beenbescherming dag en nacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

beenbescherming dag en nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 08:36

Hoi

Ik heb een vraagje. Mijn paard is een kampioen in zichzelf verwonden.

Mijn paard staat al een tijd op het land, eerst alleen overdag en dan had ik alle 4 de benen in de beenbeschermers. Afgelopen woensdag mochten ze de nacht blijven staan en heb ik de beenbeschermers er af gehaald. Donderdag kom ik heeft hij een kroonrandbeschadeging opgelopen met gevolg dat ik de dierenarts weer kon bellen en hij nu tot aan as donderdag op zijn box moet blijven en zijn been in het verband staat.

Nu wil ik eigenlijk toch wel graag weer mijn paard het land op hebben, maar durf dit niet zonder bescherming.

Nou zat ik aan springschoenen te denken die ik dag en nacht om laat.

Wat denken jullie hiervan??

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:48

Wat denk je van verwondingen door "beenbescherming"? Been bescherming is niet ontworpen om continue om te laten. Het is natuurlijk heel lastig als een paard zichzelf ruineerd, maar ook verwondingen door beschermers kunnen heel vervelend uitpakken.
wat is de oorzaak? Ik kan me voorstellen als ie ongelukkig op ijzers staat dat ie zichzelf dan verwond. Mijn paard moet bijvoorbeeld hele korte takken aan de voorijzers hebben, anders trapt ze continue zelf de voorijzers eraf.
Probeer erachter te komen wat de oorzaak is, symptoombestrijding is iets wat je ten allen tijden moet voorkomen, tenzij het echt niet meer anders kan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:51

ik ben er ook geen voorstander van om bescherming dan en nacht om te laten. Sjaak was vroeger ook zo'n brokkenpiloot. Nu heeft hij zelden verwondingen.
Ik denk ik niet dat beenbescherming de oplossing is.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 08:58

Ik wou dat ik wist wat de oorzaak is, maar helaas ik weet het echt niet. Hij heeft iedere keer wonden waardoor hij weer stil staat. Heb jullie andere suggesties.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:07

Mijn paard staat dag en nacht met springschoenen om. Niet ter bescherming van haar benen, maar ivm aftrappen van de ijzers. Het gaat heel goed, en levert geen verwondingen op, maar mijn vee-arts zei dat hij wel wonden van springschoenen had gezien. Het zal dus een beetje afhangen van de gevoeligheid van de huid.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:37

Ik ken een aantal paarden die tijdens de weidegang peesbeschermers om kregen en allemaal hadden zij op een gegeven moment drukplekken. Kijk er dus goed mee uit.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:35

Ik weet niet of hij ijzers heeft, maar anders zou ik die er afhalen om te kijken hoe het dan gaat, maar het is een vervelend probleem, succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:12

Je kunt het allicht proberen, vind ik. Je merkt snel genoeg of het wel of niet gaat.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:21

Elise schreef:
Ik ken een aantal paarden die tijdens de weidegang peesbeschermers om kregen en allemaal hadden zij op een gegeven moment drukplekken. Kijk er dus goed mee uit.


mee eens, maar een paard dat zichzelf verwond is ook niet alles, probeer eens achter de oorzaak te komen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:30

ikke schreef:
Wat denk je van verwondingen door "beenbescherming"? Been bescherming is niet ontworpen om continue om te laten. Het is natuurlijk heel lastig als een paard zichzelf ruineerd, maar ook verwondingen door beschermers kunnen heel vervelend uitpakken.
wat is de oorzaak? Ik kan me voorstellen als ie ongelukkig op ijzers staat dat ie zichzelf dan verwond. Mijn paard moet bijvoorbeeld hele korte takken aan de voorijzers hebben, anders trapt ze continue zelf de voorijzers eraf.
Probeer erachter te komen wat de oorzaak is, symptoombestrijding is iets wat je ten allen tijden moet voorkomen, tenzij het echt niet meer anders kan.


