*zucht*houden of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

*zucht*houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 22:02

ik zit nu in een dilemma. nina staat natuurlijk te koop omdat ik er niet genoeg op kan rijden ivm heupproblemen. nu ben ik sinds kort helemaal mengek en zie het helemaal zitten om ooit menwedstrijden te gaan rijden. nina is niet geschikt om nu nog voor de kar te zetten want zij kent het niet en ik wil haar het beleren ook niet meer aandoen. nu heb ik dus beschikking over een welsh A die ik binnenkort ga beleren maar als ik over een paar jaar echt wedstrijden ga rijden met een marathonwagen wil ik liever een iets grotere pony. nu heeft nina dus een prachtveulen gekregen en ik zit er nu over te denken om hem over 3 jaar te betuigen. ik ben echt weg van hem en zie het als een uitdaging om hem de komende jaren handmak te maken en hem als 3 jarige onder het zadel en in het tuig te laten beleren.hij word een flinke d pony. ik wil zelf in de tussentijd mijn koetsiersbewijs gaan halen en hem dus door een ervaren menner laten betuigen. tja dit is zomaar weer een idee. eigenlijk vind ik het zonde om hem weg te doen. om ruimte zit ik niet verlegen, en ik vind het zon prachtveulen. het lijkt me heerlijk om weer eens een veulen onder mijn hoede te hebben. wat vinden jullie??

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:18

als jij heel graag wil gaan mennen, en je bent gek op dat veulen en jij denkt dat ie goed voor de kar zou staan , en je hebt ook nog eens de mogelijkheid om hem te houden
dan zeg ik , ga er voor

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:20

maar waarom zou je dat niet met nina willen? ik weet dat dat je vraag niet is, maar ik vroeg het me af, nina is toch ook nog erg jong??

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:03

lonneke schreef:
nina is niet geschikt om nu nog voor de kar te zetten want zij kent het niet en ik wil haar het beleren ook niet meer aandoen.


hierom miragegidran.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 23:19

ik wil nina nu niet meer leren mennen. nina is een spring en dressuur pony en geen menpony. tuurlijk bliijft ze mijn hart veroveren maar ik zie haar gewoon niet graag als tuigpony, vind ik zonde voor haar want hoe vaak men je per week? 2x?? dar houd het denk ik mee op. nina moet gewoon de sport in, daar heeft ze aanleg voor. een jonge poiny van 3 of 4 is gemakkelijker om aangespannen te beleren als een pony van 7.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 00:06

En waarom zou je een iets grotere pony willen? de welsh A pony's doen het lang niet slecht in de samengestelde mensport!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 00:09

En waarom zou Nina het mennen niet meer kunnen leren? Ik denk dat je je pony tekort doet hoor! Hoeveel oudere merries gaan na een fokcarriere nog onder het zadel en presteren goed? Waarom zou het niet omgekeerd kunnen zijn?

Ik denk zelfs dat je versteld zou staan als je het zou proberen...

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 01:00

Citaat:
een jonge poiny van 3 of 4 is gemakkelijker om aangespannen te beleren als een pony van 7.


Ben hier helemaal niet mee eens, mijn Fenna was 15 dat ik haar voor het eerst voor de kar hebt gehad en beleerd! Het lukte niet toen ze 5 was...Bovendien is het een haflinger, ze horen voor de kar, zoals sommige mensen beweren! Het is iets van wil je het of wil je het niet! DE keus is aan jou uiteraard. De leeftijd kan geen excuus zijn!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 01:38

Het leven heeft af en toe dingen voor ons in petto, waar we van tevoren geen rekening mee hebben gehouden. Maar het feit dat het leven niet zo uitpakt zoals wij ons dat voor ogen hebben, betekend niet dat je niet bij kunt sturen. Doelstellingen die je hebt, kunnen, en moeten worden aangepast. Als jij aan het autorijden bent, en er komt een grote bouwput midden op je pad, dan probeer je daar ook omheen te gaan. Of je blijft tot in lengte der dagen wachten tot hij misschien weer word gevuld. En misschien gebeurt dat wel nooit?

