet met Leentje eens ... nix aan toe te voegen *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, IASCrawler, LuckySeven, NinaCharlie en 119 bezoekers