Als de mensen eens bewuster fokken krijg je beter paarden paarden die beter van bouw zijn dus de kans op verwondingen kleiner zijn. DAN pas is beenbescherming overbodig.
Mijn paard is smal van voren en heeft platvoeten dus je begrijpt wel zichzelf aanraken gebeurt regelmatig er hoeft dus niet altijd een oorzaak te zijn voor dit soort vervellende verwondingen. Daarom heb ik altijd bescherming om (buiten stal). Ik vind het zieliger voor het dier om hem weer een paar weken te laten stappen dan die bescherming omdoen waar hij geen last van heeft. Zo kan je bijna ieder probleempje van een paard terug verwijzen naar de mens of wel domme fokker.

Bij veel peesbeschermers heb je als nadeel wanneer het warm wordt ze gaan knellen dan krijg je van die kale plekken die erg lelijk zijn. Ik zou dan eerder zelf iets maken wat zacht is of een lap onder de beschermer. Goed passende en niet snel kapotgaande springschoenen zie ik het probleem niet. Nu maar hopen dat je paard er vanaf blijft.

Vraag eens op stal wat hij doet waarom hij zich zo opentrapt bij mij bleek het verveling te zijn waardoor hij stond te bokken en steigeren. Ik heb dat kunnen oplossen met een plakje stro. Hij staat nu op zaagsel terwijl hij altijd op stro gestaan heeft. Maar ook daarvoor trapte hij zich regelmatig open op stal.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 15:36

Bedankt voor jullie reacties.
Kebie, wat voor springschoenen gebruik jij??

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:56

Ik zou in ieder geval niet van die plastic springschoenen gebruiken. Grote kans dat dat gaat smetten in de kootholtes bij warm weer. Wellicht zijn de springschoenen van kentaur (die zijn gevoerd met neopreen) een optie.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:38

Hoi,

Wat dacht je van de stal inpakken met rubber ofzo? Dan hoeft je paardje niet allemaal met die spullen om te staan, lijkt me niet verstandig.
succes en groetjes

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:41

Pepcel schreef:
Hoi,

Wat dacht je van de stal inpakken met rubber ofzo? Dan hoeft je paardje niet allemaal met die spullen om te staan, lijkt me niet verstandig.
succes en groetjes


Volgens mij betrapt hij zichzelf.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:42

ohw sorry, ik zie dat je bedoelt dat ie het buiten vooral doet. kan je hem niet een tijdje in de gaten houden wat ie precies uithaalt in de wei? misschien kan ie het met een ander paardje niet zo best vinden en kun je hem apart laten grazen.

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 08:38

Mijn paard staat samen met twee andere paarden en daar zijn geen problemen.
Ik ga toch de springschoenen proberen. Ik controleer elke dag mijn paard dus kan ik die springschoenen ook controleren.
Simmie: Kan jij mij vertellen waar dat merk te koop is?

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:03

Ik ben wel van het principe; beter voorkomen dan genezen.
Mijn paard is ook zo'n brokkenpiloot, die weet zich altijd wel ergens te verwonden en dan is het telkens weer de veearts die langs moet komen.
Nu staat ie 's nachts in de stalbandages en overdag in de wei heb ik hem ook helemaal ingebandageerd met dikke lappen en rondom springschoenen. Hij laat alles mooi zitten en is tot nog toe blessure vrij gebleven sinds ik dat ben gaan gebruiken.
Ik zie niet in waarom je geen bescherming zou kunnen gebruiken binnen en buiten de stal. Het zou mooi zijn als de paarden allemaal au naturel in de wei konden lopen zoals in de vrije natuur maar door de gecreerde omstandigheden is dat niet meer mogelijk en is het niet meer dan normaal dat paarden veel blessure gevoeliger zijn. Ik vind het altijd zo kort door de bocht om de vergelijking te trekken met paard in het wild. Die vergelijking gaat niet op!
Kijk maar eens op stal bij professionele spring- en dressuurruiters... daar staan de sportpaarden ook dagelijks in de bandages om blessures te beperken.
Je kunt natuurlijk niet alles voorkomen maar als je weet dat je paard zich makkelijk verwond dan zou ik niet twijfelen en inpakken die hap!
Wat ik wel altijd even doe als hij de hele dag in de bandages heeft gestaan is even lekker de beentjes een tijdje koelen met koud water.
Trouwens, er is meestal geen oorzaak te vinden waarom het ene paard meer brokken maakt dan de andere. Het hoeft heus geen medisch probleem te zijn!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:07