Als je door jouw heupproblemen niet meer op Nina kunt rijden, maar je vind het mennen wel leuk: ga ervoor. Nina kun je dat zeer zeker aandoen, want ze staat in de bloei van haar leven. Ze zou misschien niet geschikt kunnen zijn voor de mensport (ik ken haar character niet, en weet niet hoe ze in het verkeer reageerd) , maar daar kom je alleen maar achter als je het hebt geprobeerd. Ban het woord : "ik kan het niet" uit je woordenboek, en vervang het door: "ik ga het proberen". Dat geld voor jezelf, en dat geld voor Nina.

En die sportcarriere die je voor haar in petto had: die kan ze bij jouw voor de kar ook krijgen....

Als jij dagelijks wilt mennen, dan kan dat hoor...!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:44

Cassidy schreef:
En waarom zou Nina het mennen niet meer kunnen leren? Ik denk dat je je pony tekort doet hoor! Hoeveel oudere merries gaan na een fokcarriere nog onder het zadel en presteren goed? Waarom zou het niet omgekeerd kunnen zijn?

Ik denk zelfs dat je versteld zou staan als je het zou proberen...


helemaal mee eens, dat bedoelde ik, ik zag ook niet 1,2,3 een reden om het niet te doen.
zonde van nina? waarom??? wie weet vindt ze het fantastisch!!!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:46

Ik ken zat menners die bijna elke dag rijden. Als Nina heel erg goed dressuurt, is dat alleen maar in het voordeel voor het mennen.
Mijn kennis heeft zijn pony ook in het tuig lopen, die is nu M dressuur en vaardigheid. Hij heeft geen tijd, dus de verdere week train ik hem onder het zadel als mijn kennis niet ment.
Een Welsh A zie je veel voor de kar, moet je gewoon kijken wat je koopt voor kar, niet te zwaar.
Maar wat je ook beslist veel succes!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:48

En daarbij een nette verzorgster die Nina komt verzorgen (en het veulen die er eventueel ooit langs komt te staan in het tuig?) en haar ook uit wil brengen in de sport.
Wat wil je nog meer!

*Edit: Ik vind het belachelijk dat een dressuur/springpony niet goed genoeg is voor de wagen. Doordat Pinky voor de wagen staat loopt hij onder het zadel alleen maar beter!)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:21

De leeftijd van Nina is geen obstakel idd. Mander is nu 6, dit jaar rij ik hem onder het zadel door en volgend jaar gaan we hem voor de kar beleren, dan is hij ook 7 jaar.

Wat Pinky-Girl zegt klopt ook, voor de kar leren ze meestal meer manieren wat ook alleen maar weer positief werkt als je onder het zadel rijdt.....

Bovendien zeg je dat je eigenlijk NU al wil mennen, met het veulen kan je pas over 2,5 jaar beginnen.....

Succes met je beslissing.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:34

Dyonne schreef:
Ik ken zat menners die bijna elke dag rijden. Als Nina heel erg goed dressuurt, is dat alleen maar in het voordeel voor het mennen.
Mijn kennis heeft zijn pony ook in het tuig lopen, die is nu M dressuur en vaardigheid. Hij heeft geen tijd, dus de verdere week train ik hem onder het zadel als mijn kennis niet ment.
Een Welsh A zie je veel voor de kar, moet je gewoon kijken wat je koopt voor kar, niet te zwaar.
Maar wat je ook beslist veel succes!


ik ben het hier helemaal mee eens
zeker gezien mijn vorige pensionstal waar ik stond,daar menden we allemaal 6 a 7 dagen in de week,ik toen ook met tinkerbell,als je beschikt over een rijbak dan kan je juist dat dressuren van nina mooi vormen als ze voor de wagen loopt,dat ze al zo'n goede sportpony is dat heeft met mennen alleen maar zijn voordeel.en als jij later echt wedstrijden wilt mennen dan zul je echt wel 6 a 7 dagen in de week moeten trainen,want 2 keer per week mennen en dan wedstrijden?dat is roofbouw op het lichaam van je pony!
nina is nog jong zat om haar te beleren,zeker als je het proffesioneel laat doen.en wie weet als het veulen het straks goed doet kan je misschien wel een tweespan ervan maken.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:12

jij bent eigenlijk de enige die Nina goed kan beoordelen of ze het kan of niet je kan het uiteraad proberen en dan pas de knoop door hakken... Zoek dan als je niet rijd iemand die haar wil berijden of zie je dat niet zo zitten?
maar als jij vind dat je nu eerst met de Welsh a kan gaan mennen en later met het veulen en daar voel jij je goed bij GA ERVOOR ...
En als je helemaal gek bent met het veulen dan zou ik `m in elk geval niet weg doen .... En er eerst met de tips van iedereen hierboven er over na denken of je Nina echt weg wil doen ...

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:52

Waarom zou je het niet doen met Nina, omdat de pony beter kan? Ik denk dat er heel veel paarden rondlopen die meer kunnen dan de ruiter. Mijn paard ook bijvoorbeeld, daarom ga ik hem nog niet verkopen, bovendien zijn er dan wel genoeg mensen om uit alle paarden te halen wat erin zit?

Ik zou gewoon gaan mennen met Nina en er later evt. een 2-span van te maken met haar veulen. En misschien vindt ze het wel hardstikke leuk ook nog om toch nog bij haar vrouwtje te blijven en daarvoor te mogen werken al is het niet onder het zadel.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:43

Volgens mij zit je te twijfelen wie van de twee je wilt verkopen. Ik zou voor het veulen gaan en daar inderdaad later mee gaan mennen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:38

Ik zou voor de merrie gaan. Een veulen moet nog maar drie zien te worden....je bent ze zo kwijt hoor! Gemiddeld overlijdt 60% van de veulens binnen het eerste jaar. Naar mate de veulens ouder worden wordt ook het percentage sterfgevallen minder...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 01:56

Cassidy schreef:
Ik zou voor de merrie gaan. Een veulen moet nog maar drie zien te worden....je bent ze zo kwijt hoor! Gemiddeld overlijdt 60% van de veulens binnen het eerste jaar. Naar mate de veulens ouder worden wordt ook het percentage sterfgevallen minder...


Gelukkig ligt hier het percentage aardig wat lager Haha! Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar misschien bedoel je dat veel veulens niet ouder dan een jaar worden. Als dat al zo is, dan heeft daar de slager waarschijnlijk een aardige bijdrage aan geleverd.

En ja, inderdaad, Nina zou best nog voor de kar kunnen tenzij het karakter het tegendeel bewijst. Leeftijd is onbelangrijk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 07:22

Waarom Lonneke ervoor kiest om Nina niet voor de wagen te zetten, lijkt me haar beslissing. Ik ken de pony en de eigenaar niet, dus ik vind dat ik daar niet over kan oordelen.
Maar op zich lijkt het mij een goed idee om je veulen te houden om later in te spannen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:28

Precies wat Linda zegt.
Even terug komen op je idee.
Lijkt me een goed plan om met een welshje te starten en als je het menbewijs hebt en veel ervaring opgedaan, om het veulen van Nina te beleren. zo heb je Nina altijd nog een beetje bij je.
Ik ga dus niet oordelen of Nina wel of niet voor de kar zou kunnen.\
Jij maakt die keuze en vraagt daarop advies / mening.
ik zou zeggen: lijkt me een goed idee!
Zeker als je vind dat je Nina te kort doet en je kunt een goed tehuis voor haar vinden.
als je ruimte, tijd en geld genoeg hebt, zou je haar inderdaad erbij kunnen houden en inspannen....... Maar dat is en blijft jouw keuze!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:58

lageveld"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou voor de merrie gaan. Een veulen moet nog maar drie zien te worden....je bent ze zo kwijt hoor! Gemiddeld overlijdt 60% van de veulens binnen het eerste jaar. Naar mate de veulens ouder worden wordt ook het percentage sterfgevallen minder...


Gelukkig ligt hier het percentage aardig wat lager Haha! Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar misschien bedoel je dat veel veulens niet ouder dan een jaar worden. Als dat al zo is, dan heeft daar de slager waarschijnlijk een aardige bijdrage aan geleverd.

[/quote]

Nee, ik heb het echt over doodgeboren veulens, veulens die vlak na de geboorte overlijden, waar de merrie op gaat staan, die in het draad belanden, zichzelf aan halsters ophangen, aan infecties overlijden enz.
Ik lees ook net dat ik het verkeerd heb opgeschreven: 40 % overlijdt in het eerste jaar, 60% haalt het...

Ik zou het risico niet willen lopen om te wachten tot ik wat met het veulen zou kunnen doen...maar dat is aan een ieder om het zelf te beslissen...

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:19

Ik zou het veulen toch houden (zoals ik gister ook al zei Haha! ). Jij kent Nina het beste, en kan dus IMO het beste beoordelen of ze geschikt is om in te spannen. Aangezien jij denkt van niet, en je gek op dat veulen ben, zou ik ervoor gaan.
Succes met je beslissing.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:03

lonneke schreef:
ik wil nina nu niet meer leren mennen. nina is een spring en dressuur pony en geen menpony. tuurlijk bliijft ze mijn hart veroveren maar ik zie haar gewoon niet graag als tuigpony, vind ik zonde voor haar want hoe vaak men je per week? 2x?? dar houd het denk ik mee op. nina moet gewoon de sport in, daar heeft ze aanleg voor. een jonge poiny van 3 of 4 is gemakkelijker om aangespannen te beleren als een pony van 7.


Goede bijrijdster voor Nina moet toch goed te vinden zijn?
Dan kun je het 'beiden' doen: rijden en mennen.
Veel succes en onthoudt:
Jij hebt een toekomst en Nina en het veulen ook.
Ikzelf denk er ook aan om Cerise in de sport uit te laten brengen, maar weet nog niet door wie/wat/wanneer en hoe.
Is best moeilijk want ik kan het niet meer, en het zou zonde zijn als zo'n energiekeling als Cerise 'niet meer zou sporten' zeg maar, daar komt het de laatste tijd behoorlijk op neer.

Toch nog even over denken, wie weet dat mijn vriendin er 'heil in ziet', mijn paard is geen makkelijke tante tenslotte... *LOL*
Wie weet dat Nina nog beroemd wordt met behulp van iemand in je omgeving... zou misschien wel leuk zijn?
Sterkte met de beslissing Lonneke! En vertrouw ook op JOUW toekomst!
Lyvz, Dorinepien. Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:56

Dorine schreef:
Ikzelf denk er ook aan om Cerise in de sport uit te laten brengen, maar weet nog niet door wie/wat/wanneer en hoe.


Dorine, is dit niks voor haar dan?
Citaat:
Vielseitigkeitspferde gesucht

27.05.2003 (Ulrike Bustorff, Trakehner Verband)


fn press (Warendorf). Eines der Hauptprobleme der deutschen Vielseitigkeit ist der Mangel an Spitzenpferden für den Einsatz auf höchstem Niveau. Dieser Situation will der Ausschuss Vielseitigkeit des DOKR entgegen treten, indem das vorhandene Pferdematerial besser gesichtet und registriert wird. Wer glaubt, ein Nachwuchspferd für den Vielseitigkeitssport mit hohem Vollblutanteil, guten Grundgangarten, einer guten Springveranlagung und einem hervorragenden Galoppiervermögen im Stall zu haben, kann sich an Bundestrainer Hans Melzer (Tel. 0160-7416253) oder an Philine Ganders (Tel. 02581-6362142 FN) wenden.