ik gebruik altijd de springschoenen van kavalkade, ze zijn wel behoorlijk prijzig, maar ze blijven goed omzitten en schuren of knellen niet!af en toe moet ik er wel n nieuw klittenband op laten zetten maar dat kost maar n paar euro.


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:28

Ik heb wel eens van die stoffen, licht gevoerde strijklappen te koop gezien, misschien krijg je daar minder snel drukplekken van, samen met neopreen springschoenen? Beter dan warm, hard kunststof denk ik.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:44

Bij de paardendrogist eb je beschermers die je langer aan kunt houden:
Equi-Chaps
Voor de bescherming van de benen, inclusief de kootholte en de hoef, tegen vocht, vuil, modder en verwondingen. De Equi-Chaps zijn beenbeschermers van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal (Stomatex). Hierdoor zijn de Equi-Chaps comfortabel en langdurig draagbaar (tot 12 uur per dag).
De omtrek is de maat rondom het been, vlak onder de knie
De lengte is de lengte van de knie tot de kroonrand.

Afbeelding

Ze zijn overginds niet goed koop: €86,50 per paar

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:29

letizia80 schreef:
Afbeelding

Ze zijn overginds niet goed koop: €86,50 per paar


Deze lijken mij echt heel warm voor een paard met zo'n weer. zo te zien zitten ze er best strak omheen.
Misschien dat ik het niet bij het goede eind heb maar mij lijken ze voor het paard erg oncomfortabel.

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:42

Hoi, de springschoenen van kentaur zijn in inder geval te koop bij Horseland in Bilthoven, Fugers Ruitersport in Soest, maar ik denk dat elke ruitershop deze springschoenen wel kan bestellen voor je.
Succes!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:18

xxappiexx"]
[quote="letizia80 schreef:
Afbeelding

Ze zijn overginds niet goed koop: €86,50 per paar


Deze lijken mij echt heel warm voor een paard met zo'n weer. zo te zien zitten ze er best strak omheen.
Misschien dat ik het niet bij het goede eind heb maar mij lijken ze voor het paard erg oncomfortabel.
[/quote]

Volgens de paarden drogist zijn ze van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal gemaakt, maar ik heb er geen ervaring mee.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:08

hoi hoi, mijn paard stijkt zichzelf tijdens haar lopen en ik doe alleen de springschoenen om tijdens het rijden aangezien ze niet erge verwondingen oploopt. Wel heb ik gemerkt dat bij mij het beste werkt om springschoenen te kopen die aan de buitenkant van leer zijn. De stoffen springschoenen (of ander materiaal) zijn binnen de kortste keren helemaal doorgesleten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:18

Jeetje, das ook rot zeg, dat dat nu allemaal zo moet! Moet je paard perse ijzers om? Is het niet mogelijk ze af te laten zodat hij zich minder bezeerd? Ik weet dat dat bij mijn paard bijvoorbeeld niet zou kunnen, zonder ijzers heeft ze erge brokkelhoeven, met ijzers geen last van.

Heb je verder ook gezien waardoor hij zich beschadigt? Bokt ie, doet ie raar, vecht/speelt ie met de andere paarden? Zou het niet helpen als je hem even uit laat kuren aan de longeerlijn (met bescherming natuurlijk!!!!) voor dat hij op de wei gaat? Het lijkt me stug dat hij zn benen open haalt als ie er per ongeluk zachtjes in stap langs strijkt... Verder kan de hoefsmid misschien iets aan de stand van zijn voeten doen?

Ik ben in principe tegenstander van het continue beschermen van de benen. Maarja, als het niet anders kan... Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers